COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, February 22, 2012

Tips Dalam Memilih Warna Baju Pengantin!

Tetiba terasa nak kongsi tips about baju pengantin kat sini... Walaupunn ahkakk gonjeng dah kawin lebih dari 6 tahunn.. tapi sajaa lah nak kongsi apa yg aku rasa.. cuba bagi pendapat dan pandangan pada bakal2 pengantin baru... but yet setiap org ade citarasa mereka yg tersendiri rite?  so terpulang pada setiap individu.. kalau kot rasa opinion aku nie ok.. sesuai ngan korang.. amikk... kalau tak.. abaikan aje ye! :)

Ok... pada pendapat aku lah kan... kalau nak pilih baju pengantin... pilih lah color2 yg outstanding sikit... coz nanti kat atas pelamin kan... org leh nampak ko ngan jelas! Yea.. I know.. zaman skg nie memang ramai yg suker kan pastel/earth color.. kalau boleh nak yg light-light.. yg tak terlalu teranggg... takmo terlalu outstanding katanya!  tapi pada pendapat aku.. biler kite jadik pengantin nie.. kite haruslah menjadik yg paling outstanding!  hehehe... ye lah kann... tak ke nama pun Raja Sehari! so harus lah ko yg paling menyerlahh hari tu...

Tapi biler kata menyerlahh tu... jgn lah pulak ko pegi pakai baju yg combination colornya like Merah Saga + Dark Purple.. or Shocking Pink with Shocking Orange.. fuuuhhh!! itu dah terlebih serlahhh tuuuu! and confirm aku nak sebut as Hover Acting kekdahnya! hahaha...  agak2 lahhh dlm memilih tone warna tuu... pastikan sesuai dengan kulit  korang... 

Kenapa aku kata kalau boleh pilih lah warna2 yg agak teranggg & outstanding??  B'coz biler dlm gambar korang nampak sangatt cantik! in fact tak yah dlm gambar.. kalau majlis perkahwinan korang tu sendiri senang org nak bezakan antara pengantin & tetamu! Lagi satu.. biler korang atas pelamin.. korang akan nampak outstanding... coz normally pelamin nie jarang dibuat dengan menggunakan colour2 terang... biasanya pelamin will be in pastel colour!  kalau ade warna terang pun bukan lah secara keseluruhan... dia akan ade combination and will be just as a highlight!

Ok lah aku kasik contoh... cam baju kawin aku duluuu...    

SANDING
nie baju resepsi belah aku... see.. background pelamin warna cream.. so biler ko berdiri/duduk atas pelamin... for sure engkau yg paling outstanding!  Jelass para tetamuu tengok ko bersidai atas pelamin nunnn... kalau tak nampak muke pun.. at least diaorg leh nampak baju yg bergerak! haha...

DSC_6615
Nie majlis bertandang belah en.teman!  Warna hijau pucuk pisang nie tak lah terangg sangat.. tapi still ok utk duduk atas pelamin yg ber-background-kan pastel color!

NIKAH
nie baju nikah! Ok.. kalau baju nikah nie.. aku pun tak lah nak kata apa... coz biasanye bernikah nie melambangkan kesucian.. so to me semolek-moleknya gunakan warna pastel like off white, cream or beige!  kalau pakai warna terang2 sangatt pada aku cam tak sesuai lah utk majlis bernikah... btw, cer tengok gambar nie.. haa. ni lah yg aku maksudkan ko ngan pelamin dah sama!  so kalau let say nak guna baju color pastel.. better seri kan lah sikit pelamin tu ngan warna2 yg lebih terang.. try as much as possible jgn sejibik sejibonn warna baju ko ngan background pelamin cam aku tu hah...  But yet kalau ade yg suker nak nampak semua sama rata ngan background.. yet up to you.. coz it's your wedding.. it's your choice...  aku just sekadar memberi pendapat! :)  

Woiitttt!! WoooOOooiiTTtttt!!! koranggggg gelakkan en.teman ke??? jangan laaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! dia memang tak berapa nak kasi aku nak tempekkk gambar kawin kiteorg kat dlm I'm Yourss nie... biasalah dia maluuu bangattttttttttt sebab time tu dia cam hang kebun!! hahahaa.. ampunnn Bee!! tapi dia dah tahu dah aku nak up gambar nie kat entry nie... harusss lah mintak permission kann!! so ko tahu apa aku ckp kat dia biler aku mintak permission semalam?

Aku  :  Bee.. esok I nak buat entry pasal tips baju org kawin... so I nak kene tempek gambar kawin kite lah...

En. Teman  :  Alaaaaaaaa.. jgn lahh!! pleasee.. 

Aku  :  Laaaa... takkan lah I nak kasik contoh gambar org lain pulak kottt.. kang tak pasal2 kene saman ngan tuan punyer gambar kanggg.. amiik gambar dia pulak buat contoh.. lagi pun I rasa gambar2 kawin kite tu sesuaii sangat utk I jadikan sebagai bahan contoh!

En. Teman  :  eeeerrrrrmmmmmmmmmmmmmm......

Aku  :  Ehh.. Bee!! Bee tau tak?  Sebenarnya kannnn... gambar Bee zaman dolu2 tu lah penyeri I'm Yourss tau!  Mana tahuuu... lepas nie leh masuk TV lagi dalam rancangan yg berkaitan dengan diet ker.. macam mana nak buat penambahan berat badan ke.. haaa.. turn Bee lah pulak masuk TV! hahahaa....

En. Teman  :  haaaa.. ye lah tuuu!!! *senggehhhh sampai telinga*    #ok itu tanda dia setuju.. hehehe..#

So mari kite amik hati dia.. kite tempekk gambar dia yg paling latestt lagi terkini.... 

DSC_0777 copy
handsome kann laki I?? aaaauuuuuuww!! :p
Sapa kata aku tak boleh ubah Hang Kebun menjadik James Bond!  See.. terbukti selama tempoh 6 tahun.. sebanyak 22 KG dah berjaya aku tambahkan ke badan dia! hahaha...  Ok.. dah dah.. berbalik pada citer pasal baju pengantin tadi... haaa.. gitulah citer nya... kalau berani.. pakai lah warna2 yg kebabomm sikit! kasi nampak lain dari yg lain.. coz that day such a special day kann.. so sekali sekala melaramm kebaaabbommmm tak salah derr...  teringat kat majlis resepsi Datin Ummi Aida.. dia pakai baju color Merahh hati.. pergghh.. memang cantik gilerrr aaahh!! sangat2 outstandingg dia on her big day!

DSC_0773 copy
see.. biler nak potong kek kawin.. boleh nampak sikit beza ko ngan kek!

DSC_0774 copy
Jangan lah pulak ko gie order kek yg sama color ngan baju ko.. memang begong lah gaya gitu! hehe..

DSC_0797 copy
aku ajak en.teman gedik santai ngan aku kat pelamin ImanBalqies nie dia takmo.. dia kata majlis belah pengantin perempuan.. so jgn nak over-over! alahhh Bee nie.. menchik!!!!  Tapi tak kisah laa.. janji aku nampak OhLaLaaa kat situ! muahahahaha.. :p

DSC_0805 copy
aku minat betol lah ngan kerusi nie... rasa cam seorang permaisuri yg sedang bertakhta gitu! :p

DSC_0821 copy
gambar sekadar hiasan...

DSC_0823 copy
ade sapa nak amik budak kecikkk nie jadik bridesmaid.. sila contact Untie Nin gonjeng dia! Dia skg dah makin pandai posing! haha!

DSC_0825 copy
Contoh color atas pelamin.. putih, purple, brown & black!
But yet dlm soal pemilihan warna baju nie.. dia still bergantung pada warna kulit korang lah jugak.. take into consideration warna kulit ko & pasangan ko jugak... jgn sesukahati pilih utk diri sendiri.. kalau dah pasangan ko agak2 color agak hitam manis.. jgn lah amik color yg terangg benderang sangattt.. ko jgn lah selfish.. sian lah kat dia.. maybe like colour purple nie ko amik yg tone dia yg agak cerahh sikit lah cam warna lilac ker... still nice even dia color pastel..

Then lagi satu for your outdoor portraiture after wedding... kalau boleh take into consideration jugak.. coz kalau let say nak pegi amik gambar kat kawasan yg kebiruan.. like di tepian pantai yg membiru contohnya... kalau boleh jgn lah pakai baju kawin warna biru or hijau.. but kalau takat ko pegi amik gambar laut kat PD tu.. aku rasa ok jek kalau ko nak guna baju warna biru! haha.. and kalau agak2 nak pi posing ditepian taman yg menghijau.. jgn lah pulak pegi pakai baju kawin warna hijau.. nanti ko ngan background dah sama like sesumpah pulak!  :D

Ok lah.. semua pendapat diataas adelah berdasarkan kepala hotak aku sendiri jek! Cam aku ckp tadi.. kalau rasa boleh pakai amik.. kalau tak.. abaikan! ;)

#Perasan tak tone warna baju kawin aku ngan baju jubah kaftan tu sama tone warna.. memang aku sukerr bebenor ngan color purple nie... kalau perasan baju lengha aku yg nie pun sama warnanya.. dark purple.. yea.. I love purple color! :D#   


23 comments:

Cik Puan Tqah said...

akak.. seriously saya suke baju kale pastel..baju dekat vendor skang sume over grand.. xsuke. i like simple2 je :P

SURIA AMANDA said...

thanks neena for the tips..eh..mcm la along nak tawen kan?

shuhadah Zainol said...

yeah...i LOVE purple too...

tips yang sangat berguna buat saya...:)

TQ kak nin... btw, nak book dak Qaseh tu.. as flower gurl.. camner kira ni??.. :)

a.m.n.i.n.a said...

I link u rani mukherjee :)

mrs.ecam said...

perghh moke remaja sungguh ms ko kawin dl ek....aku paling ske bj kawin ko kaler pepel tu...tetibe aku terminat plak ngan kaler pepel...akunyer bju kawin dl pink n biru torkuis...hahahha eja camtu ek...ntahla lantakkk...hikssssssss

Unknown said...

CW setuju tue,
mmg lebih elok kalau amik warna2 yg outstanding,
at least bila atas pelamin & dlm gambar nampak cantik....

Dan itulah yg selalu CW bgtau pada klien2 CW dlm pemilihan warna baju pengantin nie,
yg penting mereka kena berani lah utk mencuba...

selalunya diorg suka amik warna2 selamat,
mcm warna lembut....

:)

~ain said...

kak... cantik sangat baju purple tu.
btw, tahniah kerana berjaya menambah kehenseman kepada hubby mu itu.. hehehe.

Anonymous said...

I love purple too hehhe
Baju kawen pepel tu sgt gojessss

ina said...

1 more, janganlah pengapit pakai baju tone kaler yg exactly sama dgn pengantin ... apa lagi kalau baju pengapit tu plain. org yg melihat konpem mata mmg tak tau nak fokus kat mana satu. Silap2, pengapit lagi menyerlah drp pengantin. n kalau nak berdondon2 sefamily pun, utk pakaian family pilih la tone kaler yg agak berbeza ... barulah pasangan pengantin bebetul menyerlah lagi terserlah.

xi da ya said...

gamba en teman mmg klakar.hihihihih..
xpe,yg pntg skrg dh berisi n ok!
pndai sis jaga.hihi!

::NureeN:: said...

mmg cantik baju pengantin skrg ni...
buzzz... ada msk iklan tvkan ari tue.. perghhh cayalah.. ;)

ibuhebat said...

semua cantik2.. i link you ya neena. jemput ke blog i http://hebatkan.blogspot.com :)

eZmALiZa said...

mmg tips terbaik kalau untuk ezma yg bakal berkahwin satu hari nanti..hehehe :D

pastel color mmg warna pilihan org zaman skrg kan? cun2 belakaaa:)

mama tisya said...

kalo bj pengantin sama ngan backdrop pelamin mcm tk brp cantik...tp serius en teman lain sgt...:)kurus tul die ye tkpe skarang dh bertambah berat cz hasil masakan wifenye yg sedap2

Unknown said...

akak..thanks for the tips..sgt9 berguna for me..:) btw..akak maintain gorgeous je dr dlu sampai skrg..hopefully i'll be like u after i get married..xx

http://haliqdiaz.blogspot.com/

mar said...

kalau baju color grey n pelamin color merah sesuai x?

mar said...

nk tanya kalu baju pengantin color grey dan pelamin color merah putih sesuai x?

NeenaAnuar said...

kalau you tanye pendapat I.. rasa macam kurang sesuai kot.. kalau you pakai grey better pelamin you go with basic color like offwhite or cream maybe!

mayskitty said...

Nice info sis..wah lain betol en teman sis ya hihi..sis pon lain jugakk makin berseri

wanty said...

muka u cam kajol...sejibik !! ;aaaa

Ramizah Rahman said...

cantik nya awak..ur tips pun cantik jugak..thanks 4 sharing...done follow u... :)

www.ramizahrahman.com

Unknown said...

sis neena..thanks for the tips..
sye dah tau dah utk wedding sye nnti nak pakai kaler mcm mane..ngehngeh...thanks a lot..

Unknown said...

ternyata warna baju pengantin sangat mempengaruhi dalam acara pernikahan ya..
dan untuk warna kaos kaki wanita apakah juga mempengaruhi?...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails