COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, November 17, 2011

Hidangan Anniversary ~ My Gorjes Masak Lemak Cili Api Ayam Bersama Nenas Versi Negeri Sembilan! Hidangan Paling Hebat Sepanjang 6 Tahun Berkahwin Kerana Aku Mendapat Berkali-Kali Ciuman Dari Seorang Suami!

Nie first time aku masak lomak cili api stylo orang nogori sembilan... but nak mintak ampunn banyak2 kalau org nogori sembilan tengok cara aku masak or resepi aku tidak lah 100% cara org nogori yo! aku first time cuba nie... so memang sumpah teruja nak tahu output nya camne...

Aku & en.teman memang pencinta resipi masakan lemak cili api.... tak kira lah masak style camne sekali pun.. asal kalau masak lomak cili api jerk memang layann abis! lagipun senang giler masak lemak nie sebab tak yah tumis2.. aku suker coz dapur aku tak berkecah! hihi..

Over the weekend baru nie en.teman buzzy wat photoshoot.. so aku tinggal sorang kat umah.. waimaaa roh naked chef dah menyerang dlm badan.. apa lagi.. ke dapur lah si gonjeng! mula2 cam tak tahu nak masak apa.. pastu aku bagi pilihan kat en.teman.. dia nak makan apa.. aku masak apa sahaja atas permintaan dia sempena anniversary coming soon! ceeeaaaa.. dok berangan ala2 masterchef lah gitu! hahaah.. tapi sorry lah.. gonjeng tak pandai men-deco-deco makanan... pasal tu aku gelarkan diri ku naked chef ala2 Jamie Oliver gituu.... masak style paling sempoiii.. main campak2.. main redah2.. then siap.. makan jerk terus! yg penting rasa haruss marvelousss!! so pasal tu aku tak leh joint masterchef sbb bile tiba bab presentation confirm aku fail! hihihi.. tapi kalau bab rasa masakan confirm chef Rizz meleleh air liur! ahahahahaa.... :p

Ok lah.. atas permintaan en.teman dia suruh aku masak lemak cili api jerk! aku memang dah agak dari awal.. coz memang masak lemak cili api nie adelah favorite dish dia! aku selalu masak lemak cili api telor ataupun sotong!  Then aku tanya lagi.. dia nak aku masak masak lemak apa? takkan sempena anniversary nak aku masak lemak telor kottt.. dia kata.. ok jerk.. tak kisah... haih... bile dpt laki yg terlampauu tak kisah nie kengkadang leh wat kite lak rasa cam serba salah... So bile rasa cam tak sampai hati dan agak kijamm kalau nak sediakan menu masak lemak cili padi telor sebagai santapan menu anniversary... end up entah camne tetiba aku leh terfikir nak buat masak lomak cili api versi org Negori sembilan!  then aku teringat dulu arwah mak aku penah masak lemak cili api ayam bersama nenas.. tapi arwah mak aku masak lemak cili api versi biasa2 bukan style org negori pun... So tu yg aku pun tergerak hati nak mencuba masak lemak cili api ayam bersama nenas.. tapi versi org negori sembilan!    

Alrite.. Ade beza ke masak lomak cili api negori nie ngan masak lomak negori2 yg lain ek? ahaha.. aku rasa ade beza sikit lah kot,.. coz kalau masak lemak yg aku biasa buat tu ade menggunakan bawang merah dan bawang putih yg diblendkan sekali ngan serai, cili padi & belacan.. but kalau stylo org negori nie dia tak guna bawang merah mahupun bawang putih... pastu aku selalu blend kan aje.. kalau org negori betoi diaorg tumbuk... pastu kalau nak lagi pure santan tu pun diaorg perahh ngan tangan... tapi yg tu buat masa nie aku tak sanggup lah lagi nak nak membuatnya! hahaha... so aku gunakan pati santan harmoni yg dijual dlm kotak tu udahh.. still can get the pure taste! :D

OK... jom tengok camne versi gorjes gojeng sediakan masak lomak cili api ala2 orang negori sembilan nie hah!

DSC_0678 copy
My Gorjes Masak Lemak Cili Api Ayam Bersama Nenas Versi Negeri Sembilan!
Bahan-Bahan Utama

~ Ayam
~ Cili Padi (di tumbuk - kalau nak betol2 taste org negori memang kene super pedas ye!)
~ Kunyit hidup (di tumbuk)
~ Serai (di titik)
~ Daun Kunyit
~ Nenas (aku guna nenas madu)
~ Santan pekat
~ Asam Keping
~ Garam & Gula


Cara-Cara Menyediakannya

~ Mula2 ayam yg dah dibersihkan.. pastikan ianya di toast kan airnya...

~  Tumbukkan cili padi, kunyit hidup & sedikit belacan (kalau nak blend pun boleh.. tapi rasanye confirm kurang kick dan kureng ori sikit laa.. biasanya tumbuk nie hasil dia lebih marvelous! :D)

gigihhhh okkkkkkkkkkk aku menumbukk cili padi niee! sampai naik pijar2 tangan! uhhuhu....

~ Then panaskan kuali.. masukkan ayam yg telah di toast kan airnya tadi bersama-sama bahan2 yg telah ditumbuk tadi berserta serai yg telah di titik..

goreng nie tanpa sebarang minyak ok.. just goreng kering begitu jerk dlm kuali..  *abaikan kuali hitam aku tu.. sbb rahsia masak sedap... kuali harus hitam! ahahaa.. :p*

ok nie salah satu tips yer.. sebelum nak masak kuah lemak nie.. seeloknya ayam tu dimasakkan terlebih dahulu di dalam kuali utk keringkan air ayam tu...
~ Then bile agak2 dah gaul sebati bahan tumbuk berserta ayam tadi... just goreng around 5 minit camgitu la.... api pun kalau boleh jgn besar sangat... nanti garing pulak ayam korang tu... so lepas tu korang boleh masukkan santan pekat @ pati santan...

yg permulaan nie aku masukkan 2 kotak kecik santan harmoni.. tanpa campur sedikit air pun...
~   Then masakkan sekejap.. biar sebati... then boleh lah ditambah kan lagi dgn santan cair pulak... cam aku masak nie.. utk pati santan pekat aku guna 2 kotak santan harmoni and then 1 kotak lagi aku buat dia cair... tahap kepekatan & kecairan kuah masak lemak korang tu bergantung lah kepada korang nya citarasa nyer.. agak2 nak pure... kasik lah pekat likat sikit!  so total pati santan harmoni aku guna 3 kotak yg kecik...

~  Ok.. lepas dah tuangkan santan pekat & cair.. biarkan sampai ianya mendidih..

~ Bile dah mendidih... boleh lah korang masukkan daun kunyit & asam keping (aku guna sekeping jerk coz since aku nak bubuh nenas.. so takot air nenas tu buat tambah masam lagi)


dah almost siap!  tunggu sampai mendidih jerk!
~  Then, jgn lupa utk tambahkan gula & garam secukup rasa!

~  Last but not least... boleh lah masukkan nenas dan kacau sampai rata... then boleh tutup api! 


Aku guna nenas madu!

DSC_0680 copy
And now dah ready utk dihidangkan dengan nasik panas! :D
Dari segi rasa? oh yes! memang ade perbezaan rasa sikit lah coz kalau biasa aku masak memang pakai blender jerk.. malas tol nak tumbuk2 nie2.. tapi this time gigih aku menumbuk walaupun sampai pijar2 tangan aku.. uuhuhu... tapi demi mendapatkan hasil yg terbaekk... aku relaaaaa dan pasrahh... dan hasilnya... fuhh.. memang puas hatiii okkkkkk!!! dengan santan yg pekat likat.. which not really good for kesihatan lah.. tapi once in the while layann kan aje! kalau selalu2 memang tak elok lah kannn...

Lagi satu waktu mula2 nak masak tu cam cuakk gak.. coz nie first time aku masak tak menggunakan bawang dlm masak lemak cili api... so memang scarry dan terujaa gak lah nak tahu camne rasa masak lomak cili api stylo org negori yg dibuat versi aku sendiri nie... But setelah dimasak.. dan sendiri merasakan nya... Alhamdulillahhh... ternyata awesomeeee gilerr masakan stylo org negori camgini... dengan kepekatan.. kelikatann nya.. dan kepedasannn nyaaa.. owhhh... yummmmiilicioussss okk!

Bukti kesedapann mencanakk tak leh nak dibayangkan secara jelas disini sebab takde camera yg record pada hari kejadian.. ahahhaa.. tapi seriously aku terkejottt berukkkkkkk biler en.teman makan.. baru sesuap dua... dia terus peluk aku dan ciummm aku! uhuhu... seriously tak penah lah lagi sepanjang 6 tahun aku kawin.. dia sampai nak peluk & ciummm sampai begitu banyakk sekaliiii... aku yg tengah dok makan sama2 ngan dia pun tetiba cam teruss terbantutt sebab terharuu gilerr bile dia wat camgiu... uhuhu...

So apalah yg lebih membahagiakan seorang isteri pabila seorang suami menghargai air tangan nya sendiri kann... walaupun kami makan bukan lah dlm keadaan yg romantik seperti ber-candle light dinner bagai.. tapi situasi spontan itu yg sungguh bermakna buat aku... Bee.. TQ so much for your appreciation! You really touched my heart darling!!

Ok... itu lah penangan masakan dengan batu lesung! ahaha.. seriously aku memang tak penah lah masak guna batu lesung since kawin... memang dasar femalas lifas... tapi now bile dah jadik camgini.. rasanye kalau boleh lepas2 nie nak masak mesti nak guna batu lesung jugak kot... ahahaha.. ye lah... rasa kalau boleh nak kasik lebih yg terbaik buat suami kite kann.. nak2 part makan.. but serious memang jauh beza masak guna batu lesung & blender... bagus gak en.teman wat camgitu.. at least memang satu motivasi yg sangat besar buat aku tuk lepas nie masak guna batu lesung! tapi kalau masak sikit2 camgini boleh lah kot nak menumbuk.. kalau nak masak utk open house.. sorry confirm aku guna blender jerk! hehehehe....

Btw... kot2 ade org negori yg baca entry nie... jgn marah kalau kot2 cara aku masak lomak cili api nie tak truly pure yea... hehehe.. kot ade nak comment kat mana yg kurang or terlebih dlm masakan nie.. sila2.. jgn malu2 yer! :D      


12 comments:

Anum said...

comfirm pedas nie

Mama Tuah Melaty said...

Alamak sedapnyaaaa neena.. tapi serius, kalau tumbuk guna lesung batu, hasil dia lagi super duper sedap dari biasa. Masaklah apa pun, sure sodappp..

Hanis Azla said...

tgk gambar pun dah terliur.. berbaloi2lah tangan pijar2 bila hubby begitu menghargainyakan..
tajuk entry neena yg panjang2 tu sungguh unik.. akak suka..

shuhadah Zainol said...

confirm mmg sedap giler ni...

adyputra said...

dah betullah tu.. biasanya lado api + kunyit hidup dengan sorai.. memang melotop..

Deqna said...

memang semangat masak bila suami makan dengan penuh selera... memang bahagia lah... aku rasa memang pedas giler masak lemak ko nie.. tgk cili api tu sikit punya byk tuh..

Marlia said...

sedapnya, aku kalau masak guna santan ni selalu fail. haih.

Anis Azalea said...

ini nampak menggiurkan

Ann Ishak said...

meh orang nogori nak komen jeng jeng jenggg...ermmmm cara masak dah betul, kalau tumbuk lama sikit lagi mesti nampak lebih lumat cili tu (mesti bertukar2 tangan ko menumbuk ni kan hihihihi) dan ikut quantity cili memang dah mantap pedasnya ni. hasilnya memang nampak sedap, pedas, yang penting berlemak gitu. presentation macam ni pun dah cukup babe, cantik sangat nanti nuar takut pulak nak makan. bravoooo babe untuk percubaan pertama dah menjadi nyata dan mendapat pujian dari yang terchinta

Rose Khadijah said...

hai kak neena..
kak, takyah pakai bawang merah bawang putih pun ehh..wahhh baru tahu ni..patot la tak sodap den nye masak lomak..

ehheeh..nak copy tau, nak try weekend ni..

mekchu said...

haaa... ni org nogori datang nak komen..

kaler tu kurang menggiurkan.. nnti bleh tambah lagi kunyit hidup (jgn pakai serbuk) utk menyerikan lagi warna tu.. gulai lomak org nogori kaler dia terang-terang :)part kepekatan kuah tu neena kena masak utk mekchu, then baru bleh komen.. tp dah gitu gaya en.teman, konpem sodap dah tuuu...

Puan Ninie said...

dapnyerrrrrrrrrr..:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails