COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, July 21, 2011

Kuih Keria Hj. Jalil Limbongan... Kuih Paling Sedapp Di Sekitar Bandar Melaka!


Petang lepas check in tu.. kiteorg terus kuar gie jejalan carik makan! Achik kata ade satu tempat best yg terletak di area Pantai Klebang… tempat tu penah masuk Jalan2 Carik Makan katanye! So, Kiteorg semua punn bersemangat nak ke tempat tu....

DSC_0184 copy
Kali nie lady driver take over!

DSC_0186 copy
Mereka yg berjimba dengan kereta baru mereka!
On the way nak ke tempat yg bestttt tuuu… sekaliii aku ternampakkk satu geraiii kuiihh ditepi jalan yg on the way nak ke pantai klebang gak! Dengannn pantasss gorjes gonjenggg tekan pedal breakkkkkkk!!! Sib baik tak drift sekali! Cuma aku menjerittt jerk sbb eksited gilerr nampak kedai kuih tu bukak!! Ahahaha…

Naper aku eksited? Aku tak penah makan kuih kaaa?? No laaaaaa…. Actually dulu around 5 years agoo.. arwah mak aku penah pegi Melaka ngan pakcik aku utk melawat pakcik aku sorang lagi wat operation jantung… Tapi time tu aku tak ikutt… then biler arwah mak aku balik KL.. dia ade belikan kuih keria & kuih kacangg yg sangattttttttttt sedapppppppppp!! Giler pureee punyer kuih keriaa!! Then aku pun tanyer kat pakcik aku.. kat mana kedai kuih tuu… sbb pakcik aku yg familiar ngan kedai kuih tu.. so pakcik aku ade lah bagi direction… aku pun cam agak2 jerk lah sbb dia kata kat area pantai klebang.. tapi a few times biler tiap kali aku pegi Melaka … tak penah yg jumpa kedai kuih nie… maybe kebetulaan biler tiap kali aku pegi tu .. kedai kuih sedap nie tutup kott.. so tu yg tak perasannn… tapi apa yg membuatkan aku perasan hari tu adelah.. coz aku ternampak ade agak ramai gak org tengah beratur nak beli kuih.. then aku ternampak dulang2 kuih yg besar dan banyakk.. tu yg aku stoopp secara emergency tuu… ehehe..

DSC_0187 copy
Ini lah dia kedai yg aku dok carik selama hari nie.. akhirnya ketemuan jugak kite… uhuhu…

DSC_0196 copy
Memang aku borongg sakan kuih2 tuu.. especially kuih keria…

DSC_0192 copy
selain kuih keria yg sedap tuu.. kuih kacang yg leper2 nie pun sedapp gile! sangatt original taste nya! then dia ade jugak kuih yg macam kuih bomb tuu.. dlm dia ade kacang hijau.. pun sedap gakk!
Why aku suker sangat2 ngan kuih keria nie? Cozz it’s really original! Dia pakai gula Melaka! So tak manis sangat.. and texture kuih pun sangat soft and nice… memang puas hati dan sangat2 menepati citarasa aku… *sambil kecuqq air liuqqq tengok kuih keria nie… dan makan skg tapi tak leh nak dpt kat sini.. uhuhu…*

DSC_0194 copy
bukan main serious & bersemangat waja si gonjeng and ngokngek nak membeli kuih sedap nie.. ehehe...

DSC_0197 copy
Happy dan berseri-seriiii biler dpt shopping kuih keria yg sedappp nie!
So kalau korang lalu di main road nak ke pantai klebang.. just watch out this geraii ok.. rugi kalau tak makan kuih traditional yg sangat sedap dan original nie! :D

Lepas nie baru lah kami proceed ke destinasi yg sepatotnya kami pegi.. kite sambung di next entry yea! :)

19 comments:

InaAchik said...

ooo... x leh lupa aku ko wak emergency break ala2 drift tu! dah la sebelah kubo bebbbbb...
huhuuuuu...

nuraitul said...

owh..ptt kak neena sgt excited nak..ngidam 5 tahun da ek..hehehe

apek poyo said...

wahh..turun melako cr kuih tak roger den..hehehehe..
den pun tak tau ado kuih best kat limbungan tu...

Unknown said...

aaaa...nak jugak!!

-anidaothman- said...

owhhh kaknin......
terliurrr saya katsini...
huhuhuu........
tgk bloq akak n bloq ina....tayang kuih sedap... ayaq sedap...nasik lemak sedap......ayoyoyoyooyo

bedarah mata dh haaa.....
peneng non hada sume nie...sob..sob..sob....

^________________^

Unknown said...

kat kedah pn sdp...kuih keria pns

eLLy said...

kuih keria my peberate tooo

Anonymous said...

meriah giler kuih2 tu sume

Mimy Hamid said...

yerla beb nampak kuih keria ni look sedap..dah la hitam..ko ckp pki gula melaka kan...nanti lalu singgah la..area klebang kan

NeenaAnuar said...

InaAchik:
ahahahaahahahaahahaaa... ateerrr minah rempitt kite kannnn! :p

NeenaAnuar said...

nuraitul:
hihi.. gitu lah kekdahnya my dear! :D

NeenaAnuar said...

apek poyo:
loorr.. gimana nak roger kamoo yo? ehehee..

NeenaAnuar said...

O'gosh:
jom2.. nanti turun pantai klebang sesamaa naa! :D

NeenaAnuar said...

oP_ida:
alololo.. sowiee my dear.. takpe2.. nanti ade rezeki kamo turun melaka and carik kuih nie di area pantai klebang naa.. don't miss it taw!

NeenaAnuar said...

Mia-Ina:
oh really? ok.. nanti I turun kedah kene pi carik gak nanti! :D

NeenaAnuar said...

eLLy:
yezzaa!! kite leh geng! :D

NeenaAnuar said...

makdara TERdiva:
owhh! seriousss terlebih meriah sis! :D

NeenaAnuar said...

Mimy:
ha'ah.. memang guna gula melaka and pure giler rasa dia.. pada aku memang tip top punyer sedap laaa.. so kalau ko nak try.. nanti jgn lupa singgah warung nie yea! :)

Unknown said...

Memang sedap kuih ni. Dah makan dari zaman sekolah rendah lagi. Dulu gerainya terletak x jauh dari situ milik ibu bapanya. Yang ini baru milik anak dan ibu tirinya klu x silap. Dah lebih 20 tahun legasi kuih ni. Tempat tu nama Limbongan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails