COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, December 19, 2014

ENTRY LEPAS GERAM - Dah Bertahun Aku Pendam Luahan Hati Ini!


Honestly I don’t ever care how you want to lead your life! But one thing I want you to put on your ego head is... please DO NOT BLAME anyone else for any mistake done by yourself! Yes , we have no rights to determine the direction of your life and believe that we also do not want to interfere with your life ... but unfortunately you are the one who bring your problems to us! If you think you can run a good life, go ahead without asking or expecting for any help from anyone!


Bile kau ade masalah… kau datang cerita kan masalah kau.. lepas tu kau expect org nak buat apa ngan kau? Bagi org yg waras, org yg nak memberi bantuan tu mesti memberi pandangan dan nasihat bagi membantu kau menyelesaikan permasalahan kau! Org bagi nasihat dan pandangan bukan nak menjahanam kan kau… org bagi nasihat dan pandangan utk membantu kau keluar dari segala permasalahan yg kau ade!


Ini tak.. kau punyer expectation, bile kau ceritakan masalah kau.. kau nak org dengar kan aje masalah kau.. lepas tu kau punyer cara… kalau org nak tolong dari segi duit just bagi jerrrr duit tu kat kau.. jgn banyak tanyer dan jangan bagi apa2 nasihat! Lepas tu kau buat suka hati kau lepas kau dpt bantuan… Yer.. Kau yg dpt bantuan memang tak rasa apa2, tapi org yg berusaha keras nak membantu kau keluar dari permasalahan kau tu yg terasa kesakitannya di saat melihat sifat angkuh dan sombong kau tu… Lagi bertambah kesakitan disaat bantuan telah diberi tetapi kau masih tiada perubahan dlm hidup!


Jangan mempertikaikan soal pertolongan seandainya kau sendiri tidak pernah memberi pertolongan! Kau kata kalau kau mampu kau akan bantu org yg memerlukan bantuan, tetapi itu hanyalah apa yg kau rasa disaat kau tidak berkemampuan! Sekarang ini kau telah menerima terlalu banyak bantuan tetapi kau masih tidak mampu memanjatkan kesyukuran diatas segala bantuan yg telah kau terima!


Orang yg memberikan bantuan terhadap kau hanya pinta satu pertolongan dari kau iaitu agar kau menjadi manusia yg bersyukur dengan setiap pemberian yg diterima dengan mendengar dan menerima setiap nasihat yg diberikan! Pertolongan yg dipinta ini tidak memerlukan kau mengeluarkan sesen wang ringgit pun tetapi ternyata kau tidak mampu memberi pertolongan ini terhadap org yg memberikan pertolongan terhadap kau dlm bentuk wang ringgit!


Jadi usah berbicara soal pertolongan di saat kau sendiri tidak kenal apa erti sebuah PERTOLONGAN!


Dan ingat jika kau sendiri tidak berusaha keras utk keluar dari setiap permasalahan yg engkau hadapi, itu bermakna kau sendiri yg tidak memberi pertolongan terhadap diri kau sendiri! Lantas jgn terlalu rancak menuding jari ke arah org lain yg sudah banyak memberi pertolongan (tetapi masih dikecam tidak memberi pertolongan) sedangkan kau sendiri tidak tahu bagaimana mahu memberi pertolongan terhadap diri kau sendiri!


Hidup ini jgn terlalu bongkak dan angkuh! Kite hidup nie saling bergantungan… ingat bila mati nanti.. mayat kite tak masuk sendiri dlm kubur… kau sendiri takkan boleh baca doa utk diri kau sendiri yg dah masuk dlm kubur tu! So nilai lah kekurangan diri sendiri daripada sibuk nak mengukur kekurangan bantuan yg orang berikan pada kau! Kau sentiasa rasa tak puas hati diatas setiap bantuan yg kau terima kerana kau tidak pernah tahu bagaimana nak menghargai setiap bantuan yg kau telah terima… secara nyata kau telah terima terlalu banyakkkk bantuan sehingga kan kau sendiri dah tak mampu nak menilainya! Kau jadi gelap mata hati… Jadi demi sebuah keEGOan.. kau sanggup bermusuhan dgn org yg memberi nasihat dan bantuan terhadap diri kau!


Orang yg ikhlas memberi bantuan tidak pernah terniat utk mengungkit setiap bantuan yg diberikan.. tetapi kau seorang yg sombong telah merasakan org yg memberi bantuan ikhlas itu mengungkit setiap bantuan yg dia berikan hanya kerana org yg memberikan bantuan itu cuba mengingatkan kau pada segala macam bantuan yg telah diberikan tetapi kau masih tidak keluar dari masalah yg membelenggu diri kau sehingga ke hari ini!


Kalau kau rasa orang tidak boleh memberi teguran dan peringatan kepada diri kau.. aku nak tahu adekah kau akan mengiyakan segala perbuatan anak2 kau? Adekah kau akan mengiyakan seandainya anak2 kau tidak mahu pergi sekolah? Adekah kau akan mengiyakan seandainya anak2 kau tidak balik kerumah setelah lebih dari 24 jam? Aku rasa kau adelah parents yg paling hebat dlm dunia nie seandainya kau tidak memberi sebarang teguran dan nasihat terhadap perbuatan anak2 kau tu! Seandainya kau memberi teguran itu bermakna kau adelah manusia yg normal.. yg tak normal apabila kau yg tidak boleh di tegur oleh sesiapa! Begitu juga org yg cuba memberikan nasihat terhadap diri kau! Tak bererti kau dah beranak pinak.. kau tidak boleh ditegur dan tidak boleh dinasihati oleh sesiapa… Yang sebenarnya kau EGO.. kau yg tidak boleh terima pendapat dan pandangan org lain… kau tetap nak teruskan kehidupan kau dengan cara pemikiran dan ikut kata hati kau!


Kau sering berkata kehidupan aku tidak sama seperti kehidupan kau… dan jangan sesekali samakan kehidupan kau dengan kehidupan sesiapa kerana takdir hidup kite berbeza… itu kau kata… dan ini yg ingin aku kata kan…


26-IMG_0180 copy

Kamu nampak kami bahagia, tetapi kamu tidak tahu bagaimana kami cipta kebahagian kami! Kebahagiaan dlm berumahtangga itu perlu dicipta melalui persefahaman, bertolak ansur, saling percaya mempercayai, tiada ego, terima kekurangan masing-masing, saling berbincang dari hati ke hati, tiada dendam, sering bergelak ketawa bersama, sering menangis dan bersedih hati bersama, saling nasihat menasihati, sentiasa terbuka dlm menerima teguran, sentiasa ambil berat terhadap sebarang ketidakpuasan hati, sentiasa mensyukuri nikmat yg diperolehi, sentiasa perbaiki diri ke arah yg lebih baik, sentiasa bermuhasabah diri masing-masing, dan sentiasa juga berdoa semoga Allah terus satukan percintaan kami hingga ke Jannah!


Berdoa kepada Allah Yang Maha Esa itu adelah sesuatu yg wajib dan dituntut dlm kehidupan… tetapi jika kite berdoa semata-mata tanpa berUSAHA bersungguh-sungguh dlm memperbaiki kehidupan kite pun tak guna juga! Dan jangan sekali-kali menyalahkan takdir hidup seandainya kite yg tidak berusaha sehabis daya utk mengubah takdir kehidupan kite.. Takdir hidup itu memang wujud, tetapi kite mempunyai pelbagai ruang dan peluang utk mengubah takdir hidup kite! Seandainya kite yg tidak mahu melakukan sebarang pengorbanan dlm kehidupan yg kite lalui, lantas jgn sesekali menyalahkan takdir hidup yg sedang terlakar dihadapan hidup kite!


Aku tidak mungkin kecapai kebahagiaan hari ini seandainya aku tidak pernah berkorban dalam melayari kehidupanku yg lalu!


#DahBertahunAkuDiamBersabarDanPendam

#JanganDicabarTahapKesabaranKu

#JanganBuatAkuHilangSabar

#SarangTebuanAkuJanganCubaDijolokBanyakKali

#KauYangMencarikNahas

#OhAllahGiveMeStrength

7 comments:

Allene ALineWorks said...

be strong akak....
apa yang orang nampak, tak sama apa yang kita lalui...
nampak bahagia hakikatnya... hanya kita yang tahu..
nampak sedih... hakikatnya hanya kita yang rasa.

Sapa mereka seakan tahu segalanya....

Nurzakiah Hanum said...

bestnya

AMIIZAA said...

salams pagi jumaat neena, moga sentiasa dalam lindunganNYA, amin.

lia ummiirfan said...

ini betul-betul lepas geram.. relax ok, istighfar.. be steong! :)

Modern Home Deco said...

Ya Allah kak neena .. Mcm nk copy n paste je ayat ni bagi kat someone yg telah menginaya diri ini ape yg kita korbankn keatas mereka Dan keluarga mereka selama ini.. Sedih bila kita ibarat melepaskn anjing tersepit kemudian kita yg digigit :(

FadlinaMokhtar said...

hai neena sayang.jangan marah2 yer.nanti kena jual.ahaks.lawak jer.apa2 pun ,i always pray for u dear.semoga kita semua dijauhkan dari hasad dengki & fitnah dunia.insya allah.

jemput singgah blog kiter.ingat lagi tak, fadlina. :).yang bagi esp + gla tu.

FAD

Lan Careno said...

Alahai... sabar2... nsb baik ada blog sendiri kann... blh meroyan sesuka hati... boleh luah sesuka hati kann... sabar2...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails