COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, April 6, 2016

Alahai Kecohnya Perihal Tudung Fareeda!


Since kelmarin kecoh and viral sungguh kisah “Serangan Sweetlove” katanya di butik Fareeda! Aku rasa kebanyakkan dari kite semua dah sedia maklum tentang peminat setia tudung fareeda yg sanggup berkampung di luar butik Fareeda seawal jam tengah malam semata-mata utk mendapatkan koleksi fareeda yg dikeluarkan pada keesokan harinya!


Aku tak pernah ade koleksi Fareeda.. tapi aku penah lah tengok koleksi dia kat kedai… memang boleh tahan jugak lah harga tudung nie.. yg aku penah tengok dulu jenis hard awning and bertengkek-tengkek.. harga memang cecah ratus2… mahal katanya sebab guna material high quality chiffon which kene dry clean! Tu jer lah berapa tahun dulu entah aku tak ingat… tapi lama giler laaa.. that’s the first and last aku masuk butik fareeda.. maybe sebab aku tak minat pakai tudung hard awning and bertengkek-tengkek.. so maybe pasal tu aku tak pernah ade koleksi Fareeda!


Berbalik kepada perihal yg sungguh viral awal minggu nie… rata-rata netizen kecamm cara kendalian Fareeda yg tak sediakan kaedah terbaik utk pelangan yg datang utk membuat urusan beli belah dan ade jugak netizen yg kecam pelanggan fareeda sbb sanggup bermati-matian hanya utk memiliki tudung fareeda!


So dlm hal nie.. siapakah yg bersalah sebenarnya?


Pada aku dua-dua belah pihak pun salah.. baik dari pihak pengurusan Fareeda dan jugak para pelanggan Fareeda!


As for pihak pengurusan Fareeda, tak mustahil as for marketing strategy, diaorg saja tak nak buat system nombor yg proper.. bile org ramai berasak-asak ia memberikan gambaran betapa hebatnya penjualan tudung Fareeda! Pasal tu lah Mawar & Fizo boleh amik video selfie dlm keadaan pelanggan yg sedang berasak-asak tu! Actually system bagi nombor tu boleh jer buat secara proper kalau betol cara kendaliannya.. tapi tu lah as I said.. tak mustahil ianya dibiarkan sebegitu bagi memberikan satu daya tarikkan terhadap produk dan jenama yg dijual!


As for pelanggan Fareeda yg sanggup bermati-matian semata-mata nak dptkan koleksi tudung Fareeda hari tu… serious aku tabik spring atas sifat gigih berasak-asak tuk dptkan koleksi Fareeda.. aku tabik sbb aku tak sanggup nak buat macam korang buat… aku kalau tengok org beratur panjang pun dah mengeluh and sanggup telan airlior utk abaikan keinginan mendapatkan koleksi yg aku nak.. serious aku tak gigih utk bende2 macam nie.. aku tak sanggup nak berasak-asak dlm keadaan yg sesak camgitu… But you guys are really amazing okk!


Tapi aku rasa Fareeda takkan ade business kalau semua pelanggan dia sama spesis macam aku! Ahahhaa… ye lah.. aku hanya akan pegi beli kalau satu2 tempat tu ade bersistematik.. kalau tak sistematik.. sorry lah.. aku memang abaikan ajer… so disini lah kuasa pembeli.. kalau kite pakat ramai2 boikot penjual yg menyusahkan kite utk membuat urusan jual beli.. rasanya baru penjual akan cuba improve! Terkadang boikot nie bukan utk menjatohkan.. tetapi utk memberi tekanan dan pengajaran.. so pasal tu lah aku kata par pelanggan fareeda nie pun silap jugak coz mereka seolah-olah sanggup utk diperkotak-katikkan sedemikan rupa!


Walhal kite nie pembeli patot dilayan dgn cara yg terbaik sekali.. dah lah kite yg keluarkan duit.. so cara layanan pun kene lah baik! Kite as peniaga kalau dah tahu impak volume pelanggan yg besar akan datang.. kite kene lah berusaha mencarik kaedah yg paling terbaik utk keselesaan para pelanggan.. insyallah, bile kite berikan yg terbaik.. rezeki kite pun dpt yg terbaik disisi Allah SWT!


Untitled

Aku ingatkan kes viral tu abis pasal pelanggan yg dok berasak-asakkan nak dptkan nombor.. sekali semalam kecoh dan viral pulak pasal tudung Fareeda yg dijual tu material nya sama dengan material yg dijual oleh para penjual yg lain dan mereka dpt membeli dgn harga yg murah! Haih.. gitu lah nasib peniaga.. kadang bile salah percaturan ini lah nasib nya!


Dalam berbusiness nie memang banyak dugaan dan cabaran nya… aku yg buat business sebesar kuman nie pun ade masa terasa bahangnya! Especially tang nak carik kain.. aku memang seorang yg sgt cerewet dlm segi pemilhan pemakaian aku… so pasal tu lah bile aku buat tudung.. aku pilih material yg aku suke so that aku sendiri boleh pakai! Honestly aku jual tudung bukan utk carik keuntungan semata-mata.. aku jual tudung sebab aku rasa terkadang susah nak carik tudung yg menepati dengan citarasa aku! So bile aku produce sendiri.. aku buat tudung tu seperti aku sendiri adelah pembeli nya.. so bile aku puas memakai.. insyallah aku rasa customer aku pun akan berpuas hati dgn produk yg aku jual!


Lagi satu aku takot kalau seandainya aku overcharge customer.. aku takot nak makan duit yg bukan sepatotnya menjadik milik aku! Nauzubillah… takot! Aku seboleh-bolehnya memang nak sgt jual pada harga yg paling terendah dan termurah pada customer2 aku.. sbb aku tahu kat luar sana memang ade jer tudung semurah RM5 sehelai.. tapi aku percaya setiap org yg berniaga ade rezeki mereka masing2.. Walaupun untung yg aku perolehi tu margin nya kecik.. takpe lah.. janji aku dpt buat tudung yg memenuhi citarasa aku dan jugak dpt memberi kepuasan & kegembiraan kepada pelanggan!


Untitled

Customer nie beli 3 helai tudung Bawal Marsya.. She’s one of my regular customer jugak.. before this dia dah penah purchase tudung sarung express Dhaifah! Bile dpt feedback dari customer yg happy and satisfied with our product… Allahuakhbar.. rasa syukur sgt2! Sesungguhnya setiap yg baik dan kelebihan itu datang nya dari Allah SWT dan setiap kekurangan itu datangnya dari kelemahan diri aku sendiri!


Terkadang kite tak mampu nak puaskan hati semua org.. terkadang kite suke, belum tentu org suke! pasal tu aku selalu pesan kat customer aku.. they are most welcome to give any feedback to me! Any feedback tu maksudnya yg posiitif pun aku terima.. dan yg negatif pun aku terima… pada aku yg feedback negatif tu penting juga dlm proses utk aku membuat penambahbaikkan terhadap produk yg aku produce!


Macam contoh kes tudung Fareeda tadi, dari segi material yg sama dgn produk lain tapi harganya lebih mahal dari produk lain.. isu nie nak kena buat study.. susah nak ckp.. ade macam2 kemungkinan.. macam Fareeda nie overhead kos dia tinggi.. kalau betol material dia sama dgn produk lain.. tapi disebabkan overhead kos yg tinggi membuatkan dia jual mahal.. tapi kalau let say material tu nampak sama tapi kualiti dia berbeza.. so no doubt lah dia jual mahalkan! So isu mahal murah nie memang melibatkan banyak faktor sebenarnya.. susah nak ckp coz ianya sgt subjective!


Alah.. macam handbeg branded lahh.. LV yg dibeli dari original boutique dgn LV gred AA yg dibeli dari China! Terkadang tu nampak macam sebijik sejebon kann.. tapi harga nya jauh berbeza… faktor utama yg ori mahal & yg tiruan murah.. dah tentu2 lah sebab kualiti produk tersebut! Tapi kalau seandainya material memang sama 100%.. tapi penjual A jual terlalu mahal and penjual B jual terlalu murah.. then itu kene buat kes study why yg A terlalu mahal and yg B terlalu murah..! kat sini aku tak mampu nak buat kes study utk perihal Fareeda unless aku pegi jumpa Mawar, Fizo dan jugak penjual yg lagi satu tu utk dptkan penerangan tentang kos sebenar serta buat kaji selidik tentang produk mereka! hehee.. ye lah bile dah buat kaji selidik.. baru lah kite tahu kenapa org nie jual terlalu mahal and kenapa org nie jual terlalu murah kan! tapi tak mustahil jugak.. ade peniaga yg nak untung berlipat-lipat ganda.. so terkadang produk yg sama dgn kualiti yg sama... ade jer peniaga yg overcharged their customer!


Macam aku sgt mementingkan kualiti! Biar mahal skit… janji ade kualiti..! tapi tak semua org sama kan.. ade yg tak kisah takde kualiti.. janji dpt murah... itu lah lumrah manusia kan.. kite semua nie ade citarasa masing2.. so tepuk dada sendiri lah ikut rasa yer! Hehe..


Btw, ni satu lagi feedback dari customer Naazneen Faiqa yg membuatkan aku rasa macam nak nangis!


Untitled

Jangan kecam customer saya Neelopakk… I tetap adore you in your business doing ok! Heeeeeeeee…


Ini lah contoh yg aku katakan… kite manusia nie berbeza-beza citarasanya! Ade org suke giler ngan produk neelopakk.. but ade org rasa produk org lain lagi best dari jenama sefofular Neelopakk! Customer nie one of my regular customer.. mula2 dia beli tudung Instant Damia… then dia beli tudung Dhaifah plak!


Alhamdulillah.. terima kasih pada kesemua customer Naazneen Faiqa.. Your kind feedback.. tak kire positif ataupun negatif.. I truly appreciate it!


3-IMG_7074 copy

Tudung express sarung Dhaifah color pink dah pun sold out! So now tinggal color purple jerr tau.. ini pun dah dlm limited pieces dah.. so cepat2.. sesiapa belum purchase Dhaifah color purple.. korang boleh purchase skg ok sbb Kak Neen masih bagi harga promo @ RM35.00/pc (np: RM38.90)


1-Header FB Bawal

Actually Tudung bawal dull satin Marsya nie Kak Neen nak buat clearance sales sbb stock pun dah tak banyak.. lagi pun dah nak raya tak lama lagi… mana lah tahu kot2 korang nak bergaya ngan tudung bawal exclusive nie di hari raya nanti kann… tapi Kak Neen belum pun buat special announcement about this clearance sales.. but kalau korang nak purchase sekarang boleh jer Kak neen terima… offer up to 50% discount okk… RM21.50/pcs (np: RM42.90) sahaja!!


Untitled

Nie gambar kak Neen selfie ngan tudung marsya color red, ocean & brown.. color gold jer tak sempat nak selfie lagi… hehe..

So kalau korang nak grab offer clearance sales nie.. do Whatsapp me at 019-3769459 / email at naazneenfaiqa@gmail.com ya!

2 comments:

Nurzakiah Hanum said...

macam2 ya

Tyra dan Zami (Tyrazami) said...

Agree kak nina.. act fareeda ni kain dia sama je material dgn yang murah. 6-7 thun lepas i juga peminat Fareeda sebelum Fareeda top lagi. Tapi, sejak ade beli shawl lilit die sama material dengan yang murah, terus black list Fareeda ni. Geram je masa beli dulu pastu jalan2 kat Jalan TAR tengok ade material sama kain jauh lebih murah dari shawl dia.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails