COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, March 27, 2014

Jangan Ingat Aku Takde Anak Aku Tidak Bahagia!

Ingat tak lagi pada entry yg INI?

Itu adelah salah satu status yg pernah aku update di FB aku pada awal bulan March yg lalu! Dan ini adelah antara komen2 yg aku terima dari status itu!


Seriously aku tertarik sgt dengan kata2 Prof. Muhaya tu! aku setuju pada tahap 500%... ahahha.. tinggi tuuu aku punyer tahap persetujuan tu.. bukan main2 tau! Hehehe…


Well… aku memang jarang sgt nak luahkan apa yg aku rasa tentang perihal zuriat nie! Sbb pada aku ini semua kerja Allah.. buat apa kite nak persoalkan tentang ketentuanNYA! And seriously aku rasa aku tak ada masa nak mempersoalkan apa yg aku tak dpt lagi sehingga hari ini sebab ternyata aku terlalu sibuk mensyukuri apa yg telah aku miliki sekarang ini!


Aku tahu ade 2 golongan yg berada disekeliling aku skg nie.. satu golongan positive and satu golongan negative! Ok.. kite mulakan dgn golongan yg positive nie dulu…. Golongan positive nie aku tahu diaorg sgt caring pada insan2 yg TTC (trying to conceive).. diaorg amik berat.. diaorg cuba bagi pendapat dan komen yg positive.. diaorg sentiasa bagi semangat dan aura yg positive pada insan2 yg TTC nie! Honestly I’m touched with this type of people.. they deliver lots of positive vibes to other people.. Thank you… I know you guys such a good and positive person!


Now kite proceed pada golongan negative nie pulak.. uuiisshh… golongan nie memang boleh tahan ramai jugak sebenarnya! Hehe.. tapi takpe.. biarkan mereka negative.. yg penting kite positive! buat apa kite nak stress dgn mereka2 yg negative nie sedangkan kite happy dgn life kite? Memang tujuan utama org yg negative nie nak buat kite jadik sama negative macam dia.. just like syaiton nirajim laa… setan kan suke ajak kite semua nie jadik geng dia masuk neraka… so kite kena lawan.. walau pun payah.. takpe.. pelan2 kite kayuh!


Aku rasa aku malas nak elaborate in detail about kata2 org negative nie sebab aku rasa semua org pun tahu kata2 yg selalu dilemparkan oleh golongan2 nie berbaur macam mana kan? Dia org memang saja suke nak trigger kite supaya kite sakit hati! Percaya lah ckp aku.. the moment ko sakit hati… that moment lah diaorg akan beriang gumbira dgn meriah nya! So why bother?


Macam aku… honestly aku tak heran langsung ngan org2 yg beraura negative nie! Buat apa aku nak susah hati or sakit hati sedangkan aku ade such a good life! Yes… tak dinafikan ade masa tersentap gakk ngan mulut longkang diaorg nie… tapi kalau nak letak peratusan.. 95% aku happy… 5% jer aku rasa nak bagi kokedai slap (penampar buaya) kat org2 negative nie! Ahaha..


As I said earlier, memang aku takde masa nak runsing kan kepala hotak aku memikirkan perihal yg negative sebab aku terlalu sibuk mensyukuri nikmat kehidupan yg aku lalui sekarang nie… perkara yg terlalu aku hargai, sayangi dan syukuri adelah suami ku! Buat masa nie Allah belum kurniakan aku seorang anak.. tetapi Allah telah mengurniakan aku seorang suami yg terbaik buat ku selama 8 tahun 4 bulan… yer.. suami ku hanyalah manusia biasa yg tak sesempurna mana... tetap punyai kelemahan yg tersendiri.. tetapi setiap kelemahan itu insyallah boleh di perbaiki.. dan jodoh yg terbaik buat diri kite itu lah yg patot kite syukuri!


Tempoh percintaan sebelum kawin dan tempoh percintaan selepas berkahwin adelah dua frasa yg cukup berbeza… and alhamdulillah.. aku sgt2 mensyukuri kurniaah Allah SWT pada ku sehingga ke hari ini! Suami ku adelah umpama anak ku diketika ini… sayang nya aku padanya tak berbelah bahagi! Aku mencintainya seperti mana aku mencintainya sebelum berkahwin.. malah aku lebih mencintainya selepas 8 tahun 4 bulan usia perkahwinan kami!


Now kalau aku nak jadik jahat.. aku nak ckp camgini kat org2 negative nie… kau hadoooooooo apa yg aku adoo??? Ahahaha.. ok… nie kalau aku nak jadik jahat lahhh.. tapi disebabkan aku nie baik budaknya.. haha.. (memang nak kene pelempang kokedai sebab puji diri sendiri) tak tergamak rasanya aku nak persoalkan camgitu kat org2 negative nie! Tapi honestly ini lah hakikat kehidupan… sama seperti apa yg diperkatakan Prof. Muhaya tu… yes.. memang itu lah realiti nya!


Kes cerai berai dah menjadi lumrah dah skg nie.. bercerai atas faktor takde anak boleh lah kata kot bercerai sbb tak berjaya nak dptkan anak biler bersama sebagai pasangan suami isteri… tapi nie bercerai lepas dah dpt anak… so apa masalah yg sebenarnye? Ko dah ade anak.. tapi still ko tak bahagia hakikatnya kan? Or else ade jugak keluarga yg ada anak.. tak bercerai berai sebab tak nak anak2 merana atas penceraian ibubapa.. end up ibu bapa having their own separate life.. keluarga tak bersatu.. masing2 buat hal masing2… takde family bonding… so bahagia kah kamu???


Macam aku lebih rela ade masalah ngan kawan.. masalah dgn adik beradik dari ade masalah ngan suami sendiri! sebab suami nie adelah tulang belakang kite.. dia lah kawan kite.. dia lah adik beradik kite.. dia lah segala-galanya utk kite biler kite dah berkahwin! Lagi pulak kite suami isteri nie tido sekatil dan tak sebantal.. kalau aku kata sebantal tu tipu sebab aku tak sanggup nak tido satu bantal ngan lakik aku sebab bantal dia tak best! selalu aku sakit kepala kalau tido ngan bantal dia… ahahaha… so ibaratnya 99% kehidupan kite adelah bersama suami kite.. so kalau ade masalah ngan suami waima… masalah lah kehidupan kite! But yet maybe ade org tak kisah… dia ade masalah ngan suami pun dia cool aje.. well that’s good! That’s how it should be.. kite kene relax tanpa mencemburui kehidupan org lain! Kite stay positive dan try to solve our problem.. takde masalah yg tak boleh nak diselesaikan ye dak?

Kalau ade anak… lumrahnya kite akan diduga dgn pelbagai cubaan! Ini lah cabaran membesarkan anak.. jgn ingat beranak tu dah hebat sgt.. kalau kata suami isteri tak bercerai.. ade anak2 yg dilahirkan secara sihat walafiat… tapi kalau cara membesarkan anak tidak seperti yg sepatotnya pun tak guna jugak! Anak2 teraniaya dan terabai.. itu dah kire ko gagal dlm membesarkan dan menjalankan amanah Allah SWT! So kalau kite tak mampu nak besarkan anak kite sebaik mungkin.. tak perlu lah kite nak persoalkan perihal org lain.. adelah lebih baik kite duduk dan fikir masalah keluarga kite sendiri.! sebab kite sendiri ade masalah yg tak boleh nak selesaikan lagi… so tak perlu lah nak tambah masalah dlm kepala hotak kite dgn masalah org lain yg tak mengandung-ngandung lagi nie! Hehehe…


And ya.. of course sudah pasti akan ade jugak golongan yg having such a beautiful family.. kire complete.. anak2 & ibubapa nya berjaya! So kalau kite rasa family kite dah cukup perfect.. then kite perlu bersyukur and at the same time jgn lupa doakan insan2 lain agar dpt kebahagiaan dan kejayaan seperti yg kite miliki! Kalau kite riak dan bangga diri.. masalah jugak nanti bile di akhirat kelak.. so jgn lupa diri ok!


Seandainya kite miliki sebuah keluarga yg sempurna.. kalau kite dah mendoakan yg terbaik buat org2 yg tak memiliki apa yg kite miliki.. kite dah bantu apa yg patot kite bantu bagi mereka yg memerlukan… tapi org yg tidak memiliki itu tidak tahu mensyukuri… itu nasib org tu lah! Kite berniat baik tapi dia bersangka jahat pada kite… kite dah doakan yg baik2 tapi dia anggap kite nak musnahkan kehidupan dia… honestly itu masalah dia dan bukan masalah kite! Yang penting kite tak busuk hati & berbuat jahat pada org yg tidak memiliki itu… so kat sini bahagian kite kire dah settle.! Kite tak boleh nak kawal pemikiran dan perasaan org lain.. so let them be… yg penting hati dan perasaan kite! Kite perlu tahu apa yg tersirat di hati kite.. kalau jahat.. maka jahat lah ia.. kalau baik.. maka baik lah ia! And remember setiap yg baik itu akan dibalas baik.. dan setiap yg jahat itu akan dibalas dgn keburukkan!


So secara logical nya siapa kite nak menghukum dan mempertikaikan kehidupan insan lain? Kalau kau pertikai kan hidup org nie takde anak.. and ko rasa ko hebat sebab ade anak.. hakikatnya ko tak tahu yg sejujurnya org yg tidak ade anak itu sedang melalui kehidupan yg begitu indah dari kehidupan yg ko lalui walaupun ko ade anak! Mungkin ko boleh pertikaikan kalau org lain tu hidup atas hasil duit poket ko… tapi kalau org tu tak favor pada apa yg ko favor… so tak perlu lah nak jadik superhero / superwoman dgn memberi kenyataan yg terang-terangan merendahkan martabat dan maruah diri kamu sendiri!


And ya.. sejujurnya I’m having such a beautiful life with my hubby… again and again.. syukur alhamdulillah dgn kurniaan Illahi ini… setakat hari ini aku tak pernah rasa dengki dgn kehidupan insan lain yg mempunyai anak dan kehidupan kekeluargaan yg sempurna.. kerana aku tahu kehidupan aku sudah sempurna setakat hari ini! Seandainya ade yg beranggapan kami suami isteri sedang bersedih dgn ketiadaan cahaya mata dlm kehidupan kami.. ternyata kalian silap kerana kami berdua sgt bahagia dgn kehidupan kami skg nie!


Yes semua org yg berkahwin mahukan anak… bodoh lah kalau pasangan yg berkahwin tak nak anak kan... and of course kami berdua tak terkecuali! Tapi aku selalu amik aura2 positive dlm kehidupan aku sebab kalau amik yg negative kite akan jadik negative.. kite yg frust nongeng.! So pada aku… ade banyak beribu hikmah yg tersembunyi disebalik ketiadaan zuriat dlm kehidupan kami berdua… antara nya adelah aku dan en.teman puas merasa saat hidup berdua-duan! Kalau waktu boypren girlpren mana boleh nak ke hulu ke hilir macam dah jadik lakik binik kan? So ini lah masanya utk berhoneymoon sepuas-puasnya… kalau di kurniakan anak dlm masa terdekat lepas kawin.. mesti kehidupan dah berubah.. tumpuan 100% pada anak.. no more tumpuan 100% terhadap suami isteri lagi dah! So kirenya kite dpt masa bonus utk bermanja-manjaan bersama-sama pasangan kite! So biler dah dpt anak nanti.. kalau kurang perhatian sesama sendiri pun tak sentap sgt dah! Hahaha…


Then aku mampu utk belajar banyak perkara! Setiap apa yg berlaku disekeliling aku.. aku jadik kan iktibar! kalau aku tengok ade keluarga yg anak2 nya teraniaya dan terabai… aku jadikan tu sebagai pengajaran… kalau boleh aku tak nak buat anak aku jadi macam nie.. aku tak nak didik anak aku macam tu.! yes kite ni jauh dari kesempurnaan.. tapi kite perlu capai dan panjat tangga kesempurnaan itu! Sekurang-kurangnya kite ade ilmu utk menempuhi hari2 kite yg mendatang! Biler tengok org nie melalui pengalaman buruk camgini.. aku amik iktibar dan pengajaran.. so tak rugi kan biler aku tak dikurniakan anak lagi setakat hari nie?


Then hikmah seterusnya adelah aku mampu utk mengukuhkan kedudukan kewangan aku ke tahap yg lebih tinggi! Of course biler ade anak kite yg the bestttt utk anak2 kite kan? Kalau boleh apa yg kite nak belikan utk anak kite tu kite boleh beli dan sediakan utk dia tanpa sebarang sekatan… so again.. tak rugi kan?


Ok.. itu baru sebahagian dari hikmah yg tersembunyi… banyak lagi tapi malas dah nak taip.. ahahaha.. dah panjang berjela dah kekdahnya entry aku kali nie! So again and again.. ingat yer.. jgn perlekehkan golongan yg masih belu m di kurniakan zuriat nie… ingat itu semua kuasa Allah.. siapa kite utk pertikai kan nya ye dak? Yg penting kite hendak lah sama2 mendoakan kebaikkan dan kesejahteraan insan lain… baru lah hidup kite semua diberkati olehNYA! :)


*Kiss*

31 comments:

ShasuaN said...

Hai ,, salam kenal.. :)

Suka entry awk ..
Tak pyh nak fikir la apa org nak ckp ..jnji kita happy n bhagia .. :)
Fikir positif je .. hehe

Cik Siti Hajar said...

kak.. sama macam rezeki jodoh...

sedangkan jodoh dan anak itu ketentuan Allah..

tanya pasal jodoh dan nak samakan dengan diri mereka.. somehow, memang terguris dengan pertanyaan tu..

tapi, saya selalu ckp pada diri..jodoh itu akan datang apabila kita benar2 bersedia.. =)

I'm happy with my life.. boleh keluar bila-bila masa..boleh beli apa kita suka without asking any permission..

kadang-kala pelik juga.. tanya pasal jodoh macam umur saya dah jejak 35 tahun.. sedangkan saya baru 25 tahun..

:)

MOMMYLIN said...

betul.. betul.. betul...

wpun u tak ada anak. life u bebas dengan husband. klu ada anak, kena keliling ngn dorang... kang sorang2 buat perangai. end up husband ujung kanan.. kita ujung kiri...
ini la dikatakan cabaran hidup. Allah bg kebahagian setiap hambarnya dengan cara yang berbeza.

juezainul said...

eh eh yg comment tu ( highlight in red) kawan saya...;)

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak neena. teruskan usaha dan selalu berfikir positif. jangan sesekali dipersoalkan kerjaNYA. In shaa Allah, ada rezeki buat kalian. enjoy honeymoon dalam rumahtangga, no matter what. hihi jaga diri baik2 kak neena ~~~

Anonymous said...

Saya suka dengan entri ni.Saya doakan kita sama2 dapat zuriat cepat.ameen

Unknown said...

Sy silent reader blog kak Neena...sy kagum dgn sifat positif akak...sy yg bru 2 tahun kahwin still xde tanda nk preggy dh stress...mcm2 fikir.. Tp tgk pendekatan positif akak...sy dh mula positif...

Mimy Hamid said...

yer betul la neena setuju dengan semua...aku selalu gak sembang ngan mgat...pasal ko n ina...kadang aku cakp la...neena n ina tu wlu takde anak lagi achik n nuar tu loving gile..kalah kita ni kuat gaduh ...hhuhuhu..tapi kenyataan neena...takde anak bukan isu cerai...tipuuuuuu....ko bertuah friend..nuar tu sebaik baik husben...adalah nanti rezeki korang ...Allah je maha mengetahui ...amin dear

cikbedahlaser said...

Jeles lak kdg2 tgk loving kapel berdua ni.. smoga kekal bahagia hga akhir hayat.. insyaallah.

Kdg2 yg lama menunggu.. then die dpt ank lah antara kump. -ve ni.. Uhuhuhu..

Mari enjoy hidup berdua

Unknown said...

Sy ni silent reader blog akak...suka pendekatan positif... Sy pun dh 2 year married still xde tanda preggy.. Mula2 stress pas2 start bela kucing skrg almost 20 ekor... Rasa stress cter dgn kucing2 n selalu ckp doakan wan(bahasakan diri dgn kucing2) cepat dpt baby ek

scha exa dan dunianya said...

Setuju. Ada anak manja ngan anak, jauh dengan asben kadang, tiada anak, boleh manja ngan asben sentiasa. Setiap kita punya jalan berbeza, hargai dan bersyukurlah..

diaripink said...

7 thn masih mampu tersenyum :) kami tak putus berusaha... abaikan kata2 mereka yg tak paham tu.. manusia ja yg paham perasaan manusia yg tak paham tu .. tak tau la.. ehehhe

Anum said...

SELALU DOAKAN SIS

apid karim said...

Salam Kak Neena, thanks a lot..this entry sangat2 meaningful utk saya yg berTTC jugak..hopefully boleh positif macam Kak Neena.. :)

cayunk C-DA said...

klu belom kahwin di tanya... " bila nak kawin"....klu da kawin di tanya pulak " bila nk ada anak?"...bila dah ada anak.."bila nk tambah lg"..bila anak2 da besar tanya pulak "bila nak bermenantu"...bila dah ada menantu tanya pulak "bila nk ada cucu"...aiyoooo...manusia..sentiasa tak berenti dengan pertanyaan... masa belom kawin dulu ditanya soklan yg 1st tu...jwpn senang jer ..." tolong2 la doakan...mungkin doa makcik lebih dimakbulkan oleh Allah..mana la nak tau kan"...diam terus makcik tu...

Eyzamiel said...

Eyza pun setuju... eyza pun TTC.. dah dekat 7 thn.. mcm2 yang org kata... sampai tahap dah malas nak menangis... malas nak fikir sangat.. janji kita ngan suami bahagia... x gitu? mohon nak share entry ni kat blog eyza yer..

Myra Jay said...

I'm speechless..

I like your entry dear..

Sebabnya - hanya kita yang alami akan merasai perasaan 'menanti' tu bagaimana. Orang lain hanya boleh bercakap dan terus bercakap je sampai tak terfikir perasaan orang lain kan

Anonymous said...

THANKS SIS.. sumber inspirasi saya ! :)

Mrs Zamzuri said...

well delivered! Can I share dekat my FB tak? I TTC jugk. 5yrs soon. This is what I've always said to myself. Asalkan kita berdua bahagia, y should bother sbb mulut org lain kan?

Thanks babe!

Unknown said...

biase tu. saya & suami lepas 5 thn br ada rezeki..alhamdulillah. 5 thn tu mcm2 l dgr. dah sampai tatau nak rase aper. 1st few yrs mmg la tensen dgr ckp2 soklan2 cepu cemas diaorg tu. lepas tu..lantak situ.

btw..now my doter dah 5 thn. well..as expected dah kene layan lg soalan2 cepu cemas tu balik. but now...diaorg tanyer indirectly. gi tanyer kat anak plak skarang soalan "tanak adik ke?". saya ajar anak jwb "nak...tp kene la tanyer Allah, Allah yg bagi". mmg pakat terdiam la tuan punyer soalan tu. saya senyum je la kat org tu.

sweet tooth said...

Neena, diaorg lupa kot yang masing2 Allah dah bagi kelebihan dan kekurang...dibagi lebih sini, mungkin kurang sana... kurang sini, mungkin lebih kat sana... Hanya org yg bersyukur dgn kurniaan Allah je yg akan menemui bahagia. Sebab tu definisi bahagia pada setiap org berbeza.Setengah org rasa, cukup dah, setengah org rasa x cukup lagi dgn apa yg Allah dah beri. Apapun, Tak perlu la kan nak samakan apa yg bahagiakan dia dengan apa yg bahagiakan kita. Semoga org2 yg melihat/menilai kita ni, biarlah melihat/menilai kita dengan memakai 'kasut kita' :-)Keep on positive thought.

CIK PUAN TIPAH said...

Good entry.
Takrif bahagia bagi setiap orang berbeza2. Yang penting bersyukurlah dengan apa jua yang telah Allah berikan. Insya Allah akan bahagia selamanya...

Unknown said...

sy silent reader blog sis.sokong entry ni sbb sy pn TTC

::EIDA:: said...

ida sokong! ida suka entry ni! lebiuuu neenaaa. kekekkee pssttt.. entry tanah aina ples ;p

Unknown said...

betul sgt sis, Allah xbg anak tp dia bg rezeki dlm bentuk lain, pedulikn ape org ckp, semua ni kuasa Allah,

salam kenal sis,
fazsya8684@gmail.com

Saya Punye said...

setuju sngt2 dgn entry sis.. sy pn 2 thn dh serap aura positif, dan tak fikir manusia2 yang negatif ni.. Cukup kita mensyukuri nikmat kita sekarang dan lalui hari2 mendatang dengan cara kita.. honeymoon spuas-puasnya... love u.. :)

Unknown said...

Ajal maut rezeki seme kerja Allah swt..Ada wanita yg sy kenal dari kecil..jmp jodoh di kala usia 40-an..sape tau kan? Semua dh tertulis..Jodoh ni misteri..

Inn Bella said...

Relax tanpa mencemburi kehidupan orang lain. Indeed sgt! Itu yg selalu jadik kat orang sekeliling kita ni skrg.

Unknown said...

Saya suka aura positif sis..saya yg dah 3 tahun kahwin but blum still ada rezeki anak ni pun dah x larat nak nangis..tekanan dr org luar sgt yg menyebabkn kite tension sgt..huhu..

Unknown said...

Salam,

Saya suka tulisan blog ini. Saya juga hampir dua tahun ttc. Mak saya banyak beri sokongan, dari aturkan saya mengurut, masak makanan yang sihat sampailah mendoakan. Kadang kadang suami juga mengungkit bila berselisih faham, bangkitkan soal anak, namun mak saya tetap beri pendapat positif dgn mengatakan mungkin itulah takdir Allah belum beri rezeki kerana kami masih dalam proses mengenali. Terima kasih kerana sudah berkongsi cerita. Semoga Allah mengurniakan kita zuriat sesuai pada masanya. Amin.

~chentaqaseh332~ said...

Hihihi yeszz....suka sgt entry awk ni...sama ngan saya n husband hihi kami dah masuk 4tahun berdua.....Alhamdulillah makin erat makin manja² gitu..romantik selalu honeymoon selalu....apa² pon syukur selalu kan...syukur sgt Allah beri suami yg sgt positif, sgt baik, sgt best hihihi fokus n nikmati apa yg kita ada, jgn susah² pening² dgn apa yg kita belum ada...💑

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails