COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, August 10, 2010

Agar-Agar Pandan!


Kan aku dah kata mood 'naked chef' aku makin menjadik-jadik lately niee.... kalau disiang hari aku masak kari.. di malam hari nyer plak aku buat agar-agar sebagai pencuci mulut... kebetulan pulak adik ipar aku buat makan2 sempena menyambut kedatangan ramadhan on Sunday.... so aku pun buat lah agar2 nie lebih sikit and bawak ke rumahnyer....


Jom tengok bahan2 tuk buat agar2 pandan nie!


DSC_1067 copy
santan, agar-agar, daun pandan & gula....


DSC_1068 copy
telur & secubit garam...

Cara-cara membuatnyer....

Bahan A
~ Masak satu pek agar-agar dengan 6 gelas air
~ Masak agar2 sampai hancur.... kemudian masukkan 3 senduk gula ke dalam agar2 tadi
~ Then kacau sampai gula pulak sampai hancur

Bahan B
~ Kemudian blendkan 5 helai daun pandan bersama 1 gelas air (kalau nak nampak hijau muda pakai daun pandan muda... kalau nak dptkan warna hijau tua... gunakan daun pandan yg agak tua.. the best thing is campur! :D)
~ Kemudian perahkan air daun pandan tadi ke dalam mangkuk berasingan
~ Then tuangkan ½ santan dari pek harmoni (kalau korang guna santan lain... pandai2 lah korang budget yek... kalau suke lebih lemak.. lebihkan jerk lar santan tu...) ke dalam air daun pandan tadi.... dan kacau sehingga rata/sebati
~ Kemudian masukkan 4 - 5 biji telur ke dalam bancuhan air pandan & santan tadi... dan kacau dengan garfu sampai rata / sebati
~ Bubuh secubit garam ke dalam bancuhan tadi dan kacau sampai rata

Bahan A + B
~ Agar-agar yg telah masak elok, besarkan api... biar agar-agar mendidih.... kemudian tuangkan bancuhan santan & daun pandan tadi ke dalam agar-agar yg sedang mendidih tadi

~ Kemudian kacau sampai naik kepala

~ Akhir sekali... tutup api dan terus tuangkan ke dalam dulang acuan

~ Biler agar2 dlm dulang acuan dah sejuk... boleh lah masukkan nyer ke dalam peti ais.... pastu dah leh makan lerrrrr... :p


DSC_1069 copy
My favourite.... agar~agar pandan santan! :D

Aku kalau agar2 kosong memang tak berapa berkenan... aku cukup suke agar2 santan... ade gak yg buat agar2 santan gula merah... aku tak penah try lagi.. tengok lah nanti next time nak cuba buat lak yg tu...

Tapi kalau korang tengok dari gambar aku tuu.. agar2 tu semua sama balance bahagian atas dah bawah nyer kan? tak der double layer.. kalau ikutkan betol2 punyer style agar2 pandan nie... dia akan jadik double layer tauu... atas akan nampak kepala santan and bahagian bawah akan nampak agar2 cerah jerkk... tapi aku tak berapa suke nak biarkan yg bahagian bawah tu kosongg jernih jerk.. so tuk mendapatkan output yg sebati camgini... waktu nak tuang dalam bekas acuan.. korang leh kacauu adunan agar2 tu before tuang.. so that bahan adunan jadik sebati.... (sama cam yg aku buat nie lah) tapi kalau korang nak buat yg style double layer punyer.. atas berkepala.. bawah just agar2 jernih.... waktu korang nak tuangkan bancuhan ke dlm bekas acuan.. korang jangan kacauuu agar2 tu tau.. just lepas dia dah mendidiih.. kelapa santan dah timbul... time tu terus tutup api... and terus korang tuang ke dalam bekas acuan... then insyallah agar2 korang akan kelihatan in double layerrr... :D

p/s: Esok dah nak start puasa... confirm banyak menu2 makanan yg aku jumpa kat 'rumah' kawan2 blogger! :)

10 comments:

Cik Yayang said...

Adakah agar2 ini Neena belajar dari arwah mak? Sbb nya, mak Cik Yayang pn mmg selalu buat agar2 ni..kot2 mmg org Ganu nya style agar2 mmg cam gini kot? Tapi beshhhhhhhhh :p

InaAchik said...

yummyyyyyyyyyyyy...
nmpk ijo cenggini buat aku teringin nk mkn onde2 @ buah melaka...

Lady of Leisure said...

neena i barubuat agar2 ni malam tadi hehe// esok will share kat blog.. hehe sedap kan agar2 ni one of my fav juga lah..
:)

SURIA AMANDA said...

sure la berlambak makanan bulan ramadhan nih kat semua blog....abih la....menahan lapar dan kecur air liur jer la kan...

ratusiput said...

aku kalau kuih2 traditional ni tak bp geti nk buat...aku tau buat onde2 je...ehehe...lengkong...agar2...puding...yg bergego2 ni aku tak makan.ehehe...tp nampak cam sedap ko punye lengkong tu..!hijauuuuuuuuuuu...

Azmiezas said...

ermm..nampak sungguh maveles..
besok kalau dah puasa lagi best makan agar2 ni kan??..

Nur Irfan Juezrie said...

boleh try utk juadah bukak posa ni. .hehehe.. tq akak!

azzey said...

Neena: sker mkn....tp x pnh buat...

Unknown said...

canteknyer agar2 tu tapi time bulan puasa kalau dapat agar2 mmg cooling hehe

bessla entry chef ni hehe

ratna said...

serius.. rupa dia sebijik mcm mak saya buat..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails