COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, October 17, 2012

In Memories ~ My Precious Pregnancy Journey!

Tak tahu lah kenapa... sampai ke hari nie aku masih lagi rasa cam mimpii jerr yg aku pernah pregnant dan pernah merasa gelaran ibu walaupun buat seketika saja! mimpi tak mimpi.. tapi itu lah realiti nya yg aku pernah hamil... sudah ade janin yg hidup dlm rahim aku... yes... itu lah mimpi yg telah pun menjadi kenyataan dan hakikatnya yg perlu aku simpan sebagai sebuah kenangan terindah dlm hidup aku dan en.teman!

Ok, now aku nak sharing ngan korang my kenangan terindah disaat mula² aku tahu yg diriku telah hamil!

Aku memang jarang buat Urine Pregnancy Test (UPT)! ye lah.. kalau dah period keluar as normal... maknenya aku tak pregnant lah kann.. boleh di bilang lah berapa kali jer aku buat UPT nie... ade masa terlewat dua tiga hari tu aku test... memang ade masanya negatif... but not during last September bile aku check sekaliii............

UPT
Its DOUBLE LINE but with samar² tone!
Waktu buat test nie aku ingat lagi hari ahad tau... just about missed out my period around 2 days! haha.. giler tak sabar nak check... bukan lah teruja sesangat and expect to expecting... tapi entah kenapa aku cam tak menyaborr dan hati aku sgt dup dap dup dap kali nie utk buat test... so aku pun beli lah UPT yg murah nie jer... Watson branding dgn harga RM14++ kalau tak silap aku!

Saat buat test nie ingat lagi... kelakor plak bile di rewind kembali dari kotak fikiran nie... bangun pagi ahad tu aku memang tak minum apa pun... sbb tahu yg kalau nak check pregnancy yg accurate seeloknya check lah dengan air kencing yg pure di awal pagi tanpa kite makan dan minum! so pagi tuh aku tadah air kencing aku dlm disposable cup... then panggil en.teman.. aku suruh dia yg cucuh UPT strip tuh ke dlm air kencing aku sbb aku gigil... takot tercelopp dlm sgt UPT strips tuh nanti kan rosak plak langsung tak dpt keputusan yg dinanti! hahaha...

Bile en.teman dah celup... kami sama² lihat pada progress lining kat UPT tuh! dup dap dup dap jantung aku berdetaq! jantung en.teman aku tak tahu... lupa lak nak investigate kat dia hari tu! hihi.. then after a few seconds dah nampak line pertama di section C tuh dah appear dengan jelas... so tuh maknenya test kit ko tuh berjalan dgn baik... then kami tunggu utk second line i.e. di section T pulak utk appearing... perlahan lahannn line kat section T tuh appearing... naik skit color merah dia.. pastu naik skit lagi... time nie aku siap gosok² mata sbb bagaikan tak percaya yg second line tu appearing walaupun dlm keadaan samar! hahaha..

Then aku tekup muke ngan tapak tangan... then pandang en.teman.. en.teman muke sumpah bluurrrr gilerr! dia dok tanye aku berpuluhh kali... eh.. pregnant ke nie? pregnant ke nie? betol ke nie? apsal nampak cam samar² ek? aku ckp kat dia... entah lah, kalau dah appear kat second line tuh kire cam dah pregnant nie.. ok takpe.. jom kite gOOgle info tentang second line yg samar² camgini!

So, lepas mandi yg macam tak basah.. dan breakfast yg tak kenyang pagi tuh... aku ngan en.teman sama² dok depan PC dok mengGooGle about pregnancy test yg ade samar² on second line! and basically bende nie pun ade macam² info, pendapat, pandangan dan pengalaman jugak! bile aku baca, ade yg buat UPT nie bile second line tuh samar²... ade yg sah pregnant... then ade gak yg tak pregnant... lagi best bile ade yg second line tak appear langsung.. tapi disahkan pregnant.. then ade gak yg second line appear bukan main terang benderang... tapi tak pulak dia pregnant! adoiyaiii.. aku dah makin feninggg kalu ini macam! so, bagi mengurangkan kekusutan... adelah lebih baik berjumpa dengan my gynae doctor jer lah sudahnya utk mendapatkan kepastian dan jawapan yg lebih accurate!

Pastu terus call my beloved gynae doctor Marsita... mula² tu aku cam segan gak nak call dia.. ye lah cam dah agak lama jugak lah aku tak jumpa dia.. entah kan dia ingat aku lagi entah kan tidak! but quite surprising bile aku call dia.. dia masih ingat kat aku.. dia still simpan no HP aku kat dlm HP dia... uhuhu.. serious rasa cam terharuuunyaaa ngan doctor kesayangan aku nie! Dr. Marsita siap ckp... rinduunya saya dgn awak Neena! alololo... touching I tau doctor! :D

So, aku pun ckp lah ngan Dr. Marsita yg aku ade buat UPT and kat second line tuh appearing like samar² jer... so adekah saya pregnant doctor? Doctor ckp biasanya kalau ade samar² tuh pun cam dah ade good sign... and very big chances that you're pregnant! so, aku ckp ngan doctor yg aku nak dtg jumpa dia kat clinic dia... tapi dia kata ahad clinic dia tutup.. so dia suruh dtg hari isnin! So terus aku buat appointment nak dtg ke clinic dia on monday tu itself!

Malam tuh tido pun macam tak tido jer... hati nie bercampur baur.. tak tahu nak rasa apa... bukan tak gembira.. tapi serious rasa tak percaya!  memang giler punyer mixed feelings.... air mata dah tertitis banyak kali jugak lah... sepanjang hari tuh cam sebakk dan keluar jer air mata nie.. pastu peluk en.teman... skit kang bile rasa sebak lagi pi peluk en.teman... hehehe.. entah lah.. susah sgt nak describe apa yg aku rasa sebenarnye!  aku tak mampu nak describe macam mana.. hanya aku yg tahu apa yg aku rasa bile ko tak letakkan harapan yg tinggi utk pregnant.. tup tupp ko pregnant.. so do you know how it feels?? 

Yes.. serious air mata kegembiraan yg tumpah itu sgt berharga sebenarnye! but yet aku tidak terlalu gembira dan teruja kerana tahu akan risiko di awal kehamilan!  kirenya airmata yg mengalir pada hari itu adelah airmata yg gembira dan jugak bercampur cuak dan gelisah akan perjalanan diawal kehamilan aku!   

Anyway, on the next day.. pepagi dah bangun utk pegi jumpa doctor marsita... kebetulan 17hb September tuh kan hari cuti ganti utk hari malaysia... so, dengan happy nya gie jumpa Dr. Marsita kat private clinic dia di Taman Melati!

My beloved Dr. Marsita yg sentiasa ceria.. tak pernah nampak dia penat dlm melayan setiap patient!  I love you doctor!




DSC_4539 copy
mula² check blood pressure dulu.. alhamdulillah... BP aku ok!

DSC_4541 copy
then seperti biasa.. utk lebih detail dan kepastian.. doctor buat ultrasound check up... bersiap sedia lah utk diselukk dari bawah with scan rod! oooouuucchhh... this part yg tak menahannn sbb senakkkkkkkkk!!

DSC_4542 copy
waktu nie lah hati aku berdegup kencang... satunya tak pandai nak tengok kat mana baby in my womb!  tengok cam kosonggg jerk!  but doctor yg boleh nampak ade tiny dot in my womb.. hehe. dah nama pun doctor pakar kan.. haruslah dia tahu kat mana baby bersembunyi... :)

DSC_4548 copy
after buat ultrasound.. doctor pun explain & tunjukkan kat kami about our tiny dot!  btw, waktu jumpa doctor nie aku still bawak UPT kit aku utk tunjuk kat doctor! :D  
Waktu check dengan doctor time nie.. usia kandungan aku lebih kurang 4 weeks! yes... it is still really at early stage! memang utk mata aku yg tak biasa tengok ultrasound scan tuh... still rasa cam tak percaya yg aku nie pregnant! haha..teruk betol minah gonjeng nie... ye lah.. aku tengok cam takde apaaa pun dlm rahim aku nie.. tapi sesungguhnya doctor dpt detect yg saiz tiny dot dah pun berukuran lebih kurang 3.3mm = 4 weeks!

Since it is really at early stage of pregnancy.. UPT pun samar²... Dr. Marsita suggest utk aku buat blood test! haa.. dia kata kalau buat blood test nie akan hilang lah segala keraguan yg ade.. sbb biasanya blood test takkan silap coz it is really accurate when it can detect your pregnancy hormones!

DSC_4545 copy
haaa.. nak sangat kannn.. amikk kauu! kan tak pasal-pasal kene cucuk! uhuhuhu...

DSC_4546 copy
aku nie nampak je cam brutal.. bile nak kene cucukk ngan jarummm... adoiyaiii nie lah time yg paling melemahkan seluruh urat saraf aku.. silap haribulan boleh pitam! pasal tuh aku kalau nak kene cucuk aku takmo tengok jarum yg nak cucuk aku tuh sbb aku takot aku fengsann nanti!  Tapi bile kite ditangan seorang pakar... waimaaa... sekelumit sakit pun tak dirasai okkk!! tahu² jer ehhh... dah siap dah doctor amik darah aku yg boleh tahan banyak nya!  aku rasa semut api gigit aku lagi sakit dari Dr. Marsita inject aku hari tu! that's why I luv you doctor! :)

On the next day... Dr. Marsita call aku and bagi tahu tentang ujian darah aku tuu.. "Assalamualaikum Neena... alhamdulillahhh.. Syukurr keputusan positif yea.. Neena memang sah pregnant! so saya jumpa Neena minggu depan ye for next appointment!"

Time tuh baru lah aku rasa cam langit nie agak tinggi rendah... Masyallah.. kalau dah blood test confirm aku pregnant... so memang sah lah aku pregnant! actually lepas dari jumpa doctor marsita nie... aku ngan en.teman memang cam org mabukk jerr... dua² like soo bengong... haha. ye lah.. en.teman dann dannn nak makan dah tak lalu sgt.. maybe dia seakan tak percaya kot akan jadi ayah... aku plak makan lajuuu jer... hihi.. pantang org tunjuk gambar makanan.. dan dannn aku rasa nak makan apa yg org tunjuk tuhh.. bukan mengidam... tapi lebih kepada tak tahu nak makan apa actually sbb aku pun cam blurrr ngan my pregnancy... so idea nak makan cam tetiba menghilang.. so bile nampak org update anything about food.. terus aku rasa nak makan apa yg org update tuh!

Waktu mula² tuh aku ngan en.teman tiap² hari bile bangun pagi,.. mesti rasa cam touchingg & cam tak percaya jer yg kami berjaya pegang title ibu & ayah! siap aku boleh tanye lagi kat en.teman... eh nie bukan mimpi kan... nie realiti kan? haha.. gitu lah kalau org yg tak berharap.. tup² dpt tau dia pregnant gamaknya.. tetap terasa cam mimpi lagi... hehehe...

So, after a week... on 25th September masa utk ketemu doctor marsita lagi sekali! Oohhh... excited sgt bile tiap kali ade appointment ngan dia! at this point alhamdulillahh... still baby ade progress with saiz of 6.9mm = almost 5 weeks of pregnancy! time nie memang doctor ckp rahim aku semua cantik & bersih... yg penting baby membesar dlm rahim and not luar rahim!

Tapi aku ade ckp kat doctor yg aku ade rasa sakit² kat bahagian ari-ari cam ala² sakit senggugut at times... kadang² rasa sakit cam senggugut tuh dtg... then doctor ckp tuh memang agak normal.. ade org yg akan rasa sakit cramp camgitu due to baby nak membesar dlm rahim.. apa pun doctor memang kasik aku ubat utk kuatkan rahim dan jugak calcium!

Ubat
ubat yg perlu diambil secara harian.. Calcium, Asid Folic, Kuatkan Rahim & Lancarkan Darah!

Then.. doctor kata jumpa dia dlm tempoh 2 minggu lagi! time nie baby dah almost 8 weeks... for sure dah boleh nampak features baby ngan lebih jelas.. and of coz heartbeat baby boleh didengari dengan lebih kencanggg!

So, my next appointment should be on 13th October... sungguh aku sgt tak sabar nak tunggu tarikh nie! rasa cam lambatttnyaaaaaaaaa lah haiii tarikh 13th October nie nak kunjung tiba! tapi... ku sangka kan panas hingga ke petang.. rupenya hujan ditengahari! belum pun sempat tarikh 13th October menjelma.. pada tarikh 3th October... segala nya berubah! Pada mulanya rasa seperti tiada apa²... tapi apalah dayaku utk menghalang apa yg telah ditakdirkan olehNYA...

Ok.. dah penat dah tuk bercerita di entry nie.. cerita sedey tuh kite sambung on next entry yea! :)


20 comments:

HAIZAN said...

salam sis...saya juga pernah mengalami pengalaman ini...pregnant 11 weeks and pastu miscarriage...x tau mana puncanya coz everything going smoothly....apapun siapalah kita utk menidakkan kekuasaan Allah...almost 9 years masih lagi menanti kehadiran cahaya mata...situasi kita hampir sama dan saya amat memahami apa yg telah sis neena lalui..semoga tabah selalu dan saya percaya Allah menguji kita kerana Dia lebih mengetahui dan merencanakan apa yg terbaik untuk kita..semoga tabah menghadapi hari2 yang mendatang di samping suami yang terbaik yang telah Allah anugerahkan untuk sis...AMIN...

AIN NAZRI said...

ain sgt paham perasaan bila kita tak mengharap then kita dapat... ain pon rasa mcm tu masa tahu ain pregnant kan Auf.. so bleesssss and sooo terharu...

shuhadah Zainol said...

sweet la pic kak nin masa kena cucuk tu... ade tgn abg nuar..hihihi..

ameris said...

neena; masa miscarriage dulu saya buat DnC dgn Dr. Marsita ni laa di Pusrawi..
very keibuan...humble & soft spoken.
rindu kt dia...

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

Besh cetA kak neena...tp next emtry cam tak mo baca coz ceta sedihhhh

Mimy Hamid said...

baca ni teringat momen aku test upt pastu ada line 2..berdebar kaki gigil...pastu esoknya aku beli 2 jenis upt berbeza brand sebab tak konpiden..pegi klinik rupanya aku dah 10 weeks beb..macam tak percaya...aku dh la period tak normal...itulah kuasa Allah kan..

takpe ada rezeki lagi dear take care tau...dr mashitah ni pakar klinik medina eh...aku ada nampak

Unknown said...

*_____* sweet memories to recall..

mrs kayrul said...

saya sama kes macam awak gak...masa buat upt tue line kedua samar..bila check kat doktor, doktor cakap negatif..check rahim pun kosong...memang kecewa la jugak...doktor bagi tempoh sebulan dtg jumpa balik...alhamdullilah bila appointment berikutnya baru tau kompem pregnant...

sabar ye...insya-allah rezeki baby akan hadir juga satu hari nanti

mamashikin said...

sis neena,
sy faham sgt perasaan sis wp sy takde pngalaman mcm tu...
tabah yer sis..insyaAllah suatu hari nanti pasti ada rezeki..
jaga kesihatan..selalu amik folik asid..sb ia boleh membantu ...

wahida said...

best baca citer ko noks...

InsyaAllah...memori gembira mcm ni akan hadir sekali lagi...jgn putus berdoa ye...


p/s: esok pagi InsyaAllah aku akan keluarkan citer kami geng pelangi bergonjeng kat umah ko hari tu...tunggu ye...

NM02 said...

saya scan 4D ngan dok masitah. dia sgt best!

Cik Puan Kocik said...

sabar neena, baca kisah awak nie sangat menarik ... moga akan ada rezeki awak nti ye utk jadi ibu. insya allah

Gieyana said...

sy mmg sebak bila bc ur entry neena...sy tahu kamoo kuat..insyaallah sm2 kita cuba k..:-)

Ina Khairina said...

saya paham perasaan kak nin,dulu saya tunggu bb setahun....bila check UPT naik 2 line terus meleleh2 air mata,gembira x terkata...

insyaallah pasni pasti ada lg rezeki utk kak nin n abg nuar....

ijan said...

neena.

sangat terharu membaca entry kali ini dengan kehadiran suami di sisi dalam apa jua situasi. Sangat bertuah!

Memang bila kita tak penah mengharap, tetiba dapat perasaan nya memang lain lah.

be strong sis!

mekchu said...

beruntung doktor yg amek darah sendiri..

dah jelas membuktikan korang boleh dapat zuriat dan seterusnya moga dpt menutup mulut2 longkang di luar sana tu kan.. take care..

Biqque said...

bestnyer baca apa yg u rasa masa memula dpt tau and bila dan confirm...at least dpt merasa...whilst, i belum lagi sob sob...

Sheherazade said...

Ya Allah,sebaknya bace.kami pon dah pernah jumpa Dr Marsita.love her.pasti ade hikmah nya

mizzura said...

muka cute jer kena cucuk..hehe..
anggaplah yang ni sebagai warming up untuk rahim sis nin eh..sbgi persediaan akan dtg utk dpt baby lagi :-)

NeenaAnuar said...

TQ SO MUCH ALL FOR YOUR SUPPORT & DOA! SUNGGUH SAYA TERHARU DENGAN SETIAP COMMENT YG DITINGGALKAN DISINI..

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KALIAN SEMUA.. SESUNGGUHNYA KALIAN JUGA LAH SEBAHAGIAN DARI SUMBER KEKUATAN SAYA DIKETIKA INI! BILE BACA KOMEN2 YG DIBERIKAN.. SAYA TERUS DPT SEMANGAT DAN KEKUATAN DEMI KEKUATAN!

LOTS OF HUGS AND KISSES TO YOU GUYS! ♥ ♥ ♥ :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails