COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, May 23, 2012

Al-Fatihah Buat Arwah Norma!


Pagi yg suram... apabila mendapat perkabaran pemergiaan arwah Norma awal pagi tadi! Sesungguhnya Allah lebih menyayangi arwah dan itu lah yg terbaik buatnya!

Aku rasa ramai yg mengikuti kisah arwah Norma dari her sister in law Kak Moon!  Suatu ketika dahulu aku pernah berkongsi kisah arwah di I'm Yourss nie... seriously setiap kali baca kisah arwah.. aku akan menjadi sebak.. mata aku berkaca.. semuanya tidak lain dan tidak bukan kerana aku teringatkan pada org yg paling aku sayangi.. sapa lagi kalau bukan arwah mak aku yg meninggal kerana penyakit kanser jugak! :(  

Setiap yg berlaku pasti ade hikmahnya.. Allah telah memilih sesetengah insan dimuka bumi ini utk melalui fasa ujian yg berat kerana Allah Maha Mengetahui yg mereka mampu melaluinya!  Dan dengan ujian itu... jika difikirkan sedalamnya.. disebalik ujian yg berat mata kite memandang tetapi lebih berat bahu yg memikul.. ade tersemat seribu satu pengajaran dan hikmah disebalik apa yg berlaku buat kite yang masih bernafas dibumi Allah ini!

Allah telah memilih arwah Norma utk diuji... Dibelakang arwah berdirinya seorang suami yg sangattt tabah dan begitu mithali!  Lebih hebat sokongan buat diri arwah bukan sahaja dari seorang suami.. tetapi dia dilengkapi dengan kehadiran seluruh ahli kaum keluarga termasuk ipar duai yg begitu hebat!

Sesungguhnya... Allah telah memilih mereka2 yg hebat ini utk memberi contoh yg terbaik buat insan-insan lain!  Dari kisah mereka.. kite dpt melihat betapa indahnya kasih sayang dlm perhubungan antara suami isteri.. betapa eratnya hubungan kekeluargaan yg terbina... dan betapa besar pengorbanan yg dilakukan oleh mereka semua!  Kisah arwah memang banyak membukak mata hati aku utk menilai erti sebuah perhubungan kekeluargaan yg mana ia bukan sekadar berkorban utk keluarga sendiri malah lebih dari itu!  

Semua ini terjadi kerana Allah ingin memberikan iktibar serta contoh yg jelas dan nyata pada kite yg masih hidup utk lebih menghargai pasangan/insan yg kite sayangi... utk kite bukak mata hati tentang erti sebuah pengorbanan.. utk kite nilai apa itu erti kekeluargaan dan silatulrahim! Jangan lah biler insan yg kite sayangi telah tiada.. baru kite hendak menghargai mereka kerana waktu itu air mata dan ratapan tiada gunanya!  

Apabila melibatkan hubungan sesama insan.. duit bukan lah segala-galanya!  Jadi hargailah dan pamerkan lah kasih sayang kite dengan perbuatan yg mana lahir dari hati dan akan membawak kepada zahir nya!  Dan seandainya kisah mereka sekeluarga ini tidak memberi sebarang kesan dlm kehidupan kite... mungkinkah kite telah kehilangan nilai mata hati?  Nauzubillah... mintak lah kite di jauhkan dari rasa sebegini.. kerana bila hati telah mati.. maka kite tidak mampu menilai sesuatu perkara dengan baik dan apatah lagi utk bermuhasabah diri sendiri!

Yea.. memang tidak dinafikan bukan mudah utk merasa saat kehilangan org yg tersayang!  aku telah pun merasa detik dan saat itu.. tetapi apabila kite telah lakukan yg terbaik.. insyallah kite pasti akan merasa bahagia dikemudian hari kerana telah memberikan yg terbaik!  Dari kite melihat insan yg kite sayangi menderita.. adelah lebih baik kite relakan pemergian nya walaupun hakikatnya hati seakan meronta mahukan org yg disayangi itu kembali pulih seperti sedia kala.. 

Malah kite tetap tidak putus harapan dan berdoa agar mereka kembali riang dan berada disisi kite seperti biasa... tetapi hakikatnya apa yg tampak pada zahirnya sudah jelas dan nyata yg keadaan tidak berpihak sebegitu rupa!  Maka kite perlu redha.. redha dengan ketentuan Illahi... Tetiba teringat pada bait bait kata ku kepada arwah mak dahulu... "mak.. angah nak mak kembali pulih seperti sedia kala.. kalau mak boleh kembali kepada angah.. angah lah insan yg paling bahagia.. tetapi jika mak terus terusan menderita sebegini dan ternyata Allah lebih menyayangi mak.. angah relakan pemergian mak walaupun hakikatnya sukar utk angah menerima semua ini!" *Iamcryingritenow*

Apapun... buat yg telah pergi... kite doakan semoga mereka tenang disana dan moga mereka ditempatkan dikalangan org2 yg soleh dan diredhai Allah... buat kite yg masih hidup.. moga kite semua diberikan kesempatan utk menjalani kehidupan yg terbaik dan lebih baik dimuka bumi Allah ini... Insyallah... Amin!

Salam Takziah buat seluruh ahli keluarga arwah Norma... Kak Moon, be strong for Talib, Rafiq and your entire family.. Thanks a lot sis coz tidak henti update tentang keadaan arwah Norma! Seriously you inspired me a lot!

~Al-Fatihah~


5 comments:

Eri-chan said...

al-Fatihah untuk arwah Normah binti? kalau nak niatkan yaasin & ayat2 Quran lain nama arwah harus dibintikan dengan nama emak. itulah yang diajar kepada aku.

pena rozie said...

Al-fatihah...

~PILOT LOVER~ said...

semoga roh arwah ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman...aminn

Zila Zainal said...

Innalillahi wainnailaihi rajiun.. al-fatihah..

Shu Shinju said...

kenapa shu br tau pasal kisah norma ni erk?

sedih sgt.. kesian kat dia.. tak tertanggung rasanya ujian yg Allah beri pada dia masa hayat dia..juga kesian kat hubby dgn anak dia rafiq...

apa2 pon semoga roh norma dicucuri rahmat..amin...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails