COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, October 11, 2013

Berkorbanlah Untuk Mengecapi Kehidupan Yang Lebih Baik!

Bersempena hari raya korban yg bakal menjelma tidak lama lagi... aku terasa dan terpanggil nak berkongsi bingkisan pendapat tentang pengorbanan dalam sebuah kehidupan! 

Terkadang.. manusia terlalu mudah menyalahkan takdir dlm setiap kegagalan yg mereka lalui! Tidak kah mereka ketahui yg sesungguhnya ade bebarapa fasa anak tangga yg perlu dilalui sebelum kite boleh menyerahkan diri kite kepada takdir? Takdir itu hadir disaat kite sudah berusaha bersungguh-sungguh utk melakukan yg terbaik disisi Allah SWT tetapi akhirnya kite masih menerima takdir kehidupan yg menyedihkan! Seandainya kite tidak berusaha perbaiki diri di jalan Allah.. bagaimana Allah mahu membantu kite sedangkan kite sendiri kerap murka terhadapNYA! 

Jadi janganlah kite terlalu suke menyalahkan takdir apatah lagi menyalahkan Allah SWT seandainya kite gagal dlm kehidupan yg kite lalui sedangkan kite sendiri tidak berusaha secara bermati-matian dlm memperbaiki nasib diri kite! Ingatlah seandainya kite hanya menyalahkan takdir diatas kesombongan diri sendiri yg tidak pernah mengambil sikap utk bermuhasabah.. ternyata kite sedang menyalahkan Allah sedangkan kite ketahui yg Allah Itu Maha Penyanyang lagi Maha Mengasihani! Allah mencipta kite sebagai seorang manusia dengan sebaik-baik akal.. tetapi kite juga dicipta sebagai insan yg mempunyai berjuta kekurangan! Jadi sebelum kite menyalahkan takdir… kite perlu kaji apakah kekurangan diri kite sendiri! apakah kesilapan kehidupan yg pernah kite lalui sebelum2 ini! 

Terkadang Allah menguji utk kite bermuhasabah diri dan perbaiki diri sendiri dan bukan nya berpeluk tubuh sambil menyalahkan takdir hidup semata-mata! Kehidupan ini kite yg lalui… kite yg berhak memilih lorong yg mana satu… seandainya kite memilih lorong A, dan lorong itu menemui jalan mati yakni jalan kegagalan.. kite perlu carik jalan keluar dari lorong A dengan banyak bermuhasabah diri sendiri! kite carik punca dimana silap nya kite memilih lorong A itu tadi! Seandainya ade org di sepanjang lorong A yg memberi arah tuju yg salah kepada kite.. lalu kite perlu buat kajian.. dimanakah silap nya! Dan dalam masa yg sama jangan pulak kite abaikan garis panduan serta arah tuju yg diberikan oleh orang2 yg berada di lorong B kerana berkemungkinan org yg berada dilorong B itu mampu membantu kite keluar dari lorong A yg menemui jalan buntu itu tadi! 

Walaupun org2 yg berada di lorong B itu tidak berada dan tidak melalui pengalaman di lorong A, tetapi itu tidak bermakna org2 dilorong B tidak mampu membantu kite keluar dari lorong A itu tadi kerana terkadang Allah menyediakan orang2 disekeliling kite sebagai perantara antara kite dengan Allah! Kite hidup saling bergantungan diantara satu sama lain.. tidak mustahil org yg melalui di lorong B mampu menghulurkan tangan dgn menarik kite keluar dari lorong A yg penuh onak duri itu tadi! 

Sesungguhnya selagi mana kite sering menuding jari pada setiap kegagalan dlm hidup kite ini adelah berpunca dari org lain dan bukan atas faktor kelemahan diri sendiri.. dan selama itu lah jugak tidak mustahil utk kite terus berada dilorong yg salah dan sesat! Jadi kite jgn mengambil jalan pintas dgn mudah menyalahkan takdir kehidupan sedangkan kite tidak melakukan sebarang pengorbanan dalam kehidupan kite sendiri! Kite boleh berserah pada takdir kehidupan seandainya kite sudah melakukan pengorbanan secara bermati-matian… maka kite berhak pasrah dengan takdir kehidupan! Berkemungkinan Allah mencaturkan sesuatu yg lebih baik buat kite…. Dan di masa yg sama jugak Allah sedang menguji ketaatan kite padaNYA! 

Maka sentiasa lah bermuhasabah diri sendiri.. kerana dengan bermuhasabah diri sendiri.. kite mampu mengubah sedikit sebanyak takdir hidup kite! Seandainya takdir itu punca segala kegagalan… maka amat mudah lah hidup setiap insan di dunia ini apabila.. tidak dpt kenaikkan pangkat.. lalu dia menyalahkan takdir dgn mengatakan itu lah nasib nya sedangkan dia tidak pernah berusaha utk menjadi seorang pekerja terbaik.! Seandainya tidak lulus dlm peperiksaan.. lalu dia menyalahkan takdir dgn mengatakan itu lah nasib nya sedangkan dia tidak berusaha dgn mengulangkaji pelajaran! Seandainya segala pengorbanan telah dilakukan secara bermati-matian.. tetapi pengakhiran nya kite masih dirundung nasib malang.. maka baru lah kite serahkan diri kite secara total pada Allah SWT dengan perasaan redha dan tawakkal! 

Sesungguhnya Allah SWT tidak pernah menganiaya hambaNYA.. setiap yg berlaku pasti bersebab.. Allah memberi petunjuk & hidayah dlm pelbagai bentuk dan cara.. terkadang Allah memberi dugaan, ujian & nasib malang hanya kerana ingin melihat hambaNYA bermuhasabah diri sendiri dan mencarik kesilapan diri sendiri tanpa menuding jari terhadap org lain! Serta Allah ingin melihat kesungguhan kite dlm memperbaiki kehidupan kite ke arah yg lebih baik tanpa bergantung secara total kepada takdir NYA! Ternyata... hidup ini satu perjuangan yg perlu di raih dan bukan nya dibiarkan pada masa & keadaan menentukan tanpa hala tuju!



” Allah swt tidak akan mengubah kehidupan suatu kaum, jika mereka sendiri tak berusaha merubahnya” (QS.13 (Ar-Ra’ad: 11).


4 comments:

Nurzakiah Hanum said...

suka semua entry sis
salam jumaat sis

careno said...

Salam jumaat... sama2 muhasabah diri di hari jumaat...

Mimy Hamid said...

SALAM JUMAAT DAN HARI RAYA AIDILADHA BEB

SoSoMe said...

Well said...thanks kak neen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails