COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, September 2, 2016

Sedihnyaaaaaaaaaaa... AnnZee Dah Hilang! :(


Sumpah berattt sesangat jari jemari nie nak menaip entry nie! tapi aku tetap nak berkongsi lagi satu episode kisah sedih dlm hidup aku nie kat sini hari nie!

Acutally dah hampir setahun aku tak update kisah Annzee kat blog aku nie... last aku update pasal dia sakit teruk kat bahagian telor dia tuu... aku bukan tak nak update pasal dia... tapi disebabkan aku ade terlalu banyak cerita travelogue yg pending... so end up aku pun tak terupdate pasal AnnZee!


1-IMG_0851

Nie gambar AnnZee lepas keluar dari klinik.. kan aku dah cerita dulu yg dia kene warded hampir 2 bulan lama nyaaa sebab telor dia kene bad infections... so lepas dia keluar dari klinik tu... alhamdulillah dia dah sihat laa... telor dia yg kene infection tu pun dah baik sepenuhnya dah.. serious telor dia cantikkk bersihhh jerrr... tapi malangnya situasi dia sihat tu tak bertahan lama pun... sebab utamanya adelah kerana dia still keep on tido kat dlm bekas berak dia tu bile dia terkurung kat dlm sangkar dia!


2-IMG_1698

Ni luka yg jadik balik tu... sumpah aku ngan en.teman stresss giler bile dah spend almost RM3k utk 2 bulan dia warded dulu... but end up bile dah balik duduk dlm rumah for 2 weeks luka tu jadik balik! Huuwwwaaa!!


Then kiteorg pun bawak AnnZee pegi balik jumpa Doktor Vet dia tu... then doktor tu ckp AnnZee nie stress bile dia kene kurung dlm sangkar dia... so bile dia stress penyakit cepat datang dan jugak luka dia tu boleh jadik balik sebab waktu kiteorg kurung dia tu.. ade masa dia akan tido kat dlm bekas pasir berak dia tuu... so ini adelah penyebab why AnnZee punyer luka susah nak sembuh and boleh datang balik over and over again!


Kiteorg takde choice melainkan admit kat AnnZee kat klinik tu sekali lagi utk pulihkan semula luka yg jadik balik kat telor dia tu... lepas 2 minggu dia kat klinik tuu.. kiteorg pegi tengok luka dia still macam tu jugak in fact nampak lagi teruk.... huuuuwwwwwwwwaaaaaaaaaaaaaaaa.... bill for 2 weeks dah cecah around RM1.7k!!! en.teman pun dah tak sanggup dah nak berabis duit lagi macam tu jer... baik nyaa belum tentu lagii!!!!


Endup we have no choice melainkan keluarkan jer AnnZee dari klinik tu and bawak dia balik rumah... Kiteorg cuba menjaga dia dgn sehabis baik.. setiap hari cuci luka dia.. pakaikan dia collar... but yet luka dia tak sembuh sembuh! Memang time nie aku ngan en.teman stresss tak leh nak ckp.. rasa down giler dah... tak tahu nak buat apa!!! Macam2 ubat dah kiteorg bubuh... ubat biru.. minyak gamat... still tak sembuh2 luka dia infact makin terukkk jadiknya!!! :(


Kiteorg start bela AnnZee sejak tahun 2013 and dia masih baby lagi.. korang boleh refer entry INI utk tahu sejarah cerita AnnZee! From day one kiteorg bela dia... kiteorg memang tak pernah lepaskan dia kat luar rumah.... AnnZee memang 100% house cat! AnnZee kiteorg terpaksa kurung dia dlm sangkar sepanjang tempoh kiteorg pegi keluar bekerja.... memang tak berani nak lepaskan dia kat dlm rumah sebab takot dia unbehave... risau wayar2 dlm rumah tu... risau dia panjat atas kabinet dapur.. AnnZee nie dia punyer aggressive lain macam skit.. dia sgt2 hyperactive.. so that’s why kiteorg takde choice melainkan memang terpaksa kurung dia during day time!


Bile kene kurungg.... dia memang super duper stresss... ade satu hari tu aku dpt rakam aksi dia mengamukkkkk!


3-IMG_7944

Abisss dia terbalikkan bekas makanan & minuman dia!


4-IMG_7943

5A-IMG_7936

Bile dah terbaikkan.. buat muka tak bersalah!!!


5B-IMG_3660

Lepas dah mengamukk.. dia tido!!!


6-IMG_3661

Ni pada hari yg lain pulak.. dia ade jugak terbalikkan bekas makanan dia bile dia tak puas hati sbb tak dpt keluar dari cage! Kaki tergangung memberi isyarat kengkonon tak bersalah!


Aksi mengamuk dlm cage nie banyak kali berlaku! Sumpah sedihhh sebenarnya tengok dia dlm keadaan macam nie... tapi we have no choice.. en.teman tak nak lepaskan dia kat luar sebab terlalu sayangkan dia... aku pun sayangkan AnnZee sgt2 jugak.. pasal tu aku yg asalnya bukan pencinta kucing nie dah boleh jadik seorang pencinta kucing bile AnnZee mula duduk satu rumah dgn kiteorg!


Aku sanggup berkorban demi AnnZee... macam aku memang ade sinus.. tapi before jaga AnnZee sinus aku tak lah kronikkk... but bile dah genap dua tahun jaga AnnZee... Sinus aku dah mula jadik kronik sgt! Ade satu malam tu aku jadik sesak napasss tak boleh bernafas! Then mata aku sentiasa gatal.. tekakk aku gatal.. hidung aku sentiasa berair... memang stress sgt2 bile sinus dah jadik kroniK! End up aku terpaksa pegi jumpa doktor pakar ENT pulakkk...


Doktor nasihatkan supaya aku jarakkan diri dgn AnnZee... actually aku jarang sgt peluk AnnZee.. even kalau kat dlm rumah tu.. AnnZee tak dibenarkan masuk ke dlm bilik tido aku.. routine AnnZee setiap hari siang sebelum kiteorg pegi keje dia akan di masukkan ke dalam cage dia.. then petang bile kiteorg balik rumah... baru lah kiteorg keluarkan dia utk bebas kat dlm rumah sampai lah kiteorg nak tido... malam bile kiteorg nak tido.. kiteorg akan masukkan dia semula ke dalam cage... kalau ikutkan memang masa dia banyak di habiskan kat dlm cage dia ... so itu yg dia memang stress sgt2.. sebab dia nak bebasss kat luarr!


7-IMG_1245

8-IMG_4614

Muke tak puas hati sebab kene kurunggg!


To be honest aku ngan en.teman memang kalau boleh tak nak kurung dia dlm sangkar macam nie.. tapi we have no choice sebenarnya! Kiteorg terlalu sayangkan dia... so kiteorg tak nak jadik apa2 kat dia kalau kiteorg lepaskan dia bebaas kat dlm rumah or kat luar rumah!


Even waktu malam bile AnnZee dilepaskan keluar dari cage dia utk bebas berada di dalam rumah... kiteorg tutup sliding door and pintu belakang rumah hanya semata-mata tak nak dia keluar dari rumah.... bile situasi nie berpanjangan... ini lah permulaan aku dpt sinus kronik sbb duduk berkurung sama2 dgn dia dlm rumah! Siang rumah bertutup malam pun rumah bertutup... mana lah tak dpt sinus kronik sebab takde air circulation!


Bile keadaan aku pun dah jadik kronik... AnnZee punyer luka pun still tak sembuh-sembuh utk tempoh beberapa bulan lamanya... endup aku ckp kat en.teman.. sorry lah.. aku bukan tak sayang kat AnnZee.. aku sayang dia sgt2.. tapi aku tak boleh nak take it anymore.. sinus kronik nie sgt2 mengganggu kesihatan aku! Aku ckp option lain takde melainkan bagi AnnZee kat keluarga baru yg willing nak bela dia org else kite cuba lepaskan AnnZee dekat luar rumah macam jiran2 lain buat... aku tengok jiran2 kat kawasan sekitar rumah aku tu.. slumber jer kucing2 diaorg dilepaskan kat luar... tapi kucing diaorg sgt behave.. kucing2 tu stayy around kawasan tuan rumah dia jer... kucing2 tu tak pegi jauh pun.. so bile time nak makan... time nak manja2... kucing tu akan balik lah ke rumah tuan dia..


then aku ckp lagi dekat en.teman maybe bile kite lepaskan AnnZee kat luar.. luka AnnZee tu boleh baikk sebab dia kurang stress dah... en.teman pun agree lah ngan cadangan aku.. so dia pun buat lah percubaan pertama utk lepaskan AnnZee kat luar rumah.. kiteorg lepaskan dia tu dgn harapan dia akan balik ke rumah kiteorg setiap hari utk makan dan minum... serta manja2.. dia boleh keluar masuk rumah kiteorg at any time yg dia nak.. so takde lah dia terkurungg jer dlm rumah kann!


So ade satu hari tu.. en.teman pun bawak lah dia keluar dari rumah and cuba lepaskan dia kat depan kawasan rumah kiteorg tuu.. en.teman lepaskan dia and tengok dia macam jakun yg amat sgt lahh bile first time dia menjejakkan kaki ke tanahh tuu... en.teman lepaskan dia time tu after Zohor... so bile dah lepaskan dia tu en.teman pun balik laaa.. sepanjang AnnZee takde kat dlm rumah ngan kiteorg tu.. sumpah rasa macam lain macam sgt2.. rasa bersalah pun ade.. rasa tak tenang pun ade.. rasa risau pun ade.. asyikk laaa dok terfikir pasal dia.. macam mana lah keadan dia kat luar tuu!


Keadaan berlarutan sehingga lepas maghrib jer... tetiba hari hujan pulak... aku ngan en.teman tak sedap hati dah... tunggu dia balik umah.. tapi tak jugak balik2.... tinjau dari balcony rumah tengok ke bawah kawasan yg dia dilepaskan tu.. takde pulak nampak kelibat dia... end up en.teman keluar gi carik dia kat kawasan sekitar.. tapi tak jumpa.. entah macam mana tetiba en.teman ternampak kelibat dia dekat kawasan luar pagar rumah kiteorg... dia macam menyorokkk bawah kereta yg parking kat tepi bahu jalan main road.. tanpa berlenggah en.teman pun terus drive kereta keluar and pegi amik dia bawak balik rumah!


Lepas beberapa minit, en.teman pun balik.. as soon as en.teman masuk jer rumah dia terus menangissss.. aku pun apa lagi.. join lah melalakk bersama-samaa!! En.teman kata waktu dia nak amik AnnZee dari bawah kereta tuu.. dia sedih gilerrr-gilerrr.. dia kata dia tengok AnnZee macam lostt sgt2... and then dia macam tak reti nak survive dgn keadaan dunia luar... dia menyorokk bawah kereta.. En.teman pangggil dia AnnZee!! AnnZee!! AnnZEee!! Banyak2 kali baru lah dia keluar and menyuhut!! AnnZee nie dia memang akan menyahut kalau kite panggil nama dia.. kalau kite panggil ikut cara lain macam normal kucing kite panggil chuuuttt chutttt chuutt chuuttt tuuu... memang dia takkan pandang and bagi respond pun.. dia hanya akan bagi respond bile kite panggil nama dia..


Just like in this video...



Huwwwwaaaa.... Ibu rinduu sgt-sgt nak dengar suara AnnZeeeeeeeeee!!! :(


Seriously kiteorg happy sgt2 bile dpt bawak balik AnnZee semula ke rumah.. dari situ kiteorg tahu yg AnnZee tak leh nak dilepaskan kat luar.. kiteorg tahu lama2 dia mungkin boleh survive.. tapi kiteorg yg kat rumah nie dah macam org giler dah dok fikirkan keadaan dia kat luar sana tu macam mana lah agaknya! So itu lah first and last kiteorg lepaskan dia kat luar rumah...


Tapi bile AnnZee balik semula ke rumah, masalah still tak selesai.! Dia tak boleh terus duduk berkurung duduk dlm rumah.. So macam mana nak buat nie??? We all amik pendekatan utk letakkan AnnZee duduk bebas kat kawasan balcony rumah kiteorg! Ini jer jalan penyelesaian yg terakhir yg boleh kiteorg ikhtiarkan...

10A-DGRX2614

Memang AnnZee lebih selesa duduk dekat balcony niee.. cage dia kiteorg letak kat luar.. tapi kiteorg tak kurung dia dlm cage.. sebab bile kurung dia still akan bising utk mintak di lepaskan.. bile dia bising2 tu kiteorg tahu yg dia stressss and tak happy duduk dlm cage!


Kalau ikutkan hati memang kiteorg kalau boleh tak nak lepaskan dia bebas duduk kat balcony tanpa dikurungkan kat dlm cage dia tuuu... tapi dah dia stresss semacam bile kene kurungg.. so again we have no choice melainkan daripada melepaskan dia bebasssss di kawasan balcony tu!


Kiteorg tahu bile kiteorg decide utk letakkan dia bebas di ruangan balcony nie... risiko terbesarrr yg kiteorg bakal hadapi adelah kehilangan AnnZee!


10B-IMG_3608

Sebabnya at anytime jer AnnZee boleh terjatuh ke bawah kalau dia duduk kat atas pavement balcony nie..


Sejak kiteorg letak AnnZee kat balcony nie... AnnZee penah lah terjatuh ke bawah dlm 3-4 kali macam tu... tapi dia jatoh tu malam.. kiteorg ade kat umah.. biasanya kiteorg memang boleh notice bile dia jatuh sebab akan dengar bunyik dia jatuh ke bawah... so bile sedar dia jatuh tu.. cecepat en.teman akan turun lari ke bawah utk pegi selamatkan dia!


Kalau dari tanah rumah aku nie kira berada di tingkat satu lah...


10C-IMG_1008

So far AnnZee tak penah cedera lagi bile dia terjatuh ke bawah nie... dia ok dan sihat jerrr bile kiteorg pegi selamat kan dia bile dia terjatuh ke bawah... Actually kalau takde binatang lain yg menarik perhatian dia kat balcony tu... selalunya AnnZee memang selamat dan takkan mudah utk terjatuh ke bawah! Few time yg dia jatuh ke bawah tu kiteorg notice sebab dia ade cicak lah.. ade burung lah.. ade rama-rama lah.. ade lipas lahhh yg dok kacauu dia kat area balcony tu.. so kucing nie kan sifat dia mudah tergoda dgn binatang2 yg bergerak aktif... so bile ade yg ganggu ketenteraman dia kat balcony tu.. sampai membuatkan dia memanjat pavement balcony... end up memang dia akan terjatuh lah jugak ke bawah nunn!


Sooo selama hari nie dia jatuh kiteorg memang ade kat umah so dpt lah selamatkan dia secepat yg mungkin... tapi malangnya pada hari rabu yg lepas... kiteorg dah pun kehilangan AnnZee yg kami sgt2 sayangi dan kasihi apabila dia terjatuh dari balcony time kiteorg keluar pegi bekerja! :(


Selalunya biler kiterog balik kerja... lepas tekan alarm kunci kereta... kiteorg dah boleh dengar suara AnnZee mengeowww... bile nak masuk rumah memang dah boleh dengar dia meowwww meoowww meoowwwww sekuat hati!


Tapi hari rabu lepas.. bile balik dari kerja.. kiteorg sampai umah almost pukul 7 malam... kiteorg tak dengar pun suara dia so kiteorg suspect dia mungkin tengah tidooo kot.. tapi hakikatnya jarang sgt situasi nie berlaku laa.. sampaikan kiteorg dah masuk ke dlm umah pun dia still tak berbunyi... time nie dah rasa sedikit tak sedap hati.. sebab selalunya kalau dia tido pun dia still akan bunyi meowww skit2 which dia acknowledge yg kiteorg dah pun balik ke rumah!

That day kiteorg cepat2 bukak langir sliding door and tinjau dia kat balcony... tengok2 dia takde kat dlm cage and di kawasan sekitar.. kiteorg pun keep on panggil.. AnnZEe!! AnnZEee!!... tapi takde pun dengar dia mengeowww.. jarang sgt2 AnnZEe tak jawab panggilan kiteorg kalau dia ade kat dlm rumah bersama-sama kami! :(


So bile takde sahutan dari dia hari tu... aku ngan en.teman dah tahu dah.. mesti AnnZee dah terjatuh ke bawah lah nie! sobsss.. sobsss.. tanpa berlenggah terus kiteorg keluar dari rumah and pegi carik dia di kawasan sekitar rumah...


11-IMG_0803

Puas dah kiteorg carik di kawasan sekitar rumah kiteorg.. panggil AnnZee!! AnnZee!! Tapi tak dpt jumpa dgn AnnZee!


12-IMG_0859

Setiap hari since ever AnnZEe hilang... kiteorg without fail akan pergi buat rounding disekitar kawasan yg en.teman penah jumpa dia waktu first time dia bebas kat luar... tapi tetap tak jumpa!


13-IMG_0857

14-IMG_0856

Ade sekali tuu... ternampak macam kelibat AnnZee.. sebab kucing nie putih macam AnnZEe.. tapi ternyata tu bukan AnnZee! :(


15-IMG_0865

Setiap hari aku ngan en.teman akan berdiri di balcony rumah kiteorg nie utk tengok kot2 AnnZee ade kat kawasan sekitar rumah kami nie.. tapi akhirnya kami tetap hampa!

Aku yakin AnnZee tak luka ataupun cedera bile dia terjatoh dari balcony rumah aku tuu sebab dia dah penah terjatoh dah sebelum nie...


16-IMG_1010

Kadang bile ade dengar kucing mengeooowww.. tanpa mengira waktu dan ketika... aku & en.teman akan keluar ke balcony... pandang ke bawah... sometimes en.teman akan keluar dari rumah utk carik bunyi kucing mengeooww tu... tetapi pencarian kami masih hampa.. yg kami jumpa bukan AnnZee!


17-IMG_1009

Ade masa kami tinjauu sampai ke jalan main road di bawah sana nunnn... sebab duluuu waktu first time yg kiteorg jumpa dia bawah kereta tu dia dah pun turun sampai ke bawah sanaaa... *sigh* kami tetap hampa! :(


Ya Allah... sungguh tak ku menyangka... perhubungan di antara sekor kucing dengan manusia boleh jadik sebegini kuat ikatan perasaan kasih sayangnya! Sumpahh aku dan en.teman sangat-sangat terkesan dn kehilangan AnnZee! Setiap hari aku menangiss... tengah buat entry nie pun air mata tetap nak keluar walaupun cuba di kengkangg!


Hari nie dah masuk hari ke-10 kami kehilangan AnnZee.. sehingga ke hari ini tidak penah sehari pun yg aku tidak mengalirkan air mata.. setiap malam aku menangissss sebab terlalu rindukan AnnZee... en.teman pun sama.. Ade masa dan ketika dia tetap mengalirkan air mata.. aku tahu dia jauh lebih terkesan dgn kehilangan AnnZEe nie sebab dia yg banyak menguruskan AnnZee diatas keterbatasan aku disebabkan sinus kronik!


Tapi walaupun dah 10 hari berlalu.. kiteorg masih lagi meletakkan pengharapan yg sgt tinggi agar AnnZee pulang semula ke pangkuan kami! terima kasih pada semua yg sudi berkongsi petua.. doa... dan memberikan kata2 semaangat pada aku & en.teman!

Aku dah letak notice pasal kehilangan AnnZee disekitar kawasan rumah aku dah... tapi sehingga ke hari ini masih belum ade perkabaran gembira buat kami! tak mengapa... buat masa nie kami masih lagi setia menunggu kepulangan AnnZee walaupun harapan utk AnnZee seakan-akan tipis dari hari ke hari...!


18-IMG_0692

AnnZee!!!!! Ibu ngan Ayah rindu sgt2 kat AnnZeee!!! Kalau masih ade jodoh kite.. insyallah kite akan bertemu dan kite akan kembali tinggal bersama-sama yer NakkkK!!!!! 3 tahun kite hidup bersama-sama dgn penuh kasih dan sayang... Ibu tahu AnnZee mesti rindu dekat belaian Ayah & Ibu! *crying*


19-Doa

Ya Allah... kami bertemu dan memiliki AnnZee atas kurniaanMU... seandainya masih ada ruang utk kami terus berkasih sayang bersama... Engkau berikan jalan pertemuan buat kami semula... seandainya tidak... sesungguhnya kami Redha dengan ujian dariMU ini Ya Allah......


P/S:


MERDEKA SALES promo masih lagi ON tau.. thank you pada yg dah grab offer nie... as for now tudung halfmoon Kamilia warna Emerald Green & Maroon dah pun sold out!! As for now yg tinggal tudung halfmoon Kamilia color Blue and Tudung sarung express Eryna color maroon nie sahaja okk!


Merdeka Sales Tudung Half Moon Blue

Merdeka Sales Tudung Eryna

Siapa yg tak pernah try... ade rasa2 macam nak try... just try it out okkk.. tengah ade sale nie baik grab.! Ingat tau tudung Kak Neen kalau dah sold out takkan ade restock utk product yg sebijik sejebon tu lagi dah!


Nak order?? Mudah jer.. just Whatsapp Kak Neen di 019-3769459 or email me at naazneenfaiqa@gmail.com ok! ;)

9 comments:

Anum said...

inshaallah

NFH said...

Huwaaaa.... Sedihnya Anzee hilang

Apa nak buat jika Anzee balik ke rumah?

1. Pakaikan collar yang mempunyai no hp dan nama en. teman pada Anzee. Jika boleh gunakan alat pengesan gps untuk lebih mudah dikesan setiap kali dia keluar rumah. Boleh dibeli di Pasar Pudu.

2. Sediakan satu bilik untuk nye untuk bebas atau setidak2nya bebaskan saja dia di dalam rumah. Kucing biasanya amat behave.

3. Mandulkan Anzee untuk kesejahteraan dan kebaikan dirinya. Anzee tidak akan merayau jauh dari rumah setelah dimandulkan.

Apapun..sekiranya Anzee tak balik jugak..Doakan dia dapat tuan yang lebih baik dari Neena dan En. teman. Dan jangan berhenti berusaha mencari Anzee. Kita sama2 doakan yang terbaik untuk Anzee ye..��

linda said...

semoga dia pulang ke rumah semula. sori nk cakap cage tu kecik sgt utk kucing dewasa mcm dia..

shuhadah Zainol said...

sedih la shu baca entry kak neen ni..:(

Hasinah Jamaluddin said...

Faham sgt sbb pernh ilang kucing gak..huhu..menangis meraung.. Tp yakin lar smua ada hikmah..mungkin ini yg terbaik..jnji slama dlm jagaan,kita dh berikn yg terbaik..

e.t.t.y said...

cage tu terlalu kecik utk saiz dia kak neen. and bila dia stress mmg luka tu lambat baik. takpelah kak, doa banyak banyak kalau dia still hidup, dia elok elok je, ada org jaga etc.

Hayati Ghazali said...

Moga Allah perkenankan doa Neena agar Anzee pulang dengan selamat...saya pun kehilangan anak bulus tersayang dah lebih 3 minggu dan masih tidak putus mengharap agar dia kembali :-(

mrspuex said...

semoga kak neen dan hubby tabah atas kehilangan Annzee..
sedih jugak baca .. teringat kucing abah, teh nama dia hilang tak balik balik..sedih sangat abah bila dpt tau teh dah hilang.. now tinggal susu(mak) dgn kopi(adik beradik) ..

miss eimanhikmah said...

saya pun sayang sangat kucing saya..dia bebas je dalam rumah..setakat ni mmg takde ngamuk2..tidow sama2 kt atas katil..tp pernah gak hilang, bacakan surah yassin, terus dia melompat keluar dari tempat sembunyi..pastu takde dah bawak dia keluar rumah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails