COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, July 25, 2014

Kisah Anak Derhaka Di Station Radio Sinar FM Pagi Tadi & Minal Aidil Wal Faizin Buat Semua!



Setiap pagi waktu on the way nak pegi kerja... aku memang akan tuned on pada radio Ikim & Hot FM! Selalu main tukar2 channel antara kedua-dua station radio tu… tapi pagi tadi aku saja tergerak nak tune on Sinar FM sbb aku agak bosan ngan radio Ikim yg banyak sgt iklan.. and Hot FM pulak dok putar lagu raya baru yg entahapaapaentah! Menyampah betol kalau dengar lagu raya yg takde feeling nak raya nie… kalau sedap macam lagu nazam lebaran tu ok lah jugak… lagu baru yg sedap boleh lah diterima… ini tak.. lagu raya baru skg nie takde langsung feeling lagu raya.. banyak macam lagu syok sendiri jer aku rasa!


Ok lupakan pasal lagu raya tu .. aku bukan nak cerita pasal lagu raya.. tapi aku nak cerita pasal kisah seorang caller di Sinar FM pagi tadi! Topik yg dibincangkan adelah tentang memohon kemaafan dan memberi kemaafan lah lebih kurang camgitu! Dato Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah (DMFK) merupakan tetamu undangan.. so adelah seorang caller nie mintak pendapat tentang permasalahan yg dia lalui… aku pun dengar kisah tu dah separuh.. tapi camgini lah kot lebih kurang cerita nya… caller tu merupakan seorang menantu perempuan yg pernah menjaga arwah mak mertua dia… sewaktu sakit dia jaga MIL dia sebaik mungkin… tapi biler diantar arwah ibu mertua dia ke rumah anak2 mertua nya sendiri.. anak2 tu sanggup menghalau ibu mereka sendiri! ibarat macam tak nak jaga lah gitu kot… then caller nie sering di fitnah sewaktu menjaga ibu mertua dia… so dia sedih.. perasaan dia sgt terguris dgn apa yg telah terjadi.. so itu yg membuatkan dia sgt susah nak memaafkan ipar duai dia!


So DMFK bagi kata2 nasihat dan motivasi tentang kisah caller nie tadi.. DMFK kata… pertama.. anak yg menderhaka sudah tentu tidak bau syurga… seburuk mana pun ibubapa kite.. mereka tetap ibubapa kite yg perlu kite sayangi dan hormati! DMFK ade bagi satu hadis Rasulullah SAW tentang anak yg derhaka… tapi aku tak ingat sgt exactly macam mana ayat dia…. Tapi lebih kurang camgini lah maksudnya… bagi anak2 yg tidak menjaga ibubapa mereka… anak2 yg menderhaka terhadap ibubapa mereka… necaya anak-anak mereka sendiri kelak yg akan menderhaka kepada mereka!


Yes.. memang betol.. derhaka dgn org tua nie azab dia di dunia nie lagi dah boleh nampak sebenarnyer! Kalau ibubapa tak redha dgn kite… ibubapa sering berkecil hati dgn kite… ibubapa sering marah dgn kite…. allahuakhbar… memang tak berkat dan tak bahagia lah kehidupan kite di dunia dan jugak akhirat! Tinggi darjat org tua kite nie sebenarnya.. tapi aku sedih biler ade anak2 yg masih tegar nak menderhaka dgn org tua sendiri! Aku memang pelik dan sgt tak paham.. org2 yg menderhaka terhadap org tua nie.. diaorg sendiri ade anak.. biler anak2 diaorg sakit kan hati diaorg.. biler anak2 diaorg menderhaka terhadap diaorg.. tahu pulak diaorg marah anak2 diaorg eh? Waktu tu tak muhasabah diri sendiri ke? Duduk sekejap dan berfikir.. Ya Allah.. patot lah anak2 aku buat camgini.. sebab aku sendiri pun menderhaka pada org tua aku sewaktu mereka masih hidup!


Sifat ego, angkuh dan bongkak dlm diri jer yg membuatkan seseorang tu takkan bermuhasabah diri sendiri! Ade org rasa diaorg hebat dgn terus bersifat ego dan bongkak pada org tua mereka sendiri… tapi hakikatnya mereka tak sedar yg mereka adelah org yg tewas dlm kehidupan mereka sendiri! Diaorg tak bahagia dgn kehidupan diaorg.. tapi diaorg tetap berterusan nak menyalahkan org lain sedangkan kesalahan itu terlalu banyak datangnya dari diri mereka sendiri!


Kalau kite tak bahagia dgn kehidupan kite… kalau kite gagal dlm kehidupan kite.. cuba kite berbuat baik terhadap ibubap a kite.. insyallah akan berkat kehidupan kite di dunia nie! Tapi kalau kite terus menderhaka dgn org tua kite.. macam mana kite nak mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat?


DMFZ nasihatkan caller tadi utk memaafkan ipar duai dia! Sebab seandianya dia memaafkan ipar duai nya dengan penuh keikhlasan di hati… insyallah keberkatan dan kebahagiaan itu bakal menjadi milik caller tu tadi! DMFZ kata dg memberi kemaafan, nanti anak2 caller tu sendiri nanti yg akan berbuat baik kepada dia… keluarga dia akan bahagia… so pendek kata segala kebaikkan itu adelah milik kite yg memberi kemaafan seikhlas hati nie tadi! DMFZ kata lagi.. si caller tu juga perlu terus mendoakan yg baik2 buat ipar duai nya tadi… doakan semoga mereka diberikan sebaik-baik hidayah dari Allah SWT…


Biler aku dengar kata2 nasihat dari DMFZ nie.. seriously aku terkedu.. sebabnya memang betol apa yg diperkatakan nya itu! Bile kite memaafkan org yg menyakiti kite.. insyallah kebahagiaan & kebaikkan itu akan menjadi milik kite! Satu masa dulu aku memang susah nak maafkan org yg sakitkan hati aku… pantang sentap skit… bertahun-tahun lah aku akan berdendam ngan org yg sakit kan hati aku tu… tapi lama2 aku tahu itu semua perangai setan.. so kene ubah jati diri utk menjadi yg lebih baik… aku pun belajar dan cuba utk memaafkan org yg menyakitkan hati aku… allahuakhbar.. memang betol… segala kebahagiaan, kenikmatan dan kebaikkan itu bisa menjadi milik kite! sebab kesakitan kite dlm memberi kemaafan tu Allah bayar dgn rasa bahagia yg tiada tolok bandingnya!


Well as normal human being… hidup kite tak dpt lari dari melakukan khilaf! Pasal tu lah kite perlu saling bermaaf-maafan sesama kite.. and hidup ini sgt singkat utk berdendam dan marah antara satu sama lain! Lebih2 jika kite dendam, benci dan marah pada org tua kite… entah esok lusa mereka pergi tanpa memberi kemaafaan kepada kite… ya allah.. takot nya.. tak boleh nak difikirkan macam mana nasib kite di akhirat kelak!


Dan sebagai anak.. kite lah yg perlu banyak mengalah dan cuba memahami ibubapa kite.. sebab kite perlu ingat yg kite jugak ade anak dan bakal punyer anak satu hari nanti… waktu tu kalau anak2 kite buat sama seperti apa yg kite lakukan kepada ibubapa kite, jgn lah pula kite marah pada anak2 kite tetapi sebaliknya kite perlu bermuhasabah diri kite sendiri diatas segala dosa-dosa silam kite!


Guna kan kesempatan hari raya yg bakal menjelma tidak lama lagi nie utk kite saling bermaafan seikhlas hati… dan kite berazam utk ubah diri ke arah yg lebih baik… jgn lah kite memohon kemaafan sekadar satu pesta memohon maaf sahaja tanpa sebarang sifat ikhlas dalam diri dan tiada azam utk ubah diri ke arah yg lebih baik! Ibarat contoh pagi raya mintak maaf kat org tua.. petang raya dah start derhaka balik kat org tua! Huhu..


Daripada Anas bin Malik bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya, “Sesiapa yang ingin dipanjangkan umur dan ditambahkan rezekinya, maka hendaklah dia berbakti kepada ibu bapanya serta menyambungkan silaturahim”. (Hadis Riwayat Ahmad)


IMG_1065 Banner Raya

Ok lah.. dikesempatan ini aku juga ingin memohon ampun maaf diatas segala khilaf sepanjang jari jemari ini berbicara di atas ruangan blog mahupun facebook aku sendiri! kot ade terlanjur kata… tersilap bicara… tersalah tafsir.. maafkan lah aku yer.. sesungguhnya apa yg dibicara selama hari ini adelah datangnyer dari luahan rasa hati aku sendiri dan tiada niat nak sakit kan hati sesiapa! Mana yg baik boleh dijadikan contoh & tauladan.. dan yg mana tak baik … sila abaikan! Hihi..


So selamat hari raya to all of you my blog readers… selamat hari raya.. maaf zahir batin.. semoga selamat sepanjang cuti hari raya nie.. I’m Yourss akan bercuti selama seminggu ok! hihi..


Tata guys… lebiuuuuuuuuu!


*Kiss*

4 comments:

elly nadyra said...

selamat hari raya gonjeng
maaf zahir batin
gambar ni aku suka gila
sangat drama, but natural!

Mar Mansor said...

selamat hari raya aidilfitri buat neena sekeluarga..
anak derhaka memang tidak cium bau syurga..moga kita tidak begitu

O'gosh Iskandar said...

Yup..betul tu...kena muhasabah diri sendiri jugak...anyway, selamat hari raya Neena..

amalza abdullah said...

Batul la sis memaafkan tu lebih baik. Pengalaman mak saya sndri waktu muda mak sndr kawen sebab akak dy ngan ipar dia sekarang yang nak rapatkan hubungan, Alik - alik bila kawen suami tak sayang. Dok umah mentua mcm hamba abdi dibuatnya. Saya ni yang kecik baby pon difitnah kata anak luar nikah sampai bercerai berai mak ayah. Sadis tapi hakikat. Dlu mmg berapi marah lgsg x pndg keluarga belah ayah ni kitaorang buat seteru. Alik - alik sbb mak sllu asah dalam pikiran ni suruh maafkan. Skrg mak ayah dah makin ok makin bahagia. Anak pun hidop jadi orang, msg2 dah berjaya. Pasal keluarga elah ayah plak. Mana yang sllu bli mak dulu anak diorang pas sorng2 wat hal. Dah tua pun masing - masing pening sbb pangai anak supe kacang antu. Nengok bila tuhan nak balik tak yah doa pun mmg ada bhgn masng2 atas dunia ni cuma cepat ngan lambat jelaa...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails