COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, August 9, 2011

My Gorjes Masak Lemak Labu... Juadah Utama Berbuka Bersama My Familia!


Sabtu baru nie.. aku amik kesempatan berbuka puasa bersama-sama my familia... Hari keje masing2 sibuk keje dah tentu2 berbuka sendirian berhad jerk.. so amik kesempatan hujung minggu lah utk berkumpul bersama-sama.. lagi pun.. berbuka dan berkumpul bersama-sama dibulan puasa nie memang aku teruskan jugak as tradisi selepas arwah mak meninggal... and kalau boleh memang tak beli kat luar lauk pauk... masakk lah kami semuaaa seboleh bolehnya.. sbb pada aku.. itu jerk lah kenangan yg arwah mak aku tinggal kan utk kami semua...  So tu yg weekend baru2 nie... aku pakat ngan adik beradik aku masak utk menu berbuka... tapi tak dpt nak masak sama2.. kami masak sendiri2 then baru bawak ke umah ayahanda.. kire secara port luck lah gitu....

Dulu waktu arwah mak ade.. dia lah yg paling sibukkkk sekali sewaktu bulan puasa... macam2 juadah yg arwah mak prepare!  ckp jek nak makan apa.. semua arwah mak buat.. and aku of cozzz laa tolonggg jugak kannn..... takkan  lah nak duduk goyang kaki sampai mak masak siap semua kannn... ehehehe...

So now biler mak dah takde.. pepandai lah masak sendiri... aku memang takmo beli.. coz pada aku feel arwah mak aku tu takde... aku nak jugak masak sendiri.. sbb baru leh terasa yg arwah mak cam adee jerk bersama-sama kami waktu berbuka tu nanti... sbb sewaktu arwah mak ade.. tak penah lah kami makan lauk beli...  and then biler lintang pukang kat dapur wat kerja masak memasak.. pun aku dpt feel yg cam arwah mak ade gakk sama2 kat dapur... coz dia kalau memasakk memang meriah sewaktu berada di dapur.. Owh... only god knows how much do I missed her! :(

DSC_0375 copy
Aku choose nak masak lemak labu since semua org dlm family aku pun suker ngan lauk nie...
Nie lah lauk yg paling simple cepat dan giler bapak mudah nak di masak! yg susah ade satu part jerk! tang nak kopek kulit labu!

DSC_0327 copy
kalau nak kopek kulit labuu yg bukan main keras tuu. make sure pakai pisau yg super tajamm!  If not berpeluhhh gak lah nak mengopek nya!

DSC_0329 copy
Labu nie keras di luar tapi bukan main lembut di dalam.. sikit lebih kurang cam org punyer character jugak la... nampak keras diluaran tapi hati sangat lembutt dan gorjes! ahahaha.. :p
Camne nak masak lauk nie? Oohhh!! the very super duperrr senang giloozz!! sambil tengok layan movie kat HBO pun leh masak lauk nie... kot laah... ade yg tak tahu.. meh nak share... dulu dah penah citer kot.. tapi takpe.. kite citer lagi sekali yerr! ehehehee...       

DSC_1978 copy
Santan, Cili Merah yg di hiris, Serai yg di titik, Ikan Bilis @ Udang Kering, Bawah Besar yg di hiris & Daun Kunyit yg di siat-siat!  Pastu Labu tu make sure di potong secara daduu...

Cara-cara menyediakann....

~ Tuangkan santan ke dalam periuk dan tambahkan air secukupnyer....

~ 'Campakkan' saja bawang besar, ikan bilis, serai, cili merah & daun kunyit ke dlm santan....

~ Biar santan sampai mendidih....

~ Masukkan Labu....

~ Kemudian bubuhkan garam dan gula secukupnya....

Senangg kan? Ok.. pasangan kepada masak lemak nie adelah sambal belacan! kalau takde sambal belacan... memang tak lengkap rasanyer!  tuu yg aku buat sambal belacan mangga tuuu!  Yg benor nak carik buah kuinin @ bachang.. tapi tak ketemuan lah pulok!  Somanggaa pun manggaa laahhh!

Since aku dah masak lomak & buat sambal belacan... akak aku pulak amik alih tugas...

DSC_0376 copy
membeli & menggoreng ikan...

DSC_0374 copy
dan prepare sayur bak choy with fried garlic & oyster sauce!

DSC_0384 copy
dan semua org pun berbuka puasa dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan!  :)
Alhamdulillahh... walaupun satu lauk main dish.. tetappp kenyangg... lauk banyak2 lagi buat pening kepala sebenarnyer.. tak tahu nak makan yg mana satu! hahaha...  Lepas nie kite makan desert pulok!  nak tahu.. tunggu lah di entry berikut nya yer! :p


25 comments:

Anum said...

memang rajin masak ek
bagusnya

Mimy Hamid said...

aku nampak nuar sibuk menuang kicap...hehehe....aku tak gemar labu neena..tak tau napa..padahal uamh aku pemakan tegar..apa rasa ek labu ni...sedap ek

Kyra said...

bestnya berbuka dengan family...

shuhadah Zainol said...

mmg best kan berbuka ramai2...:)

marinahunny said...

terernye..kalah chep wan..hehehe

GREENJADE said...

best kan buka ramai2 ni. thx sis kasi idea..

labu ada ni ..igt nk buat serawa..now betukorrr mau bikin masak lemak alh hehehe

Unknown said...

ble msk mmg mneyelerakan....labu msk lemak kegemaran ayah mia..tp mia x berapa suke sgt..pandai msk je

Biqque said...

aaaaaaaaaaaaaaaa sedapnyerrrrrrrrrr!

u pun takde mak ke? :( kita serupa...mmg rindu sgt2 kat dia...sob sob!

mizzura said...

paling berkenan tengok sayurrrrrrrrrrrrrr...hehehhehee..

Anis Azalea said...

yummeh. sedapnya masakan hang neena.....

NeenaAnuar said...

˩α∂ʏвιя∂ℓʋʌѲиɛ:
hehe.. betoi2.. makan begitu saja pun dah sedap kan! ;D

NeenaAnuar said...

Anum:
hihi.. tak lah rajin manaaa.. but bulan2 puasa nie sometimes TERpaksa merajinkan diri memasak sebab nak beli kat luar tak berapa nak sedap... kalau tak puasa takpe lagi.. sbb seharian macam2 dah makan macam2.... hehehe...

NeenaAnuar said...

Mimy:
hahaha.. si nuar memang hantoo kicap! makan lauk apa punnn mesti maukk tabor kichap! ehehe.. owhh.. labu nie sedapp laa pada aku.. dia manis2 lemakk rasanyer! :D

NeenaAnuar said...

Kyra:
alhamdulillahh... masih diberi kesempatan utk kami berbuka bersama... :)

NeenaAnuar said...

Shu:
yeaa.. sekali sekala berkumpul camgini.. memang meriah! :)

NeenaAnuar said...

marinahunny:
*gulp* ahahaha.. takde maknenyer leh kalahkan chepWan! :p

NeenaAnuar said...

GreenJade:
hihi.. u're most welcome dear! yeaa. at times berkumpul camgini memang meriah! :)

NeenaAnuar said...

Mia-Ina:
hihi.. ok lah tuu.. at least mia boleh masakkan utk ayah kan! :)

NeenaAnuar said...

Biqque:
owh really.. kire sama lah kite nie yer.. al-fatihah for your mom..

NeenaAnuar said...

mizzura:
hihi.. memang sayurrr tuu mabeless! :)

NeenaAnuar said...

Eri-chan:
alooorr ko nie.. mana ade beb.. biasanyer jek laa! hehehe..

PinKy MoMMa said...

neena ai tak makan labu huhu..tapi sgt tertarik menarik bak choy kamu tu huhu..

adakah kamu yg didapur itu..sgt bz ;p

NeenaAnuar said...

PinKy MoMMa:
hehe.. sayur bakchoy tu senang giler membuatnya tau! :D

owhh.. di dapur tu my elder sister! I tukang amik gambar2 nie semuanya! hehehe.. :D

sW33tdARLiNG said...

oohh resepi masak lemak labu saya tak letak serai. just letak pucuk manis jer

NeenaAnuar said...

sW33tdARLiNG:
yea.. pucuk manis pun ok gak! dah lama tak makan masak lemak pucuk manis! teringin pulak! hehehee....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails