COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, October 1, 2014

My Wonderful Anniversary Journey to New Zealand – DAY 1 @KL-Singapore-Sydney-Christchurch > HAMPIR TERTINGGAL FLIGHT KESINGAPORE!

Fuhhh... payah betol aku bercerita pasal New Zealand trip nie.! Payah bukan pasal nak kongsi pengalaman sepanjang bercuti di sana... tapi payah sebab nak satu kan gambar dari pelbagai sumber! Selalu bercuti ngan en.teman senang dah tentu2 amik gambar dari camera dia jer.. nie bile pegi ngan member.. dah kene amik gambar2 dari camera dia jugak.. sbb waktu kat sana.. main belasah jer snap gambar ikut sapa2 punyer camera... hehe.. so bile dah balik sini.. bile nak create entry.. mula lah aku pening.. mana kan nak gather gambar dari camera en.teman.. mana kan nak gather gambar dari camera si Lee.. then ade Go-Pro lagik.. then ade gak gambar & video kat iphone aku... iphone en.teman.. huuuwwwwwwwwwaaaaaaaaaaa... memang menjerittt batin aku nak buat entry percutian di New Zealand nie!


Anyway, mungkin ade yg belum tahu... so aku bagi aku refresh kembali... My Wonderful Anniversary Journey to New Zealand nie aku tidak pergi secara berdua-duaan dgn en.teman okk.. trip nie kami pergi secara berempat! Yup, it’s a couple trip! Incase ade yg macam hairan.. ehh.. kata anniversary trip.. tak ganggu ke sessi nak berhoneymoon bile ade org lain?


Alalalala.. aku ngan en.teman nie dah tua dah.. bulan depan genap 9 tahun kiteorg kawin... aku ngan en.teman nie dok honeymoon sesaja sepanjang 9 tahun usia perkahwinan kami nie.. so kali nie saja nak buat kelainan skit.. nak bawak photographer pergi bercuti sekali.. so dpt lah org snapkan gambar kiteorg cantik-cantik! Ahahaha.. ye lah.. kalau aku pergi bercuti berdua-dua jer ngan en.teman.. memang confirm tak banyak aahhh gambar aku ngan en.teman.. ade tu ade.. tapi tak banyak so aku tak puas hati! Haha.. so kali nie dah ade peluang.. kite belasah aje lah.. dah tentu2 tempat pun cantik utk amik gambar potraiture berdua-duaan kan? Hehee..


Ok, macam yg korang dah sedia maklum.. aku ngan en.teman memang dah lama aimed nak pegi New Zealand.. then bile aku ckp kat my BFF Zaa yg aku memang teringin dan ade plan nak gie NZ, tapi aku tak tahu bile aku boleh pergi dan akan pergi... then Zaa terus pesan kat aku... dia ckp kalau kiteorg plan nak gie NZ, dia laki bini nak follow aku ngan en.teman pergi sekali ke NZ! As for aku ngan en.teman, kiteorg takde masalah sebab kiteorg dah buat research.. kalau nak buat road trip kat NZ nie, it is better to go in group pun... sebab south island NZ nie sgt sunyi.. so kalau pegi in group meriah lah skit! Then kiteorg travel semua nya in long distance.. so kalau pegi in group nie kalau jadik apa2 tengah jalan adelah teman!


Walaupun trip nie kami pergi secara berempat... aku tetap nak declare yg trip nie adelah trip in celebrating our 9th Wedding Anniversary.. hehe.. sebabnya lepas nie takde trip utk celebrate our anniversary... lepas nie aku ngan en.teman kene kerja.. kerja dan kerjaaaaaaaaaaaaaa!!! Masing2 banyak kerja kat office lepas we ollzz balik dari New Zealand nie tau... so that’s why we all dah go on vacation awal2.. huhu...


Ok.. now aku mulakan kan lah travelog aku ke NZ nie ikut mana yg aku boleh mulakan lah yer.! Pada yg tak tahu lagi flight route perjalanan aku ke Christchurch New Zealand nie, korang boleh refer pada entry aku yg INI yer!


Yup.. it was such a very far farrr away journey! Percutian ke New Zealand ini lah percutian yg paling jauh aku pernah pergi setakat hari nie.. betol2 rasa diri seperti seorang musafir! Bile bergelar musafir.. solat jamak adelah solat yg paling afdal utk dilaksanakan sepanjang permusafiran!



So pada 6th September 2014, bermula lah permusafiran ku! Aku keluar umah around 12 tengahari.. seperti biasa setiap kali aku nak pegi bercuti, Pak Joe memang suke nak antar anak menantu hantu dia ke KL Sentral.! Dia suke sbb apa tau? Dia suke sbb dia ade member kat area Brickfields.. so lepas dia antar aku kat KL Sentral.. dia akan terus pi jumpa member dia kat Brickfields.. Tapi tengahari tu aku ajak dia makan Burger King dulu kat KL Sentral.. lepas makan baru aku amik KLIA Express ke KLIA2!

1 copy

Oh akak gonjeng semakin sukerrrrrrrr sgt skg nie nak naik flight Air Asia sebab dah KLIA Express direct ke KLIA2!


Dulu waktu Air Asia operate kat LCCT... setiap kali nak ke sana aku akan amik bus kat KL Sentral... oh.. aku tak suke naik teksi... aku pening.... kene dpt teksi yg haprakk air cond nya tak jalan.. lagi toingg kepala hotak aku.. so that’s why aku lebih rela naik bus LCCT... naik bus aku ok.. tak pening sangat... siap leh tido lagi.. hehee..



Selfieeeeeeeee lah sgt dlm KLIA Express train! Aku lagi suke naik express train nie nak ke airport... selesa pun selesa... jimat masa perjalanan.. dlm masa 30 min dah sampai KLIA2!


3 copy


First time menjejakkan kaki di KLIA2 nie.. wahh.. not bad lah.. besar bapak KLIA 2 nih... so you guys better be early kalau depart from KLIA2 ok.. sebab dia punyer departure gate pun boleh tahan jauh tau!


4 copy



Flight ke Singapore depart pukul 5:20 ptg... Around 2:30 ptg aku ngan en.teman dah terpacak kat KLIA2..  3 hours before departure.. just nice utk kiteorg check in our luggage.!  Lepas check in luggage... kiteorg lepak kat kedai nie sementara menunggu kehadiran Lee & Za!  Aku recommend gak korang utk lepak kat kedai nie sebab harga minuman dia berpatutan.. tak mahal macam sesetengah kedai kat dlm airport!


5 copy


Masih sempat berSelfUs kat dlm kedai nie..! ko tau tak pukul berapa time kiteorg amik gambo nie?  pukul 4:15 ptg ok!  Waktu boarding 4:40 ptg.. and gate will close at 4:20 ptg!  Gileeeeeeeeeeeeee lahhh wweiii!!!


Hampir2 kene tak boleh masuk departure gate ok... ade masa 5 min jer utk masuk ke departure hall!  Ya Allah.. seriously aku tak tahu.. entah kenapa.. nak ke New Zealand nie... aku rasa macam aku blurrrrrrrrrrrrr gilerrr okk!  Korang tahu tak aku fikir apa? Pukul 4:40 baru gerak masuk ke area departure hall... walhal 4:40 ptg tu adelah waktu utk masuk dlm perot kapal dah..! Huuwwaa.. seriuosly aku rasa macam aku dah tuaaaaaaaa utk travel lepas2 nie.. otak aku cam tak berfungsi seperti biasa dah... Yang mereka lagi 3 org nie pulak leh ikutttttt jer aku punyer kepala hotak.. sampai lah kol 4:15 tu si Lee yg ckp.. eh jom lah kite kene masuk nie.. then aku ckp.. eh bukan 4:40 ker?  Then dia kata 4:40 tu utk boarding ke dlm flight!  Hoihh.. apsal kejutkan aku lambat sgt???


Sepatotnya pukul 4 ptg kiteorg dah gerak masuk ke departure hall!  Dah lah kene buat passport checking.. security checking before nak ke boarding gate... memang gileerr punyer kerja lahh... sib baik waktu Lee sedar kan semua org tu masih ade baki 5 min sebelum gate di  tutup.. kalau tidak mau terlepas flight ke singapore!  Ohh scaryy nyaaaaaaaaa... kering darah aku ok sewaktu sesampai nya kat boarding gate!   Menggigil aku..  huhuhu...

6 copy


Itu flight kami.. fuhhh.. sib baik ade rezeki nak naik flight nie.. kalau tak... kene purchase new flight tiket lah gamaknya.. itu pun entah ade seat entah idakk.. ishh.. scary lah biler fikir kan balik situasi kering darah nie! huhu..


7 copy


Boading time.... senggeh lah sgt lakik binik nie.. walhal muke before sampai ke boarding gate nie dah macam tapir dah kekdahnya!


8 copy


Ini path way nak masuk ke perot kapal terbang... best dah nak Air Asia skg.. tak macam kat LCCT dulu kene berpanas berhujan bagai.. now Air Asia flight dah ade path way masuk direct ke dlm perot kapal terbang just like for all flights kat KLIA!  btw, ko tengok en.teman kat dlm gambar nie.. bukan main dia menyenggeh kan?  Ko kenal ke ngan pompuan tu Bee oii??  Takpe lah.. akak gonjeng anggap melempar kan satu senyuman itu adelah satu sedekahhhh... moga lakik akak gonjeng tu mendapat pahala sedekah lah yer!  Hahahaa..


9-DSC05114 copy


Yang best nya travel ngan member nie ko boleh dpt moment gambar yg ko tak leh amik sendiri! Hehehe..


10 copy


All set for take off.. so goPro ade.. apa lagi.. SelfUs pleaseeeeeeeee!


11 copy


Makan malam seawal pukul 5:40 ptg.. ye lah kang kat singapore airport tak yah susah2 nak carik makan lagi.. aku pun takde tukar duit Singapore Dollar.!  As usual.. Nasik Lemak Pak Nasir ini tidak pernah mengecewakan.. rasa nya sungguh ohsem!


12 copy


Hello Changi! 


13-IMG_9722 copy


Inil ah pertama kali aku menjejakkan kaki di Singapore Airport!


14 copy-IMG_9730


Ini adelah salah satu tarikkan utama di Changi Airport!  Sapa yg dah penah pegi Changi Airport nie mesti tahu apakah itu Kinetic Rain nie.. serious akak gonjeng is sgt jakun tengok performance Kinetic Rain nie.. eh eh.. bukan akak gonjeng sorang je yg jakun.. aku rasa rata2 traveler yg memasuki Changi Airport nie akan terpegun dengan performance Kinetic Rain nie! hehe..





Khas buat korang yg tak pernah sampai Changi Airport lagi... teruja taakk korang tengok performance Kinetic Rain nie??  korang kalau tak teruja memang korang bukan org yg ade art in your soul lah! Ahahaha... 


16-IMG_9726 copy


seriuosly lama jugak kiteorg lepak kat kinetic rain area nie... geram betol tengok alunan bebola air hujan tu.. nampak lembut jerrrr alunan dia... 


17-IMG_9727 copy


18-IMG_9740 copy


19-GOPR0014 copy


Lepak takpa amik gambar tiada maknanya ya! Haha..


20-IMG_9745 copy


Boleh tahan besar jugak Changi Airport Singapore nie... macam2 ade... nak shopping.. nak makan.. just go to this kiosk.. korang leh dpt info2 yg korang carik!  And oh ya.. Wifi adelah percuma.. you can get a password from infomation counter..


We all ade masa yg agak panjang di Changi Airport.. so my BFF Zaa & hubby dia Lee keluar dari airport utk ke Orchard Road.. Si Lee tu kaki gadget... so dia nak gie shopping kat sana! Ahaha.. Aku ngan en.teman memang malas nak keluar.. lagipun kiteorg tak tukar duit singapore so adelah lebih baik duduk dendiam dlm airport nieh! Hehe..


21-IMG_9758 copy


Bile counter check-in bukak jer.. kami dah tak sabar nak check-in kan beg2 kami!  Haha..


22-IMG_9757 copy


Happy us at Qantas check in counter!  Muke excited tuhh.. first time nak naik Qantas airlines lah katakann.. hihi..


23-DSC05174 copy


Bukti saya bukan org banyak uwang.. kalau banyak uwangg.. saya udah naiki business class seadanya!  Haha..


24-DSC05183 copy


Akak gonjeng memang gini.. sejak sejak dah makin tua nie.. sel-sel kepala hotak susah betol nak bergabung.!  Cepat benor jadik pelupa... bila kesemua boarding beg dah check-in.. baru terfikir.. eh barang itu ade kat mana eh?  Eh barang ini ade kat mana eh? Udah nya buat lah kerja penyelongkaran beg hand carry!  Aku pun tak ingat apa yg aku carik time tu... tapi barang yg aku carik tu ade lah kat dlm beg hand carry aku tu! hehe..


25-DSC05170 copy


Bile beg-beg bagakk dah check in.. baru lah kite boleh berjalan lenggang kangkong dlm airport! 


26-DSC05196 copy


Lagi best bile dah masuk kat area departure gate... boleh layan internet kat gadget masing2 sambil bersila panggung!  Ehhhh.. apsal semua org bukak kasut?   Hahaha.. masing2 dah keletihan berjalan banyak sgt dlm airport...  then kaki memasing pun dah panas.. tak nak biarkan berpeluh.. so bagik lah aircond skit... tapi jgn risau.. tidak ade sebarang aroma yg tidak diingini dirembeskan di ketika ini! Hahaha..



27-IMG_2274 copy


Tepat jam 11:55 malam... flight kami pun berlepas dari singapore ke Sydney.! 


Will continue my fun story at Sydney in next entry yea..  so check it out! :D

11 comments:

Farah Waheda Wahid said...

happening uolss...i want more i want more...tengah tunggu next entry ni...

Chooyaya! said...

Best baca nina punya travel-log and entry each time tapi bila u tulis je 'gonjeng' in each word, i rasa mcm 'potong' je. terus rasa haih. perkataan tu boleh potong mood. or maybe its juz me. :)

mamabeauty said...

tak sabar nak baca yang seterusnya..

ameris said...

mcm tak sesuai je kalu nak bawa anak bila baca entry neena ke NZ ni. huhuhu..

Anum said...

bestnya
happy holiday

Miss Moon said...

tak sabar nya nak baca ....ai likeeeeeeee

Ako Retna said...

perghh banyak nya destinasi perhentian b4 sampai NZ eh hehee

Unknown said...

Saya pun pernah hadapi situasi yg sama masa nak gi Hanoi, Veitnam tahun lepas. Borak-borak kat KFC sampai tak tgk masa, last last salah gi counter departure gate, lari balik gi yg gate yg betul tgk2 queue panjang terpaksa potong queue gi staff counter n minta tolong sana, sampai kat boarding hall tu, boleh pulak staff kat sana cakap " Kapal u yg paling jauh n sudah nak take off, u kena lari.. Terpaksa la tebalkan muka n lari sepanjang landasan tu.. Huhuhuhuhu..

Lulu Caldina said...

gigihlah lulu baca satu persatu ayat tu nin hehe

Anis Azalea said...

Airport Singapura memang best. Last year pergi masih kena guna lcct.

nidda said...

hai kak.. sy jumpa blog ni sbb plan nk g NZ jgk.
knp akk tak naik air asia dr KL ke sydney? mcm lg save je..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails