COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, January 25, 2011

Ade Org Request Nak Makan "My Spicy Yellow Coconut Milk Crab!"


"My spicy yellow coconut milk crab!" yeaa.. itulah nama yg diberikan oleh en. teman terhadap masakan gulai lemak ketam aku! hehehe... yup! last week en. teman tetiba kemaruk nak makan ketam!  uish.. dia tersangatt lah jarang mintak itu ini dlm aktiviti memasak nie.. dia seorang yg sangattt simple.. sangatt mudah dijaga dari soal pemakanan nie... pendek kata dia tak cerewet laa.... paling koman ko buat telor masak kicap pun dia jalan okkkk!! lagi senang nak dijaga biler citarasa kami leh dikatakan 99% adelah sama!  sama2 suke pedas.. sama2 suke makanan yg simple tapi marbeless... pendek kata... apa aku suke dia suke and apa dia suke aku pun suke! syukurr alhamdulillahh dpt laki yg tak banyak cekadakk dlm pemakanan... kalau kene cam my dad yg ade gak kecerewetan dia dlm pemakanan nie.. memang foul lah jawabnyer! now I really adore arwah my mom yg boleh layan kerenah my dad.. huhuhu....

So biler en. teman dah bukak mulut mintak nak makan ketam.. so harus lah aku usaha carik ketamm kannn...

memang nak jadik rezeki kami... tak banyak pun ketam kat pasar time aku beli hari tu... ade just nice around 10 ekor.. so aku rembat kesemuanyer... *pic by phone*
Alhamdulillah... rasa berbaloiii sesangat beli ketam kat pasar hari tu... isi ketam nye penuhhhh!  beratt pun berat waktu aku pilih tuu... aku suruh abg tu belah dua siap2... and then abg tu siap bagi jaminan.. kalau dia belah.. isi nan ado.. leh tukar ngan ketam yg lain pulak.. and ternyata tak yah nak tukar2 pun.. memang kesemua isi ketam itu begitu mantoppp sekali! :D

tersangatt lah fresh!  penuh isinyer... memang sangattt2 berpuas hati! *pic by phone*
Biler puas hati.. maka beli dengan harga sekilo RM24 pun tak rasa apa.... itulah concept aku... mahal takpe... janji berbaloii and puas hati dengan apa yg kite bayar kan tu...  kalau aku beli mahal.. tapi brg yg aku dpt hampeh.. siap lah aku sumpah seranahh bagai.. so pasal tu lah aku doakan abg yg jual tu makin murah rezeki dan aku halalkan duit aku tu kat dia... so lepas nie kalau nak beli ketam.. konpom aku beli kat abg tu jer... 

Last aku masak ketam last year around bulan 4 camgitu... itulah first time and the last time aku masak ketam sendiri... hehehe.. time tu aku masak gulai lemak ketam... and this time.. againnn en. teman mintak masak yg sama... huhuhu.. al maklum laa.. dia kan peminat masak lomak... in fact bukan dia jerk yg minat... aku pun minat sama... hehehe... ikutkan aku nak gak try masak ketam bercili ker.. tapi masih lom dpt tukar citarasa lah kot... memang so far aku rasa cam kaalau nak masak ketam jerk.. mesti nak masak gulai lemak! hehehe.. eh.. btw.. korang kalau ade idea lain dlm perihal memasak ketam nie... share2 lah ngan aku yek.. so far yg aku terpikir cam masak ketam bercili laa... ade tak menu lain yg sesuai tuk masak ketam?

DSC_0526 copy
balik dari pasar... terus menjadik 'naked chef'...

DSC_0531 copy
Tadaaaaaaaa.. siap suda... senang jerk masak gulai lemak nie... hehehe....
Actually masak lemak gulai ketam nie agak berbezaa ngan masak lemak cili api...sbbnyer masak lemak gulai ketam nie aku tak bubuh daun kunyit & belacan... but aku bubuh cili merah... sebagai seseorang pencinta pedas... cili padi itu wajibulll di bubuh... so gamaknyer tahap kepedasan gulai lemak aku nie sama lah cam masak lomak cili apiiii.... hehehee....  ok lah.. biler dah siap.. harus lah terus dimakan!

DSC_0535 copy
Tuuu diaaa... nampak tak keputihan... kegebuan dan kemantapan isi ketam kat dlm mulut aku tu? :p

DSC_0533 copy
part yg paling mengujaaakan... sssrrroooottt... sssrrrooottt.... pasal tu lah aku suke masak gulai dari masak berciti... hehehe...
Jap2... sapa sebenarnyer yg nak makan nie? en.teman ker ataupun si naked chef nie? hahaha...  ye laa... nak wat camne.. si naked chef jerk yg layak jadik model kata si en. teman... gamaknyer... tak paham2 lagi... :p

Apa pun aku rasa kalau nak makan ketam nie.. lebih berbaloi kalau masak sendiri.. coz camgini aku beli 10 ekor = RM60 = puas makan! in fact 10 ekor tu bukan aku makan berdua jek ngan en. teman.. aku bagi some of it to my dad jugak...  so, kalau kat kedai (area KL sahaja) agak2 ketamm yg bersaiz sederhana camgini... berapa hengget agak2 diaorg charge tuk 10 ekor?  aku tau kalau kat area luar dari lembah kelang.. mesti leh dpt murah lagi... tapi apakan daya.. dah duduk bandor nie... begitu lah kekdahh nyer kannnnnnnnn... serba serbi nya mahal!


24 comments:

SURIA AMANDA said...

ketammmm...bestnya..buat sup ketam pun best kak..letak serai banyak2...huii..mantop..

Queen said...

nik pun boleh terima ketam masak lemak cili api je...harituh yabang request ketam masak kari kering...tak lalu nak makan banyak2...hahahahhaha

sedap kan..nik kalau nak sedap lagi letak daun kunyit...saje buat sampah banyak2 + tambah aroma..yummeh gitu

Softtouch [Hanim] said...

sedapnyaaaaaa......paling mmg masak lemaklah ketam tu...gebu2 isi dia neena...kuah dulai tu pun manis bila masak ketam ni..mkn nasi ngan kuah dia jer dah sedap

Kaseh said...

wahhhh ketam masak lemakkk..mabeles.. kalau kat kedai ni setengah ekor 3 hengget.. kalau sekor yg kecik2 dia jual 6 hengget masak lemak..tak puas mkn..

InaAchik said...

perghhhhhhhh... kecur air liur aku.
dan krn gambar ketam ko lah, achik duk merengek nk mkn ketam jugak.

Mimy Hamid said...

nyonyot ketam adalah heaven...pehh

Va Va Voom said...

Ketam masak lemak is one of my fave! and i'm craving for this for so long ody...lapar terus! :)))

sW33tdARLiNG said...

gulai ketam mmg laa senang... santan semata2 ngan kunyit... nak pedas letak cili, kannnn! mantop! sw33tdarling.com

sisdee said...

wah dah lama tak makan ketam...i klu ketam suka tumis gitu jek heheheh..klu makan ketam confirm nasi automatic sikit sbb sibuk nk makan ketam jek hahahahaah

Deqna said...

haah aku pun tak reti nak masak ketam selain masak lemak atau sup.. sbb rasanya ketam ni sesuai masak yg berkuah.. leh sedut2..kalau goreng2 camne ye? dah lah keras, camne lak nak sedut2 kan..

mummysyafie said...

mmg nampak fresh ketam tu. ni makan maunya menjilat jari

[z@ck] said...

oh my..sedapnya sis..!!

NeenaAnuar said...

AMANDA:
sup ketam ek? ok.. nanti leh cuba! thanks lissa.. :)

NeenaAnuar said...

Queen:
ha'ah kann.. kalau kering tak leh nak srootttt srrooottt kaki ketam tu! hehehe...

NeenaAnuar said...

Softtouch [Hanim]:
betoi2.. pasal tu Neena pun makan semata-mata ketam ngan kuah + nasik putih jerk... lain2 tak yah.. sbb rasa dia dah lengkap giler dah.. :D

NeenaAnuar said...

Kaseh:
kaannn.. mahall betoi... so senang masak sendiri.. dah tentu puasssss... :D

NeenaAnuar said...

Iena:
hahaha.. apa lagii.. pegi lah beli ketam dan masak utk si achikkk! :D

NeenaAnuar said...

Mimy:
hahaha.. suke aku ko pakai perkataan nyonyoottt! :p

NeenaAnuar said...

Va Va Voom:
hehehe... so dah dpt makan belum nie?

NeenaAnuar said...

sW33tdARLiNG:
bawang dilupa jangan.. if not tak lengkap rasanyer! hehehe..

NeenaAnuar said...

sisdee:
betoi2.. kalau dah makan ketam nie.. cam lekaa jerk.. nasik pun kengkadang entah kemana... :D

NeenaAnuar said...

Deqna:
betoi2... kuah adelah yg terbaikk.. coz leh nyonyoott bak kata si mimy! hahaha...

NeenaAnuar said...

mummysyafie:
hehehe.. memang pun sis! ;D

NeenaAnuar said...

z@ck:
hehehe... TQ! :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails