COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, October 1, 2013

Berapa Harga Sepasang Baju Jovian Mandagie Yang Aku Beli & Berbaloi kah?

Honestly zaman skg nie ko tak yah tunggu nak jadik mak datin baru dpt merasa pakai baju designer okk… skg zaman dah berubah .. segala nya berubah… kalau dulu2 sebut nama designer2 handalan nie biasanya golongan dato-dato.. datin-datin.. puan sri-puan sri.. kerabat diraja dan org-org kaya aje lah yg ade peluang nak pakai baju dari koleksi hot-hot designers nie! Skg tidak lagi.. designers skg nie pun dah semakin bijak utk carik market business di kalangan orang-orang biasa macam kite nie!

Ramai jugak yg tanyer aku berapa harga setiap pasang baju Jovian yg aku shopping utk raya tahun nie!  so pasal tu lah aku create entry nie.. korang tanyer & insyallah aku sharing coz aku caring! Anyway... kalau aku bagi tahu price in total memang bunyik nya aku persis mak datin laa.. haha.. ehh tapi utk kategori mak datin.. harga satu baju yg dia beli bersamaan dengan 4 pasang baju yg aku beli dekat Jovian okkk.. silap haribulan lebih dari itu pun boleh jadik! Ahahahaha…

So since ade yg nak tahu dan mungkin ramai jugak yg dah tahu sebab baju2 yg aku beli nie dijual secara online di Zalora jugak.. Ok aku share kan lah harga salah satu baju yg aku beli dari Jovian hari tu…



Baju Ili Dress yg berwarna hitam nie aku beli pada harga RM420.. aku beli direct dekat Jovian Store and not from Zalora! Even kalau beli kat Zalora.. harga nya tetap sama!

Nie pada pendapat aku lah yer… sebagai org yg dah biasa beli kain pasang / kain ela and then gie hantar tempah kat tailor.. pada aku utk spent RM420 dengan beli sepasang baju siap camgini adelah sungguh berbaloi! Lebih berbaloi biler mana product yg ko beli tu bukan dari calang-calang branding! You get what I mean? You don’t get it? Ok let me explain it to you now! Ahahha..

Ok.. simple aje kiraannya.. macam contoh baju kurung moden nie!

Aku pernah beli kain sutera Terengganu nie kat pasar payang Terengganu! Kalau nak amik traveling cost dah satu hal jugak kat situ… tapi takpe lah.. takmo go into detail sgt.. tapi kalau nak jugak amik kire.. aku ok jer.. haha.. so ko kire lah traveling cost ke Terengganu utk pergi balik jer dah berapa.. ok.. so sepasang kain sutera terengganu nie aku dpt beli selepas harga tawar menawar around RM180! Then antar tempah kat tailor.. maybe harga tailoring berbeza ikut tailor masing2 lah kan.. cam aku punyer tailor.. utk kain jenis sutera camgini.. siap dengan full lining.. harga upah jahit satu baju kurung moden camgini dia amik around RM280!

Tu baru siap satu baju.. ko belum tambah lagi harga manikk.. or harga sulam or apa saja penambahan yg ko nak tambah kat baju ko tu! So macam contoh baju aku nie.. aku bubuh manik kat bahagian leher & tangan… kalau tebal manik nya.. lagi tebal jugak lah harganya! So macam baju aku nie.. manik dia agak tebal.. so harga manik ajer lebih kurang around RM100!

So now kite kire.. berapa total harga baju kurung moden aku nie? Kite kira secara kasar lah ek.. RM180 + RM280 + RM100 = RM560! Kalau agak2 nak tambah harga traveling cost ke Terengganu.. rasanya dah pun mencecah RM600++! Kalau kat KL nie aku tak tahu lah dpt ke sepasang kain sutera ni pada harga RM180.. Sbb aku sendiri tak pernah survey!

Its ok.. kite amik aje lah cost mentah i.e. RM560! Utk harga RM560 nie.. ko kene carik kain sendirik and also kene carik tailor yg betol-betol bagus dan memuaskan hati ko! So now banding kan pulak dengan baju ready made Ili Dress dari Jovian Mandagie nie yg mana aku beli pada harga RM420 sepasang! Aku tak payah susah-susah nak carik kain sendiri.. aku tak perlu pening kepala nak fikir dan carik tailor yg terbaik… which at the end aku dpt sepasang baju yg sgt cantik pada kaca mata aku.. dan ia jugak sangat-sangat menepati citarasa aku… lagi best biler ko dpt touch dari seorang designer terkenal di Malaysia… dia punyer cutting really superb! Dia punyer design simple tapi ade kelas yg tersendiri and also dia punyer material berkualiti! End product honestly I’m very happy with what I’ve paid!

So kalau nak kata beli baju dari designers nie mahal.. tak berapa tepat lah aku rasa.. unless ko beli baju kurung cotton yg berharga RM100 sepasang and ko nak banding kan dengan baju dress dari Jovian nie harus lah nampak kemahalan nya pada baju designers kan? So kalau nak buat comparison kene betol.. jgn compare kereta Kancil dengan BMW ok! Ahaha…

But... pada aku masih ade kelebihan tertentu kalau kite tempah baju kat tailor kite sendiri! of coz baju ko adelah exclusive coz it is the one and only! Jarang kalau ko tempah baju at your own private tailor then akan ade duplication baju tu dgn org lain… unless ko tempah baju secara boria dgn your family members or friends.! Ahahaaha...

So biler ko beli baju dari designers terkenal nie.. kalau ko nak dapatkan taraf exclusive baju ko memang takde masalah.. tapi tempah lah secara exclusive jugak.. tapi confirm harga ko akan jadik extra exclusive lah yer… so at this point.. harus lah kelebihan itu jatoh kepada kite tempah secara sendirian berhad di tailor kite sendiri! hehehe.. So macam baju yg Jovian jual kat Zalora & J-Store dia.. memang ade banyak quantity nya.. so for sure I’m not the only person yg pakai baju Ili Dress warna hitam nie! So that’s why designer boleh jual baju nie pada harga yg berpatutan.. but yet I don’t care either.. janji cantik.. janji puas hati.. so I’m the most happiest fashionista evaaaaaaaaaa! :p

Oh ya.. lagi satu… kelebihan tempah kat your own tailor.. kalau tempah kat tailor nie biasanya mudah utk kite buat alteration.. kalau ade terlebih or terkurang kat mana-mana bahagian baju kite.. kite boleh ajer buat alteration tanpa perlu susah hati! Whereas kalau kite beli yg ready made nie.. payah lah skit kalau baju yg dijual tu tak berapa nak fit ngan body ko! So body figure memainkan peranan yg penting dlm beli baju ready made nie! Kalau nasib kite baik.. dpt lah kite beli baju ready made dgn mudah… kalau takk.. memang payah lah jawabnya! Tapi itu tak bermakna kalau kite tak leh beli baju ready made body figure kite tak bagus.. no.. no.. no.. bukan macam tu kekdahnya!

Well… body figure org perempuan nie mana nak ade yg standard size kan.. ade org kangg besar tang boobs dia.. ade kang besar tang bumper vuntut dia.. ehh.. besar tak bererti tak bagus and tak cantik okkk.. besar kedua bahagian ini seksiii tau! Kalau terlalu leperrr pun tak cantikkkkk okkk… So kalau kite tempah kat tailor secara custom made.. insyallah takde masalah dari segi cutting baju coz tailor akan jahit ikut kite punyer body figure!

See.. ade pro and cons on both side kan… beli ready made ok.. buat custome made pun ok! Yg membezakan hanya lah the designers and nilai wang ringgit! So pilihan ditangan anda dan jadi lah pembeli yg bijak! :D

Ketiga-tiga pasang baju ini adelah dari collection Jovian Mandagie... so baju yg mana satu patot duduk di ranking yg pertama.. kedua dan ketiga? is it C should be at the first rank?  or A?  or B?  or all in one will be in the first rank? ahaha..
Baju A & Baju C tu harga dia tak perlu lah aku gebang kan kat sini.. nanti kang korang susah2 plak gie tekan calculator... muahahaha.. tapi apa yg boleh aku katakan harga dia lebih kurang ajer setiap satu tu... range dia antara RM300++ to RM400++... which not more than RM500 each outfit! 

By the way.. baju dress Ili warna beige yg aku ceritakan kat dlm entry nie dah pun terjual pada seseorang.. alhamdulillah... I'm so happy to see her wear it... that dress really fit to her body when she tried it on! :)


15 comments:

Anum said...

:) cantik kan baju2 sis

Mila Ahmad said...

Yang B tu totally amazing kak Neena...

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

suke yg A tu. =)

norasiahnasir said...

1 : B
2: C.. TP C PUN CANTIKKKKKK SGTTTT
3 A

Lynda Che Lah said...

Kak Neena..Lisa Suriani is wearing baju A on cover Mingguan Wanita..tapi first time tgk Kak Neena yang pakai..so nmpk mcm Lisa Surihani tiru u..ahahaha

Unknown said...

i love all the collection... =)

Unknown said...

baju A 2 akak...
koz akak nya muka nampak beseri2... jika nak dibandingkan dengan B n C 2..
sebab akak pakai tudung sama warna kot sbb 2 dia x menyerlah

Mimy Hamid said...

suka dengan apa ko ckp....kita berpikiran sama...aku tahun ni beli siap...walaupun ada yang cakap harga baju aku tu mahal sehelai RM250..tapiiii..sama aje kira kos beli kain dan tempah ...lagi badan aku plus size...mahal ye tempah

JunAina said...

Baju merah tu cantik hitam pun lawa biru tu ayu jadi kiranya semua cantiklah.

miss shuwa said...

cantik la kak neena ni. pakai apa pom ttp nmpak cun....

Unknown said...

Jom visit my boutique online too sis neena... Rizq Couture.. Hehe.. sis mmg cantik n pandai bergaya! ;)

Unknown said...

alang2 da blogwalk blog akak, saya round2 dulu n terjumpa this post. i love all the kurung u wear. cantik sgt. tp blom mampu lg nak pakai range rege gitu hehehe. tp all the pic really inpiring. lagi2 laa sejak saya baru start keje gomen ni saya kene pakai baju kurung, tp asik nmpk selekeh aje :(

Unknown said...

akak kalau nak let go dress tu kasi tau ya..hehehe suka..

Unknown said...

if want to let it go inform saya ya kak..hehhe minat.

Blogger said...

mantap

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails