COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, June 18, 2009

Kongsi Cerita "Cinta Terhalang"


Since baca entry Cik Piah pasal Cinta Terhalang semalam... rasa nak kongsi gak cerita nih... tapi aku tak lar melalui cinta terhalang yerr... waktu cinta2 monyet dulu ade lar... coz waktu tuh masih sekolah kannnnn.... so harus lar di halang oleh parents ku! huhuhu...

To me... Cik Piah telah membuat satu tindakan yg tepat! Syabas sis! Sbb biasanyer kalau kite ikutkan hati mati... ikutkan rasa binasa lar gamaknyer... walaupun aku tak der melalui cinta terhalang nie... tapi aku sendiri penah melihat ngan mata kepala aku sendiri camner kehidupan yg dilalui oleh seseorang yg durhaka terhadap org tua mereka hanya kerena CINTA! yea.. memang betol cinta itu buta... tapi balasan terhadap durhaka terhadap ibu bapa tuh... sememangnyer di balas ngan begitu cepat sekali.. kat dunia nie lagi Allah dah bagi balasan sedikit demi sedikit...

K, let me story about apa yg aku 'lihat' kan tuu.... kisah seorang anak nie yg nak berkawin tanpa mendapat restu dari parents dia... disebabkan tak nak tanggung dosa parents bagi jugak keizinan dlm paksa tuk dia berkahwin ngan pilihan hati dia tuu... tapi adekah dia bahagia ngan perkahwinan dia tuuu???? errrrmmm... jawapan nyer TIDAK!!

Maka... disebabkan hati parentsnyer terluka... maka banyaklah dugaan yg dilalui oleh anak nie... sentiasa di duga ngan pelbagai masalah tanpa henti... berpuluh2 tahun dia tak bahagia ngan perkahwinan dia... hidup suami isteri tak der makna... hanya pada nama saja "suami isteri" tapi hakikatnyer mereka tidak melalui kenikmatan sesebuah mahligai rumahtangga itu....

Maka salah sapa biler dia tak bahagia? bukan salah org lain kan?? sememangnyer salah dia sendiri... sbb itu adelah pilihan dia... maka biler dia tak bahagia... boleh kah dia menyalahkan org lain sedangkan dia yg membuat pilihan itu? errmm.. jadi itu adelah sedikitt jerr pembalasan yg Allah berikan pada dia... belum lagi yg mana nanti kalau dia ade anak sendiri... then anak2 dia pulak nanti biler dah besar... tak mustahil utk anak dia nanti melakukan bende yg sama seperti apa yg dia lakukan pada parents dia dulu.... itu tak mustahilkan?? but believe me.. Yess! bende itu benar2 terjadik.. cuma mungkin cara @ keadaan jek yg berbezaa... So, jgn kite ingat kalau kite sakitkan hati parents kite... bende tu tak dtg balik kat kite... ade kemungkinan ia nyer akan berlaku... ade jugak kes yg mana biler nak kawin dpt restu from their parents tapii atas sebab menderhaka kat parents sendiri... maka perjalanan hidup rumahtangga mereka still tak bahagia jugak... memang betol lar org selalu kata... Allah akan bayar "Cash" jek kalau kite derhaka kat parents kite.... and which is very true biler aku sendiri dah melihat keadaan itu...

Jadi pokok pangkal nyer... seboleh mungkin kite bahagiakan lar parents kite... walaupun waktu itu kite merasakan apsal lar parents aku nie nak mengongkong aku .... tak agreed ngan pilihan aku... tapi percaya lar... hakikatnyer parents nie.. tuhan bagi satu instinct / sense yg mana dia leh tau apa yg terbaik buat anak2 mereka... tak der rugi nyer kite berkorban demi mereka.. sbb biler kite berkorban tuk mereka... mereka akan rasa happy sgtt ngan kite... so biler diaorg happy... secara tak langsung mereka akan mendoakan kite sbg anak yg baik... maka insyallah hidup kite sentiasa mendapat keberkatan & barakah sepanjang hidup kite tauuu... then, kite akan sentiasa berasa bahagia... & kite jugak akan sentiasa happy bersama suami / isteri & anak2 kite sendiri... insyallah...

wahhh... dah cam ustazah dah aku nie kannnn... hahahahaa... takder lar.. saja jek nak sharing2 apa yg aku tau dan nampak.. tu jer... kalau leh dijadikkan panduan.. ambil lar.. kalauu tak... abaikan jer...

Apa pun... aku bukan sahaja mengingatkan korang semua... tapi aku mengingatkan diri aku sendirik jugak! supaya aku tak alpa & jgn durhaka pada org tua aku yg masih hidup... insyallah!

8 comments:

Suki Cida said...

BABE! entry yang menarik... i like... well 101% cida sokong... amat penting restu ibu dengan ayah... mmg pernah lalui... tu belum kawin tau... baru bercinta, macam2 dugaan yang kita tempuh tuk nak kawin...bagi yang cepat sedar bagusla... bila lambat tu sbb tu adakes2kes cerai...

Alhamdulilla berkat doa mak ayah akan buat kita terus bahagia... terus di berkati dan di redhai...

NeenaAnuar said...

Cida:
Thanks! jadi marilah kite beramai2 menjadi anak yg terbaik buat ibu bapa kite... :)

Deqna said...

mula2 aku ingat ko citer kesah ko.. aku pun terfikir ada ker ko cinta2 terlarang nie.. sbb setau aku dari dulu dari sekarang hanya en. Nuar jer lah yg berada dgn kot...hehehehe

tapi yelah restu dari ibubapa yg sebenarnya yg menentukan kebahagiaan rmh tangga anaknya... yg lain2 tu hanyalah sebagai faktor sampingan sajer..

NeenaAnuar said...

Deqna:
hahahahaha... sesungguhnye hanya Abg Nuar aku tuh jek lar yg sorang kannnn... hehehee.. geli lak aku panggil dia ABANG... huhuhu... tak pernah ku panggil sekali begitu.... ahaks!!

yup! sokong!

Marlia said...

neena, teringat aku cinta terhalang aku dedolu waktu sekolah... sesungguh semua yg kamu-kamu kata ada benarnya... restu ibu dah ayah penting, tapi ibu ayah pun, berilah restu demi anak tersayang... heheheh

NeenaAnuar said...

Liea:
hahaaa.... ibu ayah pun kenelah beri restu yeaaa.. heheehe..

Anonymous said...

i dont think 100% pilihan ibubapa tu betul..memang restu tu penting but sometimes ada ibubapa yang lebih pentingkan muka..sanggup lihat anak menderita daripada merestui perhubungan anak mereka..seperti artikel diatas, tuhan itu adil kan? at least parents should give a chance for their children. kalau ternyata pilihan anak2 itu salah, sekurang-kurangnya kita dah mencuba yang terbaik. tak semestinya kita akan selalu berbahagia dengan pilihan kita tapi itu lah hakikatnya. cinta itu tak semestinya indah. kita kena berkorban untuk memiliki kebahagiaan itu. sekiranya saya merupakan ibubapa, sya tidak akan menghalang sebarang keputusan yang di ambil oleh anak saya..its their life. terima sahaja apa yang Tuhan telah rencanakan untuk kita. terima kasih

fird said...

sebenarnyer jodoh dan takdir itu semuanya di tangan tuhan... semua sudah di tentukan... bagi sy, pendapat sy berbeza daripada pendapat awk... tentang masalah cinta terhalang ini, kita tidak boleh menyalahkan individu itu tanpa usul periksa...mengertilah, sekiranya hidup penuh dengan dugaan, Allah itu hanya menguji kita... menguji kesabaran seseorang hamba itu... hubungan yang dibina tanpa restu ibu bapa bukanlah tidak elok dan dimurkai oleh Allah... kita pandang dari perspektif lain, sy pernah bertanyakan masalah ini kpd seorang ustaz... sy bertanyakan padanya tentang hubungan yang dihalang oleh ibu bapa ini.. adakah hidup boleh bahagia sekiranya tiada restu oleh ibu bapa?
jawapan ustaz kepada sy...
sesungguhnya, ALLAH itu maha adil lagi maha penyayang... sekiranya hamba itu mahu membina masjid untuk berumah tangga, ALLAH itu akan permudahkan jalan bgnya walaupun adanya penghalang daripada keluarga... restu itu sebenarnya datangnya daripada ALLAH swt bkn daripada ibu bapa...sekiranya individu itu mengahwini tanpa restu dari ibu bapa, percayalah, ALLAH itu maha adil dan penyayang, lama kelamaan pintu hati ibu bapa itu akan terbuka untuk menerima dan merestui hubungan anak mereka...

salam....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails