COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, August 26, 2011

Saya Kehilangan Seorang Ibu... Tetapi Saya Masih Mempunyai Seorang Mak!


Tiga tahun berlalu pergi.. tahun ini.. tahun ke-4 aku bakal beraya tanpa seseorang yg bergelar IBU disisi.... sesiapa yg kehilangan ibu.. pasti tahu apa yg dirasa... rindu air tangan masakan rendang ibu... rindu kesibukkan ibu beberapa hari menjelang hari raya... rindu serindu rindunya...

Tapi itulah hakikat yg perlu diterima.. mahu atau tidak.. bersedia atau tidak.. setiap org pasti mengalami situasi ini... tapi aku masih bersyukur kerana dpt hidup bersama arwah mak utk tempoh yg agak lama.. bile dicompare dengan org yg masih ade mak.. memang lah kite akan terasa syahduuu... berdoa... kalau lah mak aku masih ade.. pasti raya lebih meriah... tapi biler dibandingkan dengan org yg tiada emak sedari kecil.. lebih lagi kalau dibandingkan dengan anak2 yatim... ya allah.. rupenya aku masih bernasib baik... jadi disitulah kite perlu sentiasa bandingkan keadaan ataupun hidup kite dengan org yg lebih kurang bernasib baik dari kite... jgn dibandingkan dengan org yg lebih dari kite.. kerana disitu pasti kite akan susah utk bersyukur dengan apa yg kite ade...

Aku bersyukur jugak sekurang2nya arwah  mak pergi bukan dlm keadaan secara mengejut.. sekurang-kurangnya sempat lah aku belajar macam2 perkara utk hidup berdikari... itu yg sampai boleh anyam ketupat sendiri.. sebab aku selalu fikir.. kalau lah satu hari nanti mak aku takde.. sapa nak buatkan aku ketupat? aku tak suke makan ketupat instant... rasa dia tak sama cam ketupat orginal... so waimaa.. haruslah aku menuntut ilmu dgn mak selagi dia ade.. and alhamdulillah... akhirnya sekarang aku tak lah rasa ralatttt seribu ralattt bile arwah mak dah takde.. sekurang-kurangnya serba serbi utk persiapan hari raya.. aku mampu buat seperti mana arwah mak pernah lakukan dulu...

So pada korang2 yg masih punyai emak... hargai dan pergi lah menuntut ilmu dari mereka... kite tidak tahu biler Allah akan menjemput mereka...

Sekarang selepas ketiadaan arwah mak... apa yg boleh dan mampu aku dilakukan hanyalah sekadar...  

taburi DOA buatnya diSANA....

dan menjaga pusara nya...
Sesungguhnya memori indah berhari raya bersama arwah mak akan terus kekal bersemadi dlm diri ini... Tapi dikala ini aku masih lagi bersyukur.. kerana aku masih mempunyai seorang mak....

DSC_0066 (2) copy
Ibu Mertua ku... sama saja seperti arwah mak aku... I ♥ MIL!
Tak sabar nak balik kampung raya ni... be with my In-Laws families... tahun nie ramai giler family member en.teman yg akan turun dan berhari raya kat umah MIL... confirm meriah abiss... lagi meriah biler aktiviti masak memasak dan makan tanpa henti nanti! uuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhh!! tu yg aku paling takot sekarang nie... now berat badan below 50... perot flat cam papann!  Tapi esok balik dari kampung en.teman siap lah.. jgn gie timbang... bahaya kerana bakal mengundang sentap... tengok perot dah maju kedepan dan tak leh nak kancing butang baju kebaya jerk dah cukup bagi isyarat yg diri tu dah bertambah zat lemat dlm badan! 

Tapi adelah satu kerugian kalau tak makan sakan2... bukan selalu! setahun sekali nak dera perot makan rendang.. ketupat.. lemang dan segala tok nenek makanan yg berlemak dan berminyak! So belasahkan ajer sampai puas!  hehehehee...
 

4 comments:

Nini D.. said...

Nina...selamat hari raya.. :)

Anum said...

selamat hari raya
maaf jika ada tersalah komen di alam maya

MiYOKO SuKi said...

sedapnye nk mkn ketupat...selamat hari raya sis... :)

Dalin said...

syukur.. walaupun ibu kandung tiada, masih diberi kesempatan rasa kasih sayang seorang ibu.. ^_^

Selamat Hari Raya Aidilfitri~!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails