COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, October 8, 2009

No Civic Minded!!!


Pagi2 ko dah buat aku menyirap yek!!


Ko yg bangang... ko lak pandai2 nak ajar org!!! Memang dasar manusia bongok lagi bangang camtu larrr....

Aku kan memang dah lama nak talk about this but today memang dah sampai masanyer lar kot tuk aku melepaskan kepanasan aku nieee.... Eeee.... geram tol aku!

OK.. this morning, on the way to office... aku kan naik LRT everyday.. and memang mcm2 ragam lah yg kite leh tengok kalau naik LRT nih! all this while aku memang tak bersuara and sabar jer ngan karenah2 bodohhh bin bahaloll org2 kat Malaysia nieh!

But not today!!!!! Ade sorang pompuan (melayu) bangangg tak pasal2 kene sound ngan aku... haaaaa... memang nasib ko tak baik lar hari nie! Mana tak nyer... aku rasa kalau org yg biasa naik LRT tau lar kot... kalau kat escalator LRT kan diaorg ade letak signboard... "SILA BERDIRI DISEBELAH KIRI UTK BERI LALUAN"....

Weeyyy... ko paham ker tak pahammm ngan ayat tuu????? ko bodooh ker?? tak pegi sekolah?? OK tak per lagi lar.... since aku anggap ko bodoohhhhh bin bebaaalll... aku pun bukan lar tak der sivik minded cam ko yg kejii tuuuu... aku still anggap ko satu manusia yg bodoooo tak penah pegi sekolah kot sbb tak tau membaca....


Ok takper... aku ngan penuh sopan dan berhemah... just mintak laluan ngan ko by saying... "Execuse Me... Tompang Lalu..." Hah!! dah dua bahasa aku ckp kat ko... pun ko tak paham2 lagi?? Boleh dia buat deekkkkkkk jer biler aku berdiri belakang dia tuk turun escalator tuu... dia tak toleh pun pandang aku... tapi aku dengar dia ckp.... "turun lar ikut tangga!"

Weeiiii.. B*BI!!!! Ko sorang jer yg berdiri kat laluan belah kanan escalator tu ok.. org lain yg lalu kat escalator belah kanan tu memang semuanyer dah sah2 akan turun ngan laju... i mean they walk thru the escalator..... Semua org nak cepat pegi keje... ko kalau nak gie merempat sekali pun aku peduli apa kann.. ko nyer pasal larr... tapi jgn lar bikin panas org2 lain yg pagi2 ngan suci nyer nak pegi keje nak cepat.. ko lak buat kurang ajarrrr yek... Yg aku pelik.. org lain semua pahamm.. apasal ko sorang jer yg tak pahammmm???? Sah2 nampak sgt yg ko KURANG AJARR!!!

Ko ingat aku nak diam biler ko ckp ngan aku camtu??? Sorry... sah2 ko pun kene maki ngan aku pagi2 kannnn....

"Memang dasar org yg kurang ajar camnie larr... tak penah naik LRT ker? tak penah tengok signboard kat escalator? org lain semua paham... apasal awak sorang tak paham? ker buat2 tak paham?? Nie lar attitude kurang ajar org Malaysia yg kurang kesedaran sivik!!! Kang kalau org tegur awak marah.... tapi awak sendiri dah sememangnyer kurang ajar!!!" (aku ckp ngan dia waktu nie aku berdiri belakang dia and I'm sure dia dengar sbb purposely aku ckp kuat2 supaya org2 kat escalator tu semua dengar! and ternyata org dengar sbb ade a few of them yg pandang2 kat aku & dia waktu aku ckp camtuh!)


Hah! amik ko sebijik dari aku.... ko ingat aku takot?? tau ko kann... sampai tak berani nak paling muka pun kat aku.... tapi dia tetap buattt dekkkk jerrr konon nak melawan aku larr.. aku tak kisah punnn... janji aku puas hati dpt sound ko yg bodohh bangang tuuu... sbb ko kurang ajar.. so aku kene ajar koo sikit!

Aku leh terima kalau org tua.. org buta.. @ org2 yg kurang berkeupayaan larr yg berdiri kat belah kanan tuu... sbb kite pun tau diaorg camner kann.. aku tak der lar gilerrr b*bi nak sound2 org camtu...


Nie ko yg sihat tegar bugarr... cukup segala sifat... leh lak bersifat kurang ajar camtu yek?? Memang sajeee ko dpt Free Maki Hamun dari aku hari nie!! Gerammm sgt akuuu...

Aku bukan lah suka2 jer nak marah2 org tak tentu pasall.. tapi kalau dah org kurang ajar camtu... memang patot pun di ajarrrr depan org ramai camtuu... Lagipun memang dah sah2 ade signboard tulis beri laluan... so apa yg ko tak paham2 lagi kan?? Then kalau camtu LRT tu bubuh signboard tu tuk apa?? perhiasan for LRT Station is it? tuk ko buat free reading tanpa amik apa2 ilmu kat situ?? Oooohhh.. aku lupa... maybe pada ko... pihak Rapid KL bubuh signboard tu tuk ko bergayut cam berukk kot (sbb beruk tak der akal nak pikir) or else tuk aku gantung diri ko sampai mampos kot!

Secara tak langsung disitu dah menunjukkan yg ko nie ade sivik minded ker tidak!! Ngan ko melawan ckp balik ngan aku camtuu.. ko hanya menunjukkan keBODOHan ko jer kat aku OK!!! Aku bukan lah tercabar ko nak ckp camtu ngan aku.. tapiiiii... memang dah sah2 org semua pun paham about the signboard nyer statement...

Alaaaa... more a less like undang2 lar jugakkannn.. cam kalau kite driving.... kalau tak memotong or going sloww... sila ikut kiri!!! kalau driver tu tak ikut undang2 tuu... so memang nampak sgt yg dia tu bodoohhh kann?? so sama jer lar konsep nyer kat LRT nie hah!!!


Ok... ok... dah penat aku memaki hamun ko pepagi nieee.... buat spoil jer mood aku pepagi nih! haisshh!! anyway.. now a lil bit release alreadyy.... Apa punnn... aku bukan lah nak ckp yg malaysia nie teruk sgtt.. but obiviously memang teruk gak lar ngan attitude2 yg camgini kann... that's why ade org kata... WELL.. THAT'S MALAYSIAN ATTITUDE!! hah!! kalau org kata camtu... kite like tak suka kann.. but tanpa kite sedari.. sebenarnyer ngan attitude kite yg camgini lah yg membuat kan org2 asing berkata sedemikian...

Coz... when i'm in Australia.. aku memang kagum sgt2 ngan budi bahasa diaorg... tata tertib diaorg... kat sana kite kalu nak melintas jalanraya tak yah risau.. kalau diaorg nampak jer kite kat tepi jalan... terus jer diaorg berhenti.. takyah lar ko susah2 nak lintas... seee.. how they respect each other... and then org yg melintas tu pulak akan angkat tangan pada driver2 yg beri laluan pada mereka... So compare kan lah ngan Malaysia nih!! lagi ko nak lintas lagi dia nak langgar ko bagi ko mamposs ade lar kan?

Errmm... entah larr..... selagi ade org2 cam pompuan giler anak saudagar penipu ade kat malaysia niee.. selagi tu lar malaysia akan terus dan terus menjadik negara yg kurang kesedaran sivik!!! and aku jugak terpikir... apa ade ngan slogan... "BUDI BAHASA BUDAYA KITA" ???

Ok... nie ade a few picture yg aku dah amik agak lama larr.. early of this year maybe.. but dok terperap kat dlm drafts entry aku.. sbb konon2nyer nak simpan and publish di waktu2 tengah tak der bahan nanti... but now aku bubuh jer lar kat sini since dah ade kene mengena pun ngan entry nie kannn...



Nampak tak ade apa kat situ?


Buang sampah merata2...


Couple yg tengah berpeluk tu lar yg buang sampah tadi tu!
Sedap jer lepas dia makan2.. dia buang kat LRT station tuu...
Abah ko dtg nak tolong kutip tuk ko ker??
Bayangkan, kalau dah berpuluh2 org buat camtu... Camner?
Jadik Tong Sampah lar Malaysia nih!


Tengok Apek nie pulak!
Bayangkan.. kalau kite duduk kat situ...
Sedapp jer kann... kite duduk atas bekas tapak kaki dia!



Memang pada aku larrr kannn... LRT station nie salah satu tempat yg paling banyak kuman!! especially tempat2 pemegang dlm train tuuu... bayangkan bermacam2 jenis tangan yg dok pengang sana sini... nak talk about kebersihan tak yah lar... sbb mata aku secara terang terangan penah nampak mcm2 kerenah kat LRT station niee larr... kalau aku citer buat geli jerrr.... tapi aku nak gak citer.... hahahaha....

Antara aksi2 yg menggelikannn....

  • Korek hidungg.. pastu pegang tempat pemengang (memang tak der choice tuk kite selain pegang jugak lar tempat pemegang dlm train kann.. kalau tak sure ko jatuh terduduk dlm train tuuu.... but like me... aku akan kuarantin tangan aku... sampai office or sampai jer kat umah... terus aku 'samak' tangan aku bersih2... hihihi....)

  • Korek kuku2 diaorg yg ala2 kehitaman tuu with LRT ticket (sib baik aku pakai pass... hihi)

Aku share ni so that korang pun leh take note about this yer kalau kot2 korang naik LRT or berada di tempat awam.... part2 mana yg org selalu pegang tu better lar korang kuarantin tangan korang demi menjaga kebersihan sejagat! hahahaa.. aku nie amat2 mementingkan kebersihaann... pasal tu apa pun aku akan cuci tangan sehari berpuluh2 kali...



p/s: kalau lar aku leh duduk kat Aussie jer teruss.... dapat jadik tukang sapu sa
mpah pun jadik lar... sbb kawan aku kata kat sana tukang sapu sampah pun boleh jadik lebih kaya dari engineer! huhuhuhu...


8 comments:

Norlida said...

perghh sungguh kurang ajar ok.. bodoh betul la.. yg paling sedih ni sbb bangsa sendiri..

ida masa preggy naik tren gak.. masa tu opis still locate kat klcc.. masa tu ida dah cukup 9bulan. naik tren penuh.. ida dah cramp senak sume cukup.. minta la ngan baik tpt duduk kat budak2 muda ni.. tau dorang kata apa kat ida balik "kak, kalau tak larat tak yah ngandung la" n know what aku diam jer..

tak tau naper tak lawan time tu... tp smpi skrg ida kalau teringat sedih n marah sgt kat budak tu...

Nanthini said...

I really salute u kak neena...........yes i gone through the same situation..........but u daringly sound her....veru good...thumbs up

nasaoji said...

pergghhh..marah tul nih..

a ah, kt pun akan bengang klu kat tmpt akak..

sabar2 yer kak..marah2, jgn smpai spoil mood akak...nnt tak best lak keje..

Deqna said...

hah kan dah kena kakak tu sebijik... tak reti2 lagi ker?? not only kat escalator kat lrt ke.. kat shopping complex pun sama.. kalau rasa nak bersantai2 duk jelah kat belah kiri... kan.. sama konsepnya dengan jalan raya.. kasi laluan utk org memotong..

cayalah ko memang beran...

bab korek idung tu memang aku selalu nampak dah.. aku pun kalau nak pegang pemegang ru rasa cam tak yakin jer.. kadang2 tu sanggup tak pegang.. tu belum lagi yg pompuan duk korek kuku dia dengan kuku jari lain. pastu duk terpercik habuk dekat org lain.. aku tgk cam nak jerit jer kat dia... takde sivik langsung..

pastu duk bersin / batuk tanpa cover2..

lagi satu paling aku tak suka.. meludah merata-rata especially kat station.. yucksss really disgusting....

Suki Cida said...

padan muke! harus ajar mcm tu je kan... ooo cida tak suke naik public transport sbb ni la... sesak lepas tu org malaysia ni nan ada kesedaran civik...

Pepel BoNda AmaNi said...

memang patut orang tue kena ajar skit..sengal tahap babun lagi...asal dia ingat pangkat dia besar sangat ke..kita nak takut dengan dia..nak bagi muka dekat dia..silap orang la kan.. bgus sis.

memang macam2 gelagat manusia kita leh jumpa kat lrt tue..dlam train lagilah..kena lak pasangan2 yg kononnyer tgh hangat bercinta tue kan..
ya ampun memang bikin naik darah btoi...xmalu gamaknyer...
tolong la....

Mak Izz said...

ehm sy pn ulang alik naik tren hari2 p kj. mmg ada mslh manusia cmni. napelah suka sgt bertempek dok kt sblh kanan kt eskelator tu. x reti bc ke?

lg satu plg bengang manusia yg x reti2 nk beratur belah kiri kanan pintu tren sblm masuk. nk jgk dok tengah2. pstu bersesak2 dgn penumpang nk kuar tren. bongoks betoi!

plg bencik dkt org blkg yg suka sgt tolak kuat2 soh kta masuk lagi dalam dan lagi dalam. xtaula dorg ni nk amik ksmptn ke aper.. tp pleasela. kta pn bkn bodo sgt x reti nk ke dlm kalo dlm tu ada ruang lg. pheww... bodoh betul!

*terikut2 gak memaki bangsa xde sivik nih.

NeenaAnuar said...

lidasyah:
yes! memang sedih biler bangsa sendiri yg jadik bangsat! huhuhu...
Ishhh.. gerammm nyer neena dengar citer Ida nie.. kalau lar neena di tempat Ida time tu.. memang dah mampos dah budak tu aku kerja kan.. memang sah kowww2 punyer dia kene dari aku hoke!
Tak per lar Ida.. mungkin ade hikmahnyer kot Ida tak lawan time tu kann.. esok2 dia preggy dia tau lar camner kannn..

Nanthini:
hahahaa... u know me rite? :D :D

nasaoji:
memang marah dik.. tapi kejap jer lar.. :D

Deqna:
ko cam lah tak kenal aku kannn.. sometimes berannnn aku terlebeyy.. hahaha.. tapi aku tak pedulik larr. harus jer aku ajoorr org2 camgini...

Cida:
Tue lar.. kalau ade option ngan naik kereta tu murah.. tanpa ade jemm.. memang neena lebey rela lar bawak kereta... but like before neena bawak kereta sendiri sometimes hanginnn jugak ngan attitude org yg tak der civik kat jalanraya tu... tak ikut undang2.. perghh.. bikin lagi waa panas vuntuit.. hihihi..

Purplelicious:
yeaaaa... memang diaorg nie semua babun lar sis! hahaa..
Yg part bercinta cintun tuu lagi lar.. rasa memang nak jer gie sepak sekor sekor!

Mak Izz:
hahaha.. tak per.. maki yer dik.. sbb mereka memang patot pun di maki.. sbb bongook tak bertempat.. bodoh sombong tak semena-mena kann..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails