COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, February 11, 2015

Jangan Nak Kutuk Laki Orang Sangat.. Kau Tu Hebat Sangat Ke?


Kite kene ingat... setiap ciptaan Allah SWT itu adelah yg cantik dan sempurna di sisi NYA! Jadi siapa kite nak mempertikaikan ciptaan Yang Maha Esa?


Hakikatnya... kite nie adelah makhluk ciptaan Allah SWT yg selemah-lemah manusia sebenarnya.. Kite lupa bila kite mengkriktik ciptaan Allah.. itu bermakna kite mengkritik Allah Yang Maha Mencipta! Allahuakhbar... takot jugak bile bende macam nie terjadi... ye lah... sebagai manusia yg lemah lagi hina nie... fitrah nya kite nie boleh memandang dari dua sudut yg berbeza... antara sifat kite yg paling lemah adelah organ MATA!


Mata kite nie boleh membandingkan antara cantik dan hodoh! Itu memang fitrah.. aku tak kata orang.. aku dok kata diri aku sendiri jugak.! Mata kite nie boleh membezakan rupa wajah seseorang... yg cantik... yg hensem... yg tak cantik... dan yg tak hensem! Bile kite tengok org cantik... Kite kata... eeehh.. cantik dia nie... then bile kite tengok org yg tak hensem... kite pun terdetik.. adoii.. tak hensem lah mamat nie!


Itu memang dah lumrah sgt kot dlm kehidupan kite sebagai manusia yg lemah nie... tapi pada aku.. bile kite memuji kecantikkan ataupun ketampanan seseorang... kite jgn lah sesekali sampai terlupa yg kite nie sebenarnya sedang memuji keindahan ciptaan Allah SWT! So kite yg memuji seseorang nie perlu ingat yg kecantikkan yg ade pada seseorang itu adelah datangnya dari sang pencipta!


To be honest, aku tak rasa pun diri aku nie cantik sebenarnyer... tapi ramai lah jugak org selalu dok puji kata aku cantik.. aku cantik... sampai penah aku duduk depan cermin berjam-jam dok tengok betol2 muke aku.. ehh.. betol ke aku nie cantik? Tang mana cantik nya? Dah lah muke cam air kopi susu... muke pun banyak bulu roma... terkadang nampak misai kumis.. janggut tak yah ckp lah... tetiap minggu kene cabut ngan twizer... ahahahaha.... so bile org kata aku cantik... aku agak pening gak lah memikirkannya... huhu..


But yet.. aku percaya.. setiap ciptaan Allah SWT itu adelah yg cantik disisiNYA! Cantik dari sudut yg berbeza beza... kite manusia yg lemah nie yg tak dpt nak menilaikan nya... pasal tu aku bile org puji aku cantik... aku gorjes... aku stunning... tak kira lah apa pun pujian yg aku dpt.. aku akan terus ucapkan Alhamdulillah.... Segala Pujian adelah bagiNYA! Aku cepat2 pulangkan dan kembalikan segala pujian yg aku terima tu semula kepada Allah Maha Pencipta! Sebab aku sedar yg org dok puji tu bukan nya puji aku... aku nie hanyalah sekadar peminjam nya sehaja... Allah yg menciptakan rupa paras aku macam nie... so aku bersyukur.. so rasa syukur tu aku panjatkan dan aku pulangkan semua segala pujian itu kepada Allah yg maha Esa!


Tapi bile kite tengok org yg tak berapa nak cantik di mata kite... kite tengok org yg tak hensem di mata kite... oh please lah jgn nak kutuk apatah lagi menghina.! Kalau even kite manusia yg lemah nie terdetik nak kata org tu tak cantik.. org nie tak hensem... adelah lebih baik kite keep it to ourself aje lah.. tak perlu lah nak speak out sgt... nak bagi tahu to the whole world that org nie tak cantik.. org tu tak hensem!



Ok.. punyer panjang mukadimah aku kan.. sebenarnya nak ulas pasal kisah viral adik Adiela Safiyyani! Haha... Anyway, I’m sure semua pun tahu kisah nie kan?? Sebab kisah adik nie memang viral sgt kat social media since last week! Kot ade yg tak tahu lagi kisahnya... meh nak bagi story skit... Adik nie kawin muda.. pastu yg jadik viral tu bile dia up gambar laki dia kat social media dia.. then adelah satu makhluk Allah nie pegi tweet and kata yg adik Adiela nie kawin sebab harta.. Di katanya begitu sebab pada pandangan mata dia suami Adiela nie tak hensem.. pendek kata tak padan lah ngan si budak Adiela nie!


Adiela nie model hijabista... obviously dia cantik lawaaa.. so confirm ramai lelaki diluar sana yg menaruh harapan pada dia... so bile dia war-war kan yg dia dah berkahwin.. dan dia tayang gambar laki dia... mula lah ramai yg meroyan kekdahnya... maka keluar lah statement seperti tweeter tersebut!


Aku rasa tak perlu lah nak meroyan sampai camgitu sekali... sebab aku rasa muke kalau hensem tapi perangai macam setan buat apa??? Banyak jer anak2 org kaya hensem tapi perangai macam haramjadah jer kekdahnya... tapi itu tidak lah bermakna kesemuanya begitu... ade jugak anak org kaya yg baik budi pekerti nya.. dah lah baik.. hensem pulak tuh... fuhh.. ini memang bonus lah kalau dpt kan kat seorang perempuan kan... tapi aku rasa boleh di bilang lah kottt!


Well.. honestly aku rasa bende nie terlalu subjective! We can never judge people from their face... hensem tak bererti baik... hensem tak bererti kaya.. hensem tak bererti jahat..dan hensem juga tak bererti miskin! So please do not ever judge!


Macam aku sendiri ade pengalaman yg lebih kurang sama ngan Adik Adiela nie... waktu aku nak kawin duluuuuu... ade jugak member2 mulut longkang yg ckp kat aku... “Eh.. betol ke you nak kawin ngan dia nie... macam tak padan jerrrr ngan you!” ko ghaseeee ??? nak lempang tak org yg tanyer soalan camgitu kat ko di saat ko nak mendirikan rumah tangga? Waktu tu aku tak lah lempang org yg tanyer aku tu... tapi aku jawab balik camgini.. “Aku tak pandang pada rupa... aku tak pandang pada darjat.. yg aku pandang adelah HATI!” agak terdiam jugak lah org tu bile aku jawab camgitu!


Untitled


Tipu lah kalau aku nak kata aku tak sentapp.... sentap tetap sentapp... org perlekehkan bakal lakik aku... well.. aku memang tahu laki aku memang macam hang kebun waktu aku nak kawin ngan dia... ahaha.. ampun beeee... ngeeeeeeee... tapi aku feduliksss apaaa.... hang kebun pun hang kebun lah... janji hang kebun yg aku pilih nie adelah hang kebun yg berjiwa emas.!


Untitled


Lepas hampir 10 tahun berkahwin... ternyata hang kebun dah bertukar menjadi hang tuah kan? Sorry lah pada yg mengata lakik aku dulu tu... ternyata lakik I dpt menyerap kecantikkan I kedalam dirinya! Muahahaha...



Untitled


Terlajak setujuuuu aku ngan statement adik Adiela nie! Memang betol tu...Lelaki berhati emas dan berjiwa berlian yg perlu kite carik... buat apa ade lakik hensem pastu lepas kawin dia adelah lelaki yg paling jahanam dlm hidup kite! Pendek kata.. biar lah tak hensem.. biar lah tak kaya... yg penting kite bahagia dgn lelaki pilihan kite tu.!


Untitled


P/S: #SayaJual Inner Neck Labuh & Cute Hijab Pin... berminat? Just email me at pin2it.neenaanuar@gmail.com ya! ;)


8 comments:

Anum said...

tiada manusia yang sempurna kan

DYatie ABakar said...

orang yang mulut longkang ni memang raaamaaaiiiii! bagi Yatie argh pedulik kan. apa ada pada paras rupa kalau hati tak ada rupa langsung. bahagia tu bukan diukur dari rupa. sekian. :)

neena.. awak memang iras kajol! cantik!

Aini said...

ternyata lakik I dpt menyerap kecantikkan I kedalam dirinya! Muahahaha...

Hahahaaahaaa... Mantap kak... Inilah contoh isteri yg bagus,share kecantikkan bagi sama rata suami isteri...hihi.. =)

cikbedahlaser said...

Bg org tak ensem.. bg kite yg kawin.. 30 juta kali lg ensem dr yg ngaku diri die tu ensem...

Shima Ahmad said...

Sgt setuju neena..muka hensem tp perangai cam haram pun tak guna gak? Janji kita happy :) salam perkenalan

Zai Zamree said...

kita pon kena gak.
dh la x lawa pstu dpt plak laki x hensem.ms tgh2 ngandung boleh plak org ckp
'cmna la ank hg nti.ikut muka sapa?klau ikut abh dia abes la...'

Sentap gila ms tu tp Alhamdulillah...lahir ja baby tgk...Allah...comeynya Allah bg kt kami.trus diam mulut2 longkang tu

arysha_fayyadh said...

Assalam neena,
eh3
encem pa lakik uols dedolu :)

Cici said...

setuju sis. dulu masa zaman bercinta , I study college husband I tak keje. maklumlah kami budak lagi umo 18. I pun tak kisah. I suka je penampilan dia, tapi kwn kwn cubai tol mulut dia kata selekeh la tak padan la. maklumla I pegi class siap dress high heels. dia fetch I naik moto pakai selipar. sampai dia segan lepak dgn kwn kwn I.

lepas kahwin, dia dapat krja office.Alhamdulillah pegi kerja pakai tie, kemas penampilan. semua dok puji. skg ayat org untung dapat husband mcm tu. ceh

tapi masalahnya I ni lepas kawen ada anak dah nampak macam kakak dia pulak =.= high heels mmg tak pernah pakai dah. pegi jalan pakai selipar ja, kasut hjau handbag biru , aiyoo takde masa nak ngadap cermin

tapi harapnya dia ingat lah macam mana I terima dia seadaanya dulu. hahaha =.=

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails