COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, May 7, 2015

Aku Masak Pengat Pisang Ribut Petir!


Ohhh…. Lamaaaaaaaaaaaaa nyaaaaaaaaaa tak update citer pasal jadik naked chef at home! Haaiihhh… entah lah… skg nie aku blog out ikut mana yg sempat ajer… carca merba.. kejap citer pasal bercuti… pastu stop.. citer pasal aktiviti hujung minggu.. pastu kang stop.. citer pasal business Naazneen Faiqa.. pastu kang stop… ehh... entah lah… tak koserrrr nak fikir.. janji aku update.. lambat ke cepat ke.. carca ke merba ker.. korang terima aje lah ya! Ahaha…


Ok.. actually aku dah lama gilerrr teringin nak makan pengat pisang! Utk lebih tepat yg sebenarnya aku teringin sesangat nak makan pengat pisang air tangan arwah mak aku… uhuhu… memang favorite aku pengat pisang.. well aku nie perot very the kampongdotcom ok… aku tak minat sgt dessert omputih.. kalau suke pun very selected lah.!


Ingat lagi dulu dulu waktu aku cuti semester break UiTM, asal aku balik umah jer arwah mak akan masak menu pebret anak kesayangan dia nie.. dan salah satu nya adelah pengat pisang! But since mak dah takde.. lama betol aku tak dpt merasa pengat pisang yg betol2 sedap.. kalau org jual kat luar standard ahh.. memang confirm susah nak dpt yg sedap! Walhal buatnya bukan susah pun.. tapi org berniaga nie melampau jugak.. jual bende yg asal boleh jual.. bukan nya jual utk org enjoy nak makan!


Macam aku tak kisah kalau kene bayar mahal skit janji ade kualiti.. macam beli pengat pisang kat luar… santan nya cair loleh.. pisang nya keras kejung.. tak sedap langsung! Grrrr… so end up weekend baru nie aku buat seperiuk pengat pisang! Haaaa amik kauu.. puas aku makan lakik binik.. ahahhaa..


Nak buat bukan susah pun.. senang nak mammmmmm okkk! Mula2 masukkan air, then masukkan santan, then masukkan daun pandan.. kacau sampai mendidih.. bile dah mendidih aku masukkan gula merah.. haa.. utk gula sila pastikan anda guna gula merah yg pure tu yer.. macam aku bubuh banyak gula merah… dan sedikitttttttttttttt jer gula putih.. then aku bubuh secubit garam.. lepas tu aku bubuh biji sagu.. Then last sekali baru lah aku campakkan pisang nangka ke dalam kuah pengat yg dah mendidih tadi! Lepas pisang dah empuk… boleh tutup api.. and dah siap! Oh btw, pisang pun kene pandai pilih gak tau… macam pisang tu kalau nak sedap biasanya org guna pisang nangka or pisang tanduk or pisang abu!


Untitled


Uuiisshhh… Kesedapan nya aku tak leh nak ckp… ahahaha..


Oh btw, kenapa aku panggil pengat pisang aku pengat pisang ribut petir??? Sebabnya waktu aku masak tu.. aku dah terbubuh lebih air waktu nak masak ngan santan tu.. so kuah pengat aku dah jadik cair… huhuhu.. nak pekat kene tambah santan.. tapi santan pulak dah abis… time tu hari macam nak hujan.. tapi en.teman kan baik hati.. dia bersusah payah gak pegi kedai belikan aku sepeket lagi santan… waktu en.teman beli santan tu.. ya allah.. hujan turun bukan main lebat.. siap petir segala.. sedih plak hati nie bile lakik kat luar bersusah payah pi beli santan utk binik yg dah terbuat silap waktu memasak! Sobss.. sobsss.. nak wat camne.. aku bukan sengaja pun… tapi lepas aku dah repair aku punyer pengat tu ngan bubuh santan pekat… lepas en.teman mandi aku bagi dia makan pengat pisang ribut petir aku tuh… haaaaaaaaaa….. amik kauuu.. tak henti2 kata sedap pengat pisang aku nieh! Ahahahaha…. Sampaikan kelmarin dia mintak aku buat second round of pengat pisang!




Kebetulan memang ade lebihan pisang dan jugak bahan2 yg lain.. so memang takde masalah lah utk buat second round punyer pengat pisang! Hehe..


Ok lah… sekian dulu utk hari ini yer.. Kak Neen sedang cuba mengigihkan diri utk sambung citer percutian di New Zealand nie supaya kak neen boleh sambung ngan citer percutian di Maldives pulak… huhu.. banyak benor pending nya..


Oh btw, tudung instant Ardini Kak Neen yg color hitam dah sold out yerrr! Well basic color memang lah first thing to sold out kann… but don’t worry coz kak neen masih ade lagi 10 pilihan warna menarik yg korang boleh grab lagi okkk… especially color brown, maroon & grey.. tu semua boleh dikatakan basic color jugak tu coz senang nak match kan ngan baju apa2 pun.. tapi stock sgt limited dah skg nie yer.. so kalau nak cepat… kalau lambat jgn nak whatsapp kak neen pastu menjeritttt.. “huuuuuuuuuuuwwwwwwwwwaaaaaaaaaa!!!!” pleaseee.. jgn buat kak neen sedih boleh tak???? Ahaha..


Nahh.. nie 10 warna yg masih available utk tudung ardini..


Untitled



Untitled


Untitled


Nak order just whatsapp me at 019-3769459 sepantas kilat okk.. nak email kat pin2it.neenaanuar@gmail.com pun bolehhh! Nak tahu more info about tudung Ardini nie korang boleh refer pada entry g Kak Neen publish semalam nie ya! ;)

4 comments:

Anum said...

sedapnya

Farah Waheda Wahid said...

ohooo, cerita pending ni pun I ada... hik hik hik... tapi i is suka pengat pisang abu... teringan plak nak rasa air tangan uolss... he he he...

Wak Lat said...

Salam. Hee leh bagi pengat pisang sedap kat jiran takk., ;D

arysha_fayyadh said...

Assalam sis,
YaAllah menggoda iman betui tau entry ni
iols ni minat sesangat pengat pisang tau3
dekat berminggu2 dok teringin dah ni sob3

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails