COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, January 15, 2010

Potong!! Potong!! Potong!! _ Part 2


Kalau dlm part 1 tadi en. teman yg potong... so now turn aku lak tuk potong!!


Uuiishhh.. hebat betol lar perkataaan pOtOnG nie yek!! ternyata iklan P1Wimax tu sgt2 berkesan dihati masyarakat... eeehh.. tetibaaa*** :p

Ok.. kalau en. teman dah potong berukband nyer.... aku pun nak gakk wat kerja2 memotong nie... kalau takat kat dapur tuuu waaaiimmaa memang dah biasa sgt dah lah ngan kerja potong memotong nie kann... so, this is nothing to do with my kitchen work... but this is something to do with my wallet!

My Wallet??? yessszzaa... my wallett babehh! adakah aku telah membeli & belah wallet aku bulan nie dgn begitu rabakkk sekali sehinggakan aku hendak memotong wallet aku kepada 2 bahagian??? ohhh.. tidak.... tidakk sama sekali....

Nie yg aku potong nie bukannyer merabakkan wallet aku... tapi ianyer lebih kepada menyelamatkan wallet aku lagi ade lar....



Yeaaaa... aku telah pun meng-KEBA-BOOOMMMMM kann card2 aku diatas itu!!


Sapa yg pakai credit card tau lar kot.... yg starting from this year... Gov kite telah pun meng-implement-kan GOVerment TAX sebanyak RM50 per credit card! abih kalau dah ade almost 5 credit card.. tak ker tak pasal2 every year aku kene bayar RM250 just for Gov. Tax and itu belum lagi di tambah ngan Annual Fee bagi setiap card!

Alah.. dulu waktu apply credit card tu.. bukannyer apa pun... bukan lah niat dihati nie nak velagakkk cam kayoooo sgtt2 yg aku adooo beberapa credit card kan... alah kalau dipikirkan balik.. nama pun credit card.. bukan duit kite pun... duit bank... hutang lagi adoo lar kann... hik.. hiik...

Tapi yg si bank2 nie... waktu diaorg nak offer and promote credit card diaorg nie.... macam2 cara lah yg diguna pakai tuk tarik costomer... cam contoh waktu kite mula2 nak apply tu... diaorg kata annual fee free for 1-2 years lar... dpt benefit itu lah.. ini lah... so kite pun waktu tu rasa cam... hurmm.. org dah bagi offer macam2... ditambah lak ngan free gift itu ini... so apa salahnyer apply jerk kan... lagipun aku tak risau sgt ngan diri aku nie coz aku tawww yang dirii aku nie sgt2 berdisplin dlm isu2 credit card nie.... (*ceaa puji diri sendiri disitu... tapi itulah hakikatnyer... ahakss!!)

So, tujuan aku in having a few credit cards tu hanyalah utk diguna pakai diwaktu2 kecemasan... cam contoh yg aku penah lalui dulu lar... waktu aku nak beli umah... diaorg nak deposit + 10% downpayment kan.. so mana nak carik duit just immediately camtu ajer kan? nak kuarkan ASB cam sayang lak usik dividen nyer nanti... so, aku swipe jerk credit card aku dulu in advance waktu tu... terus settle... pastu gie EPF wat pengeluaran tuk pembiayaan perumahan, so leh lar cover bayar balik duit credit card yg aku dah swipe earlier tu... waiimaa.. selamat lah duit ASB aku disitu...

Itu jerk lar kelebihan credit card nie.... provided kite kene tau camner nak kawal perbelanjaan kite jer... kalau kite lupa daratan.. memang payah sikit lar nak control.. si baik aku jenis yg bukan lupa daratan..... huhu... but serious! Pasal aku bukan jenis lupa daratan lah... maka tanpa perlu aku meminta-minta... bank ngan secara bermurah hati telah pun meng-upgrade-kan aku punyer kad..... so biler dia upgrade... credit limit dah menjadik lebih tinggi.. so tak yah lar aku nak guna sampai 3-4 card kann... coz jumlah 2-3 card tu aku dah leh dpt dlm satu card.. so, lebih selamat & jimat begitu kann....


Setelah 3 card diPOTONG.... tinggallah 2 kad nie sajer... yg best.. kedua-dua credit card nie Free For Life (annual free tak yah bayar sampai biler2... huhuhu...) Kalau ikutkan Maybank tu pun aku nak potong gak.. tapi rasa cam aku nak potong en. teman lah plak! ahaksss!!

17 comments:

Deqna said...

betul tu.. aku pun baru tau bila baru2 ni dapat surat dari maybank pasal kena bayar tax nie.. mula aku ingat annual fee ke apa.. mosykil gak aku yelah kata dulu annual fee aku waive selama2nya...rupa2 tax ni baru diimplement for this year...

betul kalau ada byk kad tu memang terasa lah... baik potong jer.. buat apa nak bayar for nothing kan...

aku tetap setia ngan maybank - sokong tempat kerja en. teman.. hehe.. tapi nape lah maybank ni kedekut sgt nak naikkan kredit limit berganda2 cam bank2 lain eh?? aku ni pengguna setia, bayar on the dot, byr penuh kasi naik pun berapa ribu jer.. kundukut lah maybank nie..

Pepel BoNda AmaNi said...

bagus2..potong jangan xpotong..kita pun pakai satu jerk..tuk emergency jerk...hehehehe tue pun cam risau jerk ingat ada CC nie..ehheheheh

Anonymous said...

"...rasa cam nak potong en. teman plak??...." trsedak jap baca statement ni... hhhehehe :D

ya... selamat berjimat cermat ;)

Cik Ina Do Do Cheng said...

potong jgn tak potong.jangan jadik kawan akak plak, dia suruh akak siap conteng kad kredit dia pakai artline menandakan dia tak nak pakai tu lagi. tup tup lagi 3 atau 4 bulan dia apply kad baru.jgn dik , akak dengar babab bontot nanti.

Lady of Leisure said...

i takde credit card, hubby tanya itu hari i saod dont want takut overspend hehe..

[z@ck] said...

teringin oh nak pakai credit card sendiri..
hehee

ini blog wirdah said...

dlm family takde sorang pon pkai kredit kad niyh. and kalao boleh,wirdah pon tak nak terjebak dgn kredit kad.hohoho..

Unknown said...

org yg disiplin with the financial je leh pakai kredit kad....bahaya kredit kad ni...cash is better....takde duit dok diam2 hehe

anyway bagus semangat u potong2...menten satu sudah...hehe

NeenaAnuar said...

Deqna:
hahahaha.. sememangnyer Maybank Kedekutt! tu aku memang tak deny lah.. selalu jerk aku kutuk2 Maybank kat si nuar... huhuhu... tapi dari situ lah jugak dtg nyer rezeki buat dia kann.. so aku pasrah jerk lar.. ahakss!!

NeenaAnuar said...

Purplelicious:
yea... kalau tuk emergency.. CC nie memang sgt2 berguna kann..

NeenaAnuar said...

Awien:
hahahahahahaha.... :D

NeenaAnuar said...

Kak Ina:
hahahahaa... adoiyaii.. leh lak camgitu yek! ok ok.. don't worry.. adik takkan benarkan akak babab vuntuitt adik keh! hehehee..

NeenaAnuar said...

Lady of Leisure:
hehehe.. takper.. sis tompang CC hubby jek.. so senang nama sis tak naik dlm bill.. ahaksss!!

NeenaAnuar said...

z@ck:
hehehe.. insyallah.. nanti adik dah keje.. konpom leh pakai nyer lah! ;)

NeenaAnuar said...

Wirdah:
hehehe... takper.. lagipun kalau nak pakai nak kene betoi2 disiplin.. kalau tak memang susah sikit... :D

NeenaAnuar said...

POSH76:
betoi.. betoi.. agreed with u! :D

Suki Cida said...

erk... ku tak pk lagi... so far pun pakai 2 jerk yang lain dah lama kasi potonggggg... heheheh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails