COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, August 17, 2016

Update Terkini Kisah Rumah Aku Yang Dah 6 Tahun Tak Siap Tu!


IMG_8833

Dah lama rasanya aku tak update pasal rumah aku Axis Crown Condo nie! Last aku update bulan lapan tahun lepas.. eh nie aku update bulan lapan tahun nie... haa.. kire genap setahun dah lahhh aku tak update pasal rumah ku tangisan ku tuu! sobss... sobbss... :(


Actually kalau ikutkan hati nie rasanya mau mcm2 dah aku update pasal rumah aku kat blog nie... tapi aku rasa ade baik nya jugak aku tak update sebab aku rasa kalau aku update aku akan lebih banyak maki hamun developer jahanammmm tu jer kekdahnya! Aahahaha...


Siapa yg tak tahu al-kisah rumah ku tangisan ku nie boleh lah refer pada entry2 aku under AXIS CROWN CONDO nie yer... senang korang nak paham kan apakah masalahnya kalau korang dah khatamkan kisah rumah ku tangisan ku tu! Aku tak koser dah nak cerita balik kisah disebalik rumahku tangisan ku nie sebab panjang sgt kronologi dia.!


Siapa yg follow FB aku tahu lah latest update pasal rumah nie sebab aku dah pun update status since kelmarin... so hari nie aku still nak share kan kisah nie kat sini... al-kisahnya.... setelah hampir 6 tahun rumah kami dibiarkan terbengkalai secara sengaja oleh developer nam jahanammmm... kami para pembeli Axis Crown Condo telah cuba sedaya upaya utk mendapatkan kembali hak kami secepat mungkin! Jalan keluar lain takde melainkan kami para pembeli bersatu utk menyingkirkan developer namm jahanammm tu dari projek perumahan kami dgn mengambil tindakan undang-undang di mahkamah!


Nak senang citer... kiteorg nie para pembeli nak mintak ceraiii lah dari developer durjana tuu since developer jahanamm tu tak nak siapkan umah kiteorg... so daripada kami terus di gantung tak bertali... adelah lebih baik kami memfailkan permohonan cerai dari developer jilake tuh! Haha..


Kang mesti ade yg nak tahu kenapa developer jilake tu tak nak siapkan rumah kiteorg? Jawapannya – developer jahanammm tu tak nak bayar LAD claim pada setiap buyer.. kalau korang tak paham LAD claim tu apa.. sila carik entry2 aku yg sebelum nie.. rasanya aku ade terangkan apakah itu LAD claim! Tapi senang citer LAD claim nie adelah ibarat macam duit pampasan yg perlu di bayar oleh pihak developer kepada pembeli seandainya developer lambat menyerahkan rumah kepada pembeli mengikut tarikh yg telah di tetapkan di dalam perjanjian jual beli!


So macam rumah aku nie mengikut perjanjian jual beli sepatotnya kami dpt kunci urmah pada 10 May 2010... tapi till today tak dpt2 lagi kunci.. so secara total rumah kiteorg dah terbengkalai selama 6 tahun .. so ko bayangkan lah berapa banyak developer durjana tu nak kene bayar LAD claim pada setiap buyer! Ini adelah salah satu faktor utama yg membuatkan developer nam jahanamm nie tak nak siapkan rumah kiterog.. sebab kalau dia siapkan jugak.. dia memang kene bayarrr LAD claim tu kat kami!


Selepas sekian lama kami para pembeli menaruh kepercayaan yg sgt tinggi pada pihak developer.. selepas janji tinggal janji... setiap tahun memberikan janji2 palsu.. so end up kiteorg dah takde pilihan melainkan nak removed developer durjana nie daripada meneruskan projek perumahan kami nie.. bile kepercayaan dah takde.. jgn harap lah nak ade rundingan damai ke apa.. sbb tempoh berunding dah diberikan terlalu lama... kepercayaan telah di cabuli.. senang citer developer Conman mcm nie memang tak boleh nak dibagi ruang utk berunding lagi sebab at the end dia akan hisap darahhh ko sehingga ke titisan yg terakhir!


Nasib baik lah kiteorg buyer nie dpt bersatu utk amik tindakan undang2 kat developer jilake tuh.. walaupun tak 100% buyer bersatu dlm mengambil tindakan undang2 mahkamah nie.. tapi kami tetap dpt mengumpulkan hampir separuh dari buyer utk amik tindakan undang2 kat developer jahanam nie... kiteorg tak mintak developer jahanamm tu siapkan rumah kiteorg pun sebab dah tak percaya pada janji2 palsu yg jahanamm tuh.. kiteorg mintak rumah kiteorg nie diselamatkan oleh new developer which kami sendiri yg akan pilih siapakah developer baru tuh nanti!


So nie aku bagi sedikit lebih kurang kronologi ringkas tentang proses tuntutan kami di Mahkamah:-


- Lebih kurang dlm bulan February tahun ini.. para pembeli memfailkan kes tuntutan di mahkamah!


- Then dlm bulan April... developer nammm jahanammm tu dgn lagaknya menyatakan yg dia nak melawan kes nie di mahkamah.!

- In May, developer durjana niee telah memfailkan utk membatalkan & menggugurkan kes yg kami ambil terhadap mereka!

- Pada bulan Jun,.. sessi sebutan kes permohonan developer durjana utk menggugurkan dan membatalkan kes yg dituntut oleh pihak pembeli..


- Dalam bulan July... berita gembira pertama yg diterima oleh para pembeli apabila tuan hakim yg bijaksana telah pun menolak permohonan pembatalan kes oleh developer namm jahanammm tu!


- Pada 15 August yg lalu... berita gembira kedua diterima oleh para pembeli apabila pihak mahkamah memutuskan melalui proses Penghakiman Terus (tanpa perlu melalui proses Perbicaraan Mahkamah) yg mana kami para pembeli telah menang dlm kes tuntutan yg dibuat terhadap pihak developer durjanaaa tuu... dan lagi bertambah manis apabila pihak mahkamah mengarahkan si developer jahanamm tu tuk membayar kos guaman kami sejumlah RM10,000!


Syukurrr alhamdulillahhh sgt2... after few months of fighting process kat mahkamah... akhirnya kemenangan berpihak kepada kami para pembeli! sebaik aku dpt berita nie pada hari isnin hari tu.. memang tak dpt nak kawal perasaaan maka menangis lahh aku di bucu sofa!! Rasa macam tak percaya pun ade sebab ye lah dgn keadaan dunia skg nie yg betol boleh jadik salah and yg salah boleh jadik betol.. so aku memang sejak dari awal kes nie ke mahkamah.. aku memang tak meletakkan harapan yg tinggi pun utk menang kes nie! segala nya aku serahkan bulat2 jer pada Allah.. biar lah Allah yg menentukan segala-galanyaa... aku dah penat sgt2 dah sebenarnya nak hadapi rentetan kisah rumahku tangisan ku nie...


Pada 2007 bila aku beli rumah nie memang lah aku berasa sgt gembira dan sgt2 teruja.. tak sabar nak tunggu 2010 utk dpt kunci rumah.. tapi bile delay setahun aku boleh terima lagi.. masuk dua tahun.. pun boleh bersabar lagi.. tapi bile dah start masuk tahun ketiga dan seterusnya.. memang dah mula rasa marah.. kemudian rasa sedih.. kemudian kecewa.. kemudian rasa nak mengamuk.. kemudian dah naik takde perasaan.. kemudian pasrah.. kemudian redha.. kemudian tak pedulikkk.. kemudian cuba bangkit.. kemudian berusaha melawan demi mencari sebuah keadilan... dan akhirnyaaa... kini kemenangan yg dimiliki!!


Sumpah aku just redha dan tawakal jer sebenarnya.. kalau ikutkan hati aku nie.. aku memang dah give up giler dah ngan rumah tu.. aku tak nak buat apa2 dah pun sebenarnya.. sumpah sedihhh giler kott... mana tak nya... 6 tahun bayar full bank loan utk rumah tu..but at the same time aku masih menyewaa.! Sakit hatii woiii!!!!


Memang ramai jugak yg suggest utk aku beli rumah kedua.... ohhhh.. NO NOO NOOOOOOO!! Seriously buat masa nie aku serikk sgt2 nak beli rumah dlm Malaysia nie... sudah lah tuu.. cukup lah dgn satu property nie jer... memang ade yg ckp beli rumah yg dah siap... beli dari atas tangan orgg.. yer.. yer.. betol tuu.. aku setuju... tapi aku kene fikir kalau beli rumah dari atas tangan org pun bukan mudahh.. rumah kalau baruuu cantik bersih takpe... nie kalau rumah yg keadaan dia teruk.. dah sah2 aku kene keluar duit banyak lagi nak buat fully renovation!


Haihh.. bukan senang okk! Cukup lah aku pening kepala macam nakk matikk ngan satu rumah yg aku beli niee.. lagi pun mana ade rumah yg murah lagi dekat area Ampang tuh??? Tak yah kata Ampang lah...skg nie mana ade rumah yg murah dah kat Lembah Klang nie... kalau tak cecah juta-juta tak sahh okkkk... aku dulu beli rumah aku Axis Crown Condo tu RM177k ajer.. now dah nak cecahh ½ million harganyaa....


Serious aku memang serik sgt2 dgn all this politikus sistem pembelian rumah dlm Malaysia.. cukup lah satu rumah nie jer dulu buat masa nie... aku memang tak ready lagi nak buat urusan jual beli rumah walaupun nak beli rumah yg dah siapp... sumpah aku FOBIAAA!!! :(


Tapi takpe lah.. aku anggap lah ini sebahagian dari ujian hidup aku.. aku kene bersyukur walaupun aku diuji macam nie.. at least aku masih lagi mampu nak bayar sewa rumah + bank loan rumah Axis nie... so Allah uji aku kene bersyukur jugak at the same time! Kalau ikutkan hati yg marah nie.. memangg sentapp dia tak yah nak ckp lah.. kalau boleh aku memang nak sulaaaaa developer durjanaaa tuu.. aku nak siksaaa dia cukup2 macam mana dia siksaaa kami semua para pembeli nie! eeeiiii... gerammmm aahhH!


Nasib baik lah kat dlm Sales and Purchase (SnP) kiteorg ade satu clause yg menyatakan kalau common facilities rumah kami tu tak siap pada tarikh yg telah ditetapkan, kami para pembeli boleh membuat tuntutan LAD claim dari developer.. so kami gunakan clause nie di mahkamah sebagai salah satu proses tuntutan keadilan kami di mahkamah!


LAD claim dlm SnP kiteorg ade 2.. satu LAD claim for vacant possession which bile rumah dah siap baru kami boleh buat claim... and satu lagi LAD claim for common facilities which kami boleh claim seandainya developer gagal utk menyiapkan ruangan common facilities pada tarikh yg telah di tetapkan di dlm SnP! So obvioulsy kami para pembeli tak boleh nak claim LAD utk Vacant possesion sebab rumah kami tak siap2 pun lagi till today.. tapi kami boleh claim LAD for common facilities sebab terang terangan developer gagal menyiapkan ruangan common facilities pada tarikh yg telah di tetapkan di dalam SnP!


IMG_8829

Rumah ku tangisan ku yg nampak macam dah siap... tapi sebenarnya tak siap2 pun lagi! Ini view dari MRR2... siapa yg familiar dgn area ampang.. tahu lah rumah Axis Crown nie kat mana.!


Ramai yg tanyer aku... apa lagi yg tak siap ngan rumah Kak Neen tu??? Tengok dari luaran macam dah siappp jerr!! Yerrr.. memang secara zahir dia nampak mcm dah siap.. tapi secara batinn dia belum lagi siapp dik noonn oiiii!! Fasa 1 – apartment Axis Residence, Fasa 2 – SOHU & Axis Atrium Fiesta Mall memang dah siap and dah pun di diami oleh penduduk... tapi diaorg duduk dgn temporary CF jer... Fasa 3 – Axis Service Condo nie yg tak siap sepenuhnya..!


So secara total memang nampak dgn mata kasar dah siap... tapi as I said earlier.. developer jahanam tu sajaaaaa draggg proses nak siapkan rumah nie sepenuhnya sebab dia tak nak bayar our LAD claim for vacant possession... haihh.... actually kerja Conman nie.. jenuh kalau nak explain in detail.. dia buat macam2 onar.. pusing sana pusing sini sebab dia tahu cara2 nak meloloskan diri bile nak buat keje jahat mcm nie!


Even now nie bile kiteorg buat tuntutan nie.. kiteorg bukan dpt tangkap the actual developer culprit tu tau.. sebab the actual developer who is the mastermind ibarat seolah-olah dah ‘mengeluarkan diri’ dia sebagai developer yg bertanggungjawab ke atas project perumahan kiteorg nie... paham tak??? Kalau tak paham again.. sila refer pada entry2 lama aku about Axis Crown Condo nie.. aku dah penah cerita dah semua history pasal developer durjanaaa nie!


So what’s next?


Kiteorg para pembeli tengah tunggu our lawyer’s update! Rasanya insyallah lepas nie kami akan membuat tuntutan utk nyahhhh kan dan keluarkan developer durjanaa nie dari terus memegang projek perumahan kami! Bile dah dpt keluarkan developer durjanaaa tu.. baru lah kami para pembeli akan membuat pemilihan sendiri siapakah developer baru yg berhak utk meneruskan dan menyelamatkan projek perumahan kami nie!


Phewww.. nie lagi satu prosess yg akan melibatkan wang ringgit jugak nie... bile new developer masukk... confirm dia akan buat re-assessment utk the whole tapak projek... now after 6 years.. confirm harga barang pembinaan dah naik.. dgn adenya GST lagi.. memang tadaah pokett jer lah utk keluarkan extra riban riban moneyy laggii dan lagii! :(


Takpe lah... daripada rumah tu tak dpt langsung.. daripada nak kene beli rumah baru yg kos dia dah nak cecah juta2... bertabah jer lah utk tampung extra cost yg tak pasal-pasal nie.. pasal tu aku kata aku tak terfikir lagi nak beli rumah baru or second property sebab aku rasa aku nak fokuskan pada settlement rumah ku tangisan ku nie jer dulu....


Entah berapa lama lagi aku kene tunggu utk dptkan rumah ku tangisan ku nie pun tak tahu lah... rasanya mauu lagi 3-4 tahun lagi kottt baru boleh dpt di genggaman.. jauh lagi perjalanan nie.. sobbss... sobbbss....


By the way.. di kesempatan nie aku nak ucapkan jutaan terima kasih kat korang semua yg sudi mendoakan yg baik-baik buat aku selama hari nie.. serious aku terharu sgt dgn support yg korang berikan kat aku! Aku mungkin tak mampu nak membalas budi baik korang.. Cuma aku turut mendoakan yg baik2 buat korang jugak... semoga Allah SWT senantiasa merahmati kalian semua hendaknya! Amin...

12 comments:

Mommy's Diary of Life said...

huh.. geram rasa. moga smua dpermudahkan lagi lepas ni

Chekgu Azrine said...

Semoga dipermudahkan urusan neena ye..all the best!

Anis Azalea said...

Ye lamanya Neena..aku kenal kau dulu pun mula2 kau ada citer pasal beli rumah ni...Itu laluan wajib aku balik dari kerja tu..adoiii..selalu nampak dan cakap bilalah nak siap rumah Neena...semoga tabah dan berjaya lawan developer ngok ngek tu

Loviey_Fiey said...

ni belakang rumah saya je kak.. harga kondo tu memang mahal sekarang..sedih la ble taw ad kes macam ni.. seriously Nampak mcm ok je.. axis atrium tu pon mati je.. sekarang dah tukar fiesta pulak, maybe dah tukar management baru kut..

shiela said...

lah kak neen belum siap lagi ke rumah ni..kita tgk shopping mall die mcm dah bape kali renovate dah..dekat je ngan umah kita kat taman dagang nun..

mmg tensen kalau rumah lama2 tunggu tak siap2..kita ni yg baru beli rumah tetinggi cmni kat pandan pun saspen je tunggu..adekah boleh siap on time yg dijanjikan..haishh..payment dah jalan ikut progress..

tp kita tgk bnyk jugak rumah tinggi2 ni sekitar mrr2 tu belum ade org duduk lagi..tu yg lagi saspen tu..huhu

Unknown said...

semoga dipermudahkan urusan kak neena. Geram je baca cerita pasal developer yg buat hal ni. Thanks gak bagi info yg berguna bagi kami yg nak beli rumah ni.

SyuraLatif said...

semoga dipermudahkan kak neena. 6 tahun tu mmg lama dan melampau..

cik chinta said...

semoga semua berjalan lancar. geram pulak ada org macam ni

rimieilya said...

semoga dipermudahkan. rumah makcik sy kt area situ je. pernah juga la minum2 kt mall bawah tu. ingatkan dah siap sepenuhnya..rupanya belum lagi.

Mummy Audya said...

fuhh sabar ye kak neen.. huhuhu

Aqila said...

my fren duduk axis residence tu..a few times dh pg rumah dia..from her window,blh nmpak ur block..the balcony semua dah rusty n worn out,..
semoga dipermudahkan..by the time u all dpt the cf i think banyak kena repair balik..
good luck!!

jasnisha58 said...

Aslmkm sume2.. Semoga Allah mmprmudahkn segala urusan menuntut hak kalian dgn penuh kejayaan... In shaa Allah!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails