COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Saturday, June 6, 2009

Flora & Fauna @ Maldives

Actually tak der apa yg special sgt about flora & fauna yg aku jumpa kat Maldives hari tuu.... coz kat pulau... binatang apa lagi yg aku nak jumpa kalu bukan selain ikan2 kannnnnn... tapi saja jek lar aku nak jugak create entry nie, sbb nak simpan as memory.. esok2 kalau aku baca balik entry aku about maldives niee... leh lar mengimbau kenangan lalu kannnnn.... wahhhhh....

Ok.. jom tengok apa yg aku jumpa....


Ketam ....... Mcm Ketam Batu....


Keluang Mannnnn.... keluang nie pun leh nampak merata2.... dia sentiasa terbang kat kawasan pulau tuuuu....


Umang-Umang..... umang2 nie dia akan amik cengkerang2 siput yg dah matii, dia akan gunakan cengkerang tu tuk protect badan dia... tuh yg nampak dia cam siput jek tu. aku pun tak tau... nuar yg citer ngan aku... aku dok ingat ketam ker.... siput kerr... sbb kaki dia cam ketam... tapi badan siputt.... felikss gak aku sekejap..... tapi memang cute kalau tengok dia berjalan.... cam tak der kepala.. kaki jek dok berjalan... and boleh nampak di merata2 lar disekitar pulau tuuu....



Sesumpah..... korang nampak ker sesumpah tuuu??? cuba tengok betol2..... coz sesumpah niekan suka menyamar ikut pada keadaan... tapi aku rasa korang leh nampak kott.....



Sekumpulan Baby Sharks yg aku sempat amik gambar mereka di waktu malam... Baby Sharks nie byk kat kawasan Kandu Restaurant & Iru Bar tawww... Baby sharks nie cam tau2 jek kalau memalam ramai guess akan dtg kat situ sbb we ollz sumerkan tengah tunggu waktu nak tengok nite performance kat situ.. so, tuuu yg baby sharks nie pun tak nak ketinggalan lar agaknyer buat performance tuk kiteorg yg ade kat situ... hehehehhhehe...


Belutt!!
Dlm pada aku dok sibuk tengok Baby Sharks yg cam kat atas tu tadiii..... tetiba jek mat belut nie muncul... pheww... terkojott aku taww..... geli pun ade... ngeri pun ade.... cuma satu jek yg aku teruja tengokkan belut niee... badan dia putihhh bersihhh sgttt tawww... kulit dia warna putih2 greyyy.... memang nampakkk bersih sgt lar... tu yg nuar ckp... tengok lar dia tinggal kat perairan yg macam mana.... dah tiap2 hari dok berendam dlm air suci bersih cam tuuu.. mau tak putih bersih kulit dia cam air tu jugak... errmmmm.. betol gak tu ehh!









Burung nieee... aku sendiri pun tak tau apakah nama nyerrr.... nak kata burung Pilicans... I don't think sooo, sbb Pilicans dia ade kantong kat bawah dagu dia tuuuu... nie tak der... nak kata burung FLamingoo... pun tak jugak rasanyerr.... then nak kata burung bangauu.. lagi lar jauhhhh... ishhh.. entah leww... kalau ade sapa2 tau... tolong bagi tau aku yek! Aku before pegi Maldives.. aku memang carik info about this island... then tengok2 lar gambar2 yg org dah pegi ke ClubMed niee..... so, most of them punyer gambar mesti ade gambar burung nie aku tengok dlm photo album diaorg.. tu yg aku teruja sgt nak tengok burung nie dengan mata kepala aku sendiri.... tapi... hari pertama tu memang aku tak nampak lar burung nie kan.. sbb aku sampai pun dah malam... then on da next day... kiteorg bangun agak lewat lar sbb penat gilerr, so sedar2 pun dah kol 9 pagi..... terus jek pegi breakfast... then after breakfast tu satu hari suntuk kiteorg dok berjalan kat pulau tuuuu.. tapi memang tak jumpa2 burung tuu... aku like isshhh.. pelik lar.. burung nie bermusim kerrrr??? errmmm.... than on da next day ... we ollz plan nak gie tengok sunrise.. so, we ollz pun bangun lar awal pagii.... lepas tengok sunrisee... jalan punyer jalan... tup2 terserempak lar ngan ini burung...... wooohhhhh... baru ku tau.. rupa2 nyer burung ini senang tuk kelihatan di waktu awal pagi...... burung pun tau nak bangun awal pagi... tuk carik rezeki... sbb kalau korang tengok betul2 gambar dia kat atas tuuu... dia dok facingg lautt tu jekkk... and mata dia amat tajam OK!.. dia cuba nak tangkap ikan lar tuuuu.....

Keh... lepas aku jumpa burung tuuuu.. aku jumpa nie pulakkkk.....






Ikan apa tuu?? yeaahhh... Mr. Sting Gray @ Ikan Pari.... Ikan pari nie banyak leh kelihatan kat area Water Bungalow tu... dia memang kat situ jekkk.. kalau nak tengok dia.. memang kene gie area situ.. maybe sbb kat area tu air dia cetek dan berpasir landaiiii... ikan pari nie memang sukakan kawasan yg berpasir.... Then dlm pada aku dok tengok ikan2 pari nieee... tup2 nampak lak ikan nieeeeee.....






Baby Sharks againnn..... nie permandangan di waktu siang... lebih jelas lar leh tengok anak jerung nieeee..... bayangkan... kalau anak2 jerung dah ade kat area2 tepi pantai nieee.... bayang kan dimanakah emak & ayahnyer beradaaaa???? mesti tak jauh dari anak2 dia kannn..... but of mak & ayah nyer tak duduk kat kawasan yg air cetek niee... tapi mesti dia ade kat tengah2 laut tu jugak larrr kotttt.... huhuhuhu..... tapi ikan niee kalu besar dia berani lar sgttt kannn nak serang kite.. nak dekat ngan kite.... tapiii... tang waktu dia kecik nieee.... hmmmmm... hempeh tollll... nak dekat ngan dia pun susah tawww... tengok gambar niee.....


tengokkkk.. berapa jauh dia dari aku.... dia tak berani nak dekat langsung ngan kite tau... lajuu jek lari kalau kite cuba dekat ngan dia.... geram tol aku... tu aksi aku cuba nak bagi dia makan lar tu konon2 nyerr... tapi hampehhh... penat jek aku campak.. bukan dia makan punnn.... oh ya lar... dia kan makan org jek! huhuhuuhuu.....


Then waktu we olllz kat jetty lak...


We olllzz nampak ikan nie plak....



Ikan nie leh tahan gak lar besar nyerr... tapi di sebabkan air agak bergelora... so susah nak amik gambar ikan2 lain... sbb diaorg tak timbul sgtt... sbb laut tuh banyak current larr.... kalau tak... memang leh nampak byk ikan2 kat jetty tuuu...


OK... dah abis about Fauna... now kite move on to Fauna laks... so far tak der apa yg menarik sgt pun pasal fauna nieee.... biasa2 jek larr.... biasalar kalau kat pantai of course lar kite akan jumpa banyak......


pokok kelapa... satu pulau nie yg membuat kan aku suka.. coz diaorg masih mengekalkan ciri kehijauan tuuu.... bagus aku suka sgt!! coz tempat tu dah lar panassss.... kalau tak der pokok2 yg byk.... bayangkan mcm manaa.. phewwww... sakit lar jawabnyer... tapi memang best lar kat ClubMed nieee.. coz diaorg ade gak tempat2 hijau yg leh kami bersantai seperti ini....



dan jugak ini......




bessshhh jek duduk kat sini..... nyaman... aku suka sgt!!! :))




Oh yaa... kat situ aku jumpa bunga kebangsaan kite jugak... i.e. Bunga Raya...


Haaa.... Yg fauna nie agak menarik sikit.....


Besar kan pokok tuuuu..... haaa... nama pokok nie adelah Bayan Tree! Mula2 aku dengar cam what??? Nenek Kebayan nyer pokok ker??? hehehehe... memang tuaaa giler sehhh pokok nieee.... memang besarrrrr... pokok nie adelah trademark tuk CLubMed nie larr... kalau org dtg sini... tak amik gambar kat Bayan Tree niee... memang tak lengkap lar percutian ke ClubMed nieee... kirenyer salah satu tempat yg wajib bergambar lar kirenyer.... actually pokok nie ade sejarah dia... tapi sorry lar aku tak sempat nak baca apa history dia tuu coz kite kene gie kat reception tuk baca buku about ClubMed....


Alrite tu saja tuk flora & fauna niee... nanti bersambung lagi di lain entry yeah.. adios!!!!

4 comments:

Suki Cida said...

oh... tu belut omputeh... wakakak... and baby jerung tu mmg lr takut... bebeik kang dia bawak mak dia... haizzz....

NeenaAnuar said...

Suki Cida:
sib baik tak dtg mak diaa.. kalau dtg.. tak tau lar balik ker kite org kat malaysia nie haa.. huhuhuhu....

Hasra_Razali said...

bersih nyer air kt sana kan....

Paling MAHAL adalah bunga kebangsaan kita tu..kita kt sini, nama je bunga kebangsaan, nk jmpa pun payah!

NeenaAnuar said...

Hasra:
memang bersih!

ha'ah... betol tuu.... hehehee....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails