COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, April 16, 2013

Mari Mencari Pahala Secara Mudah!

Sejauh mana kite melebarkan sifat kasih sayang kite ketika kite berjumpa sesaudara islam kite? Terutama ketika kite berada di dalam surau/masjid… Pernah kah kite menyedekahkan senyuman? Pernah kah kite bertegur sapa dan menyampai salam antara satu sama lain?

Hakikatnya kite terlalu sibuk berzikir.. terlalu sibuk mahu sujud pada Allah sehinggakan kite terlupa yg sesungguhnya Allah SWT memberikan pahala yg sangat besar disaat kite melebarkan sifat kasih sayang diantara kita malah Allah mengangkat darjat seseorang yg sering menerapkan sifat berkasih sayang!

Nabi SAW pernah bersabda.. “Syurga itu utk org yg beriman… dan berkasih sayang itu adelah salah satu sifat org yg beriman!”

-Sumber motivasi pagi @ Radio IKIM-


Hhhmmmmmmm..... Memang betol dan itu lah yg sering terjadi dlm dunia hari ini kan? adakalanya senyuman kite tidak berbalas.. apatah lagi hendak bertentang empat mata! serious aku tak paham kenapa lah ramai gadis² & wanita² melayu yg sesaudara islam kite ni sgt susahhh nak lemparkan senyuman antara satu sama lain! adekah mereka ini terlebih pemalu sampaikan tak mampu nak lempar kan sekilas senyuman pada insan lain? tapi ade masa aku kepelikkan jugak.. biler tangg lemparkan senyuman pada org jantann ehhhh bukan main murah pulak senyuman ko ek? siap melerettt dan herroottt berottttt mulutt tu ko simpulkan senyuman... nahh!

Tak dpt nak lemparkan senyuman tu dah satu hal... ni yg sampai ke tahap tak mampu nak pandang dan bertentang mata nie apa kes??? kot ye pun kalau kata nak menjaga pandangan.. ngan bukan muhrim aku paham laa.. nie sesama kaum sejenis nie.. tak pandang ok lagi.. nie siap menjelinggg pun ade niee.. sumpah aku tak paham... terkadang bende² camgini sering terjadi kat dlm surau/masjid! kite sering berselisih sesama kaum sejenis.. tetapi kite gagal utk beramah mesra bersama kaum sejenis! terutama kalau kat cermin waktu nak pakai tudung... kite nie biler nampak org lain pakai tudung... kite senyum.. kite berikan laluan pada org lain tu nak pakai tudung dan bersiap... tapi haramm kot dia nak pandang muke kite.. apatah lagi nak lemparkan senyuman... nak terima ucapan terima kasih lagi lah jauh sekali!

well.. bukan lah kite nie hadapppp sangatttt ngan ucapan terima kasih.. tapi org kata.. kite nie sebagai seorang wanita muslim cukup terkenal dengan adap sopan santun dan berbudi bahasa! Jadi jangan lah kite menodai ciri² yg indah itu! tak cacat pun muke kite kalau kite sering melemparkan senyuman.. malah kite semakin mengalami ciri² awet mude lagi ade! yea.. yea.. ini lah salah satu tips awet muda saya! :p

Alahh.. bukan nak suruh berborak sakan bile berselisihan antara satu sama lain pun... cukup lah sekadar melemparkan satu senyuman sebagai tanda ikatan ukhwah sesama kite walaupun kite saling tidak mengenali antara satu sama lain! insyallah secara tak langsung Allah SWT akan kurniakan ganjaran pahala buat kite! Mudah kan? hanya dgn satu senyuman... kite mampu kumpul pahala... so tak nak kerr?? nak carik pahala lain bukan main liat terkadang tu... so kenapa biler dah ade peluang utk kumpul pahala secara mudah.com sebegini kite nak abaikan? rugi.. rugii.. rugii!

Jadi kalau kite seorang wanita yg bermuka ketat... jika kite selama hari ini jaranggg melemparkan senyuman pada kaum wanita yg lain... apa kata bermula saat ini kite cuba ubah muke ketat kite kepada muke longgar! longgar kan ia dgn sedekah kan sebanyak mungkin senyuman terhadap insan lain! Takpe.. kalau org tak buat dekat kite.. kite mulakan dan buat pada org lain supaya kite mampu menambah saham buat akhirat kelak! Mudah-mudahan.. Insyallah…


Sejauh mana dan setinggi mana pun kite berada... jgn sesekali kite kedekut dgn senyuman!  senyuman itu pemberi bahagia.. senyuman itu memberi seribu keberkatan... senyuman itu jugak lah satu ketenangan! :)


7 comments:

Mila Ahmad said...

dulu mila selalu jadi silent reader sekarang bila dah jumpa neena baru tinggal komen haha..kejam tak ???? hei mila memang bengang dgn orang spesies ni kat cafe opis ada sorang kalau dengan lelaki bukan main lagi dia galak ketawa dengan kita-kita ni muka ketat gila nak senyum macam ada emas kat mulut sampai nak senyum susah....

Nurzakiah Hanum said...

jom2

pink.plate.liyana said...

senyum tak perlu kata apa2... =)

ameris said...

yezzz... stuju dgn neena.
cer longgar2kan skit otot senyum tu bleh awet muda jugak tau.

#neena mmg pemurah dgn senyuman, sbb tu muka dia manisss jer wpun x senyum. pandang x puas tau.

ena said...

Terpanggil nk komen,sy keje 6 thn kt JB,selalu je senyum x bertempat but ppl there mesti akan bls senyuman tu..sadly in new company tried to maintain that way tp takde org pandang,balas senyum apetah lagi...ukhwah x setinggi building gamaknye

kelipkelipchumel said...

siyes senyum itu salah satu keindahan dunia. time mood tgh xbest pon kompem akan lebih baek bila berbalas senyuman.

Qaseh Suhaida said...

Betul senyuman pun sedekah dpt pahala lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails