COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, June 10, 2009

Waris



Semalam aku kata nak share more info about pengurusan harta pusaka kann.... so hari nie aku nak cite lar sikit sebanyak about waris2 yg berhak dlm penuntutan harta pusaka si mati... this is just an info for you guys yg mungkin tak pernah tau about this before... so just wanna share it out..

Kite org islam sememangnyer dah tertulis dlm Al-Quran yg mana setiap waris mempunyai hak mutlak terhadap harta2 yg ditinggalkan oleh si mati.... waris nie bermaksud yg mempunyai pertalian darah lar.. kalau anak angkat tu lain kes! nanti aku citer part tuu...

aku bukan lar pandai sgt nak bercerita about ilmu faraid nie.. tapi since arwah mak aku meninggal... hubby aku terus beli satu buku ugama about sistem faraid.. phewww... sememangnyer rumit.. sampaikan org yg menulis buku faraid tuh pun mengakui bukan mudah utk mendalami ilmu faraid nieee... yg aku leh syer ngan korang skg nie on apa yg dah aku lalui lar..... aku just give my case as an example keh!

Cam my family, mak aku pergi ngan meninggalkan harta yg tak lar banyak mana pun.. hanya satu umah apartment dan duit sikit lar dlm account ASB. Umah ngan duit tu, masih atas nama arwah mak. So, kene lar kami menguruskan harta pusaka berkenaan.. Jadi, antara waris2 yg berhak ke atas harta arwah mak aku tu of course kami anak beranak i.e. ayah & kami 3 beradik.

Tapi in my case, kami sumer adik beradik perempuan saja..... jadi biler dlm sesebuah keluarga tu tak der anak lelaki @ waris lelaki.. maka harta si mati tak boleh di miliki oleh waris2 terdekat itu sahaja... kerana waris lelaki adelah pewaris yg mewarisi harta secara habis... kalau anak perempuan.. harta tu tak abis.. aku susah sikit nak explain part nie apa yg dimaksudkan abis ngan tak abis.. tapi secara logik nyer lar.... org lelaki kan membawa baka.. org pompuan nie cam keturunan kite tak berpanjangan.. so like keluarga aku niee.. keturunan En. Johari nie like abis kat we ollz jek lar.. coz tak der anak lelaki yg mewarisi baka keluarga kami... paham? kalau tak paham.. korang buat2 paham jek lar yek! hehehee...

So, berbalik to my case.. so, in other words, harta arwah mak aku tu.. kami anak beranak nie tak leh mewarisi harta tu secara total... di sebabkan arwah mak aku tak der anak lelaki... maka process pemilihan waris harus dilakukan mengikut sistem faraid....

Antara Waris2 yg berhak ke atas harta arwah mak aku:-
  1. Suami (my dad)
  2. Anak2 lelaki (tak der)
  3. Anak2 perempuan (ade 3 org)
Jadi biler mana arwah tak mempunyai anak lelaki... maka waris2 ini yg berhak @ mempunyai hak ke atas harta2 tersebut:-
  1. Bapa si mati (Datok aku)
  2. Mak si mati (Nenek aku)
  3. Adik beradik si mati yg seibu sebapa ngan si mati (my uncles & unties)
  4. *Then banyak lagi lar cabang2 nyer... aku pun tak ingat....*
Sooo.. in my case... since aku tak der adik beradik lelaki... so, harta arwah mak aku tak leh diboloti (wahhh bahasa di bolotiii.. hehehehe) oleh kami jek 4 beranak nieee.... so, secara automatiknyer waris2 lain yg aku ckpkan tadi tuu berhak terhadap harta arwah.. that's mean, datok, nenek & adik beradik mak aku.. tapi bende nie bukan mereka semua tuh ade hak secara serentak.. bukan... dia ikut turutan.... mahkamah akan tanyer, bapa arwah masih ade lagi ker tak? kalu masih hidup.. maka harta tu akan jatuh kepada kami 4 beranak nie + bapa si mati which is my datok lar... but in my case... datok aku dah lama meninggal dunia.. so, since datok aku dah tak der... arwah nenek aku lak secara automatiknyer ade hak ke atas harta tersebut.. but again now nenek aku pun dah lama meninggal dunia.... again.. da same process, dia akan turun pulak pada adik beradik arwah yg seibu sebapa... BUT, dlm adik beradik tuu mesti kene adik adik beradik lelaki... phew!! nasib baik lar ade Pak Teh aku sorang tuu... kalau tak lagi feninnn ... entah dia nak turun kemana lagi aku pun tak tau larr... kene bukak buku faraid!

Sooo... in my case, segala harta arwah mak aku tuuu.... secara ikut hukum hakam faraid nyerr akan jatuh pada my dad, kami 3 beradik + my unties 3 org + my uncle sorang. (sbb adik beradik mak aku ade 4 org tak termasuk arwah lar).... kalau datok ngan nenek aku ade lagi... so, adik beradik mak aku nie kirenyer tak terlibat lar.... hanya akan habis kat arwah datok @ nenek aku jek! tapi aku tak berapa pasti and aku sendiri masih lagi tertanyer2.. kata harta tak abis pada waris perempuan... abih tu camner dia kire nenek aku tu mewarisi harta tu sebagai habis sedangkan dia pompuan? ishh.. feninn.. fenininn.. but I believe mesti ade sbb musababnyer yg mana aku perlu pelajari tuu... sbb hukum Allah tu kan yg terbaik....

However, semua harta2 tersebut mempunyai percentage nyer yg tersendiri... hukum tu dah di tetapkan dlm ilmu faraid yg mana:-

  1. si suami mempunyai share percentage yg paling besar
  2. anak2 lelaki share percentage kedua terbesar
  3. anak2 perempuan share percentage ketiga terbesar
  4. in case of tak der anak lelaki then percentage tu terus kecil & mengecil mengikut waris2 dibawah chart faraid tu larr i.e. datok, nenek, uncle & unties & etc
Kes aku nie kirenyer still OK and very easy to handle coz takat abis kat adik beradik mak aku.... bayangkan adik beradik mak aku takder.... dia akan turun lagi ke tahap yg lebih dlm ... contoh like arwah tak der adik beradik lelaki walaupun sorang... so harta nie akan jatuh pada semua adik beradik mak aku yg pompuan dan jugak akan jatuh lagi pada waris lelaki yg berikutnyer... tapi aku tak pernah tanyer pun akan hal niee sapakah waris berikutnyer sekiranyer mak aku tak der adik beradik lelaki sbb aku malas dah nak pening pale! just bersyukur at least mak aku ade adik lelaki!

So, cam aku hari tu, biler dah dpt jek list from pejabat tanah sapakah waris2 yg berhak keatas harta arwah.... process seterusnyer aku kene inform lar uncle & unties aku... explain to them about their share... so, terpulang pada mereka sama ade mereka nak tuntut harta arwah tu dari kami @ tolak harta arwah tu kepada kami.... then, my uncle & unties boleh pilih sama ade nak isi saja borang persetujuan yg dikeluarkan oleh pejabat tanah tuk menolak harta2 tersebut kepada kami @ mereka sendiri boleh turun ke mahkamah di pejabat tanah waktu hari bicara tuk menuntut harta arwah.

Maka.... my uncle & unties ngan murah hati nyer telah sepakat ngan mengisi borang persetujuan tuk tidakk menuntut apa2 pun dari harta arwah mak aku tuuu.... Aku terasa agak hiba waktu tu.... Thanks with loves to My Unties... MakLong, MakNgah, Busu and also my only Uncle.. AyahTeh... Tapi... mereka menyerahkan harta2 tuk kepada kami 3 beradik sahaja.. tanpa memberi hak pada my dad... WHY? Ok let me explain... bukan lar my uncle & unties tu kiijammm sgt sampai camtuh sekali... takkk... ini kerenaa kalau my dad ade nama atas harta2 arwah mak aku tuuu.. maka process apa yg aku lalui nie takkan abis.. paham?? tak paham... haa.. tak per.. meh aku explain lagi.... as long as korang larat nak baca yerrr....

Ok... soal duit.. no problem kalau atas nama ayah aku... tapi... kalau harta tak alih cam rumah tuuu... amat susahh OK! duit senang nak handle coz once kite submit to bank, diaorg process pastu terus jek diaorg akan buat payment to each individual accout! so, tang duit memang paling senang sekali nak settlekan... tapi yg menjadi isu kalau harta tak alih cam umah @ kereta...

So, in my case... umah apartment arwah tuu masih lagi atas nama arwah.. so skg nie kene buat pindah milik nama atas geran lar... so, since adik beradik arwah dah tolak sumer kat kiteorg... so, on their part kire dah settle lar.. now nie soal ayah aku lak! kalau ayah aku punyer nama ade atas geran umah tu nanti... kes nie takkan selasai biler my dad meninggal nanti... coz why? b'coz my dad pun tak der anak lelaki kannn??? sooo... bukan ker kalau my dad dah tak der nanti... process yg sama harus diambil seperti apa yg aku dah lalui ngan arwah mak aku nie?? back to da square 1 kannnn???? TAPIIii.... beza nyer kat sini... in case lar kalau ayah ade hak atas umah tu and nama dia ade atas geran tuuu.... so, biler dia dah tak der nanti... first of all aku still kene buat process yg sama cam apa yg aku dah buat tuk arwah mak aku nie... cuma beza sikit on my dad nyer side adelah.. dia kan convert from kristian to muslim... so dia sorang jek dlm family dia yg masuk islam.... so, secara totalnyer adik beradik my dad tak der hak langsung ke atas segala harta2 my dad nanti coz diaorg non-muslim... soooo.... if rumah tu nanti ade nama my dad.... memang adik beradik my dad tak dpt... tapi bahagian yg bukan hak kami adik beradik perempuan niee.... tetap akan pegi ke Baitulmal.... so, maknenyer geran umah tu nanti akan jatuh pada kami 3 beradik perempuan + baitulmal.... nie kalau my dad ade nama dlm umah arwah my mom lar...

Sooooo... that's why kite tak nak pening2 kepala lagi later on... so, my dad sendiri dah decide... dia nak tolak hak dia pada kiteorg 3 beradik jugak.... so, esok2 kalau my dad dah takder.. tak der lar timbul soal aku kene running berpuluh2 kali lagi ke sana ke mari tuk menyelesaikan soal harta pusaka niee.... soal nak bagi ke baitulmal tu pada aku bukan lar satu masalah besar pun... actuallly secara tak langsung cam buat pahala gak... tapi kalau cash memang senang nak urus... nie rumah... uuuihhh.. aku tak tau apa lak lagi bahana yg aku nak lalui... maksud aku bahana tu bukan ngan baitulmal... tapi daaa bloody procees yg aku nak kene hadapi tu yg aku tak sanggup... coz biler umah tu dah atas nama kami 3 beradik + pulak baitulmal... so, apa pun tindakan yg kiteorg nak amik ke atas umah tu like nak jual @ nak sewakan pada org... semuanyer perlu dipersetujui bersama & keputusan milik bersama.... tak ke pening tu every now and then aku kene running ke sana ke mari... kalau takat kite adik beradik jek senang sikti arr... busuk2 pun kite leh bincang... tapi nie biler dah melibatkan badan kerajaan nieee.. paham2 jek lar kan camner... hukum yg tuhan kata senang pun biler sampai jek ke tangan kerajaan terus jadik susahhhhnyerrr... so why want to drag our self into more trouble & hassel??

Jadik itu pasal lar.. skg nie umah arwah mak aku tuuu dlm process tuk tukar nama geran kepada kami 3 adik beradik jek..... But my dad selagi dia hidup... dia akan tinggal kat umah tu secara free lar.... tak yah bayar apa2 sbb umah tu memang dah free coz covered by insurance biler arwah mak aku meninggal dunia... and also sib baik my dad tak der harta cam umah ker apa ker..... kalau ade aku rasa awal2 dia dah buat pertukaran nama tu pada nama anak2 dia jugak kot.. coz tau betapa payahnyer proceess harta pusaka niee....

Soooo.... anda penat & letih membaca sbb panjang sgt?? hahaa.. aku lagi letih nie haa.. dok menaip panjang berjela... huhuhu.. tapi tak per... aku suka share info ngan korang2 kat luar tuu... coz sometimes biler kite tak melalui bende2 niee... kite tak tau apa masalah yg timbul....

Oh yaa... soal waris nie tak abis camtuh jek! memang verrry daaa complicated! apa yg aku lalui nie baru sebesar kuman jek... hanya kerana aku tak ade adik beradik lelaki... ade org2 lain yg kaat luar tuu actually lebih rumit kes diaorg coz ade yg mak / ayah kawin dua tiga kali lar.. then ade lak adik beradik tiri meniri... sumer tu di ambil kire yer tuan2... sila tahuu.... memang rumit hal waris harta pusaka niee.. tu pun kalau ade harta lar.. kalau tak der harta tak per! lagi senang citer.. tak der apa yg nak di uruskan.... tapi mana ade manusia yg tak der harta.. kokak2 pun.. papa kedana camner pun.. mesti ade duit seciput mana pun walaupun RM100... still kene uruskan jugak tuuu...

Oh ya aku nak sentuh sikit about anak angkat... anak angkat nie actually tak der hak langsung atas harta si mati... tapi si mati leh buat wasiat tuk anak angkat... but on how they go about it ngan anak angkat tu.. aku tak pasti.. sbb setahu aku surat wasiat nie doesn't really apply in islam... ia nyer hanya tuk anak angkat boleh lar gunakan surat wasiat nie... tapi kalau let say si mati nak buat surat wasiat like nak specifickan harta2 dia tu pada satu org.. dia tak apply... Aku bagi contoh lar senang... camnie... let say arwah mak aku nak bagi umah apartment tu pada aku sorang jek lar... dia dah tulis siap2 satu wasiat before dia meninggal... kat surat wasiat tu tertulis... umah apartment dan segala harta pusaka yg di miliki olehnyer haruslar diserahkan 100% pada aku sorang... maka waktu buat pengurusan harta pusaka nie... surat wasiat tu masih boleh diguna pakai.. tapi perlu dibentangkan pada semua waris2 yg berhak i.e. my dad, adik beradik yg 2 lagi tuu & also my uncle & unties... surat wasiat tuh sah & boleh pakai kalau semua waris2 yg berhak tuu setuju ngan wasiat tu... tapi let say ade yg tak setuju ngan surat wasiat tuuu.. maka, sessi turun naik mahkamah pun bermula larr.... sbb waris2 yg berhak tuu boleh amik tindakan atas aku ngan menuntut hak mereka... tapi turun naik mahkamah nie bukan yg cam aku gie hari senin hari tu taww... tu yg aku gie tu kat pejabat tanah daerah gombak.. yg tu memang semua org buat procees harta pusaka tu memang kene naik turun small court kat situ just for hearing on what's going on with that property then to make everybody happy & agreeed.... But yg in case of wasiat niee... kalau ade yg tak agreed, they have to go to mahkamah syariah lar... yg betol2 punyer court tuh... Ini kerana as I said earlier... hak2 mereka telah termaktub dlm al-quran... actually, sistem faraid nie wujud pun bagi mengelakkan perbalahan... kalau waris2 yg berhak tuh tak kisah @ tak nak hak mereka... soal faraid tak apply kat situ sbb masing2 boleh berbincang ngan budi bicara sendiri... so senang.. yg timbul soal faraid tuu kalau ade yg nak berbalah2... haa.. maka.. soal faraid pun timbul larr.... ada pahammm???

Soooo... da moral of da story...... sila beranak selagi anda2 tak dpt anak lelaki OK!!




hahahaha... biler dah dpt satu jek anak lelaki.... maka masalah harta pusaka tak timbul! senang jek nak settle! tapiii... berbalik jugak pada rezeki yg Allah nak bagi jugak kannnnn... kite hanya perlu berdoa padaNYA....


Keh.. dah larr.. tamat dah aku punyer class tuk hari nie... nanti kalau ade apa2 persoalan yg timbul kat benak pikiran korang tuu.. kot2 nak tanyer aku... & kot2 aku leh jawab.. tanyer lew... & aku cuba jawab... ;)

6 comments:

Marlia said...

neena, panjang betul.. tapi bagus gak info ko ni, senang for others... tapikan , tuh kalau mak takda, what about if dad kan? dah tuh semua anak pompuan... uisk aku rasa semua gi baitulmal ke? uisk ... lagi susah kot system dia...

Suki Cida said...

uh... panjang... ok pasal benda ni mmg betul... and u are so lucky pak cik2 you tak giler harta... kita sama neena... adik beradik cida semua perempuan... sama macam you 3 perempuan... no waris lelaki... and kalau apa-apa jadi kat ayah cida, pakcik2 akan take over sbb ayah cida ada 4 org adik lelaki...kuikuikui...

tapi tu la...harta ni bukan boleh bawak mati... so kalau ada perebutan tu, biarkan sahaja... walaupun itu hak mereka, tapi Allah tu maha kaya... but anyway sabar ok... semua akan berakhir juugak... cume diorg sajer nak fening2kan kepala... heheheh

NeenaAnuar said...

Liea:
tang soklan ko tuu... dia camnie... sama jek mom or dad yg takder... it applies da same process... kalau dad takder let say... still mom got her share which is yg paling besar lar percentage for her.. then, anak2 pompuan still dpt equal share... tapi still ade lebihan hak tu yg memang tuk waris lelaki... so, kalau ade waris2 like apa yg aku ckpkan tadi tuuu.. parents si mati di utamakan.. kalau tak der.. then baru kene carik adik beradik si mati yg mana mesti ade lelaki..
so, dia akan abis kat situ lar.. if not.. kalau dah tak der waris lelaki... baru lar hak yg balance for waris lelaki @ parents si mati tu akan turun pada baitulmal... tapi share tuk baitulmal tu sikit jek percentage nyerr.. tak banyak mana pun.. but still baitulmal ade share lar... coz apa yg menjadi hak baitulmal tu merupakan hak2 yg tak sepatutnyer dimiliki sesiapa... coz itu adelah hak bagi waris lelaki ataupun parents si mati tadi...

ermmm.. agak2 ko paham ker?? hehehehe...

NeenaAnuar said...

Suki Cida:
ohh yaa.. cida pun sumer pompuan kannn...
yeah.. but u ollzz still will get more shares from your uncles & unties... bahagian mereka2 tuu kecik jek.. tak der lar besar mana pun.. tapi mereka still got hak lar...

ha'ah.. i tak pernah worried pun lar about harta nie... ini sumer harta dunia jek.. duit leh carik... cuma like me.. I don't want any hassel! masalah yg menyusahkan especially biler dealing with government office.. tu yg menyampah sebenarnyer....

so far so good.. sumernyer berjalan lancar... cuma mula2 waktu mengendalikan urusan nie yg memang pening giler.. but now almost 80% dah settle... tunggu geran nak tukar nama jek.. harap2 tak der lar masalah lain lagi lepas niee..

Deqna said...

panjang betul penjelasan ko yer.. bagus2 so boleh dijadikan panduan..

kesimpulannya marilah kita sama2 menghasilkan at least sorang anak lelaki..hehehe..
camlah byk harta kita ni yer.. huhu

NeenaAnuar said...

hahahaha..... aku kan suka yg panjang2.. ehhh.. ehhh.. lain macam lak bunyi nyer... :))

yeaaa betol!

eh.. kan aku dah kata.. RM100 pun harte tuu taww... huhuhuhu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails