COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, June 8, 2016

Hanya 1 Juadah Berbuka Puasa!


Kejap jer dah masuk 3 Ramadhan kan?? percaya lah.. tup tap tup tap nanti dah nak raya!


As usual.. bile masuk bulan Ramadhan jer memang penuh kat media social ngan segala mak nenek gambar makanan! Ahaha.. aku sukerr jer tgk org share juadah berbuka puasa diaorg sebab dari situ aku boleh cedok idea nak masak or nak makan apa utk hari2 yg berikut nya! Ye lah.. lama2 buntu jugak tak tahu nak makan apa kann.. so bile tengok org nie post gambar masak kari ayam.. haa.. dan dann aku pun terus be like.. eh.. nak makan kari ayam lah esok! Ahahaha.. see nampak tak penangan dia tu! so aku pun tak payah nak pening2 fikir nak makan apa esok dan esok dan esok! Hehehe..


Tahun ni aku berazam dan mencuba sedaya upaya utk menyediakan juadah berbuka puasa! Biar lah sesimple nasik goreng ajer sekali pun.. yg penting aku sediakan sendiri juadah tu di rumah… kalau korang nak tahu.. dlm bulan puasa utk tahun2 yg sebelum ni, aku memang jarang sgt masak kat umah.. kalau masak pun during weekend jer! Kalau di hari bekerja, aku memang most of the time pegi beli lauk kat kedai jer… nasib kat area rumah aku tu ade jual lauk pauk yg sedap2 dan pada harga yg berpatutan jugak… aku jarang pegi beli lauk kat pasar Ramadhan sebab dah biasa ngan lauk pauk kat kedai yg aku selalu beli tuh!


Tapi tahun nie aku rasa macam tak nak dah beli lauk kat luar.. unless kalau betol2 terdesakk laa baru aku beli kot.. ahaha.. sebab aku rasa skg nie semuanya dah mahal.. dulu boleh lagi ckp baik beli jer kalau setakat utk 2 org makan.. tapi skg nie aku rasa makan luar ker.. makan kat umah ker.. sama jer tahap mahal nya! Yer lah nak buat macam mana kan.. dah semua bende mahal skg nie.. nak salahkan org berniaga pun tak boleh jugak.. diaorg pun carik makan.! Penat diaorg berniaga tu pun kene kira jugak.. bukan sekadar nak kira harga lauk pauk yg diaorg jual tu kan..!


Lagi satu faktor yg membuatkan aku rasa nak masak sendiri kat rumah adelah kerana aku nak berbuka dgn satu jenis lauk jer setiap hari! Hehe.. sebab kalau beli lauk pauk kat luar.. akan ade potensi utk aku akan beli 2-3 jenis lauk… lepas tu bile nak makan rasa macam tak tahu nak menikmati yg mana satu! Ahaha.. aku nie jenis bangsa tak leh nak makan banyak lauk.. aku jenis suke menikmati satu lauk jer at one time! Pasal tu rugi kalau bawak aku pegi makan buffet.. sebab belum sempat makan perot aku dah rasa sebuuu.. then dan dann tuuu aku rasa kenyang sebab dah rasa macam tak lalu nak makan bile tengok banyak sgt lauk yg dihidangkan! Ahaha..


Aku tak tahu adekah aku jer yg pelik berperangai camgini.. tapi ternyata aku tidak lah sebegitu belik sebab en.teman pun mempunyai perasaan yg sama macam binik dia rasai nie! heheh.. en. Teman pun memang jenis yg tak suke makan lauk banyak2.. dia pun kata dia boleh jadik sebu bile tengok banyak lauk atas meja! En teman kata dia cukup berselera kalau makan dgn satu jenis hidangan lauk jer.. Ini memang sgt2 memudahkan kerja aku.. dpt lakik tak banyak songgeh!


So bermula satu Ramadhan kelmarin, aku telah pun menyahut cabaran Hanya 1 Juadah Berbuka Puasa! Kelasss ade tag line sendiri nih.. hahahaha.. tapi cabaran Hanya 1 Juadah Berbuka Puasa nie hanya melibatkan menu utama jer tau.. kalau macam telor goreng, ikan masin, sayur-sayuran, sambal belacan, ulam-ulaman dan sebagainya tu tak dikira sebagai main dish la yer!


Untitled

Untitled

So semalam pada Ramadhan yg kedua, kami lakik binik berbuka dgn lauk favorite kami nih! Aku masak gulai lemak cili api udang dgn kacang panjang.. bersaing lakik binik makan lauk nie tak ingat dunia! Ahahaha…


Actually plan asalnya aku nak masak nasik goreng tom yam udang.. tapi waktu aku pegi beli udang nie.. aku tengok.. haih.. geramnyaa domokk domokk sgt nie udang2 nie.. .sexyy sungguuhh! So terus terfikir kalau besar2 macam nie kalau buat masak sambal udang petai or masak lemak ciliapi sedap nih.. Tapi disebabkan pada 1st Ramadhan aku dah makan sambal ikan bilis.. so aku tak jadik lah masak sambal udang petai!


Untitled

Alhamdulillah.. Since 1st Ramadhan aku dpt berbuka dgn Hanya 1 Juadah Berbuka Puasa!


Ini lah org kata less is more! Makan 1 lauk pun dah terasa kenikmatan nya… tak perlu banyak lauk utk menikmati juadah.. tapi ini utk tekak2 kami lakik binik lah yer.. maybe org lain berbeza citarasanya.. ade org maybe dia kena ade banyak laukk atas meja baru berselera dia nak makan! Kalau satu lauk bujang jer atas meja.. dia rasa macam sedihh jer nak menikmati juadah kot.. hehe..


Anyway, walau apa pun juadah yg kite nikmati.. jgn lah kite membazir yerr.. jgn ikut hawa napsu sgt.. makan ikut kadar yg sebaik baik nya ok.!


Hari nie dah Ramadhan yg ketiga… takde menu baru sebab balik nie aku akan panaskan lauk Masak Lemak Cili Padi Udang tu jer balik sebab masih ade balance skit lagi.. kite perangat kan aje lah! Ni lagi satu favourite kami lakik binik.. suke makan lauk ulang tanyang.. hehe.. selagi lauk tu masih ade.. selagi tu lah kiteorg akan makan lauk yg sama tu jer sampai abis.. senang tak membazir! Hehe.


So apakah Hanya 1 Juadah Berbuka Puasa aku yg seterusnya yer? Ok nanti dah ade menu akan aku update kat sini yer! :)


P/S:



VIDEO TUTORIAL SHAWL HALFMOON KAMILIA!


Header FB (Half Moon Kamilia)

Header FB 2 (Half Moon Kamilia)

HARGA TUDUNG HALFMOON SHAWL KAMILIA-X – RM55.90/pc (exclude postage)


Header FB (Half Moon Kamilia Plain)

Header FB 2 (Half Moon Kamilia Plain)

HARGA TUDUNG HALFMOON SHAWL KAMILIA-plain – RM39.90/pc (exclude postage)


*Tudung halfmoon Kamilia-X / Kamilia Plain… warna Brown Caramel, Magenta, Bluish Grey and Maroon stock dah tinggal very limited!*


Header FB 3 (Express Eryna)

HARGA TUDUNG SARUNG EXPRESS ERYNA – RM38.90/pc (exclude postage)


*Tudung ERYNA color brown dah pun SOLD OUT okkk.. so as for now tudung sarung express Eryna dah tinggal color Dark Blue, Maroon & Grey sahaja!*


Haa.. tunggu apa lagi tuu?? sementara stock masih ade nie… cecepat grab ya.. capai phone korang skg.. and terus whatsapp Kak Neen at 019-3769459 / email me at naazneenfaiqa@gmail.com ok!


*Tudung ERYNA color brown dah pun SOLD OUT okkk.. so as for now tudung sarung express Eryna dah tinggal color Dark Blue, Maroon & Grey sahaja!*

4 comments:

Anum said...

sedapnya masak udang

Cici said...

kita pun jenis suka makan satu lauk. dulu lagi lah, nasi putih ayam goreng pun dah okay. now belajar lah jugak makan sambal / sayur. hehehe

Monamie said...

Kak.. yes! Less is more. Sedapnya sambal bilis ngan teloq mata macam gitu! Helpp hehe.. selamat berpuasa kakak cantik!

Mummy Audya said...

Terliur nengok hehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails