COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Monday, October 22, 2012

Special Notes For Trying To Conceive (TTC) Club!

Entah kenapa tiba² aku macam terpanggil nak buat satu entry khas utk para² isteri @ bakal² ibu @ TTC Club diluar sana!  Aku terdetik nak share some opinions about isu kehamilan since aku pernah melalui saat kehamilan & jugak keguguran baru² nie!

*sekadar gambar hiasan*
Yes.. utk seorang wanita yg bergelar isteri... tetapi masih belum bergelar ibu... mereka adelah golongan yg sangatt STRESS sebenarnye! aku tak paksa korang utk percaya atau tidak.. tapi ketahuilah yg aku dah hampir 7 tahun berkahwin nie.. aku tak pernah rasa stress bile tidak dikurniakan cahaya mata sejak mendirikan rumahtangga! kenapa aku tak rasa stress? sbb aku tahu dan percaya yg rezeki utk dpt zuriat ini semuanya diatur dan ditentukan oleh Allah s.w.t.! So why we worry? kenapa perlu kite gelisah?? kenapa perlu kite bersedih? kenapa perlu kite stress disaat tidak dikurniakan cahaya mata? Kalau kite percaya pada kekuasaan Yang Maha Esa... kite tak perlu stress... kite serahkan aje pada DIA utk menentukan bilakah masanya yg sesuai utk kite bergelar seorang ibu!

Yang aku stresss tu bile org keep on tanye "bile nak ade anak?" haaa.. aku rasa soal org bertanye soal anak nie... setiap wanita yg belum bergelar ibu pasti akan stress punye kan! yg bertanya bukan sorang dua pulak tuh... yg bertanye tuh ibarat kemana je ko pegi... walaupun dah berjumpa berpuluh kali ngan org yg sama.. asal tiap kali jumpa jerr.. mesti nak tanye.. "takde anak lagi ke?" lagi pedih... "tak pegi check ker kot² ade problem?" tak pun lagi rasa nak maki bile ade yg bermulut ala longkang dgn berkata.. "belum ade anak lagi? nie mesti nak jaga badan dan nak enjoyyy yea?" eeeeiiii... memang rasa nak flying kick je kalau org dok soksek camgini kan? elok² kite tak stress.. tup² dengan soalan bangangg diaorg tuh terus boleh mengundang stress kannn? and aku rasa ade jugak segelintir pasangan yg stress sebenarnye bukan disebabkan oleh mereka berdua tidak memiliki cahaya mata.. tapi disebabkan oleh mulut² longkang nie yg membuatkan mereka stress sebenarnye!

Macam aku... di awal perkahwinan jer rasa cam stress skit lah.. pastu bile dah lama²... org kata apa.. alah bisa tegar biasa lah gituu! dah naik tak heran dah... kalau ade org tanye kan soalan² mautt tuh kan... ko tahu aku jawab apa? senang je aku bagi jawapan camgini... "camgini lah.. apa kata anda tolong doakan yg terbaik buat saya! mohon lah pada Allah semoga saya cepat dikurniakan anak... and lagi satu kalau boleh lah kan... saya nak mintak tolong sekali kat awk.. kalau awk dpt tolong tanyekan pada Allah.. bile lah agaknye DIA nak bagi saya anak ye? kalau awk dah dpt jawapan dari Allah... awk datang ckp dan bagi tahu kat saya ye! terima kasih... :)" haaa... I tell you deerrr... Insyallah lahh org yg tanye tuh sekali tuh jer dia tanye... lepas² pada tuh dia akan fikir patploh kali jugak lah nak tanye ko lagi soalan yg sama tuh! hehehe..
 
Aku tak tahu lah about other people ye.. tapi nie as per diri aku la.. pada aku kan... isu soal ade anak atau tak nie... tak yah lah kite nak kepochi sgt soal org ade anak ke tak.. awal ke lambat dia dpt anak... kalau nak tumpang simpati tuh ok lah... tapi tolongggg lah jgn nak kepochi! ingatlah yg kalau ko simpati.. insyallah ko akan dpt pahala kalau ko tolong mendoakan yg baik².. tapi kalau ko kepochi... nak² siap pulak ngan ayat² sindiran dan menguris perasaan org lain... sesaja je lah ko tempah slot dosa! Ye lah bile hati org lain diguris.. tak ke ko dpt dosa free je kat situ? so please lah respect org yg belum ade anak nie... jaga lah tuturcara tu! better bagi kata² semangat dan doakan yg baik² je pada insan² yg masih mencuba utk mendapatkan zuriat nie!

Ok lupakan soal mereka yg bermulut longkang tuh.. now aku nak share some Happiness Tips ngan korang the TTC fans club! Ok macam mana kite nak be maintain happy walaupun kite tak dikurniakan anak lagi? First of all.. aku rasa syarat yg paling penting.. both husband & wife kene lah sekepala.. which means, ko as a wife tak stress tanpa kehadiran seorang anak.. and your husband pun tak pernah stress out over it! so bile kite husband and wife dah sekepala.. baru lah kite boleh lalui fasa hidup tanpa dikurniakan anak nie dengan lebih mudah! Ye lah.. aku bagi contoh ye.. kalau let say ko as a wife tak worry about it, but your hubby tension.. dok pushh and pushh and very stress on sbb takde anak... so, bende nie memang akan jadi payah lah! memang susah nak run a happy life coz antara kite suami isteri pun dah tak sefahaman kan? so pendek kata.. kite perlu seiring dan sejalan sebagai pasangan suami isteri!

Cam contoh aku ngan en.teman, kiteorg tak pernah over stress tentang isu anak nie! Yes tak dinafikan as normal human being.. bile tengok org ade anak.. bile ade org yg bertanyekan soal anak.. memang ade masa kite tersentuh jua.. tapi kite saling support each other! cepat² kite happy kan diri kite sesama kite... and kiteorg dah sama² janji yg kiteorg nak try to have babies with natural way... itu pun since kiteorg tahu yg kiteorg takde masalah nak ade anak! cuma soal cepat & lambat tu yg kami memang serahkan segalanya pada kuasa Yang Maha Esa! Yang penting kite teruskan usaha... and we just enjoy our marriage rides to the fullest!

Terkadang dalam hidup kite nie... bile kite berfikiran negative... cuba kite amik ruang utk berfikiran positive jugak at the same time! Contohnya.. kalau ade anak, kite hilang ruang dan peluang utk bermanja dan bermesra sebagai pasangan suami isteri! so ambil peluang yg dah ade tuh... kerana tak semua org dpt merasa saat berdua dengan pasangan masing² pada tempoh yg lama! macam aku ngan en.teman kiteorg tak pernah rasa boring bile berduan... sebab aku layan dia macam baby aku .. and dia layan aku macam baby dia! hehehe.. so kami manjakan diri kami antara satu sama lain.. coz aku tahu dan percaya bile kite dah ade anak nie... setiap pergerakkan kite dah terbatas! percaya lah yg nanti bile kite dah ade anak.. kite akan rindukan saat utk berduaan.. dan time tuh kite akan cuba sehabis baik utk mencarik ruang dan peluang utk berdua-duaan pulak!

So, gunakan lah peluang yg ade utk berhoneymoon sepuas-puasnya! Cam aku.. memang ade minat yg sama ngan en.teman.. kiteorg memang kaki travel.. so pasal tuh lah kiteorg selagi ade ruang dan peluang utk pegi holiday... kiteorg akan pergi holiday coz itu jer cara kiteorg dpt enjoy our life setelah penat bekerja!

Tapi kan ade jugak pasangan yg tak kisah pun kalau diaorg dpt anak seawal bunting pelamin! diaorg rasa happy jerr hidup bertiga dengan kehadiran baby disisi mereka! so pendek kata isu nie sgt lah subjective! so kite takde hak nak pertikaikan kot ye pun kalau ade pasangan yg merancang dari segi kehadiran cahaya mata nie! mungkin ade org merancang nak anak lewat skit sebab nak kumpul duit.. ye lah, bile ade anak nie... duit banyak sgt nak dipakai! brg baby bukan nya murah²... skg nie semuanya mahal² belaka! tu belum lagi cost nak antar anak gie baby sitter.. bukan semua org ade org tua yg boleh tolong jagakan anak² mereka! so terkadang kite tak tahu apa masalah yg org hadapi kan.. so its better kite doakan yg baik² aje udahh!

Ok.. itu part yg belum dapat anak! nie aku nak share some thoughts on yg dah mengandung.. tapi gugur pulakkk! *cam aku la nie*
 
Kalau korang yg TTC nie dah disahkan hamil.. jgn lah OVER excited with your pregnancy! nak excited boleh.. over tuh yg jangan! macam aku.. memang dari awal aku dah buat mind set.. kalau ditakdirkan aku pregnant pada bile² masa.. aku terima seadaanya but yet aku tak TERlalu berharap! sbb aku tahu kalau aku TERlalu berharap.. takot nanti aku kecewa ditengah jalan... mauu aku sentap meronggeng cam nak rak! so aku takmo situasi sebegitu berlaku pada diri aku!

Aku nie memang ade satu penyakit yg kalau ade bende² yg aku lalui.. kalau bende yg best... aku selalu bersiap sedia utk bende tuh to turn out to be tak best! jgn salah faham.. bukan aku berdoa org mintakk bende tak best happen yea.. maksud aku disini adelah.. aku dah berSEDIA diatas sebarang kemungkinan yg bakal berlaku! sbb kalau kite terlalu berharap pada satu² perkara.. then katakan lah tetiba perkara tuh tak menjadi.. tak ke haru dibuatnya? memang boleh giler meroyan silap haribulan kan? nak redha dgn tenang tuh mungkin susah skit bile kite TERLALU mengharap! So the best thing is just relaxx and go along with the flow aje! :)

Alhamdulillah... berkat aku dah buat mind set dari awal agar tak TERlalu excited with my pregnancy... itu yg aku boleh terima dengan sgt tenang atas kehilangan my tiny dot baru² nie! in fact bukan aku sorang je buat mindset nie.. en.teman pun sama jugak! kiteorg sama ² berjanji takkan TERlalu excited dgn kehadiran our little tiny dot dan jugak akan sama² bersiap sedia dgn sebarang kemungkinan during my pregnancy! but tipu lah kalau nak kata tak sedih atas kehilangan kann... nangis selama 4 hari berturut-turut tuh normal lah... .sbb masih baru lagi kan... then after that aku dah lebih tenang atas kehilangan nya! dari situ kite belajar utk menerima segala Qada' & Qadar dariNYA!

So skg aku harap korang dah paham kenapa aku jarang sgt update about TTC topik kat I'm Yourss nie! bukan aku takmo citer.. tapi memang dah takde apa nak diceritakan since aku dah penah buat operation buang cycst in 2010.. so itu je lah satu² nya treatment yg aku buat.. unless aku memang ade cuba buat treatment² lain... for sure aku akan update jugak kat sini! but since doktor pun dah ckp yg aku & en.teman takde masalah utk ade baby.. so disitu aku rasa aku percaya pada rezeki dari Allah.. cepat atau lambat pasti ade! but sekiranya ade pasangan yg bermasalah.. jgn lah pulak tak berusaha utk dapatkan baby yer.. kalau perlu buat treatment.. buat.. dan banyakkan lah bersabar! Insyallah akan ade jugak rezeki buat kalian nanti!

Ok now last but not least... aku nak share my opinion about early pregnancy stage plak! waktu aku mula ² disahkan pregnant hari tuh... aku memang dok berfikir-fikir gak nak share the good news atau tak! ade org bagi pendapat... just share je lah the good news walaupun masih diawal usia kandungan coz at least org boleh mendoakan yg baik² utk kite! then ade satu pendapat pulak yg bercanggah kata kalau tak cukup 3 bulan lagi.. jgn bagi tahu kat org.. sbb takot kot² kandungan tak menjadi... ye lah.. just like baby keguguran nie!

Hurrmm.. pada aku lah kan.. aku nie lebih kepada pemikiran yg positif lah sebenarnye! buat apa kite nak simpan berita yg baik² camgini? bukan kah bile kite tak mengandung org sibuk nak tahu adekah kite tak boleh mengandung? so bile kite dah boleh pregnant.. why not kite share the good news with others rite? ok.. ni bukan nak bermegah-megah dengan our pregnancy.. but pada aku bende yg baik.. just like kite nak kawin.. kan lebih baik kite war-war kan pada org disekeliling kite!

So, soal nak kene tunggu cukup 3 bulan baru nak bagi tahu org yg kononnya kandungan dah kuat... so baru lah macam elok skit nak share ngan org! incase kalau kite gugur during 1st trimester tuh.. takde lah org tahu pasal kite keguguran! hmmm.. kalau gitu.. apa kes pulak dgn org yg dah pregnant around 7-8 months.. then gugur @ baby meninggal dlm perot? so apa kah berbezaannya antara nak sharekan good news yg kite nie hamil pada usia kandungan di 1st trimester dan jugak di 3rd trimester sedangkan baby dlm perot kite tuh kalau Allah nak amik biler² masa jerr dia boleh amik ye tak?

So frankly speaking.. cam pada aku.. tak menjadi masalah lah kalau nak dikongsikan the good news that we are pregnant pada early stage sekali pun! walaupunn seawal 3 minggu kalau let say kite dah tahu kite preggy.. if you wanna share it.. just share it with your family & friends! kite just fikir yg baik² aje.. kalau ade rezeki ade lah.. dia akan kuat melekat cam gam gajah dlm rahim kite! but kalau dia tak nak jadik rezeki kite.. kite jaga macam mana sekali pun... kalau dah ditakdirkan bukan masanya lagi utk kite menjadi seorang ibu.. just berbalik pada Allah kerana dia yg Maha Mengetahui apa yg terbaik buat kite! so just be more positive and open minded about it yea! :)
 
Aku pernah tanye doctor marsita pasal keguguran nie di awal kehamilan aku dulu... aku tanye macam² kat dia sebab aku baca & jugak dengar macam² pendapat about penjagaan during early stage of pregnancy nie.. antara soalan yg aku tanye kat doctor:-

"Doctor, betol ker org kata kalau boleh during 1st trimester nie kite tak digalakkan utk bergerak banyak.. kalau keje kena amik cuti sampai 3 bulan tanpa gaji pun amik lah if itu boleh jaga kandungan kite! and betol ker kalau stress boleh membuatkan kite keguguran?"
 
Dr. Marsita jawab senang jer... "Yea memang tak dinafikan yg stress boleh mengundang pada faktor keguguran.. dan memang tak dinafikan jugak yg penjagaan lebih skit pada 1st trimester of pregnancy stage... tapi tidak lah sampai awk tak boleh gerak langsung dlm masa 3 bulan! kite fikir macam nie aje lah Neena.. nowadays faktor keguguran nie around 15-45%! so, saya berpegang pada prinsip kalau baby yg awk kandung itu sihat... Insyallah dia akan kuat berada dlm rahim awk! awk aktif macam mana sekali pun.. insyallah baby akan ade good progress! so, kalau baby yg awk carry to weak.. tak berapa sihat tumbesaran nya.. bukan kah lebih baik Allah ambil dia dari awal? so just bersangka baik pada Allah yer.. dan kite jgn berputus harap..!"

Time tuh meloponggg lah jugak aku dengar yg percentage miscarriage around 15-45%??? fuhh... almost half tuu.. so basically during your pregnancy nie.. sepanjang 9 bulan mengandung.. risiko keguguran tetap ade.. cumanya percentage paling tinggi adelah during your 1st trimester.. and as for 2nd & 3rd trimester maybe kurang skit peratusan nya! and doctor ade ckp yg ade patient dia gugur sampai 9 kali! Allahuakbar.. sedihnya aku dengar.. but doctor ckp yg now alhamdulillah.. pregnant kali kesepuluh.. berjaya jugak patient dia tuh memiliki cahaya mata nya sendiri! see.. kebesaran Allah kan? so siapa lah kite utk pertikaikan kenapa seseorang itu belum dikurniakan zuriat nya sendiri!

Berdasarkan cerita doktor nie.. tiba² aku teringat jugak pada org² disekeliling aku.. ade antara kenalan aku yg begitu teliti dlm menjaga kandungan nya di awal 1st trimester.. tetapi akhirnya gugur jua... ade jugak diantara mereka yg stresss macam nak rakkk nie.. tapi masyallah... elok jer mereka melahirkan seorang bayi ke dunia nie! ade jugak yg buat aktiviti lasakk dan makan macam² contoh nenas lah.. air gas lah.. but at the end alhamdulillah... lahir jugak anak yg dikandungkan nya selama 9 bulan di dalam rahim nya!

See.. mampu kah kite nak tetap kan yg kalau buat begini akan jadi begitu dan kalau buat begitu akan jadi begini? so pendek kata... kalau kite melasak macam mana sekali pun... kalau nak jadi rezeki kite pada saat yg telah ditetapkan olehNYA.. Insyallah ia akan kekal & tetap menjadi milik kite... tetapi sejauh mana sekali pun kite menjaganya.. kalau telah ditakdirkan kite tidak akan memiliki anak yg dikandungkan.. setelah dilahirkan pun Allah boleh tariknya kembali kepadaNYA!

Jadi, yag paling terbaik adelah sebagai hambaNYA.. kite berusaha dan pelihara lah sebaik mungkin zuriat yg telah dikurniakan olehNYA.. tetapi seandainya Allah menarik kembali apa yg telah diberikanNYA kepada kite... bersabar dan bersangka baik lah padaNYA kerana DIA Maha Mengetahui apa yg terbaik buat hambaNYA! :)

Insyallah, Kami akan terus melangkah kehadapan! semoga bakal ade sinar permata & rezeki yg lebih baik buat kami di masa hadapan.. Amin..! :)

36 comments:

Anum said...

setuju
kadang2 kita akan stress sebab mulut2 longkang nie

SYANI said...

Betul cakap Neena... Kalau dah ditakdirkan kita akan dapat ank, insya-allah akan dpat juga cepat atau lambat. Don't worry, ini semua ujian allah.

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

setuju sangat, kalau Yana org asyik tanya Yana jawab tahun depan. kira macam doa jugak lah. pastu senyum je. Dan betul, masa berdua ni lah kita nak spend sama2. nanti bila ada anak, kurang lah bermanja. tunggu anak tidur. insyaallah, ada rezeki kita nanti :)

:: TTCian

yang sengal itu aku said...

Kak Neena ada borang x TTC Club ni? ekekkeke... law ada nk download skrg ni.. hehhee...

setuju sgt ngan akk isu mulut longkang tu.. sy sllu jwb "Belum sampai rezeki sy lg.. bukan merancang, bukan jgk xnk anak.. semua ketentuan Allah.s.w.t. kalau lah mengandung tu sng boleh g install je dah lama sy wat & anak tu kan anugerah dr Allah.. bkn sng nk dapat, law ada jual kat shopping mall dah lama sy beli penuhkan rumah..tp tak begitu.. orang yg dah sedia ada anak pun, kalau Allah nk tarik bila2 masa je Dia boleh tarik, anak tu milik Allah.."

sedihnya bila yg xfhm tu adalah darah daging sendiri..
Kak Neena..tq for ur sharing! sy terharu gile n dpt bnyk support tru reading akk nye blog.. tq so much!

Lulu Caldina said...

itulah yang membanggakan.. neena yang lulu kenal memang seorang yang kuat dan selalu berfikiran positif.. Syukur, Allah beri peluang untuk lulu mengenali neena :)

my heart said...

insyallah ader rezeki yg lebih baik utk kalian berdua...DIA lebih mengetahui segalanya..setuju 100% ngan doktor masitah..

ameris said...

Neena,sy faham dgn stres org yg dok tanya pasal anak.sy melalui apa yg awk rasa. Now I hv 2 kids after miscarriage m do treatmnt. 2nd one xsengaja preg. Siap mkn nenas air gas, alhamdulilah bby ok.

Nanthini said...

a very good lesson for me :)

mama tisya said...

mmg stress kalo dgr ayat dr mulut2 longkang..ni kita dh ada anak sorg..tnye bila nk dpt no 2...mmg kalo jenis mulut longkang ni susah nk halang..rezeki allah utk masing2 ada cuma lmbt ngan cpt je...insya allah sama2 kita doa moga2 ada rezeki kita mendatang kn...dlu kalo tk kawin tnye bila nk kawin..dh kawin tnye bila nk dpt anak..dh ada anak bila nk tmbh lg...mmg smp sudah tkkn abis persoalan dr mulut2 longkang

~ Huda Qamar~ said...

setuju dgn akak. kadang2 kita dgn pasangan/family ok je. sbb mulut longkang yg bikin stress. kalo tanya face to face takpe gak. ni nak jugak tanye depan org ramai jugak. niat nak perli ke apa.

org mmg suka pertikai benda yg org lain takde. dia kawen sibuk tanye org lain bila nak kawen. dia ada anak sibuk tanya org lain bila nak ada anak. sama la jugak soal kereta rumah keje gomen/tetap. kalau dia dapat mesti macam nak kondem org yg tak dapat/takde.

saya pun dah prepare jawapan mcm akak. suruh org yg tanya tu tanya sendiri dgn allah bila nak bagi semua tu. senyap bisu pulak. tau pulak dia tu kuasa allah.

Unknown said...

setuju sangat dengan neena,
stress itu datang dari mulut-mulut yang cakap main sedap mulut dia je,
ingat kita nie duduk diam je ke xda usaha bagai..
dah Allah x mau bagi lagi kan, dan hanya Dia yg mengetahui segala perancanganNya..
yg paling bengang siap cakap "laki kau xreti buat kot.. "
allahuakbar..!!
semoga allah memberi kita sabar yang paling tinggi neena...
:)

Unknown said...

Neena jgn sedih2 ye...I know u are strong enough to handle this...Allah xkan bagi dugaan pada perkara2 yang dia tau kita x boleh terima....Dugaan tu besar hikmahnya...bagus juga jawapan tu ye....Nasib saya dh ada anak...kalau x bole pinjam sbb kawan2 ramai senasib Neena....and selau kesian tgk diorang kena 'fire' macam2....

sweet^eLsA said...

Setuju sangat! Berfikiran positif & bo layan je org ckp ape... akak yg masih menanti smpi skang ni pon rilek ajer... xyh stress2 naa... kan!

my everything said...

mulut orang cetek minda memang tak dapat dielakkan... sentiasa rasa diri sendiri perfect gile walhal non adoo... serius bencii ngan orang mcam ni..suka mmpertikaikan kuasa allah...semua tu ketentuannya siapa kite nak tetapkan or nak mmpertikaikan ...ni yang tau tak abis2 nak salahkan kite ..bukan kite nak pun sesuatu benda tu jadi kan ...ishh geram aihh...neena u tak payah pikir pasal dorang yang cetek ni ..u pikir orang2 yang sayang u je mcam i ni hahahhah luv u neena insyaallah i sntiasa doakan u n semua sabahat sekalian.... orang tak kawin lagi tanye bile nak kawin, lepas tu tanye bile nak peknen pstu mcam i ni bile dah ade anak 2 lelaki dah sebok tanya taknak anak pompuan ke kene ade anak pompuan mane boleh anak lelaki je serius bodoh kannn??? jantina anak tu adakah kuasa kite ni??? kann so tak payahla layan kan... hugssssssss

mizzura said...

maigwad....suddenly jadi ahli kelab TTC??? hahaha...

*sambung baca balik baru perenggan intro jer..hehe*

mummylinda said...

betul neena...sentiasalah bersangka baik pada allah s.w.t...mcm sy pregnant yg 1st senang sgt...lepas sebulan kwin terus lekat...tp nk dpt yg 2nd smpai 4 thn menunggu..dah dpt tp xde rezeki..misscarriage masa 8 minggu...tp sy redha..allah lebih mengetahui apa yg terbaik utk kita...skrg ni tetap sabar menunggu...:)

Mooniqueen said...

It's ok my dear Neena...
I 100%agreed dgn apa yg gynae u cakap...
Kalau baby u sihat, mesti die boleh bertahan..
Kalau tidak, kita redha je...
Msti ade hikmah kenape kite miscarriage
;)

fishah said...

hai kak neena :)


i read and inspired !

thanks for sharing ur story to us. sebenarnya, kita manusia memang takkan jangka apa yg jadi. memanglah, people around akak, akan suruh akak bersabar.. the truth is, akak yg menanggungnya.

saya dpt satu nasihat ni dr seseorang, and sy nak share dengan kak neena yg kami syg :)
akak gugur tak bermakna Allah takkan bg akak anak lagi. kita tak tahu rahsia Allah. mana tahu, anak yang lahir itu, tak boleh jadi anak yang dapat mendoakan untuk ibu bapanya, sebab Allah sygkan anak itu, tak nak anak tu jadi mcm tu, Allah ambil dia cepat2.
dan mana tahu, memang kak neena ngn suami dah tunggu 7 tahun untuk dpt anak, tapi sebenarnya akak dan suami x bersedia lagi nak handleanak, Allah bg masa lagi untuk akak persiapkan diri akak dan suami, untuk jadi parents yang terbaik untuk anak2 akak, semoga semuanya dapat ke syurga :)

ok, kak .... teruskan berblogging supaya akak terus share story akak dengan kitorg semua untuk tauladan

Gieyana said...

Alhamdullillah neena...:-)

Sy pernah laluinya mcm awk but bezanya jangka waktu jer..yg penting kita tahu Allah sentiasa bsama kn..:-)

JayFarhana said...

setujuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu semuaaa ape neena tulis!!!! :D
but for me early pregnancy nak gitau org tu mmg la kite harapkan org doa baik2 tapi ENTAH la hehehe maybe kalau i sbb i fobia gugur 3 kali and it hurts to tell the people u have told that ur pregnant, that u just miscarried, so maybe i nak tunggu lama skit tapi mmg lah, kalau nak gugur 7 8 bulan pun boleh juga kan! it hurts jugak kan? tapi agaknye sebab pengalaman i masa TTC yg buat i nak diam je about pregnancy - yeah we SHOULD share with our family n close friends right? tapi takde la announce besar2 kat fb yg IM PREGNANTTT!!!!! sebab taknak jadi sebab utk sentapkan TTCians lain. sbb i sendri terbaca org heboh2 psl pregnancy kat fb terus rasa mcm Zuppppp!!!! hehehehe if u know what i mean tapi itu dulu, skg i dah semakin positif alhamdulillah, happier this way ;)

AIN NAZRI said...

betol cakap akak ni.. we enjoy life as hubby wifey dulu.. bila ada anak mmg semua limited.. kdg2 terasa rindu saat berdua.. tapi mengandung tanpa sengaja dan penuh keajaiban mmg impian.. semoga kita kita kita semua di berikan rezeki yang bernilai ni

Mrs.FHM said...

sy doakan neena akan di kurnia kan cahayamata... insyaAllah terus kan usaha dan doa yer...

eLLy said...

I agree with you darling … akak nie dah 11 tahun menanti.. klu ALLAH tu nak kasi sekelip mata jer .. tapi DIA taha ape yg terbaik untuk kita buat masa ini.

YaNa said...

kak neena...so true....ape yg akak tulis tu sume betul...kdg2 keadaan di sekililing nganorg2 nye yg wat kita yg x stress nie jd stress....sama2 lah kita trs bersabar ye akak....semoga kita di kurniakan Allah dgn anak yg soleh dan solehah 1 ari nanti...Insyaallah...Saya doakan yg terbaik utk akak dan suami....u inspire me a lot....:-)

thanks for sharing ur experiences, ur thoughts, ur memories....happy dpt knl akak tru ur blog....

Mimy Hamid said...

agreed darling...Allah swt merencanakan hidup kita dengan cantik dan baik sekali...setiap berlaku ada hikmah dan musabab...bagi aku Allah bagi sama rata dalam kasih sayang.....Insya Allah doakan terbaik untuk semua ..kita pun bahagia sesama

fazilamz @ iLa said...

Saya kongsikan entry ni di FB saya suami isteri agar mereka2 yg senasib yang sama punyai kekuatan seperti neena dan berhrp saya juga kuat macam neena...insyaallah

Unknown said...

Salam perkenalan,

berair tubir mata ni bca entry akak..akk sorg wanita & isteri yg dkurniakn oleh ALLAH swt hati yg sgt tabah & kuat utk mghadapi segala dugaan.kalo sy ditempat akak,xmgkin sy skuat akk.. sy ms awl2 kawin dlu mmg nk sgt anak tp rezki ms tu belom ad.agak tension jgk bile kwn2,sedara mara,spupu sepapat tnye da berisi ke belom..kdg2 hangin gak la bile org tnye mcm tu..xduduk kt tempt kita bole la org tnye mcm2.. @ last wat bodo je..tp hakikatnye tiap kali priod lambt je mesti check.dan setiap kali tu jgk la rase hampa n sedih.. ad jgk ckp dgn hsbnd nk p berurut la,ape la.tp hubby ckp blom ad rezki lg utk kami.ad btol jgk kata hsbnd tu.ye la waktu tu sy blom dpt kerja,dia sorg saja bkerja.ekonomi mmg xstabil la..ok,sy think positive dgn kata2 husbnd tu.btol jgk.ye la,bile ad anak ni mmg byk duit nk pki.utk keperluan dia,ksihatan dia n mcm2.dlm 3 bulan pas sy dpt kje,alhamdulillah sy disahkan hamil.tkejut bile g jmp doc,dia ckp kndgan sy hmpir 8 mggu..rase xpcaya@the same time sy mcm sedih sbb br je mula kje n ekonomi br nk ok..mcm2 la sy pkir.takut bby ni nnti kkurgan mcm2..nak2 lg mcm2 nk dibyar..Allah itu maha pnyayang.sejak disahkan mgndung,mcm2 rezki lain yg ALLAH bg pd kami.pinjaman prumahan kami diluluskn(wlupn tpksa jual kereta utk dptkn deposit..hsbnd sgt sedih sbb tu harta ptama yg dia beli.,),Urusan pengeluaran di KWSP pn dpermudahkan..sy sgt beruntung sbb dkurniakn hsbnd yg sentiasa berfikiran positif..pastu yg tggl hanya sbijik motosikal utk kami berulang alik kje setiap hari.ramai gak la mulut2 jahat yg kata mcm2 nape xnek kete la,nek moto bhaya la.tp sy ckp seng je,sy xmmpu nk beli kereta lg.sy yakin dgn janji perlindungan dr allah.kalo benar bayi dlm rahim sy ni mmg allah ciptakan utk kami,wlupn ape yg tjadi allah akan ttap lindungi dia dr segala marabahaya..alhamdulillah,smpi nk admitted pn husbnd anta nek moto(ni yg dia ckp tiap2 hari,xsgka mmg masin mulut dia..hehehe)..alhamdulillah,1/1/12 sy selamat melahirkan seorg baby girl secara C-Sect slepas bertarung dgn kesakitan selama 30jam..Bby tu kami beri nama Nur Soffya Khadieja Bt Abd Kamil Mohamad.skrg da pn berusia 9 bln..
sy ad ramai kwn yg mcm akak da lama kawin tp msih belom ad rezki nk dpt bby,yg byk kali keguguran..sedih sgt.tp sy salu nasihatkn dorg supaya be happy jgn stress2.. sbb doc pnh ckp ngn sy nk buat anak xbole stress....(hehehehe)..enjoy msa berdua ni..nnti da ad anak mmg agak kelam kabut skit..huhuhuhu..
sy doakan smoga akak & suami dikurniakan zuriat yg sihat pas ni.jgn amik peduli ape org ckp.sy jgk turut mendoakan utk semua suami & isteri yg belom dikurniakan anak,akan mendapat rezki tu kelak..Amin..
Thanx coz sharing ur exprience kak..Never give up k!Insyaallah ad rezki menanti akak & husbnd...

Loves,
mommy Yaya
(www.mummysoffya.blogspot.com)

rimieilya said...

thanks kak neena for the good entry..bersemangat balik rasanya bila baca entri akak. mulut orang mmg kte xdpt nak tutup kan...apa yg penting jg mind set supaya tak terganggu dgn kata2 dorg. sesungguhnya Allah lagi tahu apa yg kte mahukan.. Percaturan Allah tu Maha Hebat..percaya dan yakin tu yg lebih utama..

good luck n take care

mommychaa said...

ntah kenapa tetiba tersentuh! hi neena...
lama jadi silent reader!
:)
i pon at 1st trimester, dan ade bledding everyday. Sangat berharap, si kecil ini cukup kuat untuk 9bulan akan datang...
*everyday pray to Allah SWT*
~sobs~

QASEEH HATIKU QASEEH said...

same wit me..lps kawin blm smpi 1 yr..dah ada yg tnya soalan2 cepu mas. .n bole tau klu yg tnya tu tak ikhlas...saja nak mnyindir...prna jd kazen side my asben tnya...n bnding kn 1 psgn yg kawin same day wit us..dah ada bby...u k ow wat..1st trkedu...but nasib i bijak n tngkas...cpt2 trsedar yg kami baru kaein x smpi 7 bln...u know wat i say.."..aikkk...blm smpi 7 bln kawin dah branak..."..nah ko dr nak mnyindir trus makcik tu trkulat2....diam n no bunyik..lps tu...hihi...

smpi ada yg suru ambik bby my ipar yg sdt prgnen twin la...org blm smpi 1 yr kawin...sibuk sgttt...tp bunyik2 tu dtg not frm my side...hihi..ekceli kta x kesah...1st yr 2nd yr tu...bahagia nya berdua2an any way ay tym...hani munnnnnnn mmnjng...hihi

tp blm masuk 2nd yr kawin...i pegi pkr gynae...dktr pn kc ketawa tau...so early blm kira lmbt lg...tp sy x kesah nak jgk...dktr kc clomid..6 bj..n ubt kc regular period yg x tratur...1 mons lps tu concieve...hepi nya..x sngka...itu pn mcm x picaya...psl b4 tu dah byk kli bt pregnen test@home...1st bby now 9 yrs ol...

dktr ckp sy kna PCO....dats y ssh concieve...so bla bby dah 3 yrs...sy dtg lg jmpa dktr tu...bg ubt lg...1 mons lps tu concieve...tp gugur...bt d&c..1 mons lps tu concieve.syukur alhamdulillah.......tp lps tu my asben jatuh sakit..smpi 2nd bby. ...now dah 6 yrs ol...baru ada hati nak try concieve lg..in between tu mmg x kesah....

QASEEH HATIKU QASEEH said...

skrg sdg brusaha utk dpt 3rd bby...neena positif ja...jgn pikir2. .my fren dkt 10 thn kawin x prna bt usaha apa2...tiba2 trpikir bt rwtn...trus brjaya...bby tu nak masuk umur setahun sda..doa dan usaha insyaallah brjaya....

Sheherazade said...

thanks dear,rase semangat sikit :')

paling sakit hati kalau yg pandai2 ckp mcm dia tu tau ape masalah kita,jgn tgu lame2 la itu la ini la

kita ni kalau blh sekarang juga nak pregnant nak lahirkan

Alyn Aellynn said...

Sabar eh neena. I dah 3 kal7 gugur, kawen 3thn plus. Ada hikmah semua ni, like myself. Masa 1st gugue, then dpt tau my mum kene breast cancer. Allahuakbar! Dia lebih menetahui mana yg lebih baik.

Berjasa pd ibu bapa pun besar kenikmstannya. Perancangan DIA adalah yg terbaik utk kita, insyaAllah.

umie said...

As salam, hi neena..saya pun TTC telah lebih 6 thn berkahwin..memang kita perlu redha dengan apa yang Dia telah tetapkan..sebenarnya ini yg terbaik buat kita yang hanya Dia lebih Mengetahui..diri kita sendiri tak tahu apa yg terbaik utk kita sendiri..kita cuma seorang hamba kan..cuma perlu ikhtiar selagi mampu.. :) ..senang2 lawat blog saya ye.. gud luck neena! insyaAllah.

Amy Amira said...

1/2 org x kisah bila x ada anak lagi,hu3

Adam said...

Fuh nama blog i am yours.
Good.

From:

http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.my

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails