COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, July 19, 2013

COPYRIGHT ~ Aku Haramkan Gambar Aku Dicurik Dari Blog Ini!

Salam Jumaat yg mulia kesayangan semua...

Di hari jumat.. di bulan ramadhann yg pernuh keberkatan hari nie... aku bukan nak marah... tapi aku nak bagi NASIHAT!

Nasihat kepada sesetengah manusia yg tidak bertanggungjawab... yg tergamak mencurik hak milik org lain demi keuntungan dan kepentingan nya sendiri!

Aku rasa masalah gambar kene curik dan jugak content entry kene curik nie adelah masalah yg agak normal di kalangan blogger! I know I'm not the only one yg facing this problem.. ramai lagi blogger² fofular di luar sana yg menghadapi masalah dan trauma yg sama bila mana gambar² yg mereka kongsi kan di dalam blog mereka kene curik oleh mereka yg tidak bertangggungjawab ini!

Dan kini akhirnya aku terkena jugak apabila gambar aku telah pun dicurik dan diguna pakai oleh mereka yg tidak ade hati perut ini demi memajukan dan mencarik keuntungan bagi business yg mereka jalan kan! Well.. aku tahu aku bukan lah superstar seperti Erra Fazira yg mana kalau artis nie lagi lah banyak gambar² mereka nie terkadang sering aje di salah pakai oleh mereka yg rakus ini!

Walaupun aku bukan taraf superstar.. tapi kat sini aku nak bagi nasihat secara general bagi semua pihak! Korang yg berbusiness nie... boleh tak jangan buat kerja MENCURIK? kalau ko nak berbusiness... buat lah cara berbusiness.. dan develop lah kerja ko tu ngan cara yg paling HALAL! sebab ko kene ingat.. walaupun mungkin ko rasa ko just amik gambar ajerrr.. bukan luak apa pun... helo.. ini soal hak milik.. blog aku adelah milik aku.. so apa sahaja yg ade kat dlm blog aku nie adelah milik aku! so apa yg aku share kan di blog aku ko boleh amik info dan bukan nya amik gambar! paham tak?? ade perbezaan nya di situ!

kalau aku share resipi makanan.. then ko balik ko cuba masak dgn menggunakan resipi aku tu.. itu tak dikategorikan sebagai mencurik! tapi kalau aku bagi resipi.. lepas tu ko buat entry kat blog ko pulak tulis sebijik sejibon dari blog aku.. and then ko claim... "Ini Resipi terkini dari saya"... haa.. ini lah yg dikatakan MENCURIK!

Sama lah jugak kalau ko amik gambar² yg ade kat dlm blog aku nie... kalau ko amik sebarang gambar tanpa kebenaran aku... itu maknanya ko dah jatuh dlm kategori MENCURIK jugak! tolong paham istilah mencurik disini yer... mencurik tu maksudnya ko amik hak org lain tanpa meminta kebenaran dari tuan pemilik harta tersebut!

So please.. kalau ko nak sgt guna gambar aku sekali pun.. tolongg lah mintak kebenaran... kalau aku izin kan ko guna lah.. kalau aku tak izin kan.. ko kene terima lah.! Paling tak boleh blah.. biler amik gambar aku bak persis model... pastu claim aku guna product yg ko nak jual tu! kalau betol aku guna product yg dijual tu boleh lah tahan lagi.. ini dah tentu² aku tak guna pun product tu... then ko cuba gambarkan pada pembeli yg aku adelah model yg menggunakan product tersebut! adoiyaii.. ko dah dpt lagi satu dosa derrr... tadi dosa mencurik.. skg dosa sebagai seorang PEMBOHONG pulak dah!

Why laaa nak buat kerja bodoh camgini? Sumpah aku tak paham! pleasee lah org² yg berbusiness.. anda tahu kan business anda itu adelah punca rezeki anda.. kalau anda dah buat kerja mencurik dan menipu.. dah tentu² lah business anda tu dah jatuh dlm kategori boleh makan duit HARAM sebab anda menipu para pembeli.. dan anda jugak telah mencurik dan mengkhianati si pemilik harta!
Banyak lagi cara lain yg anda boleh lakukan utk memajukan dan mencarik keuntungan bagi business anda! jgn lah amik jalan singkat dan mudah sebegini! Dah lah curik gambar kite.. watermark yg kite bubuh di buang nya pula! amboii bijak sungguh si pencurik bin pembohong nie ek!

Honestly aku tak marah... tapi sungguh ini aku bagi nasihat! aku paling sedih biler ramai sgt yg buat kerja-kerja jahanam macam nie adelah terdiri dari mereka yg berbangsa melayu.. beragama islam.. dan mereka adelah wanita! Fuuhh.. sadis sungguh lah rasanya..! ade pulak yg biler kite tegur cara baik,.. dia pulak macam emo dan nak marah kite balik sebab kite suruh dia buang kan gambar kite dari page yg dia dah share! aikk.. bukan aku ker yg sepatot berasa marah? *konfius*

Walaupun gambar aku tu ko dpt dari ruangan page lain.. dan ko re-share balik di page ko sebab ko jual product yg sama... kire ibarat gambar tu dah jadik macam gambar berantai... its ok.. aku paham... if betol itu keadaan nya.. that's why apa yg aku nampak dan aku dah tahu.. that's why aku suruh remove aje dulu dari mana² page yg aku dah tahu tuu..

Aku akui.. banyak gambar² aku yg masih belum berhijrah ade kat blog aku nie... ade yg aku dah delete... but yet kalau google kite masih boleh nampak gambar² tu... well pada aku... isu gambar soal berhijrah or belum berhijrah is not the big issue... sebab aku rasa ramai sgt yg pernah share gambar² mereka sebelum berhijrah di media sosial.. tapi sejauh mana kite mampu nak kawal keadaan tu? Ibarat macam Wardina lah.. banyak gambar dan banyak jugak video yg telah dia lakonkan sewaktu dia belum berhijab dulu.. tapi mampu kah dia utk mengawal dan menghalang segala gambar dan video dia sebelum dia berhijab dulu dari tersebar ke seantero dunia? honestly bukan mudah dan its beyond her authority!

Pada aku berhijrah dan niat berubah kerana Allah itu lagi utama... segala keKhilafan yg dilakukan pada masa lalu.. kite teruslah memohon keampunan dari Allah dan cuba berusaha utk menjadik yg lebih baik dan terbaik di masa hadapan!


INI SERIUS & AMARAN KERAS DIBERIKAN!

So dengan ini.. aku mengHARAMkan segala aktiviti mengambil apa jugak gambar dan material dari blog aku nie! kalau nak amik gambar aku.. sila mintak kebenaran! kalau aku tak dpt kebenaran.. aku mungkin tak tahu.. tapi jgn lupa yg ALLAH Maha Mengetahui! tapi terkadang manusia nie biler terlalu mengikut hawa nafsu yg rakus.. they just don't care! halal ker.. haram ker.. janji aku dpt untung.. itu dah memadai! Ye lah.. ko buat lah.. kat dunia nie mungkin ko terlepas.. kat akhirat esok.. menjawab lah nanti!

Dulu aku tak pakai hijab.. mungkin org gunakan gambar aku utk product syampoo or sliming product diaorg... now aku dah berhijab... tak mustahil org boleh curik gambar aku utk product jual tudung or jubah pulak! Things will never come to the end selagi ade manusia-manusia yg tidak bertanggungjawab di muka bumi nie! T____T

Ingat.. Dosa sesama manusia Allah tak dpt nak bantu melainkan kite selesai kan sesama kite.. So kalau misal kata Anda ade telah menyalah guna kan hak milik org lain utk kepentingan peribadi Anda.. Sila mintak maaf & remove all materials that not belongs to you immediately!

*Picture from Google*

Tengokkk... aku bubuh gambar nie pun letak credit tau.. ini kan ko terang-terangg amik gambar wajah aku yg gorjes gonjeng nie as model utk product ko! grrrrrrrrrr!!!!
    
Feeling terkini:-  Hati seakan pudar pada dunia alam cyber.. Just wanna say Good Bye to my Blog, FB & Instagram!

Feeling Esok hari:- belum tahu lagi!

14 comments:

Anum said...

macam2 kan perangai manusia nie

Queen said...

sabar lah neena

nak privatekan blog kang.. tak best sbb kita nak sharing banyak lagi issue lainkan

tapi kalau tak privatekan jadi mcm ni la.

depa nak spin ikut suka depa ja

yg kesiannya isi blog kita lah

sabar banyak2

u komen atau confront je org2 tu
kalau perlu tempek je linkdie kat sini bagi semua tengok dan tau

sbb bila org google secara tak langsung kuar sekali entry you
malu sendiri depa nanti

My Love.. said...

mcm wardina..saya rasa dia xleh control gmbr dia yang lama...sbb benda tu di luar kemampuan dia...

tp saya respect blog greenapple..yang hide kan blk gmbr2 dia sebelum bhijrah..n post balik lps filter gmbr2 tu smua...

sekadar memberi pandangan..sbb blog kita..kita mampu mengubahnya...xrasa wardina pya contoh tu sgt ideal utk dijadikan contoh..

kathy jem said...

Saya memahami perasaan neena..kite pon bnyk kali dh kena mcm tu.. huhu

Mimy Hamid said...

mmg biadap la sapa yg buat plagiat ni...akupun cuak gak ni walau tak popular...sabar ye beb

pena rozie said...

Bln ramadan ni ade jgk yg buat keje mcm ni.....

Miss Moon said...

neena ...apa yg depa iklan kan neh ...share la nak tgk jugakssssssssss

Tengkubutang said...

sabar.. sabar.. jgn mrh2.. cool yea.. dah slowtalk ke dgn owner blog yg curik gmabo neena tu? elok tegur dia sebelum dia lebih jauh..

Syazwani Mazlan said...

mtk komisen la apa lagi kak.. hehehe. sabar ye ;)

NeenaAnuar said...

Thank you so much guys for your comments & support!

... and about gambar wardina tu just an example... mungkin apa yg saya cuba sampaikan tu di salah tafsirkan.. but at the same time saya akui memang betol ade silapnya di pihak saya jugak kerana saya masih tidak mampu lagi nak remove kan gambar2 saya sebelum berhijrah dulu kerana ianya terlalu banyak jika nak di bandingkan dgn blogger lain... jadi proses ini memang akan memakan satu jangka masa yg panjang utk saya remove kan ia sepenuhnya!

Terima kasih atas nasihat dan pandangan! saya masih lemah kerana tak mampu nak buat yg terbaik.. tetapi saya takkan berhenti utk menjadi insan yg lebih baik di masa hadapan dengan menjaga luaran dan dalaman diri sendiri! :)

weschairs said...

Kena maklumkan pihak yg mencuri tu..kalau x puas hati lagi buat entry pasal diaorang dan pastikan mereka tahu

:-) said...

Salam Neena,

Yang ini ke gambar yang dicuri tu?

https://www.facebook.com/pages/Mieza-Health-Beauty/475374889221628?ref=stream

dhiyaaishah said...

salam kak :) maaf ganggu. sy cuma nak tnya boleh x nak guna gmbar akkak tnjuk kat tailor sbgi cth tempahan yang sy nak.sbb kadang2 tailor xphm bju kurung potongan cmna yg sy nak. jadi sy terjumpa kat google image dan boleh x nak buat contoh tunjuk tailor?

NeenaAnuar said...

Dhiyaaishah: salam dear.. kalau setakat nak amik gambar utk di jadikan contoh kat tailor takde masalah... akak izinkan... yg akak larang tu kalau mereka2 yg ambil gambar akak bagi tujuan commercial macam bagi tujuan pengiklanan.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails