COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, March 28, 2013

Kronologi Kisah Kerjaya Ku ~ PART 1

Diam tak diam.. dah 11 tahun dah aku menceburi dunia pekerjaan! Rasa cam tak percaya aku dah mampu melangkaui usia 10 tahun dlm alam korporat nie! Aku nie jenis bangsa memang malas nak study! So takat taraf diploma jerk lah pendidikan aku.. itu pun hasil bebelan arwah mak aku yg nak sgt aku masuk university lepas tamat pengajian SPM! Rasa nya kalau tak pasal bebelan dan desakkan arwah mak duluuuu.. mungkin aku tak sampai dan tak mungkin aku berada pada tahap yg aku berada skg nie! Aku pun tak tahu apa yg akan jadi ngan aku.. maybe aku setakat genggam sijil SPM aje kot.. and then kerja apa yg aku akan buat skg nie aku pun tak tahu.. sbb zaman skg nie takat sijil SPM tu mana lah laku… Apa pun aku bersyukur sgt lah.. walaupun takat genggam segulung diploma yg mana skg nie pun dah hampir ke taraf cam tak berapa nak laku.. but yet Alhamdulillah.. aku still mampu bekerja dan carik makan dgn segulung diploma yg aku ade skg nie!

Lepas aje aku tamatkan pengajian diploma aku in 2001.. aku terus aje carik kerja! Walhal kat fakulti aku time tu ade offer pengajian peringkat ijazah.. tapi aku memang dah tak berminat nak sambung belajar lagi.! Ramai aje kawan² satu fakulti yg further their studies to degree.. ade yg buat part time lagi.. sambil keje sambil belajar.. serious diaorg semua memang tegar! Aku salute okkk kat korang² yg rajin belajar sampai ke peringkat tertinggi! Aku hope sgt aku dpt jadik cam korang² yg rajin belajar nie.. ade yg dah berkahwin dan beranak pinak pun masih rajin ke university dengan impian utk menambah lagi ilmu pengetahuan! Serious korang memang hebatt!

Aku nie jgn lah ckp.. dulu waktu mak suruh belajar takat peringkat diploma pun dah meraunggg meratapp menghiba segala! haha.. Punyer lah tak nak pegi belajar kat university! Skg.. biler pikir² balik.. ya allah.. apa lah yg akan jadik kat aku kalau aku tak pegi university dan dptkan segulung diploma yg aku ade skg nie? Mungkin aku still akan bekerja.. tapi maybe tak sampai lah ke peringkat dimana aku berada sekarang nie kot!

Aku lepas graduate jer terus carik kerja.. and kerja pertama yg aku dpt time tu adelah sebagai seorang junior secretary di sebuah syarikat international oil and gas (COMPANY A)! Dlm beberapa minggu aku start keje kat company A nie.. aku dpt offer dari Bank Negara Malaysia utk jadi personal assistant di sana.. time tu aku memang berbelah bahagi sgt… tak tahu nak tinggalkan Company A atau tidak! Lepas fikir masak².. aku lepaskan tawaran kerja dari Bank Negara tu sebab time tu ramai org kata bidang oil and gas nie bagus.. kebanyakkan company Oil & Gas willing to give higher salaries! Ok.. time tu memang tengah mata duitan $angattt!!! Hahaha.. serious time tu aku tak fikir apa dah.. yg aku tahu aku nak makan gaji besar jer.. besar tu tak lah besar mana.. tapi kire besar skit lah dari syarikat² badan berkanun ataupun separuh kerajaan! So aku pun kerja lah dengan company A dari tahun 2002 – 2005!

Then in 2005.. just one month before aku kawin.. aku dpt tawaran kerja dgn Company B!  Boss Company B nie adelah ex-boss aku di Company A!  memang mudah sgt perjalanan aku masuk company B..   aku tak melalui apa² sessi interview coz dah tentu² boss company B nie dah kenal aku.. hehe.. tapi time nak accept tawaran kerja di Company B nie, aku memang like 50-50 jugak lah.. ye lah sebab company baru set up.. so jaminan kerja utk jangka masa panjang memang tak dpt nak di pastikan time tu!  tapi disebabkan boss Company B sanggup offer aku up to 30% salary adjustment!  Waaaaaaaaaaaaaaaaaa.. time tu darah muda tgh panass.. mana fikir jangka masa panjang.. yg aku tahu aku dpt offer gaji tinggi.. so peluang itu tidak harus aku biarkan berlalu pergi!

So end up, aku pun join lah company B!  Alhamdulillah... lama jugak aku kerja kat company B nie.. lebih kurang 6 tahun aku kerja as Senior Project Secretary & Document Controller!  4 tahun pertama aku kerja kat company B ni sgt best.. increment salary dapat.. bonus dpt.. and seriously bonus kat company B adelah bonus paling besar yg penah aku dpt sepanjang tempoh aku bekerjaya..! ingat lagi company declare bonus 3 bulan gaji! vaahh vahhhh vahhhh.. memang masyukkk giler time nie!  Ok.. itu time company ade job boleh lah dpt sampai 3 bulan gaji.. tapi bile company takde job.. bertabah lah ye... memang itu lah lumrah dunia oil and gas nie.. kesemuanya bergantung kepada ongoing project!  kalau takde project baru masuk.. jawabnya company takde job.. so peluang utk tidak mendapat sebarang kenaikkan gaji dan bonus adelah sgt besar!

and yesss... aku dah pun merasa saat itu! hampir 2 tahun jugak sepanjang aku berada di company B.. aku tak merasa sebarang kenaikkan gaji dan NO bonus at all!  time tu ramai lah yg berhenti kerja.. ramai jugak yg pi carik kerja lain..  aku nie pulak jenis bangsa punyer lah setia tak bertempat! ibarat setia pada pasangan kekasih.. begitu lah jugak setia nya aku terhadap majikan aku!  but choppp... setia pada majikan itu tidak bermakna aku ber-scandle-licious ngan boss aku ek! hahaha.. aku memang jenis bangsa setiap pada company.. dan bukan setia pada boss yg duduk di kerusi tertinggi itu! :p

Serious dlm saat semua org mencarik kerja lain.. aku dok relaxxx jerrr.. time tu entah kenapa aku cam rasa confident giler yg company B tu akan survive walaupun takde new project!  aku dok relaxxx tu bile hati aku tenang dan tak memikirkan sgt lah.. biler tetiba spark plug aku meletup kat kepala.. time tu tetiba aku jadik cuak gak.. haha.. risauu jugakk bile tetiba terfikir kalau lah company B nie tetiba bungkus... mana aku nak carik makan?

So, dlm pada tak heran nak carik keje lain tu.. end up aku pernah lah jugak sekali dua aku pi apply keje kat a few company besar dlm bidang oil and gas nie!  time tu experience kerja aku lebih kurang 5 ke 6 tahun jugak lah.. tapi ternyata dgn hanya berbekalkan experience 5-6 tahun pengalaman bekerja, ia masih belum mencukupi dan ade standard utk aku join big company...  akhirnya percubaan mencarik kerja baru menemui kegagalan!  aku tak sedih coz time tu aku apply pun just for fun and of coz secara tidak langsung aku tidak meletakkan sebarang harapan yg tinggi pun waktu aku apply kerja time tu.. sbb aku tahu bukan mudah just nak antar resume kat mana² company.. pastu nak budget diaorg akan amik ko bekerja ngan diaorg!  time tu memang aku lebih kepada redha dan pasrah je lah.. kalau ade rezeki aku.. ade lah.. kalau takde pun takpe.. aku akan tetap terus setia bekerja di company B!

Then sampai lah awal tahun 2011, company B mengalami situasi yg sgt kritikal coz takde new project coming in dlm tempoh setahun lebih!  so at this stage ramai yg dah keluar mencarik kerja lain.. while me masih setia menanti walaupun takde jaminan masa hadapan di company B!  hahaha... see tegar tak tegar aku kann.. sanggup stay kat company B lagi walaupun dah boleh rasa yg company B cam dah hampir nak gulung tikar!  

Aku bukan takmo carik kerja lain.. tapi aku nie cam dah serikkk!   aku nie sebenarnye ade gak sifat negative cam cepat skit berputus asa.. so atas faktor sikap negative berputus asa itu lah end up aku still merasakan yg aku susah nak dpt kerja kat tempat lain!  aku tak rasa aku boleh dpt kerja lain selepas aku gagal dlm percubaan mencarik kerja yg terdahulu... walhal baru dua tiga kali buat percubaan mencarik kerja baru.. pastu dah serikkk! apadaaaaa minah gonjeng nie! :p

En.teman selalu push aku.. dia ckp pegi lah carik lah kerja lain.. carik lah kerja lain.. tapi aku buat dekkkkkkkkkkkkk jerr.. haha.. paling kuat pun aku ckp kat dia.. ingat senang ker nak carik kerja lain?  dah lah time tu gaji yg aku earning quite high kalau nak dibandingkan dengan years of experience aku bekerja!  haa... ini lah dia akibat yg terpaksa ditanggung sewaktu aku tengah gila pada duit satu ketika dulu!  Bila gaji dah besar dari market price kat luar sana.. so macam mana ko nak pegi mintak kerja kat company² di luar sana?  ko sanggup kah nak turun gaji?  aku tak sanggup nak turun gaji sbb dah tentu² kite dah terikat pada banyak commitment.. tapi aku sanggup tak naik gaji which means aku tak kisah kalau company baru yg nak amik aku bekerja tu willing to give the same amount of salaries!  tapi susahh.. susah sbb market price rendah.. so salary aku agak tinggi skit.. jadi secara tak langung itu lah salah satu sebab musabab jugak kenapa aku cam susah nak dpt kerja lain!

End up aku kekal lah kat company B dan aku serahkan diri aku bulat² pada Allah!  Aku percaya pasti akan ade hikmah disebalik tahap kesabaran dan kesetiaan aku pada company B!  dlm hati tetap gundah gulana.. tapi tetap pretend cool jerk! hahaha.. dan akhirnyaa... tanpa di duga... pada satu hari... aku menerima satu panggilan talipon dari boss company C!  Serious time nie aku tanjaatttttt gilerr beruksss!!! haha... ye lah takde angin takde ribut.. tup² ade org call and offer job kat aku!

OK, Boss company C nie aku kenal jugak sebab dia pernah jadik Project Manager aku sewaktu aku bekerja di company A dulu!  Basically boss company B & C adelah bosses yg pernah aku worked with at company A!  Kebetulan in early 2011.. Boss company C memang tengah nak carik new project secretary & doc controller.. so tu yg dia call aku and offer aku utk keje ngan dia!  aku time tu rasa cam happy but sad too!  sad nak tinggalkan boss company B yg pada aku best sebab dia tak kedekut bile tang nak bagi naik gaji dan duit bonos!  in fact biler nak raya..  mesti dpt duit raya sorang RM1,000.. then bile kawin dpt jugak duit hadiah kawin RM1,000..  then secretaries week every year pegi without fail.. function makan² kat hotel tanpa henti... memang enjoy lah aku keje kat company B nie!  cumanya company B tak leh nak survive sbb takde new project dah lebih dari setahun... so aku pun takde choice melainkan to accept offer dari boss company C!

Actually, boss company B yg proposed aku pada boss company C!  ingat lagi boss company B ckp kat aku.. pegi lah pada company C utk masa depan yg lebih baik sbb company dia dah tak mampu nak maintain lagi buat masa tu!  ohh.. time tu memang seriously aku touchinggg sgt!  ye lah.. mau tak terharu dpt boss yg sanggup carikkan kerja baru utk ko?  Alhamdulillah lahh... time tu rasa bersyukur sgt² dah sbb dpt gak aku keje baru walaupunnnn tak dapat sebarang salary adjustment!  aku terima tawaran bekerja di company C pada tangga gaji yg sama aku dpt di company B.. seriously time nie aku dah tak kisah pada harga gaji yg ditawarkan lagi dah sbb pada aku yg paling penting aku ade kerja baru coz dah tentu² aku dah takde masa depan di company B lagi dah!  Bile company C willing nak offer aku gaji yg sama aku dpt kat company B.. itu dah cukup manis dan bersyukur sgt² dah bagi aku!

Maka.. pada March 2011.. aku pun join company C dengan rasa penuh gembira!  Lepas langsaikan 3 bulan probation period kat company C, dpt lah aku merasa kenaikkan gaji setelah bertahun-tahun tak merasa kenaikkan gaji!  alhamdulillah puas hati jugak ngan amount kenaikkan gaji tu..  lebih dari apa yg aku jangka kan.!  walaupun kat company C takde celebrate secretaries week.. aku tak kisah sbb aku dah puas jugak melayan secretaries week sewaktu bekerja di company B dulu.. after almost 1 year aku bekerja kat company C... dpt lah jugak aku merasa bonusss!  alhamdulillah happy jugak ngan amount bonus yg aku dpt!  walaupun kat company C nie takde RM1,000 for duit raya.. aku tak kisah sgt sbb aku anggap itu sebagai satu extra bonus jer.. yg penting pada aku janji dpt duit gaji bulanan udah memadai!  and yg paling best.. internet access di company C adelah pada tahap maximum!  hahaha... kerja.. kerja jugak.. tapi dunia sosial networks tetap jalan!  muahahah.. :p

Tapi.... ku sangka kan panas hingga ke petang... rupanya hujan di tengahari!  Impian nak bekerja lama di company C tidak kesampaian apabila..................

To be continued...

maafkan aku sbb disaat aku cuba menghabiskan entry nie... jam dah menunjukkan pukul 1:00 PAGI! 
I is damnnn sleepyyyyyyyyyyyyy!!! mata dah banyak kali terkatuuuppp... tapi demi blog I'm Yourss nie.. aku gigihkan diri utk update jugak autopublish entry nie!

21 comments:

ameris said...

neena, cepat sambung suspen nihh

Unknown said...

kak neena,sambung pelis :) your stories inspired me! now pun tgh down dengan job/company :(

Anonymous said...

alaaaa, akak ni...excited baca. continue pulak...

Anum said...

hebatnya

ini kisahnya said...

aiyakkkk... -_-
baru nak feeling

Mastura Ramli said...

wah akak..syoknye bace entry akak ni..nanti sambung lagi k..hehe..

FarahFerraDotCom said...

Wow akak mesti mencabar kan keja sbgai Project Secretary noe...mcm sya jadi secretary bos gomen nie keja sama jer setiap hari..xmcabar lagsung..but i still love this job! :p

dyna syamsuri said...

ala, kak citer la lg. sy suka akk kongsi cte psl kjaya sbb sy pun bru nk cipta kerjaya ni. hehe

CikPuan FiDa said...

cepat kak neena sambung menaip.. menunggu je ni nak baca hehe

Mimy Hamid said...

pengalaman bekerja kan beb...cuma ko tolak bank negara tu syg nya...tp ada hikmah semua nya...Allah nya perancangan sangat cantik sebenarnya..smbg citer

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

alaaaaaaaaaaaa....tgh syok2 baca bersambung pulak..ihihi..

Mrszahrinekin said...

Alahhh sungguh potong stimm tgh baca

Unknown said...

tak saboo dah nak baca nie...

kelipkelipchumel said...

waaahhh...saspen nih..sila sambung part II. :)

Mooniqueen said...

alaaaa tengah syok2 baca xde klimaks pulak.. potong stim la ;D

Dee said...

perjalanan yg lebih kurang dengan k dee..berbekalkan diploma je..dan alhamdulillah setelah 17 tahun menghadapi liku2 dan cabaran dlm kerjaya..4 tahun dgn oil n gas mcm neena yg sekali pun x pernah naik gaji or dpt bonus..tiba2 diberi peluang mencari rezeki di group company yg sama dengan suami neena en teman..

rezeki k dee terus melimpah ruah..bonus yg terbaru bikin k dee terbeliak biji mata..wakaka & kenaikan gaji yg sgt menggembirakan..alhamdulillah syukur sgt2 atas nikmat yang Allah SWT berikan ini..k dee doakan Neena juga memperoleh keberkatan yg lebih di tempat baru..amin..

hudamohamed said...

kak sambung......... cepat....

hudamohamed said...

kak cepat sambung...... suspen btol ni

Anonymous said...

Title blog you hampir serupa dengan I. Cuma sektor dan isinya berbeza. Layari link ni bagi mengetahui apa yang I dah tempoh dlm sektor yg sangat I sayangi tu. Inilah kisah kerjaya hotel ku http://sufriothman.com/wordpress_0/?p=1

Mar Mansor said...

Seronok kan,.saya keje lebih 5 tahun di 1 syarikat spart part OnG ni..belum keluar dari kepompong ni

Mekja said...

Hi Kak Neena :) Boleh kongsikan tak tugas2 dokumen controller. Saya google byk jumpa blog dari indonesia jea dan isinya pun lebih kurang sama dan kurang jelas. Kalau tak keberatan hope akak dpt kongsikan pengalaman akak sebelum ni. Terima kasih.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails