COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Monday, April 14, 2014

Tak Perlu Berlagak Kalau Anda Pembeli Tegar Tudung Fareeda!


Kecoh betol ngan isu tuding Fareeda Nyata Jelita nie minggu lepas kan! aku tahu dah ramai giler yg buat ulasan tentang isu nie.. ramai yg beri komen tentang isu nie.. ade yg komen positif.. dan ade jugak komen negatif! Maybe aku agak lambat nak beri komen pasal isu hot nie.. tapi aku rasa aku tetap nak membebel jugak pasal isu nie! Well.. biasalah.. ahkak gonjeng kan memang lembapsss part update blog! Muahahahaha….

Ok pada aku lah kan… masalah copy paste product seseorang nie memang dah very common lah pada aku! As designer memang dia ade hak nak saman kalau dia rasa hasil jualan dia tak berapa nak laku akibat org lain yg dpt keuntungan hasil jualan product copy paste yg diaorg buat tu! pasal tu lah wujud nya akta Hak Cipta Terpelihara dlm Malaysia nie kan? So pada aku tak yaah lah kite nak emo sgt bile Fareeda tu nak saman org yg jual product copy paste dia tu! tapi aku rasa Fareeda nie tak pernah nya tak untung dlm hasil jualan tudung dia.. sebab setahu aku org beratur cam nak giler biler tiap kali dia buat sales or launch product baru! In other words.. dia dah ade regular customer dia yg tersendiri.. so dia jual mahal mana pun.. dia dah ade customer yg setia menunggu utk beli product keluaran dia!

Apa yg aku nampak org marah kat Fareeda nie bukan sebab dia nak saman kott.. tapi lebih kepada komen dari FB Mawar Fareeda FanPage nie itself! Komen yg kata lebih kurang camgini lah…. “Jika ingin berfesyen, tengok lah kemampuan diri. FAREEDA ada juga menawarkan scarves dibawah RM100. Jika tak mampu menabung. Dan jgn risau jika membazir sbb FAREEDA ada harga utk preloved.”… wahh.. gitu katanya! Aku rasa pasal komen nie lah isu nie jadik sgt hottttttt kotttt!

Aku rasa golongan yg teringin nak pakai tudung Fareeda tapi tak mampu nie adelah golongan yg paling hotttt dgn statement dari wakil Fareeda nie! Ye lah.. sekali imbas statement tu macam riak dan bongkak gilerr kan? kalau ckp cincai.. “weii.. kalau ko mampu pakai laa.. kalau tak mampu dok diam2 sudah!” Ahahaha…

Ada pro and cons lah pada aku dlm isu nie! Kalau nak fikir positive.. mungkin betol apa yg diperkatakan tu.. kalau kite dah tak mampu.. buat apa kite nak pakai kan? lagipun pakai tudung Fareeda tu bukan satu keperluan tetapi ia lebih kepada kehendak! Yg kewajipan itu adelah memakai tudung… so apa2 tudung pun boleh di pakai janji kite berhijab! Bak ustaz azhar idrus ckp.. pakai baldi pun ok jer janji menutup aurat! Ahahah…

Cuma aku rasa org ramai terasa emosi tu sebab cara komen yg diberikan tu mungkin berbunyi seperti agak kasar! Well.. tak semua org boleh nak amik pendekatan positif! Lagi2 pulak kalau kite dah dok teringinnnnnnnnnnnnn bebenor nak pakai tudung paridah nie tapi tak dapat2 kan? hehe.. so haruss lah kite sentapp ngan statement camgitu.. kite akan jadik seorang manusia yg hover sensitive gituuu! So bawak lah bertendang adik2.. akak2.. makchik2 semua.. relax.. jgn stress sgt.. ingat bertudung itu adelah sesuatu yg wajib.. so kite utama kan yg wajib.! Jgn hanya kerana tudung tu tak mampu kite miliki.. kite dok maki hamun sumpah seranah segala… chillll okkk.!

Aku paham… org kite nie nak2 bangsa melayu memang sgt hover sensitive part2 camgini.. kalau nak tegur kene tegur ngan penuh berhemah.. kene tinggi budi Bahasa dlm berbicara… kalau ckp straight forward confirm kene cantas macam kes yg berlaku sekarang nie!

Pada aku lah kan… tak perlu lah kite nak kondem and kutuk2 product Fareeda tu… kalau kite dah tahu tudung tu singkat… kalau kite dah tahu tudung dia terlalu mahal utk kemampuan kite… so why we bother? Aku rasa kite ade hak nak memilih apa sahaja yg mengikut kemampuan kite! Lain lah kalau tudung nie adelah merupakan barangan keperluan hidup! Ibarat macam contoh ayam! Ayam adelah ayam.. ko tak leh nak carik binatang lain yg menyerupai ayam! Rasa ayam adelah rasa ayam.. ko tak leh dpt binatang lain yg rasa dia sama seperti ayam! So bile harga ayam naik.. di jual tidak seperti yg sepatotnya dlm memenuhi rentak kehidupan kite.. yea.. kite memang boleh bidas, marah dan amukkan terhadap penjualan ayam yg tidak masuk akal! Then keluar pulak statement dari org bijak pandai kata.. “kalau ayam mahal.. kite jgn makan ayam!” haaaa.. nie memang kite patot marah dan meroyan sebab kite tak boleh jumpa option ayam yg berlainan! Itik bukan ayam… kambing bukan ayam.. so kite takde option nak makan ayam kan???

So kalau dlm istilah bertudung… kalau tudung Fareeda nie mahal… hakikatnya skg nie banyakkkkkkkkkk gilerr kottt pengusaha tudung yg menjual tudung pada harga lebih murah dan mampu milik skg nie! So the choice is in our hand actually! Yea berkemungkinan kite tak jumpa design yg sama macam Fareeda lagi dah.. sebab Fareeda ade design dia yg tersendiri! Disebabkan tudung yg dijual Fareeda agak mahal.. itu yg membuatkan adenya penjual2 lain yg sanggup copy paste product Fareeda dan jual pada harga jauh lebih murah pada mereka2 yg tak berkemampuan nie! Sebab penjual2 copy paste nie tahu yg permintaan sgt tinggi terhadap design tudung2 Fareeda… so that’s why diaorg sanggup buat kerja copy paste!

Soal buat kerja copy paste nie memang salah… ibarat kite mencuri sebenarnya! Unless kite ade mintak permission pada org yg keluarkan product tertentu tu… then takde masalah rasanya! So biler owner product nak saman… kite jgn marah.. sbb bende tu dah confirm terang terangan salah kott!

Kalau nak difikirkan soal isu ciplak menciplak nie kan… banyak jer product2 ternama dlm dunia nie yg dah terkene kerja khianat copy paste nie! Contoh paling standard adelah penjualan handbag ternama! Product Louis Vuittion (LV) adelah product yg paling famous amous kene ciplak! Siap di jual pada gred triple A lagii… kalau gred paling tinggi nie kirenya gred yg paling bagus lah kualiti nya… harga dah confirm2 lah jauh lebih murah dari harga original bag yg dijual di butik mewah LV kan? so ramai tak yg dok pakai beg LV ciplak nie??? Ramaiiiiiiiiii!!!! Tapi owner LV ade saman tak penjual beg2 ciplak nie??? Aku tak tahu kalau ade.. setakat pengetahuan aku skg nie macam takde… kot ade.. ok jer kalau LV nak saman.. sebab itu memang hak dia.. just like Fareeda dok saman.. so LV nak saman takde hal sebab dah tentu2 diaorg menjaga hak diaorg!

But misal kata lah owner LV tak saman pengusaha copy paste yg melambak2 diseantero dunia skg nie… adekah product diaorg terjejas?? Honestly takk.. sebab dah sah2 till now product authentic LV masih lagi dipakai org mereka2 yg mampu memakainya! While org yg kurang berkemampuan memakai original version.. still bebas membeli LV tiruan with first grade!

Macam aku… aku ade pendapat aku yg tersendiri! Aku jenis bangsa yg kalau tak mampu.. aku memang takkan pakai! Pada aku buat apa nak susah2 kan diri sendiri nak pakai itu ini yg kite tak mampu sedangkan kite masih punya option utk memilih something yg lebih berkemampuan! Umpama contoh laa… aku memang teringin nak ade sebijik beg Channel! Giler bapak mahal okkk beg Channel.. dia punyer collection lagi mahal dari LV! Kire kalau LV nie rasanya masih ade collection2 dia yg mampu milik lah.. like RM6k rasanya dah boleh dah dpt sebijik beg LV… kalau Channel tahap hampir 10k tuu… serious aku tak mampu! Lain lah kalau gaji aku sebulan RM50k.. so utk beli sebijik beg RM15k-RM20 is nothing laaaaa kan? haha...


Channel tu satu option kepada beg2 mampu milik yg lain.. dah aku tak berkemampuan nak miliki beg Channel… takkan lah aku nak marah owner Channel yg pi jual beg dia mahal gila babun tu kan? yes.. aku ade pilihan.. sama ade tak pakai langsung or disebabkan keinginan yg melampau… aku sanggup jugak beli beg ciplak Channel yg first grade punyer! So pilihan aku adelah tak pakai langsung! Ini aku lah yer… aku memang pentingkan kepuasan… aku rasa puas kalau aku dpt beli yg authentic collection! And aku taknak tipu diri sendiri… hakikatnya aku tak mampu.. so aku buat cara tak mampu! Biar lah aku tak pakai beg Channel sampai biler-biler...! Aku lebih happy camgitu.. sebab pada aku memiliki sesuatu yg original itu adelah kepuasan!

Bila aku tak mampu nak memiliki beg Channel.. itu tak bermakna aku tak boleh memiliki designers beg yg lain! Aku masih punya pilihan… Alhamdulillah.. setakat hari nie aku mampu pakai 3 brand designers beg.. bermula dgn brand Coach, then Aigner and latest Salvatore Ferragamo! Aku beli beg aunthentic… yes.. itu lah kepuasan yg aku miliki.. lagi puas biler aku dpt beli beg authentic pada kadar harga discount! So kene lah jadik pengguna yg bijak.. kalau ade sales.. just grab it! tak semua beg aku dpt beli pada harga discount.. but yet… ia nya masih mengikut kemampuan diri aku sendiri!

Yes.. ini aku… org lain.. itu hak org lain ye! aku tidak akan sekali-kali kondem org yg memilih utk beli beg 2 ciplak nie… sebab pada aku.. itu hak individu.. so kite sesama individu nie perlu respect each other! Cara aku tak sama ngan cara org lain.. macam aku penting kan kepuasan.. macam org lain rasa dari tak merasa pakai langsung.. baik pakai yg ciplak pun jadi lah… “alahh.. org bukan tahu pun beb nie original or tak sebab beg ciplak nie memang sebijik sejibon jer rupa paras nya ngan beg yg original!” So kite just should respect what they feel... dan begitu lah sebaliknya… org yg pakai beg ciplak nie pun perlu hormat menghormati perasaan aku yg dok insist nak pakai beg original jerr… jgn lah pulak ko kondem aku ckp… “Alahh… buat apa nak buang duit pakai beg mahal tahap riban-riban tuu? Beg sama aje laa… janji boleh carry beg duit dan barang2 personal kite sudah!” ini semua ayat2 provokasi namanya! Sedar atau tidak.. dari ayat2 provokasi cam gini lah yg membuatkan timbul nya kontroversi!

Bile takde perasaan hormat terhadap pendapat dan keinginan org lain… memang masalah camgini akan timbul! Cuba kalau kite just respect each other.. jgn nak kondem2 org tak tentu pasal.. kalau dah kite tak mampu… jgn pulak kite dok mendengki ngan org yg boleh mampu pakai beg original.. kalau kite pulak mampu pakai beg original.. jgn pulak kite dok kondem dan berlagak ngan org yg dok beli beg ciplak! Well.. masing2 ade perasaan yg perlu di jaga.. so jaga lah perasaan sesama kite! Jgn nak ckp ikut sedap mulut sahaja… sebab kalau org ckp kat kite balik.. hakikatnya kite suke tak??? So please mind your words! Sila lah tepuk dada tanyer selera! Aku rasa masalah nie semua boleh diatasi kalau kite semua tahu nak respect each other! Insyallah semua nya akan jadi indah belaka!


Dulu waktu aku mula2 bertudung.. aku memang ade lah jugak gie survey2 tudung Fareeda… mai aii.. memang mahal lah harganya satu tudung dia tu… tapi ye lah.. aku paham.. mahal tu sebab material chiffon yg dia gunakan tu.. pasal tu lah mahal.. material chiffon yg kene dry clean pulak tu.. so memang material dia yg berkualiti lah rasanya! So kalau mahal pun memang padan lah… Tapi utk tudung berdry clean bagai aku memang tak koser nak maintain… kalau baju aku ok lagi kalau nak berdry clean bagai.. kalau tudung nie aku rasa tak selesa nak berdry clean.. aku prefer utk cuci.. so pasal tu lah aku tak pernah beli tudung Fareeda sehingga hari ini! Lagi pun aku sendiri tak berapa gemar nak pakai tudung awning keras camgini… nie ade satu dua collection yg macam gini pun… jarang betol aku memakainya! Hihi..


14 comments:

MsBabble said...

naseb x minat sgt pesyen tudung bertingkek-tingkek ni.. tapi sentap la jugak dengan statement yg fanpage tu bagi. terguris perasaan sy yg dlm golongan kurang mmapu nk beli tudung beratus2 harganya tu

ellynadyra said...

seriously aku suka gila apa yang ko share dan bebelkan ni
aku tak sokong mana2
cuma nak share satu je
aku pun ada patentkan satu benda kat opis nih
punyalah payah tau nak cipta sesuatu tu, kena kreatif
pastu punyalah payah nak patentkan benda alah tu
mcm2 prosedur kena lalu, bayaran lagi jgn nak kata kan
pastu dh dpt patent, kita pun syukur
pastu org ciplak sana sini
sakit hati tak?
of course la kan
so berbalik pada fareeda ni, kalau dia nak saman, itu hak dia
dia dah patentkan
yang org2 len ni ciplak2, jgn la sentap
salah tau ciplak2 sebenarnya
its a risk
dia buat tudung walau dah patent pun ada risk
korang yang tiru pun ada risk
so?
pesen tudung tu kehendak
yang wajib tutup aurat
pakai tudung pesen apa pun tak de hal, material camner pun tak de hal, janji menepati syariat, dah cukup baik!

erny firdaus said...

Saya pun setuju dengan awak Neena..lebih baik tak beli kalau tak ori..might as well cari brand yang Ori pada harga kemampuan kita...KAlau teringin gila babun jugak..menabung... ;-) letakkan aim utk dapatkan apa yang kita nak...

cikbedahlaser said...

aritu ade la pakai faridah ciplak ni.. mmg look a like la... rege pon RM30 je.. jalan tar.. tp... rasa cam makcik2 dan makin gomok..
terus... stop... tapi.. rugi gak ar rasa even RM30.. sbb dh beli byk...
uhuhuhuhuhuh
balik ke bawal.. n try shawl yg lebih selesa..
akhirnya...

leceh ekkk kena dry clean.. mesti kdg2 je cuci tu.. ehehehe

Suria Amanda said...

along x sokong mana2 pihak but for me...kalau mampu beli la the original..if x mampu contohnya yang golongan pertengahan...xde masalah kot kalau dia nak beli yang ala2 tudung fareeda...but x yah la owner tudung tu tulis macam tu kat dalam fb..x semua orang mampu...kita ni malaysian..orang melayu..ada adab dan tatabahasa...dah guna ayat macam tu memang la orang marah...memanglah isu jadi hot...

Qaseh Suhaida said...

setuju dgn neena punya pendapat...jadi kesimpulannya tepuk dada tanyalah diri sendiri...pilihan di tangan kita...

attyfir said...

Bagi kty.kita ikut kemampuan..dan yg penting ikut syariat menutup aurat dgn sempurna.menutup aurat pula bukan tutup kepala je, dada lagi kaki..kena pakai setokin..

Kty x sokong mana2.cuma percaya itu bkn statement dr mawar sendiri..skrg pakai bwl je.. AJ..murah kalo beli time sales..itu pun ada je rm10 pun masih ada yg copy.. apapun rezki dr allah.. kita mampu kita pakai..x mampu diam2 sudah. :)

QASEEH HATIKU QASEEH said...

yups..ori or tiruan..itu pilihan msg2..n ikut kepuasan msg2..msg2 punya duit kan..kdg ada juga org yg berkemampuan beli yg x ori..tp yg mmbuat kan perkara ni jd pns..bila pihak yg ori tu brckp dgn ayat2 yg mcm tu..iya la..kita kn sesama org melayu..mmg dia ada hak..tp klu dia x ckp mcm tu..n x ambik tindakn mcm tu..org ramai x akn bising..org akn phm..dan pihak yg ori tu..klu dia meniaga smbil utk mmbantu org ssh dn redho brkongsi idea tu..rasa nya untung dia lg brganda..mlhn dpt pahal lg..dgn ada nya yg x ori..secara x sengaja ia nya triklan secara free..ada org bla pkai x ori..lama2 akan ada keinginan nak beli yg ori..
pngajaran nya..bila brckp tu biar la pikir 100 kli dlu..

Lyaa Suriany said...

as slm kak.
antara entri yg bernas!
slama ni jd pemerhati kt fb, ada yg menyokong, mengutuk, smpai menghina
bgs rase kalau org pkr mcm yg akk pkr.
gdh sana sini dok kutuk kutuk. dosa kering je.
mcm akk ckp. kalau kite tak suka
why bother kan.
dok diam diam.

Lyaa Suriany said...

kak. mohon share entri ni .
tersuka sgt.hehe

dakcik said...

akak..saya like sgt2!! salu silent reader jek..huhu
saya share kat fb saye ye..pendapat yg bernas!! TQ akak gonjeng..huhu

Unknown said...

Channel? Its chanel la kak

Unknown said...

setuju dgn semua blogger..
JOM BOIKOT TUDUNG FAREEDA!!
walaupun akak ni pembeli tegar fareeda, tetapi lepas si mawar ngek ngok tu ckp mcm tu, akak dan semua seluruh sepupu sepapat dan geng2 kerja semua, KAMI BOIKOT FAREEDA!!!!!!!!!!!!!!!!!

Shue said...

dalam setiap fesyen tudung yg feymes bermula dr tudung Wardina and Waheeda smpai la zaman skrg nie, sy x pernh rase tudung FAREEDA tue cantik.. sy nmpk fesyen tudung tue sakai je ade la..x fhm npe org suke sgt design FAREEDA tue.. hodoh je, dah la singkat..Ariani lg cantik.. Sy rase tudung yg cantik mesti la kena labuh dan menutupi bahagian dada..bkn shj mengikut syariat, malah nmpk lg sopan, ayu dn mahalnya maruah seorg wanita..xde la nmpk sakai..haiz..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails