COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, January 5, 2010

Chef of Da Day!


Nie entry dah agak basi... tapi demi menghargai penat lelah laki aku yg dah amik gambo on that day... aku buat lar jugak entry nie...
Dlm minggu awal muharam bulan lepas... family PakNgah aku turun dari kg. Terenggau ke KL sempena majlis pertunangan anak lelaki PakNgah yg berlangsung di Shah Alam... Diaorg semua bermalam di umah my dad for 3 days... dah sememangnyer umah my dad pun kosongkan.. bukan ade sapa pun.. so, apa salahnyer kite meraikan mereka yg dtg dari jauh yer dak...

Tapi skg nie aku bukan nak citer pasal majlis bertunang yg dah pun berlangsung.... tapi aku nak citer yg aku telah menjadik chef of the day sehari sebelum kami semua pergi menghantar rombongan meminang di shah alam...
Mula2 tu my dad kata beli jerk kat luar... sbb takot aku penat sgt nak masak for 15 people... tapi aku lak rasa tak sedap... dah a few time family t’ganu nie turun.. asyik beli luar jerk... since minggu cuti awal muharam tu kan ker cuti panjang... so, aku rasa apa salahnyer aku jamu tetamu yg dtg dari jauh nie ngan air tangan aku kannn... huhuhu... air tangannnn kaedah nyer...

So, aku pun pikir punyer pikir punyer pikir... apa yg aku nak masak... something simple.. cepat, mudah & konon2nyer sedap lah... hahaha.. pada aku lar sedap.. pada org aku tak tau lagi sedap ker idak kann..... then, tup2 dpt idea... why not aku masak TOM YAM!


Dulu aku penah dah masak tomyam nie... tapi this time punyer tom yam ade sikit kelainan dari tomyam yg terdahulu tuu.... apa yg lain?? Paste TomYam nyer yg berlainan kali nie... Dulu aku beli yg dlm botol kecik2 tu... tapi biler masak tomyam nie, satu lar aku notice.. kalau nak cowww (bukan lembu tapi ‘kick’) haruslah menggunakan paste tomyam yg banyak... so, since this time aku memang nak buat cow cow punyer tomyam... aku beli tomyam paste yg nie...



DSC_2137
Nie bukan tong cat... tapi nie adelah Paste TomYam specially made from Thailand!


Sampaikan makcik aku terkujat lar tengok aku punyer paste tomyam nie... dia kata nie leh buat kenduri tuk satu kg nie... hahaha.... alaaa... believe me... kalau korang rajin masak tomyam.. dlm masa 3-6 bulan confirm abis... tapi kalau kot2 tak rajin pun takper.. sbb expiry date dia lebih dari setahun! sbbnyer kalau bubuh sikit2 paste nie.. memang tak menjadik ko punyer tomyam ‘lembu’ tuuu...



DSC_2135 copy
Jgn risau ianyer adelah product yg Halal yer..



So, acara masak memasak pun bermula... seawal pagi aku dah gie pasar... carik bahan2 tuk di’humban’ ke dlm kuah tomyam tu nanti.... aku buat Tom Yam Campur jerk!



DSC_2144
bawang besar.. serai... daun limau purut... tomato... carrot & kubis bunga yg bakal ter’humban’ ke dlm kawah tomyam!



DSC_2140
isi ayam yg sedang di siang...




DSC_2134
Sotong yg telah siap disiang...




DSC_2132
kulit udang & kepala udang... aku tak buang tapi aku rebus tuk dptkan stok udang... air stok tu nanti aku jadikkan sup tomyam aku... so, takder lah aku gunakan air biasa jerk tuk dijadikkan sup.. lainnn wooo rasa dia... bertambah-tambah ‘lembu’ ko punyer sup!



Ok.. biler semua bahan2 dah ready.....



DSC_2145 copy
nyalakan lah api dapur..... nie lah dapur arwah my late mom... dia rajinnn sgttt gosok2 dapur nie... biler dia dah tak der... tak terbela pun yer gak dapur kesayangan dia nie... :(




DSC_2146 copy
biler stok udang dah diperolehi... bubuh lar beberapa senduk paste tomyam ke dalam air rebusan stok... ikut suka lah.. kalau suke ‘cow’.. bubuh lar banyak2.... cam aku hari tu memang banyak aku bubuh.. baru pekatt & likat!)




DSC_2148
kacau sampai sebati.... then campakkan aje kesemua bahan2 yg dah ready tadi tu..




DSC_2150
taaadaaaa... meriah tak bahan2 yg telah aku campakkan ke dlm sup tomyam aku tu? :D




DSC_2149
setelah dibiarkan bahan2 tu mendidih buat seketika... maka siaplah aku punyer TomYam Campur yg super coww! Why super coww.. aku tambah cili api tuk bagi lebih pedassssssssssssssss...



DSC_2153 copy
yerr.. sayalah Chef of da Day! :D



DSC_2163
mereka2 yg makan tanpa toleh kiri..... dannn....




DSC_2170
kanan lagi dah... sedap sgt kahhh?? :p



Berdasarkan response yg diberi... semua yg makan hari tu kata aku leh bukak kedai berniaga tom yam.. siap bagi nama lagi.. Cik Nin Tom Yam.. boleh? Hahaha... apa pun aku puas hati & hilang semua penat biler tengok sedara mara makan & enjoy with da food yg aku hidangkan... nak2 dari air tangan aku sendiri kan .. lagi lar aku puas hati... walaupun sekadar satu lauk yg simple sajerk... Esoknyer barulah kenduri pertunangan di shah alam berlangsung... aku story dlm next entry yek!

15 comments:

Cik Yayang said...

Sungguh mengoda tomyam itu..:-)

Deqna said...

wah teror ko masak tomyam.. kali ni ko kira tak berapa ekor udang yg digunakan tuk membuat tomyam 'cow' tuh... hehehe

eh mana nak dapat tomyam paste tu? kat supermarket ada jual ke? tentu sedap kan sbb originally from thai kan..

Pepel BoNda AmaNi said...

sis sedapnya tomyam...uwaaaaaaaaaaaaaaa nampak sedap sangat...

mama-syira said...

nampak sedap, pasti sedap! hehhe macam tag iklan pulak..

Unknown said...

beb sedap la mana nak cari paste tu yer....nak teraila...hehe

NeenaAnuar said...

Cik Yayang:
hahaha.. tergoda kah??

NeenaAnuar said...

Deqna:
ahakss!! ko ingat lagi yek part yg aku dok kire udang tu.. hehehe..

ohhhh... yg nie aku beli kat pasaraya biasa jerk kat area umah aku nie.. tapi tu lah.. aku memang tak pasti sama ade di jual atau tak ditempat2 lain.. sbb aku penah cuba tengok2 kat giant ker tesco ker.. memang tak jual lar plak tomyam paste yg camgini... tapi cuba ko survey2 kat kedai pasaraya biasa jerk.. cam pasaraya aminah ker... contoh jerk lar.. sbb nama pasaraya aku beli nie... namanyer Pasaraya Aik Seng.. :D

NeenaAnuar said...

Purplelicious:
nampakk jerk sedap sis.. rasa belum tenttu sedap mana punnn.. hehehe...

NeenaAnuar said...

mama-syira:
hahaha.. memang boleh aku gunakan tag line kot tu farah.. :D

NeenaAnuar said...

POSH76:
tu lar.. as I told my fren Deqna tadi.. I beli kat pasaraya AikSeng kat umah I nie haa... but not too sure ade ker tak kat pasaraya2 lainn.. but can try and check it out lar kot.. kalau tak der gak.. meh lar dtg umah I.. leh kite gie shopping kat pasaraya aik seng tuu.. hehehe...

[z@ck] said...

wooohh..
terbaik la paste tomyam dari thailand..
mana mau dapat paste tu ek..

Nur Irfan Juezrie said...

erm.. terliur tgk tomyam akak..

NeenaAnuar said...

z@ck:
akak beli kat pasaraya kat umah akak nie jerk dik.. so far ok lar... memang puas hati ngan brand nie.. ;)

Nur Irfan:
hihihi.. sian jue.. tengok gambar sampai terliur yerr.. :D

-anidaothman- said...

suami saya sangat sukak menda nie...elok ni belaja ngan kaknin......

moga betambah sayg dia ke saya ^________________^

NIK (bukan nama sebenar) said...

sis!! cuba baca blog ni

http://sisianteerashid.blogspot.my/2010/08/perencah-tomyam-non-halal-ada-kulit.html

makcik dalam gambo tu org sama. maksudnya kilang yang sama kan. Takut non halal. saya pun nak beli tapi ragu2. Tapi tomyam sis sedapnyaaa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails