COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, June 7, 2011

5th W.A. > 5th Trip to Melbourne @ Queen Victoria Market!


Ok.. hari ke-3 di Melbourne!  We both decide utk ke Queen Victoria Market!  Sesapa pegi Melbourne.. kalau tak singgah ke sini memang ade lah yg tak betol kot ngan org tu.. hehe. ye lah.. nie memang tempat heaven for shopping activity! seriously aku nie bukan lah seorang yg tegarr aku pun seorang yg giler menyoping.. shopping tu suker.. tapi aku tak lah gilerr! hehehe.. pendek kata still under control laaa.. tapi entah naper biler berada di Victoria Market (VM) nie.. sumpah aku jadik giler!!! seyess weii.. tengok semua bende pun rasa cam nak borongg and bawak balik! semua nyer camm besstt jerk dimata aku...

DSC_0450 copy
seawal pagi we both dah pun berada di VM nie!
"Queen Victoria Market is Victoria's premier open-air market. It's a thriving and vital place pulsating with life. The friendly competition between stallholders, and their concern for customers, is what gives the Market its Old World charm and the addictive power to draw millions of visitors each year.

The vibrant, cosmopolitan atmosphere of this historic site has endeared the Market to Melburnians for 130 years. The Market is probably best known for its huge variety of fresh produce. Almost 50% of the Market area is dedicated to the sale of fresh produce, including fresh fruits and vegetables, meat, chicken, seafood and delicatessen products.

The remainder of the Market is used for variety and speciality goods, with Sundays being the most popular day for this category. On Sundays, the hustle and bustle of the weekday Market gives way to a more relaxed and leisurely family day. Queen Street is closed and converted into an outdoor cafe area, with children's rides and other activities.

The Market is divided into a number of Market Precincts; the Deli Hall, Elizabeth Street Shops, F shed laneway, Vic Market Place Food Court, Fruit and Vegetables, The Meat Hall, Organics, General Merchandise, Victoria Street Shops and the Wine Market."

Bayangkan lah naper we both seawal pagi dah ade kat market nie.. kan ker dah tertulis kat atas tuu.. market tu terbahagi kepada beberapa section.. ade Deli Hall, Elizabeth Street Shops, F shed laneway, Vic Market Place Food Court, Fruit and Vegetables, The Meat Hall, Organics, General Merchandise, Victoria Street Shops and the Wine Market! OoooOOOoooohhhh!! tersangattt lah letihh nak cover keseluruhan VM nie! memang rasa cam tak cukup masa jerk.. ye lah.. VM nie bukan nyer bukak dari pagi sampai ke petang taw! dia ade timing2 dia.. lain hari lain timing... as reference.. leh tengok kat bawah nie..

Weekdays (Trading Hours)
Tue: 6am - 2pm
Thu: 6am - 2pm
Fri: 6am - 5pm

Weekends (Trading Hours)
Sat: 6am - 3pm
Sun: 9am - 4pm

See.... bukan tiap2 hari ianye dibuka yerr.. so kalau tak gerak awal ke VM nie.. memang susah nak cover the whole market.. silap haribulan korang akan terjah buat kali kedua.. hehehe.. so better plan out your timing and program while you are there! Ok.. Victoria Market nie terletak di....

DSC_0453 copy
Elizabeth Street!
Dari our hotel.. kalau larat leh jerk jalan kaki... tapi kiteorg nie bukan lah tak larat (saja takmo ngaku) tapi disebabkan nak jimatkan masa.. so we both amik free trams! owh.. kat sana jgn risau dari segi system pengangkutan... everything is Superb Tip Top!  Ok.. kalau amik free trams.. korang kene jalan kaki sikit lah nak sampai ke Victoria Market nie.. tak jauh mana laa... sambil2 tu leh exercise and tengok keindahan Melbourne town.. tapi kalau rasa2 cam nak berhenti betoi2 kat VM nie.. leh gak amik trams tapi yg jenis berbayar punyer!

DSC_0456 copy
OK.. jom kite jejalan dlm Victoria Market nie.. kite mulakan dengan section Meat Hall!

DSC_0457 copy
aku adelah seorang cucu nelayan! so aku memangggg tak blehh tengok seafood! nak2 kalau ikan yg bapak2 besauu gedabakk!! jiwaa nelayan aku meronta-rontaa.. rasa cam nak beliii jerk ikan2 besarrr tu bawak balik! giler bapakk fressshhh weeii! seyess! tapi apakan daya.. aku hanyalah sekadar seorang pengembara... so kecur-kecur air liur jerk lah tengok seafood2 yg fressh kat situ! kalau kata kat dok situ.. memang dah lama aku rembat!

DSC_0464 copy
ni part udang.. ketam & lobster!  kecurr air liur lagi!!

DSC_0459 copy
nie section daging plak... ade yg part halal and ade gak yg non halal... tapi
Hargaaa aku leh katakan MuRaahhhh lah kalau utk kos sara hidup kat sana! kalau kite guna matawang RM.. confirm kite akan jadik Rosak Minda sbb nyer dah sah2 lah mahal! Ye lah kann.. kat sana diaorg semua dibayar gaji lumayan.. so kalau sekilo lobster baru AUS$60++ tak ke murah tu? kat sini berapa ratussssssssssss??? haa.. pikiaqq la sendiri! dah tuu kat sana semuanyer the first class itemss diaorg jual pada penduduuk diaorg.. kite kat sini?? yg bestt dianto ke luar negara utk di export.. yg tingggal dlm Malaysia? cuma yg kategori grade D & E jerk laa gamaknyer! pastu jual harga Mahal nak mammmm! OK dah cukup lah aku membebel.. bebel banyak mana pun... harga makanan tetap mahal gak bukan leh jadik murah pun! Tapi tak kire aku nak sambungg gak membebel! lantak! hahhaa.. :p

But seyes arr.. aku gilerrrr vaviss punyer jeless okk dok tengok mat2 salleh yg shopping seafood kat VM niee.. perrgghh.. memasingg dok boronggg berkilo-kilo.. kecurr lagi air liur aku tengok keadaan tuu.. apa pun aku kene pasrahh jerk la.. satu laa pengalaman yg paling bestt aku rasa waktu jejalan kat dlm VM bahagian Meat Hall nie..  kite kat sini kalau pegi pasar akan pakai baju yg cam ala2 org kata "baju belasahan @ baju pegi pasar" kaN? tapi kat sana.. korang perasan tak dlm gambar tu.. semuanyer vogedevasssss okk... semua org dok shopping segala tok nenek seafood secara gorjesss!! hehee.. itu satu experienced yg sangatt bestt aku rasa... ye lah.. kat Malaysia kalau aku pakai camgini.. confirm semua org tak jadik nak beli belah kat dlm pasaraya tu nanti! ngagaggaga.. :p  Then tahap kebersihan tak yah ckp laaa.. sesungguhnya TIP TOP!  bauu tu tak dinafikan ade.. sbb seafood kann.... but yet area dia bersihh sangattt.. tak dak satu pun air yg menjejehh jejehhhh kat lantai!

Ok.. now kite moved on to the next section plak! The Deli Hall.....

DSC_0466 copy
Rambang mata aku tengok cukelat2 diaa! huhuhu...

DSC_0470 copy
The Original Yogurt!

DSC_0473 copy
"oOOOOOooooOOOo" panjang mulut gonjengg! hahaha.. waktu nie mamat tu explain about the hand made nougat! perghh.. leh tahan mahal harga dia! sepeket tu seratus lebih kalau tak salah aku... aku beli yg machine made jerk la.. itu pun dah dekat seratus for 1kg! tapi sedap punyer pasal.. ku belasah kan jugak! huhuh...

DSC_0474 copy
the candies section! *rambang mata lagik!*
Kalau ikutkan kat Deli Hall nie macam2 lagi yg korang leh jumpa.. segala tok nenek roti... pastries... cheese... cakes dan sebagainya lah... sapa yg kuat makan.. abis laaa kalau lalu kawasan nie! hehehe...

DSC_0467 copy
Ok.. now lets move on to fruit... vegetables & organics section pulak!

DSC_0482 copy
kat sana memang segarr bugarr lah segala hasil tanaman.. salah satu faktor dia adelah cuaca yg tanpa kelembapan kannn...

DSC_0480 copy
ohhh! gonjengg sangatt terujaa jumpa CILI!!!! montel2 plak tuu! geramm nyerrr!!!

DSC_0483 copy
geram lagik! especially kat broccoli!

DSC_0485 copy
tomatos & avocados kalau tak salah aku yg warna hijau tu...
Ok.. kat area organics tu just look see look see jek la.. nak beli pun nak wat apa kann... bukan nyer leh masak pun kat sana.. ok.. now we proceed to General Merchandise Stalls!  OK.. kat sini memang sapa2 yg kaki shopping... hantoo shopping... giler shopping... hah! confirm korang akan spend berjam-jam kat kawasan nie! hehe.. and also confirm RM memanjang.. satunyer Rambang Mata.. and satu lagi.. RM terbanggg dengan jayanyer! :p

DSC_0488 copy
waktu nak lintas ke bahagian General Merchandise Stalls tuu.. aku ternampak van cute nie.. diaorg jual cute2 donut.. and they baked it freshly there!
Kat area General Merchandise Stalls nie..  memang macam2 barang yg diaorg jual.. segala brg2 perhiasan.. beg.. baju.. kasut... souvenir.. fashion accessories... leather goods... fabrics... CD & DVDs... brg2 handicrafts dan jugak product keluaran Australia! 

DSC_0446 copy
Yep! brg pertama keluaran Australia yg aku jumpa.. brg2 yg diperbuat dari kulit kambing biri-biri & jugak kangaroooo.. kat sana memang terkenal lah ngan product kambing biri2 nie... boot pun diaorg buat dari kulit biri2 taw.. pakat kata malaysia nie tak sesuai jerk pakai boot.. kalu tak confirm aku rembat satu! huhuhu...

DSC_0447 copy
tokey stall nie.. dia cukup berkenan ngan aku punyer top yg warna kelabu tuu.. hehe... siap ulang2 kali dok sebut.. "I love your top! so beautiful... really beautiful... where did you buy it? I wanna buy for my daughter!" hahaha.. I ckp ngan dia.. pie carik kat outlet MNG! tak tahu lah ade lagi ke idak skg nie! of coz tak lupa say Thanks too to her for the compliments! :)  

DSC_0491 copy
Murahhh gilerrr weeiiii boots-boots kat sini!!! *murah kalau guna rate duit dia la.. huhu* and then gorjes2 gilerrr plak tuu! aduhhh.... aku nie peminat boots.. tapi malangnyer kat negara kite nie memang tak sesuai tuk pakai boots kan.. so satu boots yg aku dah ade tu cukup laaa utk pakai waktu2 teringin nak pakai! hehehe...

DSC_0492 copy
ni kat bahagian baju2 plak! all the gorjes coats! memang cunn abisss coat2 yg diaorg jual kat sini! lagipun dah nak masuk musim winter kann.. so tu yg diaorg pun dah start jual baju sejuk tuu..

DSC_0493 copy
my favorite diffuser! Tak sangka terjumpa again with this lovely diffuser! first time aku beli diffuser nie kat Perth.. waktu tu beli sebotol jerk.. this time alang2 dah jumpa.. since dah tahu memang superb bau dia and sungguh tahan lama utk letak kat dlm umah.. so aku rembat 2 sekali gus! sebotol dia jugal AUS$10... kalau amik 2.. dpt lah AUS$18! serious aku cuba carik yg lebih kurang camgini kat Malaysia tak jumpa.. kalau ade pun harga nya mak aiii.. bukan main mahall nak mammm.. itu kalau yg imported punyer laa.. confirm ratus2.. then penah gak cuba brand yg lain... tapi tetap tak sama cam yg aku beli kat AUssie nie.. yg aku beli nie sugguh tahan lama bau dia.. padahal harga kalau di convert dah lebih kurang sama jerk sebotol RM30++...  

DSC_0497 copy
now masa tuk beli T-shirt kenang kenangan bawak balik Malaysia!

DSC_0495 copy
Hahahahahaha... en. teman aku suruh dia beli dua2 T-Shirt nie dia tak amboh! apaa daaaaa.. tapi kan yg warna kelabu tuu aku sendirii rasa cam scarryy kalau nak jalan sebelah dia... mauukk tak ngakuuu teman sehidup semati dia! ngagaga.. tapi yg warna hitamm tu aku SETUJUuuuuuuuuuuuuu sesangattt!! tapi dia gedikkk takmo gak beli! nyaampasss aku taw!

DSC_0494 copy
Yeay! some items already in gonjeng's hand! :p

DSC_0490 copy
dah penatt sangat dahh.. tapi tetapp gagahh kan diri berjalan utk carik barang.. ye lah aku pegi sekali jerk.. tak koser aku nak pegi 2-3 kali sbb rugi masa.. banyak lagi tempat lain yg nak diterjah... so last but not least.. of coz lah shopping serba sedikit barangan cenderahati...
So itu lah serba sedikit kenangan we both sewaktu berada di Queen Victoria Market nie.. dari pagi sampai lah ke waktu dia nak tutup kami masih berada disitu.. biler dah dengar announcement yg market dah nak tutup.. baru lah kiteorg gerak balik! hehehe... seyes tak sedar masa berjalan sepanjang berada di Victoria Market nie.. leka giler tengok macam2 barang yg ade dijual disitu.. en. teman pun layann sama.. dia pulak yg hover dari aku.. dok ajak jalan lagi ke sana kemari... hehehe.. 

DSC_0503 copy
Masuk tangan kosong! keluar tangah penuh! dan poket pun makin nipis! huhuhuhu....
Itupun dah banyak dah aku sabar kan diri aku supaya tak terus meRambangkan Mata nie.. kalu ikutkan hati memang matiikk lah poket kami.. alhamdulillah.. gorjes gonjeng masih boleh mengawal diri. apatah lagi dengan adenyer en. teman disisi.. kuat lah sikit nak tepis hasutan syaitonn niiraagimm disisi kami... :D

anyway.. if you guys need more info about Victoria Queen Market nie.. just check it out here yea.. ;) http://www.qvm.com.au/qvm/qvm_home.aspx
 

17 comments:

tiefazatie said...

wah!best gle!hihi..kat sini ke sis beli hadiah2 ga tue?hee

btw..hope sis dh jmp banner tue tau..=)

-anidaothman- said...

tudiaa best gilaaa....bersih jaa pasar dia...sume ada..beshnyaa kalo masia mcm tuh kan...huhuhu

Mimy Hamid said...

pasar yang tenang dan rileks...huyoooooo...aku rasa harga kat sini ok l juga murah la untuk currecy Aussie...jangan compare msia kan..kira kalau nak bawa duit soping gandakan la wang anda...kan kan kan...beb mas ako gi currency baper ..2.5 ke?

Mun said...

besnye jenjalan. btw, setuju dgn comment op_ida pasal pasar :)

mimie1678 said...

hai neena...

new to ur blog... dah folo and ur blog to my bloglist... :)

anw, been there before... oh! mmg best.... yg lagi best jumpa org mesia meniaga kat situ.. dia jual baju2 oz... dan lagi best byk giler baju plus size nie....

oh tapi, i kena few times tetiba ada anjing nak besar anak lembu sebelah i... ketaq giler! hehehe...

Anis Azalea said...

besarnya marketttttt...

Anonymous said...

kalau x beringat time shoping memang matik la jawabnye..tsk!

NeenaAnuar said...

tiefazatie:
hihi.. yup! ok dah jumpa... thanks yea! ;)

NeenaAnuar said...

oP_ida:
itu lah pasall.. kite verangannn jek laa nak merasa laguu nie! huhuhu...

NeenaAnuar said...

Mimy:
yea.. kalau duit diaorg memang murah.. tapi untung diaorg lagi la.. sbb earning diaorg kat sana lebat.. bukan cam kite kat sini under paid.. pastu brg2 semuanyer mahal ya rabbi... tu yg sedeyy tu..

waktu aku pegi rate tinggi la beb.. 3.24.. huhuhu...

NeenaAnuar said...

Munirah:
yup! saya pun setuju gaks! :D

NeenaAnuar said...

mimie:
hi dear.. thanks for visiting my blog yea.. will check ur blog later! ;)

hehe.. yea kat sana memang banyak leh dpt pluzz sizes nie.. aramak anjing?? takot nye! huhu..

NeenaAnuar said...

Eri-chan:
owhh.. it is! reallyy damnn bigg wooo.. lotihh berjalan! huhuh...

NeenaAnuar said...

makdara TERdiva:
memang pungg! huhuhuhu...

deqlis said...

bulu2 biri2 rasa nak peluk2x....geram tgk...

mmg seronok jenjalan sana... bila laa my turn pulak....huhu..

NeenaAnuar said...

deqlis:
memang pun.. rasa cam nak beli.. tapi I nie plak tak tahan habukk and bulu2 nie.. hehe..

insyallahh.. i doakan utk you yer. mana tahu ade rezeki nanti... :D

azyyatiliah.com said...

Salam Neena,

Blogwalking. Muka Neena macam kajol sangat! Tgah google pasal shooping di melbourne and jumpa blog neena. Salam kenal. Azie nk pergi hujung bulan ni. Ohh tak sabarnya mahu shopping! Done follow Nina #1828

http://azyyatiliah.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails