COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, July 10, 2013

1 Ramadhan Kembali Lagi... Setahun Sudah Penghijrahan ku!

Assalamualaikum & Salam Ramadhan Al-Mubarak buat kalian yg masih sudi menjengah ke blog gorjes tapi gonjeng ini! Semoga kalian semua senantiasa di bawah rahmat & perlindungan Allah SWT hendaknya!  Amin....

Sedar tak sedar... Ramadhan tiba lagi... Alhamdulillah.. kite semua masih diberi kesempatan, ruang dan peluang utk terus menikmati kemuliaan bulan Ramadhan kali ini!  


1 Ramadhan tahun lalu merupakan detik penghijrahan yg paling besar berlaku dlm hidup ku di mana aku mula mengenakan hijab sepenuhnya! Syukur atas nikmat hidayah yg di terima... Oh... sesungguhnya terrrrrrrrrrrrrrrlaluu banyak kisah disebalik penghijarahan ini yg ingin aku kongsikan disini... satu perkongsian tentang rasa hati yg ingin aku abadikan di ruangan cinta hati ini!

Serious tak tahu nak mula dari mana.. rasa macam terrlaluuu banyak bende yg nak terpacul dari mulut nie lalu ingin aku transfer kan ke jari jemari ini agar setiap kata-kata itu dpt dinyatakan disini... tapi apakan daya..  aku masih belum punya kelapangan utk bercerita dan meluah kan rasa hati dan berkongsi kisah penghijrahan ku ini disini... Insyallah.. as usual.. sama ade cepat atau lambat.. sama ada masih  segar mahupun dah basi.... aku tetap akan kongsi kan kisah dan pengalaman penghijarahan ku ini disini satu hari nanti!  Akan aku abadi kan ia sebagai satu kenangan terindah dalam hidupku...



Dalam mengecapi keindahan.. tetap ade seribu satu kesulitan yg perlu aku tempuhi!  Kesulitan mengawal perasaan rohani... banyak nya dugaan yg menerpa di saat ingin melakukan perubahan yg abadi... serious bukan mudah... syaitan memainkan peranan nya dengan begitu baik sekali disaat kite ingin mendekatkan diri dengan Sang Pencipta yg abadi... Di saat ini lah kite perlu istiqomah!  Mudah kah utk istiqomah?  Percaya lah yg sesungguhnya bukan mudah utk istiqomah dlm setiap penghijrahan!

Iman senipis kulit bawang.. hati sering menerima bisikan syaiton... Ya Allah.. bukan mudah utk mendekatiMU.. makin aku dekat.. makin bermacam-macam perasaan yg datang menyelubungi... makin macam-macam dugaan yg dtg menerpa!  Makin aku lawan.. makin kuat dugaan nya... Hati mula di bisik dengan perkara was-was... Ohh... adekalanya terasa seperti rebah... mula lah perasaan mengalah dan berputus asa timbul dari hati... disini lah syaitan semakin hebat memainkan peranannya!

Airmata gembira.. adekala nya bertukar menjadi airmata yg tidak keruan!  sukar nya nak mengawal perasaan yg indah ketika berada di jalan yg benar.. utk terus istiqomah (konsisten) dlm sessi penghijrahan yg berlaku dalam diri... hakikatnya diri ini terpaksa akur bahawa ia masih jauh dari sebarang kesempurnaan.. yg mana akhirnya laluan istiqomah itu akan terpalit jua dgn garisan kelemahan, kekurangan & kesilapan diri sendiri!

Terlalu banyak liang liang laluan istiqomah yg perlu dijaga.. tumpuan bukan hanya pada yg zahir.. tetapi apa yg lebih utama adelah yg batin!  yg sebaiknya jaga lah kedua nya.. terkadang hati mudah terdetik.. mulut mudah utk berbicara.. tetapi hakikatnya... ada masa dan ketikanya terlalu payah utk melaksanakannya! Setelah niat dipasang.. disaat itu lah syaitan menjadi peneman abadi.. hati berkata ingin melakukan & berniat sesuatu yg baik.. syaiton pula dtg memberi bisikan & suntikkan yg menjahanam kan!  Disini lah iman diuji dan teruji... Kite perlu kuat... kuat lah duhai hati... kuat lah duhai rohani.!



Alhamdulillah.. setahun sudah berlalu... aku tidak lah sampai ke tahap ade perasaan seperti mahu membuka semula hijab... nauzubillah.. mintak sangat sangatt di jauh kan perasaan tu... syukur ke hadrat Allah kerana masih lagi memberi kekuatan pada hati nurani nie utk terus kekal dlm berhijab.. sekurang -kurangnya walaupun aku kurang dari sudut lain.. tetapi dari salah satu sudut wajib sebagai seorang wanita islam.. aku telah pun memenuhi tuntutan nya!  but yet.. masih terlalu banyak yg perlu di perbaiki hakikatnya... and yes.. I'm fully aware of it!  So jom sama-sama kite berdoa perkara yg baik-baik buat sesama kite.. semoga kite semua senantiasa di bawah perlindunganNYA dan jugak semoga kite semua mampu utk terus istiqomah dlm melalui kehidupan kite selepas ini!   

Insyallah akan aku cuba mencarik ruang dan peluang utk bercerita tentang perjalanan penghijrahan ku pada setahun yg lalu... ade banyak perkara yg aku nampak.. yg aku alami dan yg aku perhalusi disaat aku menerima sekelumit hidayah ini... cerita bagaimana terbukaknya pintu hati utk berhijab.. cerita bagaimana perasaan setelah berhijab.. cerita apa kah dugaan setelah berhijab... owhh.. owhh.. banyak sgt cerita yg nak di kongsi dan diabadikan disini.. insyallah .. semoga ade peluang utk aku abadikan nya dibulan yg mulia ini!



Salam sayang Ramadhan dari Pak Lebai Nuar & Mak Enon Nin! :)






8 comments:

Nurzakiah Hanum said...

salam ramadhan

monamie said...

comel mak enon nin ngan pak lebai nih!! Salam Ramadhan kak :)

Hidayah A Kassim said...

Alhamdulillah..paling comel gtu

Uncle Lee said...

Hello Neena, this coming to you from Canada. I suka your header pic...waaa! Macham old days P. Ramli and Saloma, ha ha.
I noticed the maple leaves on the ground, you wearing gloves. Di mana tempat tu? It must be Fall then.
Canada ke? Or Sweden? Cannot be Termeloh Pahang or Simpang Empat, ha ha.
Just joke joke, ya.
Have a nice day and keep a song in your heart.
Lee.

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

Salam Ramadhan K.Neena..semoga kta sama2 mendapat keberkatan di bulan yang mulia ini.. take care.. ;p

Mimy Hamid said...

samala kita neena ramdhan genap setahun berhijrah..semoga istiqamah

Umaira Umar said...

bagus n alhamdulillah

Rizziela said...

cantik sangat nina

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails