COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, October 19, 2012

Pengalaman Suka Duka Buat D&C (Dilation and Curretage)!

Selalu dengarrrr perkataan D&C!  Selalu dengar pengalaman & baca tentang pengalaman org buat D&C!  Tapi sungguh tak ku sangka yg satu hari aku sendiri akan merasai dan melalui sendiri utk buat procedure D&C!

Hati berdebar bak macam tong dram di pagi hari Isnin (8th October)!  Perasaan masih lagi bercampur baur... nak tak nak.. macam mana aku tak percayaa yg aku disahkan hamil pada awal bulan September.. begitu lah jugak aku rasa cam tak percaya aku aku kene buat D&C pada awal bulan October!

Around kol 10:30 pagi aku dah sampai ke klinik Dr. Marsita!  Elok jerr nak masuk klinik doctor.. terserempak plak ngan doctor marsita yg baru nak keluar dari klinik dia!  Doctor ckp kat aku.. suruh aku gie jumpa nurse dia.. mintak ubat utk D&C which nurse dia dah tahu pun yg aku nak buat D&C on that day.. Doctor kata dia kene kuar jap sbb dia ade meeting.. nanti dia balik ke clinic baru dia akan check aku!

Then aku terus pandang en.teman and ckp kat dia... "lupakan lah imaginasi kartun awk yg nak tgk baby dok menari-nari with the heartbeat in my tummy yer sbb doctor tak check pun... terus kene makan ubat nie! hehehe..."  en.teman senggehhh jer sambil peluk aku!

Dah buat registration kat klinik... aku ckp kat nurse aku belum breakfast lagi... so nurse suruh aku breakfast dulu before dia bagi pill D&C utk aku makan... nanti kalau dah makan pill tuh aku kene puasa!  Ok.. kiteorg pun pergi lah breakfast cum lunch = brunch sekali gus! 

DNC5
Aku belasah nasi Kerabu pagi tuh.. senang makan heavy food teruss!  kiteorg brunch kat Restaurant LEHA KELFOOD!  Ok gak restaurant nie... sedap pun sedap,.. and giler banyak varieties of food kat sini!

Pas makan.. terus gie klinik... nurse bagi sebijik pil berwarna putih utk aku makan! Then ngan sedih hati nya aku makan pil itu! Pastu nurse ckp kalau nak berehat boleh berehat kat bilik RestRoom yg disediakan dalam klinik tuh! Mula² tuh aku cam ok lagi.. tak rasa nak baring ke apa sbb perot masih kenyang.. so just lepak kat ruangan lobby klinik sambil menonton TV!

After almost 1 hour lepak kat lobby... aku dah start rasa cam sakit² kat bahagian ari-ari... ibarat cam sakit senggugut gitu! tapi still boleh bertahan lagi sbb aku nie memang dah biasa sgt ngan sakit senggugut coz bile tiap kali period memang si senggugut tuh tak penahnya yg tak singgah! ade masa sampai rasa sakit nak guling² dibuatnya!

So, bile dah start sakit² cam senggugut tuh.. aku dah agak tuh mesti kesan dari ubat pill yg aku makan tuh! so, aku pun rasa cam nak baring lah biar selesa skit dpt regangkan badan... then kiteorg pun ckp kat nurse nak lepak kat RestRoom!

DNC1
Bukan main senyumm simpul ko kan... jap lagi tahu lah ko penangan nya!

DNC4
menghabiskan waktu bersama sambil menonton TV!
Kirenya dlm a few hours lepas makan pill tuh.. aku masih boleh bertahan dgn rasa kesakitan yg macam ala² senggugut which I guess sama jugak macam sakit contraction nak bersalin jugak kot! Then, around 3pm... doctor panggil aku utk check up! Doctor tanye dah ade banyak bleeding tak lepas makan ubat pill pagi tuh? then aku ckp memang ade rasa sakit cam senggugut tuh dan jugak ade keluar darah cam period tapi tak lah heavy bleeding! Then terus doctor kata nak check aku punyer ehemmm ehemmm!

Bile doctor check... dia kata memang dah ade darah dahh tapi tak cukup banyak bleeding lagi! dia kata lagi senang nak buat D&C kalau bleeding with heavyflow! so, doctor kata utk cepatkan lagi process... dia nak masukkan lah ubat pill yg aku makan belah pagi tuh direct kat aku punyer ehemmm ehemmm!!

Aiyokkkkkk!!!! scaryyyy dowryyy nya aku dengarr nak kene masuk ikut bawah plak dahh! suke tak suke lalui nya lah jugakk kannn! maka doctor pun selukkkk lah sebijik pil tuh direct ke aku punyer ehemm ehemmm! perrgghh first time kene selukkkkk ngan tangan doctor! selalu doctor pakai rod scan jer! uhuhuuuhu....

Lepas dah kene seluk... aku tanye lah doctor kenapa perlu dimasukkan pil melalui bawah? then doctor ckp... pil tuh utk lembutkan lagi permukaan dinding rahim.. so nanti bile dah lembut... bile dah banyak bleeding.. then baru senang nak buat D&C!

Disebabkan aku nie cuakk lebeyy... aku tanye lagi kat doctor.. "Doctor sakit tak buat D&C nie? ade yg saya penah dengar org kata sakitttt bukan main lagi... pastu bleeding teruk.. betol ke macam tuh doctor? takot lah saya bile dengar camgitu!"

Doctor ckp... "awak jgn risau.. saya takkan sakit kan awk.. saya punyer procedure... saya akan buat dengan cara yg paling gentle! saya takkan buat cara paksaan mahupun sakitkan awk! then saya akan kasik awk ubat tido... awk jgn risau.. awk tak akan rasa apa pun sbb awak akan tidooo jer Neena!"

Phewww! aku memang percaya lah kalau doctor kata tak sakit tuh... aku memang percaya pada 'air tangan' dia as my gynae doctor! So lepas dah kene selukk ubat kat ehemm ehemm tuh.. doctor suruh aku gie berehat dulu... nanti bile dah banyak darah keluar... bile perot dah sakittt sangatttt... bagi tahu kat nurse then kite boleh buat terus procedure D&C!

So, aku pun masuk balik RestRoom utk berehat... time nie sakit contraction tuh makin kerap pulak dah sakit nya! kalau before kene seluk tuh sakit dia dtg like every 20 minutes, 30 minutes and to 45 minutes... but bile dah kene selukkk pil ikut ehemm ehemmm... perrrgghhh... sakit dia sekerap 5-10 minutes okk! kejapp kejapp kangg sakit! kejapp kejapp kang sakittt!!!! and tahap frekuensi kesakitan itu adelah sgt tinggii!!!

Aku rasa kalau org yg tak pernah kene sakit senggugut.. memang tak tahan rasa sakit contraction nie! Aku bersyukur jugak lah kerana dah biasa ngan rasa sakit senggugut bile tiap kali period datang.. so bile sakit contraction nie... aku still masih boleh bertahan lagi lah walaupun aku tahu nanti kalau nak sakit nak bersalin memang akan lebih sakit kannn!

dlm process menahan sakit contraction beforeo buat D&C!

puas baring.. duduk.. lepas duduk baring... ade masa kang menyandar!

Masyallah... sakit nya bukan main!
Tetapi kekuatan aku datang utk berperang dengan kesakitan yg bukan kepalang kerana adanya dia si cinta hati yg sering menemani disaat sebegini!

After a few hours berperang dengan sakit yg macam contraction nak terberanak... aku boleh rasa darah dah start turun dlm kuantiti yg agak banyak... then aku rasa nak terkencing.. so gie toilet dgn kesakitan perot yg amat sangat.. then, waktu kencing nie... phewwwwwwwwwww.... banyak gilerr darahh cam period keluar! So aku tau yg aku dah pun on heavy bleeding! terus aku bagi tahu en.teman yg aku dah tak tahan sgt ngan sakit perot nie, and suruh dia bagi tahu kat nurse yg aku dah on heavy bleeding!

En.teman pun pegi bagi tahu nurse... after 15 mins camgitu... nurse dtg kat bilik RestRoom aku.. dia panggil aku utk masuk Treatment Room utk buat D&C! time tuh aku tak rasa takot sgt sbb sakit perot aku yg melampau tuh dah pun menghilangkan rasa cuakkk coz dah tak tahan sgt kekdahnya!

Waktu masuk kat treatment room... en.teman tak dibenarkan masuk! so, nurse ngan aku jer kat dlm treatment room tuh! Nurse suruh aku half naked which means.. baju tak yah bukak.. bukak seluar & spender semua! Lepas tuh nurse suruh aku duduk menyondong skit kat atas katil yg macam ala² org nak bersalin tuh! first time aku tengok bed camgitu.. and first experience jugak uk melepak atas tuh! hihihi..

Then, bile aku duduk secara separa bontot di atas katil tuh... tiba² aku terasa cam ade bende nak keluar dari aku punyer ehemmm ehemm.! waktu tuh nurse kat bahagian sinki dlm treatment room tu utk prepare kan bahan² D&C aku kot... aku ingat kan takat darah yg nak keluar... sekali biler bende tuh keluar.. Ya Allah... aku tengok betol² bende yg keluar tuh... ianya umpama cebisan² daging yg macam ade rupe macam kulit ayam gitu.. dlm hati aku kata.. ini lah kot my tiny dot! hati aku time tuh cam sebakk sgtt tengok cebisan yg keluar dari ehemm ehemm aku time tuh! uhuhu...

Pastu aku terus panggil nurse... "nurse.. nie apa yg keluar nie nurse? ini ke bende nya?" then nurse ckp... "haaa... nie sebahagian daripadanya lah nie.. takpe² nanti biar doctor check lagi.. mungkin ade lagi lebihan cebisan kat dlm tuh.."

Nurse pun amik spatula dan bekas plastic yg macam tadah air kencing tuh, then dia scoop kan cebisan yg dah pun keluar dari ehemmm ehemmm aku time tu.. sib baik lah nurse dah siap² lapik bed tuh ngan cotton pad dan jugak dah siap² letakkan bekas kecil kat bahagian hujung katil kat tempat aku duduk tuh... so rasa sgt selesa disitu bile tiny dot keluar coz everything like very terjaga gitu!

Lepas pada tu... nurse suruh aku baring! lepas tuh dia suruh aku kangkanggg!! perrgghh time nie azab jugak lahh sbb kedua belah kaki kene ikat dengan kaedah terkangkangg sekanggkangg kanggkangg nye! eh sorry eeh.. bukan nak create something imaginasi menlucasss... tapi aku ceritakan exactly apa yg aku lalui aje!

Aku nie bukan lah ahli gimnasstik yg kalau boleh bertindak balas dengan lembut kalau di kanggkangg kan! dah lah perot aku sakittt time nie... lagi kene tarik kaki kiri & kanan lepas tuh kene ikat! dlm hati bertabahh aje lah... dah itu procedure utk buat D&C gamaknya kann! time tuh batang hidung doctor marsita pun aku tak nampak lagi.. aku masih berdua-duaan dgn nurse aje...

So, lepas aku dah terbongkangg dgn kaki terkangkangg di atas katil dlm treatment room tuh.. nurse ckp dia nak bagi aku 2 injection... satu ubat tido and satu lagi ubat bius! aku tanye nak inject kat mana nurse? dia kata dia nak inject kat bahagian tepi punggung! time tuh terbeliakk jugak lahh bijik mata aku nie sbb dah sah² kalau dia nak inject aku kat bahagian tepi punggung.. sah² lah akan terasa sakit cam nak mamposs bile kene inject sbb kaki aku kan tengah terkangkangg.. so kat bahagian tepi punggung tuh tengah meregang! org nak dpt injection mana boleh kat bahagian yg tegang... segala otot² kene dlm keadaan yg relax dan loose baru lah tak sakit!

Tapi apalah daya aku utk aku berkata apa² kan! that time berserah diri jer lah.. and I know they know what they are doing! dan seperti yg dijangkakan... bile nurse yg kasik injection kat aku 2 kali tuh... adoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!! sakittttttttttttttttttttt laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! haa.. ini lah antara kata² yg kalau boleh aku nak jerit time tuh! hehehe...

Serious sakit ok! waktu masuk jarumm dah lah rasa sakit.. then biler dia inject ubattt tuhhh lagi ganda sakit nya! pastu bukan sekali inject.. dua kali injection pulak tuh utk 2 jenis ubat yg berbeza! apa pun time tu aku tetap tak lupa baca selawat... mengucap... baca al-fatihah... baca surah Qursi tak sempat abis baca rasanya.. aku dah jalannnnnnnnnnnn!! hahahaa... Ye lah ubat tido dah berjalan... maka aku pun dah TERtido laahh kekdahnya!

Memang sebelum D&C berlaku.. sampai lah abisnya procedure D&C... aku tak jumpa pun doctor marsita kat treatment room tuh! Yg aku ingat.. bile aku sedar dlm keadaan mamai tuh.. aku ade kat dlm bilik Rest Room ngan en.teman dah! aku tak tahu camne aku pakai seluar ngan tudung segala.. aku tak ingat lansung cam mana aku boleh berjalan sampai ke RestRoom lepas buat D&C tuh! serious aku tak ingat apa pun sbb ubat tido tuh memang sumpahh buat aku lalokkkk gilerrr! memang khayal sekhayal khayal nya okk! Aku rasa ingatan aku pulih sepenuh nya pada keesokkan hari nya i.e. hari selasa!

memang pendek kata lepas aku pekena ubat tido utk buat D&C tu... aku memang tak boleh ingat apa yg terjadi walaupun aku celik.. aku boleh berjalan.. tapi ingatan aku tak lekat dlm minda pun! Nie ade beberapa insiden yg macam agak lucu pada aku lepas aku buat D&C tuh which en.teman yg citer kat aku pada hari selasa! I'll put it in points lah ye senang skit nak baca!

~ Dr. Marsita citer kat en.teman yg waktu dia tengah buat D&C utk aku... aku boleh lagi membebel-bebel nak bercakap dan bercerita! sampaikan doctor ckp... "Neena, awk ckp apa Neena? saya tak paham apa pun yg awk ckp.. baik awk tido jer Neena" hehehe.. yang en.teman lagi bingaii.. dia gelakkan aku jerr.. dia kata.. "heyy apa lah... tahu lah awk tuh org yg jenis banyak ckp... time sakit buat D&C pun nak bercakap jugak ke? hahhaa.." hooooiiii!! ko gelakkan aku ye?? sumpah mana lah aku sedarr weiii... aku pun tak tahu apa yg aku dok membebel ngan doktor time tu sbb doktor pun tak paham... ini kan pulak aku nak paham! hahaha...

~ Lepas dah buat D&C tuh... bile ade dah sedar (walhal aku tak ingat pun yg aku dah sedar).. aku ade mintak nak jumpa Dr. Marsita before aku balik... tapi kesudahannya bile tiba hari selasa aku tak ingat pun yg aku ade jumpa doctor! aku siap tanye lagi en.teman kenapa pulak aku nak jumpa doctor? apa yg aku tanye doctor? en.teman kata... aku jumpa doctor tanya semua ok ker.. and borak² kosong jer! but serious satu kebende pun sampai ke hari nie aku tak ingat apa yg aku borakkan ngan doctor hari tuh!

~ En.teman citer balik kat aku yg malam tuh before balik dari klinik.. dr. marsita ade bagi aku minum secawan air milo... then bagi aku makan sebijik pil antibiotik! so, bile dah keluar dari klinik.. en.teman ajak aku pegi makan malam kat restaurant tropika corner! aku ckp ok ok jerr.. then bile sampai jerr kat tropika corner.. aku terusss baringgg melunjurr jerr kat kerusi dlm restaurant tuh! kat restaurant nie memang ade kerusi panjanggg tau... so time tuh en.teman kata time tuh dia cam segann gak lah sbb ramai org makan malam time tuh cam terpandang jugak ke arah aku yg ibarat org mabuk todi tup² main belasaahh jer terbaring kat atas kerusi panjang kat tempat makan tuh! Rupenya aku hypoo time tuh.. rasa cam nak pitam! tu yg aku landingg baik punyerr.. hehehe.. nasib ko lah Bee.. dpt binik yg gorjes tapi gonjeng camgini kan! hahaha...

~ Balik malam tuh kat umah aku punyer akal belom betol² loading sepenuhnya! masih lagi dlm keadaan khayal bilemana aku tak ingat pun yg aku ade makan sebiji coklat muffin pada malam tuh sebelum aku tido! Pada hari selasa pagi tuh... aku ingat aku nak lah makan muffin yg dibeli sebelum aku buat D&C... so aku pun tanye lah kat en.teman.. "Eh Bee, mana pegi muffin coklat yg kite beli tuh? you dah makan ek??" en.teman jawab... "Laaaaaa.. kan you yg makan malam tadi before tido! you tak ingat kee??" aku kata.. "ehh ye kerrr I dah makan??? bile ek?? tak ingat langsung nie!! huhuhu.."


Haa.. itu lah dia antara penangan ubat tido & ubat bius dari buat D&C kot! hahaha... serious memang mabuk gilerr! tak ingat apa yg berlaku pada hari kejadian! serious giler vavies punyer high dose drugss yg mengalir dalam tubuh aku... but seriously aku nak ckp ngan korang... besttt woooo rasa 'high' tuu! patot lah mat pet suke! hahahah... but not good for suke² okkk! kalau diambil utk kaedah perubatan... so just enjoy it coz ko akan rasa mengantuksss yg amat sgt dan sedapp nya nikmat tido!

tapi ko jgn tak tahu.. dia dah bantai nikmat tido yg amat sangat.. pada hari selasa malam rabu.. dia buat hal bile mana tepat jam 3 pagi mata aku terbeliakkk dah tak boleh tido! adoiyaiiii.... macam² hal lah!

Anyway, it was such a wonderful experience! walaupun sakit.. tapi tetapp ade manis nya pada aku! eh tapi kalau korang nak tahu.. rasa sakit tuh hanya pada waktu sebelum buat D&C tau! lepas dah buat procedure D&C tuu... serious takde langsung rasa sakit di bahagian ehemmm ehemmm aku! aku cam tak percaya jer doctor ade buat D&C utk aku tau! Ye lah.. takde rasa apa pun.. yg ade pun takat rasa sakit yg very mild kat bahagian ari-ari jer for a few days.. then after that takde sakit apa pun! Yang aku rasa sakit sangat² lepas buat D&C tuh adelah kat bahagian kene cucuk 2 kali tuh... huh... lebammm okk!! and then sakit kat bahagian pinggang & jugak sakit kat tulang belikat... nie maybe kesan dari baringan with kaki terkangkang waktu buat D&C tuh kot! serious aku dah tak sabar nak pegi buat full body massage kat SPA lepas nie!

Apa pun, alhamdulillahh... aku bersyukur sangat² kerana Allah permudahkan segala urusan aku tempoh hari! Sakit yg masih boleh ditanggung.. semoga terhapus jua lah sedidit sebanyak dosa² yg ditanggung hendaknya! dan terima kasih yg tak terhingga juga pada Dr. Marsita yg buatkan process D&C aku dengan begitu baik sekali... aku tak rasa sakit ataupun alahan yg terukkk! Memang betol apa yg doctor marsita ckp yg dia akan buat process D&C dgn cara yg paling Gentle sekali.. Yes doctor.. you're very gentle! pasal tuh lah saya tak rasa sakit langsung! again doctor.. I wanna tell you that I love youuu! :)

This is just for your information... in case ade yg nak tahu berapa kos aku buat D&C kat klinik Dr. Marsita hari tu... total keseluruhan around RM1,800 laa.. cost nie mungkin tak sama utk semua org ye sbb kalau kite ade lain complication mungkin ubat kite pun akan bertambah... so cost pun akan bertambah.. so harga nie based on apa yg aku lalui dan apa yg aku buat procedure utk aku ye!

Malam tuh kan en.teman yg buat payment... aku mana lah ingat apa².. so pada hari selasa tuh aku tanye lah kat en.teman...

Binik: Bee.. berapa cost buat D&C semalam?

Lakik: total around RM1,800 laa...

Binik: Whatttttttt??? adoiyaii... kalau takde D&C nie mesti dah boleh beli handbeg baru kan??? hehehehe.... :D

Lakik: *tepuk dahi*


42 comments:

-iLLa- said...

gambar neeena menahan sakit tuh..mcm saya menahan contraction nk bersalin dulu..apa pun neena, take care yer....
insyallah ada rezeki awk lepas neh..

shuhadah Zainol said...

hehehe.. gelak2 shu kat sini baca pasal kak nin laloq tu..apa2 pon semua dah selesai & take care yer kak nin... luv u...hug

^*NaNa*^ said...

memang ubt tahan sakit totally buat kita ngantuk..huhu..sy pun pernah rasa bila time nak bersalin..ntah hape2 cakap pun tak tahu..smbil tahan mata ngantuk giler..perghh...mmg mulut duk ckp2 tak berhenti2..neway..bru tahu procedure D&C camne..thanks for ur info sis..semoga lepas ni ada rezeki utk kalian berdua...insya allah..

AIN NAZRI said...

mula2 baca.. sedih n ngilu je.. tapi bila baca ending story.. ain tepuk dahi mcm en somi kak neena ler... sempat lg ingat handbeg.. kui kui kui

SURIA AMANDA said...

ish sempat lagi tuh...adoiyaiii....hehehehe..apapun alhamdulillah everything gonna be fine dear..be strong..insyaallah..allah akan bagi yang terbaik...

attyfir said...

salam neena.alhamdulillah semuanya dah selesai..kty dulu masa memula 1ts baby pun keguguran, kena buat dnc jugak, mcm tu jgk ngn 2nd baby , kena dnc jugak , lps tu baru dpt anak pertama , lepas tu anak kedua..

tp kty banyak kali dah keguguran, 6x , alhamdulillah ada je rezeki nk dpt baby..insyallah ..takecare .

Mimy Hamid said...

neena ko citer ni macma raja lawak pulak...hehehe dnc pun ko leh bebel...pastu ngan ko high tu..hahahah aku gelak jap...kelakar la ko ni

Diana AR said...

hehe..neena kena buis penuh la tu...
masa saya dulu doc tanya jugak nak full ke nak half? saya siap tanya dia balik yang mana lebih elok. Last2 amik half ..memang sedar la masa dorang buat D&C tu. Terasa la dorang seluk2 tapi tak rasa sakit lansung. Dah selesai merasa jadi lumpuh kejap dari pinggan ke kaki untuk 4 jam akibat kesan buis hehe. nak bangun utk duduk pun tak bleh....

Unknown said...

akan jadi kenangan sampai bila2.. :D
semoga lepas nie Allah permudahkan segalanya buat neena and hubby...

Unknown said...

salam kak neena..ape yg kak neena alami mse nk buat D&C tu sama mcm sy tahun lepas..cume saya rase darah tu keluar 2 kali..sebesar 2 tapak tangan sy..mase tu hny Allah saje yg tau mcm mana sakitnye..

Anum said...

baca mula2 sedih and the last hehe

Hani Rahman said...

Assalamualaikum, boleh saya tau nama klinik Dr. Marsita tu ... Saya duk area Gombak, mungkin dekat kut ... TQ ... Semoga dimurahkan rezeki n dipermudahkan segala urusan ...

fazilamz @ iLa said...

ila pun penah merasai benda yang sama....1 ms abortion yang pertama, tp x mamai sgt may be sbb wat kat spital krjn, 2nd ms wat colonskopi..yg tu mmg mamai giler....bila celik je...pejam balik....kuar kater....masuk umh trus tido balik....tp may 3rd abortion, xsempat wat D&C...terus kene siang kat bilik scan je sbb ms tu bleeding membuak-buak....
apapun, semua itu satu pengalaman yang tak semua orang rasa....

~Beb~ said...

Nina! I kena double sbb i gemokkkk.. Pain killer kene byk. Hahahahah. Sbr je loh.. Tp comp byr!

Cik Ina Do Do Cheng said...

Salam neena


bila cik ina baca kes neena sama terjadi kes kawan opis cik ina. Bila doktor klinik private suruh dia buat D&C dia tanya pendapat emak dan kawan-kawan. mak dia tak bagi buat D& C, dia tanya cik ina, cik suruh dia biar gugur secara semula jadi. Dia pun tak jadi buat D&C, selang dua bulan dia pegi sekali klinik yang sama untuk check , terperanjat dia pregnant 3 bulan, nasib baik dia tak buat D&C. Takziah pada neena bertabah ye lepas ni neena kena lebih berhati-hati sebelum bersetuju untuk buat buat D&C.

Lulu Caldina said...

apa jadi dengan tiny dot?

NeenaAnuar said...

iLLa:
memang sakit kan... so tu yg sampai tunduk tunggeng sume tuh! hihi.. btw, thanks dear!

NeenaAnuar said...

Siti Shuhadah:

part laloq tuh memang sampai hari nie akak tak leh lupa tragedinya... bile diingat.. sendiri gelak utk diri sendiri! hahah.. love you too dear! hugss! :)

NeenaAnuar said...

NaNa:
kannn.. cam org mabuk jer kite dok pot pet pot pet! btw, most welcome dear.. insyallah moga ade sinar pelangi yg lebih baik selepsa nie! thanks ya! :)

NeenaAnuar said...

AIN NAZRI:
hahahaa.. teringat kat handbeg tuh secara spontan jek kekdahnya! :D

NeenaAnuar said...

SURIA AMANDA:
Insyallah sis.. TQ so much yea! :)

NeenaAnuar said...

atty:
tQ so much kak! yea.. neena percaya sgt yg rezeki itu datangnya dari Allah dan kite perlu berusaha sebaik mungkin kan... Insyallah mudah mudahan ade rezeki yg lebih baik lepas nie! ;)

NeenaAnuar said...

Mimy:
hehehee.. aku pun bile ingat2 balik apa yg si nuar citer kat aku.. aku memang gelak gak beb! :D

NeenaAnuar said...

Diana AR:
ohh... kamu sgt berani utk amik half bius dan saksikan mereka menggodek kamu.. kalau saya terus fengsan gamaknye! hehehe...

NeenaAnuar said...

Kak Izan:
yup! kenangan terindah yg akan tersemat abadi buat selamanya.. insyallah TQ so much sis! ;)

NeenaAnuar said...

maya ku seri maya:
semoga kamu tabah jugak dgn apa yg dilalui dan semoga kamu bakal dikurniakan anak yg comel satu hari nanti.. amin! :)

NeenaAnuar said...

Anum:
hihihiiiii! :D

NeenaAnuar said...

Honey:
Waalaikumussalam... Nama klinik Mr. Marsita adelah Klinik Media yg terletak di deretan rumah kedai di Taman Melati! dia bersebelahan dengan Restaurant rumah Thai & Secret Recipe! :)

NeenaAnuar said...

fazilamz @ iLa:
fuhh.. part you kene siangg tuh yg lagi I tak tahan dengar.. huhu.. yea.. agree with you yg semua nie tak semua org dpt rasa kan.. :)

NeenaAnuar said...

Beb:
waaaa... bestt laa Company Bayoorr! kene empat kali pun ok jerr! hehehe...

NeenaAnuar said...

Cik Ina Do Do Cheng:
TQ kak.. anyway, about buat D&C nie neena percaya pada apa yg terbaik buat neena.. sbb doctor lebih tahu apa yg terbaik buat saya diwaktu itu!

Lagipun, akan ade risiko jika saya terus simpan janin yg tidak berapa sempurna pertumbuhannya.. dan jika saya biar pun saya akan berterusan bleeding which mungkin akan memudaratkan kesihatan saya dlm jangkmasa yg panjang!

Tak semua org bernasib baik utk simpan kandungan yg sejak awal kehamilan dah ade komplikasi... kalau ade yg dpt lahirkan zuriat dengan baik... alhamdulillah.. tapi saya & suami tak mahu ambil sebarang risiko.. jadi kami redha.. kerana kami tahu yg kami masih boleh berusaha di masa akan datang.. insyallah.. sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik buat kami! :)

NeenaAnuar said...

Lulu Caldina:
oh sungguh terlupa nak citer kat entry tadi.. my tiny dot tuh I mintak doctor uruskan (since doctor offer utk uruskan) sbb ia masih terlalu kecil dan takde sifat lagi utk saya bawak balik dan uruskan sendiri!

Marlia said...

babe... its look so painfull!!! hopefully now ure fine dear

Dee said...

neena..thanks for this entry..first time k dee baca proses d&c yg detail..barulah k dee tau camana prosesnya..

tp kan kesan ubat bius mmg power..k dee dulu pun lepas czer utk mimi & fifi tu high je..mulut membebel tak henti2..tak ingat sgt..dia mcm mimpi..dgr suara org keliling pun mcm dlm mimpilah...agaknya org yg byk ckp mcm kita ni..gitulah kan..hahaha..

mrspuex said...

slm kak neena..

sgt menarik citenye..
tetibe teringat pengalaman bsalin 26/7 aritu..bab kangkang tu mmg smpai skang terasa sakit..huhu..

nway, ade hikmah disebaliknya..inssyllah ade rezeki lain yg dtg..

aminnn..

Biqque said...

i pun jenis sengugut mengundang jugak tapi sejak kawin, jarang dah...

Unknown said...

Hi..first time bace ur blog.sukee..patutlah i pernah kena bius dulu pun ckp merapu2 gak..tp i still boleh control.mybe x hyper dose kot. u..teruk sgt ke senggugut? dah try premium beautiful corset? Pb ni sgt mmbantu utk org yg ada senggugut. kalau nak tahu details contactlah i yer 013-3750238

Sheherazade said...

Sorry dear,gelak sikit part lucu tu.mmg sedih sb neena "mc".insyAllah ade rezeki lbh baik lps ni.kami suami isteri pon tgh usaha,dh 4 thn lbh nikah,pernah pg klinik dr m syg ni,penah dok dlm blk yg neena rehat tu.

wahida said...

aku tak boleh teruskan baca n3 ni...aku shacking...huhu...ngilu...

Hani Rahman said...

TQ

aiENn cHAm said...

tak sanggup baca lagi, seram sejuk da tangan nie. takot pon de, sb kalo period pon tak pernah rase sakit guling2.huu kene kumpol energy dulu sebelum smbng bace entry kak Neena, hehehe Serious.


first time bace blog yang cerita secara details (psl dc) base on pengalaman sendiri. Terima kasih !

Unknown said...

Sy bru lps buat d&c..alhamdulillah,xrasa sakit lgsung...terbaek doktor pakar o&g,dato doktor mohd naser dan pakar bius,dato dr ahmad sabri dari hospital specialist salam..sy x alami sbrg ksakitan..n lps buat d&c bleh bjln n jlni khidupn mcm biasa..cuma jaga mkn n xboleh lasak2...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails