COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, November 27, 2015

Tips Nak Carik dan Beli Flight Tiket Murah!


Untitled

Sebenarnya dah ramai yg tanyer aku macam mana aku boleh grab harga tiket flight yg murah! Tapi aku nie bile dah terlalu banyak sgt entry basi.. waimaa asyik laaa terlupa nak update pasal cerita nie! uhuhu.. rasa nak nangis lah bile mengenangkan berapa banyak lagi cerita basi yg tak berupdate! *face palm*


Since now Air Asia masih sedang berlangsung FREE SEAT SALES… aku cuba gak sehabis baik utk create entry nie hari nie! Sejujurnya aku nie bukan lah pandai sgt nak bagi tips2 nie.. tapi aku cuba lah bagi tips nie utk korang readers2 kesayangan aku nie yer… Tips yg aku bagi nie berdasarkan pengalaman aku sebagai seorang travel blogger tau! Aku mula travel ke merata-rata tempat since ever aku kawin.. so kiranya pengalaman aku around 10 years lah.. ehehhe..


So here we go.. Tips nak carik dan beli flight tiket murah:-


1) Kene rajin – Yer.. korang jgn malas kalau nak grab tiket yg betol2 murah kerana sesungguhnya korang kene buat banyak study & comparison!


2) Buat banyak comparison & study case – Before purchase tiket, buat lah sebanyak mana comparison yg korang boleh buat! Bukak airlines A, airlines B, airlines C etc.. kalau ade airlines yg buat sales dlm sama waktu senang utk korang buat comparison.. tapi kalau sales diaorg in different timing.. then korang kene amik tahu harga tiket yg waktu tak on sales and waktu on sales.


Macam contoh, aku tahu tiket pegi ke Bali dengan Air Asia kalau time tak sales memang around almost RM1k++ for 2 pax .. so kalau time takde sales.. kalau on during lower fare offer, boleh lah dpt around RM800++ for 2 pax.. tapi now kalau tengah time promo free seats cam skg nie.. flight pegi bali boleh dpt around RM600++ for 2 pax! Harga nie tak termasuk makanan & luggage tau!


Actually kan now air fare pun dah naik harga.. duluuuu few years ago aku ingat lagi.. kalau Air Asia buat free seats nie, memang boleh dpt RM300 – RM400 ++ jer pegi ke Bali for 2 person tau! Now semua dah naik kan.. ermm.. so bertabah jer lah! But yet still cheap lah RM600++ for 2 person tuh kalau nak dicompare kan dengan RM1k++ kan?

3) Carik timing yg low seasons – nie normal lah.. kalau plan date ko nak bercuti tu time peak season.. memang lah flight tiket takde yg murah yer.. kalau overseas trip nie korang kene amik tahu lah bile low seasons and high seasons dia.. macam europe low seasons dia pada musim winter.. high season pada musim summer.. kalau macam kite locals pulak.. time public holiday and cuti sekolah dah tentu2 lah peak seasons while during working days adelah low seasons!


4) Alert dengan Promo dari Airlines – macam aku memang selalu follow FB Airlines… so dari situ aku selalu nampak update kalau ade sales or promo flight tiket! But sometimes aku rajin jugak bukak official website airlines.. terkadang promo nie dtg tanpa di duga tau.. kadang tu aku saja gatal2 bukak website airlines.. tup2 tengok ehh.. ade sales letop lah! Ahaha… so apa lagi.. tu yg kadang terus tersangkut tu! hahaha....


5) Rezeki – terkadang kalau memang nak jadik rezeki.. memang lah akan jadik rezeki kite! Macam aku Alhamdulillah most of my flight tiket adelah on promo price! Walaupun aku teringin macam nak matikk nak pegi ke sesuatu tempat tu.. tapi kalau flight tiket mahal.. memang aku akan hold on and pendam perasaan jer lah.. tapi kalau aku tengok flight tiket tu memang murah… haa.. time nie memang aku akan grab jer terus.. pejam mata beliii sebab terkadang offer tu takkan dtg kembali dah once you let go that promo! Eheheh…


6) Beware – satu yg korang kene tahu… terkadang promo nie pun ade strategi dan permainan dia yg tersendiri tau! Aku dah banyak kali study and encounter bende nie… dia macam nie.. katakan lah hari nie ko dpt tahu ade “Year End Sales” dari mana2 airlines.. so ko tengok harga tiket promo murah.. contoh nya return tiket utk 2 pax pergi ke London = RM4,900.00 … then after few months later… ade lagi promo yg timbul dari airlines yg sama.. dia bagi nama “Deal of The Day” …. So ko pun saja gedik pi search.. tengok balik return tiket utk 2 pax pergi ke London = RM5,900 … so kalau ko dah beli tiket time Year End Sales tu ko untung lah skit and dah semestinya lah ko bergumbira.. tapi misal kata ko tak beli time Year End Sales tu sebab ko rasa nak tunggu other promotion.. tup2 waktu Deal of The Day punyer promo ko tengok tiket dah jadik lagi mahal skit dari Year End Sales tu! Walaupun different around 1k.. tapi still 1k tu banyak kott.. ko boleh jadikkan duit shopping tu! Hehehe.. So pasal tu lah aku ckp tadi.. pokok pangkal nya bergantung pada rezeki!


So itu jer lah kot antara tips yg aku boleh kongsi ngan korang! So pendek kata korang memang kene RAJIN! Rajin2 lah tengok promo airlines.. rajin2 lah buat study and comparison on flight tiket.. korang kene amik tahu berapa harga tiket normal utk ke sesuatu tempat tu… so kalau korang dah tahu harga normal flight berapa.. so bile ade offer.. senang lah utk korang grab tiket murah..


Ok nie bagi korang contoh study case and comparison yg aku buat baru jap tadi!


EMR-amsterdam offer
Flight by Emirates

KLM-amsterdam offer
Flight by KLM

MAS-amsterdam offer
Flight by MAS

For your info, harga tiket flight tu adelah return tiket economy class utk 2 org yer.! So nampak tak sapa yg offer paling murah? Ni as aku search hari nie… nampaknya Emirates lah yg paling murah… tapi ko kene transit for long hours (9 jam) lah pulak.. like MAS direct flight so harga mahal lah skit.. macam KLM tu.. harga boleh tahan murah jugak lah tu.. and transit pun only for 1 hour jer.! So pendek kata waktu nak beli nie kite kene amik tahu jugak about the transit hours… mana yg lebih kite prefer!


Kalau korang nak tahu, around end of last year aku penah search tiket ke Amsterdam.. waktu tu MAS buat Year End Sales.. and harga tiket memang murah naww nawww! Total return tiket for 2 pax only around RM4,400 kalau tak salah aku.. memang the cheapest fare yg pernah aku search so far.. and aku penah terbaca ade sorang travel blogger dia bagi tahu yg kalau nak beli tiket flight ke Europe.. kalau dpt offer tiket at RM2k++/person tu.. beli lahhhhhhhhhhhhh.. sbb ko takkan boleh dpt lagi murah dari tu! Nak2 skg currency exchange kite pun dah teruk.. and economy dunia pun meleset.. so korang kene grab flight tiket waktu harga dia tengah murah ok!


So pasal tu aku kata key point utk dptkan harga tiket flight murah adelah RAJIN buat COMPARISON & STUDY! Bile ko rajin insyallah ko akan lebih mudah utk purchase promo flight tiket sebab senang bile dah tahu harga normal flight!

Actually now aku tengok free seat Air Asia nie bukan semua route betol2 free seat tau.. yg free seat tu utk certain route tiket kat dlm Malaysia jer.. yg luar dari Malaysia kebanyakkan nya adelah at the lowest air fare! But walaupun at the lowest air fare.. pada aku harga still murahhhh tau.. macam few month ago aku tengok tiket flight pegi Lombok around RM700++ jugak for 2 pax.. now bile promo Free seat nie.. walaupun harga seat tak free.. tapi harga flight tiket still boleh dpt murah… ni aku saja2 gedik search.. leh dpt around RM400++ for 2 pax utk ke Lombok! Nanti lah yg nie akan aku create another entry utk korang yer… Akan aku cerita kan tentang Free Seats by Air Asia nie!


P/S:


Untitled

10th Annivesary Sales Meletop!


Guys… sales Tudung Instant Damia masih berlangsung.. So sesapa yg berkenan nak beli sila grab it fast while stock last ya.. thank you korang yg sudi shopping with Naazneen Faiqa by Neena Anuar.. sesiapa nak beli… terus jer whatsapp Kak Neen di 019-3769459 or email me at pin2it.neenaanuar@gmail.com ok.. ingat tauu… product Kak Neen limited edition.. kalau dah sold out.. that’s it… no more restock item ok! :D


2 comments:

Acuyuhan said...

nice blog.. done folo sis, folo me back k ;)

mama leen said...

tq kak neen..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails