COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, March 1, 2013

Kalau Korang Terjumpa DUIT Korang Nak Buat Apa?

Korang pernah tak terjumpa duit yg bukan hak milik korang.. umpama nya korang terjumpa duit di kaki lima kerr.. terjumpa atas lantai shopping mall kerr... kat dlm toilet kerr.. or kat mana² aje lahh.. penah jumpa takk?? penah takk??

Ok... kalau korang jumpa korang buat apa??? amik terusss masuk pokettt?? hahaha.. Yes.. itu lah yg aku buat satu ketika dulu! aku dulu pantang TERjumpa duit.. mesti lajuuuuuuuu jerrr amik duit tu and terus masuk dlm handbeg!  time tu terus ckp kat diri sendiri.. "Alhamdulillahh.. rezeki aku nie..!"

Pastu duit tu aku tak buat makan.. kengkonon rasa cam tak sedap pulak duit aku jumpa tu nak beli barang makanan.. so aku guna duit tu utk beli barang lain lah.. cam beli barang farmasi ke.. beli barang keperluan lain lahh.. janji bukan barang makan!

Tapi itu duluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu... aku yg duluuu.. yg rasa cam ok jer kalau buat camgitu.. Sekarang nie aku tak rasa best pulak kalau buat camgituuu! Aku rasa cam ade yg tak kena plak kalau aku guna duit tu walaupun utk beli barang keperluan utk diri sendiri!  So skg nie kalau aku terjumpa duit... aku tetap akan amik duit tu dan masukkan dlm handbag aku.. tapi aku tak akan guna duit tu utk diri aku lagi!  Sebaliknya... aku akan sedekah kan duit yg aku terjumpa tu ke tabung masjid!

Aku rasa itu adalah cara yg paling terbaik sekali utk aku salurkan duit yg sememangnya bukan duit hak milik aku!  Aku nak pulang kan kepada tuan punyer duit... aku tak tahu & tak boleh nak carik siapa punyer duit.. unless kalau kite ternampak org tercicir duit dia boleh lah kite pi kejar dia and pulang kan kat dia.. tapi nie kes yg memang sah² kite jumpa duit dan kite tak tahu siapa empunyer duit tu.. So aku rasa adelah lebih afdall kalau aku salurkan duit tu ke tempat yg lebih baik!  sekurang-kurangnya duit org yg tercicir tu dpt disalurkan ke arah yg lebih baik hendaknya... Insyallah mudah mudahan!

Aku terjumpa duit nie di atas jejantas PWTC... time tu memang tak ramai org lalu lalang dan kebetulan duit ni betol² berada di hadapan kaki aku!  So aku pun ambil duit ni dan masukkan dlm handbag.. and now alhamdulillah duit nie dah pun selamat dihulurkan ke sebuah tabung masjid!

Ni yg aku jumpa kat area jejantas.. aku pernah jugak terjumpa duit kat pasar malam... waktu tu lewat petang.. aku ternampak duit RM10 kat bawah meja org jual bawang... then aku pernah jugak terjumpa RM10 kat anak tangga station LRT Masjid Jamek.. tapi yg tu tak sempat nak cekauuu and masukkan dlm handbag sebab time tu org ramai tengah berpusu-pusu nak gie keje.. kalau aku tunduk menonggeng nak amik duit tu.. confirm org belakang aku ade possibility nak terlanggar montot aku dan silap haribulan aku boleh tergolek dokk disitu! haha..

So korang pernah jumpa duit kat mana² tak? kalau ade meh share kat mana korang penah jumpa duit tu dan berapa banyak yg korang pernah terjumpa! :)

9 comments:

skuterlady.blogspot.my said...

belum pernah la jumpe camtu... tapi idea tu memang terbaik. (",)

http://skuterlady.blogspot.com/2013/03/lepas-geram.html

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

alhamdulillah..itulah yg terbaik. =)

yana2605 said...

pernah kak siap berebut dgn warga indon lg..masa tue kat shopping complex..sy tersepak duit tu..mula2 sy pandang jer..tak nak la ambik..sekali sy nampak depan sy 2,3 pomp indon pandang arah yg sama and cuba nak ambik so sy terus jer ambik dulu and blah dr situ...huhuhuhuhuhu

Anum said...

salam jumaat yang indah
semoga 1 march membawa kebahagian dlm idup
hehe

iWani'S said...

Salam,

Sy pun pernah ade pengalaman mcm tu n sy pasti ramai lg yg pernah mengalaminye...bg sy klu sy tjumpe duit tu sy tidak akn amik duit tu.. sy pernah tegur kwn sy yg jumpe duit tu n die amik,sy ckp letak la balik duit tu jgn sentuh...sbb sy risau klu tuan nye mencari2 duit tu,kesian die...akk sy lak pernah terjumpe gelang emas n die amik,cpt2 sy sruh die letak blik gelang tu kt tmpt die jumpe..
bg sy klu kite sendiri tercicir duit@ brg2 berharga,kite akn recall blik mane tmpt yg kite g n cri...so,thats why klu sy terjumpe sy tidak akn sentuh duit tu and doakan supaya tuannye akn terjumpe dgn haknye...
tindakan awk tu mmg bgs sbb awk xgune utk kepentingan sendiri...
tiap2 org ade cara nye sendiri kan...

nome said...

contoh terbaek bagi mereka dan jugak aku kalau terjumpa duit...insyAllah aku akan ikut jejak ko mendermakan duit itu ke tabung masjid...keep it up girl!

Unknown said...

alhamdulillah..:)

laskar pelangi said...

waaa..contoh terbaik;)

alhamdulillah...
wink2 datang follow sekali :)

Elya Roza said...

bagus tuuu....bg ke masjid atau surau berdekatan kann...
semoga dimurahkan rezekiii yaa dear...:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails