COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, October 16, 2012

Macam Mana Aku Boleh Hamil Selepas Hampir 7 Tahun Mendirikan RumahTangga!

*termenung depan lappy hampir 10 minit dengan mengadap blank post sebelum jari jemari rancak menekan butang keyboard*

Serious aku memang tak tahu nak mula macam mana... ade macam² memori dok berlegar dlm kepala... tinggal nak ditransformasikan ke ruangan alam maya nie saja! tapi bile asal nak mula nak menaip jerr... tertiba rasa cam blank.. rasa nak mula jerrr blankk.... bile blankkk jer rasa nak mula.... Ehhh!

Ok lah.. blank tak blank.. kite kene fill in the blank blog post nie jugak!

Eerrrmmm.. dari mana nak mula yer???

Ok.. kite mulakan dari macam mana aku boleh pregnant? Yes! Ini lah soalan yg paling hotttt sekali! hot sebab ramai gilerrr my blog readers & member FB yg dok comment & inbox aku bertanyakan macam mana aku boleh hamil? Kalau org baru kawin ditanye soalan ni memang cam agak bunyi bengong jugak lah kan... tapi nie dah hampir 7 tahun berkahwin... of coz lah secara fitrah nya soalan seperti ini timbul:-

"macam mana you boleh pregnant? ade amik ubat or buat apa² treatment ke?"

Memang tak dinafikan... aku memang jarang.. eh bukan jarang.. in fact tak pernah langsung bercerita tentang Trying To Conceive (TTC) kat I'm Yourss nie! Kenapa aku tak bercerita and not sharing anything about it here? ok.. reason dia nanti aku up on next entry yea... now aku just nak citer dulu macam mana aku boleh pregnant! coz ini lah soalan yg KORANG dok tanye aku dan suruh aku jawab secepat yg mungkin!

Ok KORANG yg dok bertanya soalan nie adelah secara majority nya dari golongan para² isteri yg dah berkahwin tetapi masih belum mempunyai cahaya mata lagi! ade yg usia perkahwinan baru bulanan dan ade jugak yg dah mencecah belasan tahun tapi masih belum dikurniakan zuriat... so they all like very excited nak tahu apa rahsia aku boleh pregnant pada usia perkahwinan 7 tahun! kot lah ngan petua aku tuh diaorg boleh try out and boleh pregnant jugak kann! Oh ya... ade gak member yg dah kawin... dah pun dikurniakan seorang anak... and she's trying very hard to conceive for a second child.. tapi susah sgt nak lekat... tetap inbox and tanye aku ade ker aku buat apa² treatment!

Subhanallah... time ramai yg tanye kat aku nie.. terasa touchingggggggg sesangattt! yea lah... ramai rupenya insan² yg masih menunggu kehadiran permata hati mereka! Hadirnya benih zuriat sebagai penyambung waris & sebagai tanda kasih sayang antara penyatuan dua hati atas dasar ikatan perkahwinan!

Allahuakhbar! sesungguhnya Allah Maha Besar! DIA Maha Mengetahui apa yg terbaik buat hamba-hambaNYA!

Ok.. basically to be honest with you guys out there... especially buat para² isteri yg TTC... dlm journey pregnancy aku nie... aku memang aku takde buat apa² treatment langsung! Kenapa aku tak buat treatment? about this pun aku akan sharekan in the next entry yea!

Cuma yg pasti aku memang sangat terharu dan sangat teruja dengan kehadiran my tiny dot nie walaupun hanya buat seketika sahaja! Allah pinjamkan nikmat itu buat kami utk kami berdua mensyukuri dan ingat akan kekuasaan & kebesaranNYA! Yang pasti... paling mengharukan dan membahagiakan kami suami isteri apabila kami berdua tahu yg kami berdua adelah pasangan yg normal! kami mampu utk menjadi ibubapa sama saja seperti ibubapa² lain diluar sana! itu yg paling menggembirakan kami berdua sebenarnya!

Memang seriously ibarat hidup mati semula pun cam tak percaya jer yg aku pregnant pada pertengahan bulan September yg lalu! Aku nie period memang tetap! aku takde masalah period coz period aku sgt punctual.. every month... cukup cycle... dia akan appear! so bile cycle bulan September hari tuh dah lewat dua hari pun aku dah buat UPT terus! haha.. gile tak sabar! Ok... about my pregnancy journey... aku jumpa doctor gynae kesayangan aku tuh.. pun aku akan up kat entry yg lain yer... hehehe.. ye lah... kang aku buat entry panjang berjela... jenuhh plak korang nak baca... so kite buat stage by stage lahh ye! :D

Yang penting aku dah pun menjawab soalan yg paling banyak diajukan pada aku bile aku disahkan hamil... "macam mana aku boleh pregnant? ade buat apa² treatment ke?" dan jawapan nya adelah... TIADA!

Aku harap korang para² ibu yg TTC jgn lah rasa kecewa bile dpt jawapan dari aku adelah TIADA ye... sbb memang serious aku takde buat apa² treatment secara berkala pun kerana aku sebulat-bulatnya percaya pada kuasa Allah! well as I said earlier.. aku akan eleborate more in my next entry kenapa aku lebih kepada just go along with the flow.! 

Oh yaa... cuma ade lah satu treatment yg aku buat actually.. walaupun aku dah buat treatment tuh pada 2 tahun yg lalu... but aku rasa because of that treatment jugak yg sedikit sebanyak membuahkan hasil jugak utk pregnancy aku kali nie! and I think I should share this with you guys yg masih belum buat check up on it! apa dia??

Kalau sapa² yg dah lama follow my blog nie... tahu lah yg in early 2010... aku pernah buat operation kan? Ok... operation tuh pun berlaku cam mimpi jer! and ianya pun berlaku atas sbb aku ade bleeding tanpa henti after my period dah over! kan aku dah kata yg period aku tetap.. paling lama pun keluar dlm 10-12 hari je.. tup² in 2010 tuh period aku keluar lebih dari 12 hari.. so pegi check... rupe-rupenya aku ade ketumbuhan dlm rahim (cysts)! 
So, doctor gynae aku memang suggest utk aku buat operation immediately walaupun ianya tidak lah memudaratkan... tapi takkan lah nak dibiarkan bleeding dan camgitu saja kan.. so aku pun pasrah buat operation tuh... and kalau korang nak tahu.. itu lah pertama kali nya aku berjumpa doctor gynae and do a full checkup on gynae issue! uhuhu...

So, waktu check ade cysts tuh lah doctor bagi tahu yg rupe-rupenya saiz telor kecik! ibarat saiz telor aku tak berapa nak matang! doctor ckp waktu before buat operation tuh.. saiz telor aku around 9 jer... doctor kata kalau nak sihat saiz telor nie kene 12 paling kurang... kalau dpt saiz 14 ke atas tuh memang terbaekk lah! Ingat lagi Dr. Marsita ckp yg pasal saiz telor tak matang nie lah yg membuatkan kite susah nak pregnant! uhuhu... 

Lepas buat operation buang cysts nie.. alhamdulillahh.. period aku tetap takde masalah... then saiz telor aku pun dah semakin matang dengan progress dari 10-14! and alhamdulillah jugak aku dpt lah merasa alam kehamilan pada bulan September yg lalu... So, if korang tanye aku apa treatment yg boleh korang buat if korang betol² trying very hard to pregnant.. maybe korang boleh check dengan doctor pakar gynae... check rahim korang.. kot² lah if ade cysts... buang lah.. jgn takot.. tak mati derr ko buat operation tuh... tengok aku dah lahh... hidup sihat walafiat lagi nie ha.. hehehe..

And then check lah sekali saiz telor korang tuh saiz nya berapa... biasa doktor pakar sakit puan boleh check saiz telor korang berapa! kalau tak matang... then get a treatment yea! sekurang-kurangnya kite buat jugak check up dan usaha sedikit sebanyak kannn! then lepas kite serah pada Allah utk menentukan bile kah rezeki itu bakal menjadi milik kite!

Walaupun permata hati kami bercambah dlm rahimku buat seketika... tetapi aku yakin itu lah yg terbaik buat kami suami isteri.... kerana kami percaya bahawa percaturan Allah itu adelah yg terbaik! :)

43 comments:

Anum said...

terharu baca entry sis

cinda said...

salam...saya dah masuk lapan tahun kawin..juga masalah telur tak matang atau dalam bahasa sains dia pcos..insyallah akan tiba masanya ..insyallah..taknak try lumiglow ker?

Biqque said...

sometimes, when u did nothing, that is where it happened kan...

i've been married for 5 years and still TTC...did check both, hubby and i, both normal...doc and "tukang urut" said the same thing "it's not the time yet, on God's will"...

i did share what i did in my blog coz i wanna help others who still wondering why, what, and when...

in case u/others wanna read :
http://biqque.blogspot.com/2009/10/2-thumbs-up-for-lppkn.html

http://biqque.blogspot.com/2009/12/gonal-f-makes-you-becoming-junkie.html

http://biqque.blogspot.com/2009/12/not-only-gonal-f-now-its-pregyl-that.html

what we do now is just go with the flow, have fun traveling overseas, and hope for better future :) have faith neena, only Allah knows whats best for us...

(good to see that u r hijabster now, i just becoming one too! :) i dah bleh buat like ur tudung tu hehehe!)

Unknown said...

ok kak, thanks sgt, fira ada endometriosis, hari2 tak lena tidur fikirkan pasal anak..... 2 tahun masih lagi menunggu

suwara entertainment said...

sabar ye sis. setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya. Allah nak uji kita sebagai hambaNya. setiap manusia di atas muka bumi ni diberi ujian yg pelbagai. semoga sis tabah dan sabar hadapi dugaan ini ye. :)

Mimy Hamid said...

tertarik dengan isu size telur...oo baru ku tau..thanks neena sharing...good info..segalnay berlaku ada hikmah tau..jangan sedih sedih ..aku doakan lepas ni sekejap je ko dah lekat balik amin

"Ya Allah kau permudahkan jalan kehamilan untuk kawan ku Neena supaya dia memperoleh zuriat..amin"

mummy alisha said...

Saya pun 5 tahun kawin baru dapat raya haji 2011... sy buat pembedahan laparoskopy kerana size telur kecil... alhamdulillah lepas 3 bulan operation dapat baby... banyakkan berdoa sekali...

Lulu Caldina said...

ada org berkata, apa yang kita nak sangat, itulah yg kita takkan dapat. ataupun lambat dapat. Dalam hal ni, lulu rasa, masa terjadi tu, (kehamilan) both of u takde rasa tension atau terlalu fikir psl bayi.. dan yelah, bila dah rezeki, apa pun sebabnya, kita tetap terima. Lulu percaya, bila Allah tak bagi rezeki buat kita, pasti akan ada rezeki yang lebih baik suatu hari nanti.

Memanglah berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul, namun, lulu yakin neena seorang yang tabah..
Di samping belum memiliki zuriat, neena punya kehidupan yang hebat dan suami yang sangat penyayang. Sbnrnya, ada lebih banyak hal lagi yang patut neena rasa bersyukurkan?

Percaya tak? Lulu ada kakak sepupu. Dah kahwin lebih 20 tahun. Dari tahun pertama, sehinggalah usianya menjejaki 40+, dia cuba pelbagai usaha hanya untuk seorang anak. Tapi hingga kini ianya tidak berhasil. Namun, alhamdulillah, disebalik kesusahan itu, dia dikurniakan sesuatu yang lebih baik. Suami penyayang, kerjaya yang semakin baik dan kehidupan yang boleh dibanggakan.. alhamdulillah..

Senyumlah dear, insyaallah, lulu doakan impian neena dan suami akan tercapai suatu hari nanti.. insya Allah.. (maaflah dah terpanjang..huhu)

Mooniqueen said...

Insya Allah, suatu mase nanti, u'll get pregnant k... Maybe tuhan nak uji u kuat ke tak sblm u betul2 jadi parent nanti... Pasti ade hikmah atas apa yg terjadi ni...
Tapi I paling respect n salute kat u, sebab u very calm n relax after what was it happened...

yang sengal itu aku said...

terharu nya.. saya rasa betul cakap biqque..
"it's not the time yet, it's on God's will"...

terharuu sangat.. hopefully 2thn yg penuh debaran ni, sy diberi kekuatan utk terus menunggu & bersabar dgn ujian Allah s.w.t ni..mohon sekuat rakan-rakan yg TTC ni.. for me..it's good to be around people who face the same issue..or worst the me..coz i cant have all positive aura from them and i can motivate myself...jgn ingt sy je yg hadapi kesukaran..ramai lg diluar sana.. kdng2 kena tgk kesukaran org bru kita sedar kesenangan kita.. =) good writing one Kak Neena!!

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

Syabas kak neena sentiase kuat..dan semuge terus kuat dan tabah...pasti ader rezeki aminn

Deqna said...

itulah dinamakan rezeki dariNya..

ko tau tak ofismet aku baru keguguran baru2 ni... tup2 sekarang ni tengah preggy lagi tau...

so, aku harap, walaupun ko dah abis 'pantang' pasni, ko kena hati2 tau mana tau kot lekat lagi kan...

aku sentiasa doakan yg terbaik buat korang berdua :)

puan.mila said...

terharu sgt baca entri sis..saya bersyukur sgt2 3bulan after kahwin trus prgnant, baca entri akak terus panjatkan lg rasa syukur itu..Alhamdulillah..untuk akak,sabar ye kak..Allah dah tentukan yg trbaik tuk umatNya..InsyaAllah rezeki tuk akak preggy berhasil lg lps nih..i'm mom to be tolong doakan tuk akak ye :)

ijan said...

dear neena.

memang pun kan, kadang2 tiada apa yang kita buat utk pregnant, Allah berikan rezeki tanpa diduga.

Yang pasti, neena dan suami adalah pasangan yang sihat untuk menjadi parents one day, insya Allah.

Cant wait for the next entry

Take care

mamashikin said...

insyaAllah sy yakin sis akan dpt baby yg comel nanti...
kebanyakan drp pngalaman kawan2 dan org terdekat..bila dah berjaya pregnant utk kali pertama..insyaallah kali kedua nanti pun mudah lekat...doa banyak2..

mizzura said...

Thnak you semua...eh...siapa yang tuan punya blog..? haha...yela sbb lain pun tolong bagi info..kiter baru setahun jer..tp pun taknah cerita pasal TTC dlm blog, sbb segan kot..
last month, ada suruh bidan yang urus kak ipar pas bersalin pasal urut sbb dah setahun tak preggie..bidan tu cool je rilex dulu, setahun takde ambil peluang ni gi jenjalan..nanti dah ada anak susah...dia macam tau je kitorang sefamily dah mcm2 plan vacation next year..so, kesimpulannya mungkin tuhan tahu bila waktu yg terbaik untuk kami..(tp nxt year dah 3 series..hmmmmmmmm)

Cik Areja said...

sob...sobs..sobss... terharu dan tergembira baca entry sis neena.. heee.. Alhamdulillah akhirnya kak neena dh semakin bertabah.. Aja pun dah dpt semangat baru..hehee.. merancang utk hamil kedua selepas keguguran bulan ogos hari tu..
rupanya kak neena ada cyst.. samalah mcm ibu Aja, tapi dia tak buang2 lagi.. kesannya sampai hari ni dah hampir setengah tahun dia tak period.. walaupun dia sudah berumur 48tahun..

Aida Tasrip said...

semoga kak neena cepat sembuh n sentiasa ceria selalu..Allah pamerkan pelangi tuk kita hargai tapi Allah akan berikan matahari yang menyinari hidup akak dgn abg nuar selepas itu.insyaallah...amin

SyaNa said...

yup Allah lebih tahu ape yg terbaik kan ;-)
semoga anak korg tu bleh doakan mak apaknye di syurga sana

kire lega kan even sekejap jek baby tu hadir..tp buktikan korg normal
mcm aku ni mmg x normal :(
nak peknen kena buat IVF
tp kuasa Allah kite tak tau kan

1st baby aku buat IVF after trying 5yrs
ni baby da 2thn tgh kumpul duit nk buat IVF gak..
investment jangka panjang kekdahnye
harap anak2 nanti boleh doakan aku suami isteri..

Gieyana said...

Alhamdulillah...I Love your way Neena..Awak mmg tabah sangat dari the way u wrote..but dalam hati u siapa tahu kan..But i happy for u coz ada teman yg sangat memahami & both of u mmg sangat2 romantik..

setiap perancangan Allah tue ada hikmahNya..

NI saya copypaste dari blog kwn baik sy kata2 semangat nie..Alhamdulillah, after 5 thn kawin Allah makbulkan doa mereka..

::SebagaiRenungan::
“Jika kita telah berusaha tetapi masih tiada hasil, maka kita wajib percaya pada qada’ dan qadar Allah. Cahaya mata adalah hak Allah, jika Dia belum mahu mengurniakannya, maka redalah, jangan terlalu gusar kerana tidak semestinya tanpa anak kita gagal dalam hidup,”

AIN NAZRI said...

alhamdulilah... betol cakap akak.. bila dapat preggy even kejap, nikmatnya adalah bila kita tahu yang kita normal.. dan Allah tahu yang terbaik buat kita... semoga akak cepat abes pantang dan sihat + cergas

natrah jaafar said...

Kak sy pon ade buat rawatan mase baru kahwin 4 bulan..sbb period tunggang langgang..then jumpe doc masita..she said sy ade pcos..juga sbb utama telur tak matang..then she decide to operate...takut jugak..tapi bile pikir balik taknsalah kite usaha cara tu..so skang alhamdullilah bukan telur je makin membesar..sy pon membesar jugak..kikiki..kak harap akak tabah..semoga satu hari kite akan rasa nikmat yg satu itu..insyaallah (;

cikbedahlaser said...

smoga terus tabah akak...
sy aritu je ade ikut treatment.. skrg.. just follow the flow.... insyallah.. ade rezeki itu utk kite nanti kan..

x sabar nk baca cerita sambungan nih.. hahah

Linda said...

hi neena. sorry for the lost. u nak try PB tak? boleh help to conceive and help utk kecutkan ovarian cyst. visit by blog for details :)

Nuries Ismail said...

touching...

Waney Zainuddin said...

semoga Neena tabah. Take good care of yourself. Who knows? Pasni ada rezeki melekat lagi. Macam my friend, tunggu bertahun2 juga nak preggy. They even adopted a baby sbb terlalu nak cahaya mata. Few years pastu tup-tup preggy & terus berderet2 anak sampai 5 org. Allah tak kejam. Byk2 doa & mohon pada NYA :)

fazilamz @ iLa said...

Salam...
rupa-rupanya ramai yang menaruh harapan dan terus mengharap...ila ingtkan kami jer insan terpilih untuk terus menunggu....hanya mereka yg senasib sahaja yang mengerti apa yang kita rasa, apa yang kita lalui....

Mcm ila pernah preggy 3 kali...tp semuanya keguguran...last abortion thn 2010 and after 1 year rest...we planning tp smpi skrg still blum ada lg peluang itu....
Neena mcm my hubby, dia sgt percaya dgn kuasa Allah, dia selalu kata, kalau Allah nak bg dia akan bg bila tiba masanya....dan segala yg berlaku adalah yang terbaik utk kita. Walaupun rasa sedih (tipulah kalau ila kata ila x sedey pape pun) tp hubby adalah kekuatan bg ila...
Bg semua yg senasib....kita adalah insan istimewa yg dipilih olehNYA utk lalui semua ini....

Farra said...

Salam sis,
xpelah sabar atas apa jua ketentuanNya..InsyaAllah ada peluang itu nanti yg penting kita percaya Allah itu adil dan memahami. Saya juga pernah alami apa yg telah dialami setelah berkahwin selama 5 tahun lebih barulah saya dikurniakan anak..saya juga telah membuat operation membuang cyst...tetapi apa yg menariknya...saya tidak sedar kehadiran anak di dalam perut saya sehinggalah bayi dalam kandungan berusia 5 bulan...sangat ajaib, sangat pelik dan apa yg lebih penting saya bersyukur sangat2 Allah beri peluang dan Allah permudahkan saya...tanpa ada alahan cuma saya berasa letih di waktu petang n malam...letih yg teramat....di awal kandungan saya itu...saya memang lasak, saya makan apa sahaja termasuk nenas dalam kuantiti yg sgt banyak memandangkan sebelum sy pregnant saya tak suka...tp itulah kurniaanNya...kandungan saya kuat sehinggalah saya sedar bhw sy mengandung setelah 5 bulan bayi di dalam kandungan....Alhamdulillah...saya bersyukur sangat...dari situ saya sentiasa mengingatkan diri sendiri betapa besarnya kuasa Allah itu...InsyaAllah saya berusaha menjadi yg lebih baik....

Unknown said...

Allah itu Maha Perancang... serahkan segalanya pada Dia... :D

Qaseh Suhaida said...

setiap masalah ada penyelesaiannya...yg penting kita kena Doa + Usaha + iktiar + Tawakal.

NM02 said...

sabarlah sayang, kami pun 7 tahun menunggu, akhirnya berkat kesabaran, doa dan terus berusaha, Allah swt turunkan juga rezeki buat kami. alhamdulillah

ape orang tak kata pd kami, mm..lantaklah dear. bila dah perut membuncit, baru terbeliak besau biji mata yg mengkeji itu. baru dia tau!

kami doakan moga ada ruang utk neena dan suami merasai nikmat menjadi ayah dan ibu. insyaAllah



RUBY said...

Terharu baca....sebab saya sendiri dah setahun berkahwin...tpi belum dikurniakan cahaya mata...Allah itu Maha Mengetahui untuk hamba-Nya..Usaha..Sabar dan Tawakal...apa pun..Congrats sis...

Marlia said...

babe i know u are strong! se strong zaman sekolah2 dulu2. He know the best! Xpa nanti lepas ni kita preggy sama2 plak
hehehehe Insya allah babe... aku pun go with the flow but sometimes I felt that He knows what Hes doing. Just dont stop believing. Insya Allah. ****pesanan to my self jugak ni***

NeenaAnuar said...

TQ SO MUCH ALL FOR YOUR SUPPORT & DOA! SUNGGUH SAYA TERHARU DENGAN SETIAP COMMENT YG DITINGGALKAN DISINI..

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KALIAN SEMUA.. DAN SEMOGA KITE SEMUA YG MASIH TTC AKAN DIKURNIAKAN OLEHH ALLAH SEORANG PERMATA HATI YG ABADI SUATU HARI NANTI.. SAYA TURUT MENDOAKAN KALIAN SEMUA! AMINN!

LOTS OF HUGS AND KISSES TO YOU GUYS! ♥ ♥ ♥ :)

Azie said...

salam sis.. yang penting dah berusaha dan bertawakal pada Allah.. Allah Maha Mengetahui, ada hikmah dan sebabnya yg berlaku pada diri manuasia kan.. Tidak semestinya apa yg kita nak dimakbulkan Allah, He knows BEST!! Mcm sy dulu terpikir nak ambil anak angkat tapi alhamdulillah lps tu pregnant.. Yg penting jangan berhenti berusaha yaa..;)

mungkin boleh membantu
http://www.vitasihatcantik.blogspot.com/2012/10/tips-hamil-dengan-gla-complex-shaklee.html

~ anna ~ said...

Sy pun penah kguguran 2kali..yg paling sedih kguguran pertama dah ckup sifat,jatuh sendiri depan mata..ape pun stiap ape yg brlaku ade hikmahnye, mungkin anak2 sy tgh brbhagia n bermain di syurga..smoga anak2 ini mnolong kita di akhirat kelak..amin

suharina said...

Alhamdulliah segala ketentuan drp Allah hanya Di yg tahu ape yg terbaik utk hambanya...saya masih blm dikurniakn zuriat sendiri w/pun tlh hmpir 13 thn bkahwin...mase kawin dulu saya dgn adik kawin sama...adik slps sebln kawin dh preggy...skrg dikurniakan 3 org cahayamata..perasaan saya masa tu Allah saja yg tahu...bila time raya mmg tk nk blk kg..takut nt tk blh nk kwl perasaan sedih. Slos tu adik lelaki plk kawin..dia pun dikurniakan 3 cahayamata...bertambah stress hidup saya...tp suami selalu bg smgt dia ckp dia tk kisah xde ank dgn saya...yg ptg saya ade disisi dia. Tp saya rase kekrgn diri..penah saya berdepan dgn mak mertua dan suami..mtk dia kawin lg..utk mase dpn suami...mak mertua tk setuju...begitu jgk dgn suami...menanggis en suami dan merayu jgn ckp psl kawin...igt mcm mane kita diketemukan kembali slps dia melihat saya dlm komuter..dia terus telepin mak dia bgtahu dia nk kawin. Dia cuba dptkn no telepon drp adk angkt saya...yg sama2 dlm komuter...dia cuba hubungi saya tp saya tk layan...sbb dia selalu cal..saya pesan kt kwn kalau mamat ni cal ckp saya dh pindah..akhirnye dia pasrah...hmpir 2 thn terputus hub...kami di ketemukn secara tk langsung d book fair thn 2000...dictu kami berkenalan blk...seminggu kenal..terus tunang dn pd 30.5.2001 kami sah menjadi suami isteri...masa saya jd isternya..mak mertua cerita..yg ank dia dulu ckp nk kawin tp wanita yg dia nk kawin tu dh hlg..dh tk jumpe dln komuter..sdgkn mase tu kakak ipar dia n makcik2 dia bwk wanita blk umah utk di jdkn calon...tp dia blm terbuka hati..mase tu dia berumur 30 thn. Baru saya tahu citenye...saya yakin dgn ketentuan Allah hanya Dia tahu yg terbaik utk saya...suami sorg yg sgt pyayang dan penyabar...disbbkn dia tknk tgk saya bersedih dia cdgkn kami ambik ank agkt..saya setuju thn 2005 kami tlh dikurniakan sorg ank lelaki utk kami didik dan berkongsi kasihsayang..hanya krn Allah...dan ketika ank ini berumur 7 thn...dh bersekokah saya teringin lg nk kn ank..suami ckp dia tk kisah...ditakdirkn thn 2011 ade insan sudi mengizinkn kami mengambil anknye sbg ank agkt..w/pun adk bongsu saya yg perempuan dh berkahwin dan dpt 2 cahayamata..saya tk rase tersisih...begitu jgk dgn adik2 ipar w/pun ade yg baru jgk kawin dh dpt baby saya dh xde rase perasan rendah diri...krn saya dan en suami jgk dikurniakan ank2 syurga tempat kami menumpang kasih...keinginsn utk preggy masih ade cuma tk la stress sgt...InsyaAllah tiba mase pasti ade..cuma tingkatkn keyakinan pd Allah...diakan kebahagian saya dgn famili ye sahabat2...

suharina said...

Alhamdulillah semua ketentuan dtgnya drp Allah hanya DIA yg tahu apa yg terbaik utk kita...saya pun tlh berkahwin hampir 13 thn tp sampai skrg masih blm dikurniakan utk memiliki zuriat sendiri...pernah rasa stress sbb tk mpunyai ank lg.sdgkn adik saya dh pun preggy slps sbln kawin..kami kawin serentak..adk skrg dh mpunyai 3 org cahayamata...saya sampai satu tahap tk nk blk beraya dikg sendiri atau pun di kg suami...sbb org yg dtg bertandang asyik bertanya...ikut hati nk jgk jwb kalau ank tu saya blh bt sendiri lps nikah tu nk ade ank terus...penah saya duduk bersama mak Mertua dan suani berbincang utk membenarkn suami berkahwin lagi...tp mak mertua tk setuju...suami lg tk setuju...siap menanggis bgtahu kalau nk kawin dh lama tkpyh dia susah2 cari saya.dsbbkn suami xnk lihat saya sedia dia tlh mcdgkn kami ambil ank angkt..dia ckp kita sama2 didik ank ini krn Allah..Alhamdulillah saya setuju..pd thn 2005 kami dikurniakan seorg baby boy utk dijdkn ank kami..skrg ank syurga ini tlh berumur 8 thn..pd umur ank sulong saya ni berumur 7thn sekali lg saya teringin nk ank lg..Alhamdullillah thn 2011 kami dikurniakan seorg lg bby boy sekrg dh berumur 2 thn. Kedua2 ank ini saya susukan. Saya berusaha mengeluarkan susu utk mereka... tp saya tk berhenti berdoa agar dot dikurniakan baby lg..nk jgk baby girl..hehehehe nk bt gaduh kt dapur. Doakan saya dan famili ye.. :)

Ain Ridzuan said...

Insyallah... neena juga akan mempunyai anak sendiri ameen.. Sebab dulu saya ada retrovert uterus (rahim terbalik) dan doc siap cakap peluang untuk hamil nipis.. hahaha.. masa tu cakap ngan hubby, hanya Allah yang menentukan yang terbaik untuk kita, cuma cepat dan lambat je... dan alhamdulillah dah 2 orang anak saya.. sepasang.. :) Jangan stress2 ye dear..

http://sweetmom83.blogspot.com

nurizan ahmad said...

Alhamdulilah dah berjaya hamil.. TTc tu cuma ikhtiar, selebihnya hanya berserah kepada ketetapan Allah.. Allah turunkan ujian setakat yg mampu ditanggung oleh umat2 nya..Insya Allah..

Jemput singgah blog izan ;)
http://prettyiz.blogspot.com/2014/02/atasi-masalah-senggugut.html

Noraizah said...

Allahuakhbar , macam-macam dugaan ALlah nak uji, tabahnya sis ni .

di 10 sebab suami isteri tidak subur

Unknown said...

Saya dah 9 thn kawin blom lg dkurniakan cahaya mata... anak angkat dah 2 org..yg baru ni masok 6 bln..sy makan ubat utk bagi susu sendiri pd anak angkat sy tu.. dah brhenti 3 bln lepas.tapi sekarang masih blom period.. musykil jugak s ada kesan ubat tu or????? Takut nak cek ..sbb tak nak kecewa... biarkan dulu...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails