COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, March 5, 2013

My Gorjes Asam Tumis Tempoyak!

As usual kalau ade entry masak²… itu maknanya aku ade menu baru utk disajikan pada korang semua! Kalau takde entry terbaru on my gorjes recipe nie.. it maknenya bukan aku tak masak langsung.. tapi ade kemungkinan aku dok ulang masak segala tok nenek menu yg dah pernah aku share kan kat sini! So hari nie mari lah kite menjamu mata dan air liur disini! Haha..

 Kalau kot tak tahu nak masak lauk apa hari nie or weekend nie.. hah… boleh lah korang cuba masak lauk yg aku pun baru first time cuba memasak nya sendiri! Hari tu mak mertua aku ade bagi sebotol penuh tempoyak! Kalau nak buat sambal tempoyakk jer memanjang jenuh jugak rasanya nak abis kan si tempoyak yg super gorjes itu! So aku plan nak masak lauk yg berasaskan tempoyak lah pulak! Fikir punyer fikir.. maka lahir lah perasaan nak mencuba masak lauk asam tumis tempoyak nie! Senang giler masak lauk nie sebenarnye!

Walaupun senang tapi ini lah pertama kali aku cuba utk memasak lauk gorjes asam rebus tempoyak nie!  amacam? first impression korang ok tak? hihi.. :p


ni antara bahan² utama yg diperlukan utk resipi asam rebus tempoyak.. aku gunakan bawang merah, bawang putih, serai, asam keping, cili padi (merah), daun kunyit dan jugak timun kuning @ timun tua!


aku gunakan ikan merah...  time awal bulan.. duit dlm bank tengah banyak.. so kite belasah lah beli ikan mahal! haha...

kalau dah nama nya masak tempoyak.. harus lah kene ade tempoyak nya kann...

cara nak masak lauk nie pun sgt mudah.. mula² tumbuk / blend kan aje bawang merah, bawang putih, cili padi dan sedikit serbuk kunyit!  time nie roh rajin aku tengah tinggi.. so aku gigih menumbuk..  lepas menumbuk abis pijarr tangan... bile dah pijar... gie mengadu kat laki sendiri.. mintak simpati.. kalau beruntung nanti boleh dpt hanbag lagi! hihi...

then panas kan minyak dlm periuk.. pastu tumiskan bahan² yg dah di tumbuk / blend kan tadi bersama-sama serai yg dah dititik!

bile bahan tumisan dah garing.. dah naik bauu... masukkan lah tempoyak ke dlm periuk.. then kacau dan tumis kesemua bahan² ini sehingga  rata.!

basically aku takde sukatan tuk bubuh berapa byk tempoyak.. well kalau korang dah lama mengikuti resipi gorjes gonjeng aku nie.. mesti korang dah paham yg aku kalau main masak² nie mana penah ade sukatan... majority resipi aku semua nya stock main agak² ikut citasa aje! uhuhu..

then bile bahan tumisan dah digaul rata.. boleh lah masukkan air, garam & gula secukup nya.. bile dah mendidih.. boleh lah masukkan ikan merah, asam keping, dan daun kunyit!  kemudian biarkan ia mendidih buat seketika.. then jgn lupa utk masukkan timun kuning... biar kan sekejap.. then rasa.. kalau dah lengkap rasanya.. boleh lah matikan api dapur!

and now siap lah my gorjes asam tumis tempoyak! 
jemput makan ngan nasik panas ye! :D

15 comments:

sumysya said...

salam kenal...follow blog u...feel free follow back

attyfir said...

salam neena..sedaplah ..buat perut kty mengelodak kelaparan nie

Unknown said...

terliur ai menengoknya...nyum...nyum....(padahal x penah rasa pun...hehe)

makhana said...

auwwww..look gojes..tp kalau lah ikan patin yg masak cenggini..mmg fitam..auww..oh..tetibe mengidam..huehue

Anum said...

sedapnya

suwara entertainment said...

nampak sedap!
tapi x reti dan x pernah mkn gulai tempoyak lagi.
stok tempoyak dok tersimpan rapi dlm peti ais. huhuhu

nurulain said...

laparrr gila skang ni tgk kak neena nye asam tumis! sy jrg beli ikn merah sbb mahal mak hayamm..kikiki.tapi sodaapppp.

Unknown said...

sekali tengok dah tergugat..hihi
kena try buat la nanti..

shuhadah Zainol said...

sedapnyaa..nak pinjam resepi..nak masak tuk suami..hehe..

-anidaothman- said...

perghhhhhhhh soDap :)

semenjak arwah mama xdak...di sini xdah dh yg teror masak ni... kalau nak makan jugak kena balik pahang br leh rs kesedapannnn Asam Tumis Tempoyak ni...tp memang sedapp kak ..mabeles :)

Mrs Hakim said...

KALAU LETAK DAUN KESUM N BUNGA KANTAN LAGI SEDAP RASANYE... BUT LOOK SO GORJESSSSSS

Unknown said...

shedap nye shapedek lauk kamu...
feel free follow back

suri said...

ohhh my...kak neena bikin sy ngidam!!! kak neena meh nk share cara sy wat masak tempoyak pulak..tp ni style mak mertua saya lah..

1. tumbuk bwg besar+cili api+kunyit hidup+belacan

2. masukkan dlm periuk tanpa minyak+ air+tempoyak =gaulkan tanpa api smpai rata@ sebati

3. bukak api+masukkan serai titik+asam keping+gula+garam=kacau smpai mendidih dan last skali masukkan timun

4.siap! hihi eh klu x letak tempoyak resepi sy bg ni boleh jd singgang kuning hihih..

suri said...

oh ye..lupa..letak daun kesum lps letak asam keping tu..kompem melelehhh!hihi

mrs kayrul said...

terliur abis tengok...thumbs up

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails