COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, August 10, 2011

My Gorjes Kuih Onde-Onde @ Kuih Buah Melaka!


Sapa suker kuih onde-onde... ataupun ade jugak yg mengenalinya sebagai kuih buah melaka?  Sapa suker leh geng ngan gonjeng! :D

DSC_0371 copy
Kuih onde-onde merupakan kuih favorite aku... dulu2 setiap kali dlm bulan ramadhan.. arwah mak aku tak penah missed buatkan aku kuih onde2 nie.. dia tahu aku sukerrr giler ngan kuih nie...
So now biler mak dah tak de.. pandai2 lah bawak diri sendiri.. nak makan.. sendiri lah buatt!  sib baik lah buat kuih nie tak susah mana... sangatttt mudaahhh.. sambil memasak lauk pauk yg lain pun leh jerk buat kuih nie...  Sib baik lah ingat jugak sikit2 arwah mak punyer resipi buat kuih onde2 nie... Aku teringin bebenor nak makan kuih onde2 arwah  mak aku... so nekad buat jugak pada sabtu kelmarin since kami adik beradik semua berbuka bersama-sama kat umah my dad....

Ok.. jom tengok camne nak buat kuih onde-ondeh nie... kot laa ade yg kata... "laaa.. kuih senang ya rabbi nie pun nak diajar ke membuatnya?" ehhh.. jgnn.. ade kot2 adik2 yg baru nak belajar memasak and tak tahu camne nak buat kuih tradisional onde-onde nie.. boleh lah kot rujuk2 entry aku nie sebagai rujukan kannn.... ehehehee...

DSC_0342 copy
bahan2 yg diperlukan adelah... Daun pandan, Gula Melaka & Tepung Pulut!

DSC_0343 copy
Mula2 blendkan daun pandan utk dapatkan air pandan nya...

DSC_0344 copy
tuangkan sedikit air.. (air tu agak2 lah ikut adunan bancuhan tepung korang)

DSC_0345 copy
Lepas dah diblendkan... tuang kan air daun pandan tu ke dalam tapisan...

DSC_0347 copy
then tuangkan air pandan tadi ke dalam tepung pulut...

DSC_0349 copy
pastu uli tepung pulut tu hingga sebati dengan air daun pandan yg telah di tapis tadi!

DSC_0351 copy
Ok.. biler dah sebati jadikkan dia dowh seperti ini.. agak2 lah adunan tu.. jgn terlalu lembut dan jgn terlalu keras!

DSC_0352 copy
Then gula melaka hendak lah di potong dadu...

DSC_0353 copy
lebih kurang daduu begini lah gayanya!  cam aku tak suker kuih onde2 nie besar sangat... aku suker saiz dia cute2 which sekali leh terus masuk mulut... so kalau takmo besar sangat.. make sure waktu potong gula melaka tu dipotong dlm saiz kiub2 yg sederhana kecil yer! :)

DSC_0400 copy
then.. gentel-gentel kan secara bulan doh tadi.. ikut lah suker korang nak saiz kuih onde-onde korang tu besar mana.. then letakkan gula yg telah di potong dadu tadi di tengah2 doh!  cam aku suker gula dia lebih sikit.. supaya biler makan dan gigit tu terasaaa lah gulaaa tu....

DSC_0354 copy
then gentel-gentel kan semula doh tadi sampai gula tu tersembunyik di dalamnya...  btw dlm pada masa korang menguli kuih nie... panaskan air dlm periuk utk merebus kuih2 yg dah siap nie nanti....

DSC_0356 copy
biler air dah mendidih... masukkan kuih onde-ondeh korang ke dlm nya!

DSC_0359 copy
Ok nie penting! camne nak tahu kuih tu dah masak?  Senang jek.. biler ko tengok kuih onde-onde nie dah timbul camgini.. itu maknenyer ianyer sudah boleh di angkat! kire dah masak lah kalau dah timbul tuu... kalau dia masih dok mendapp kat bawah.. jgn angkat.. biar sampai dia timbul dulu taw!

DSC_0361 copy
waktu angkat kuih2 tu.. kalau dapat gunakan tapisan much better so that air rebusan tak ikut sekali!

DSC_0363 copy
then terus masukkan kuih tadi ke dalam kelapa parut!  Tips:- kalau takmo cepat basi kelapa tu.. make sure letak kan secubit garam di dalam nyer.. gaul sampai rasa dulu kelapa parut tu... then baru masukkan kuih onde2 dan golek2 kan sampai rata!  lagi pun rasa masin pada kelapa tu akan sangat balance up with kemanisan gula melaka tu tadi! Oh ya lagi satu... kalau beli kelapa parut.. make sure mintak bahagian putih nya sahaja yer.. jgn mintak sebijik yg dia parut sampai ke kulit tempurung tu sbb nanti kelapa parut nampak cukelat2 dan tak cantik!

DSC_0369 copy
and yea! dah siap puN! senang giler kan membuatnya? haa... cer try kalau tak caya.. :)
Ok.. seriously aku nak ckp aku memang dah gilerr kemarukk ngan kuih onde2 sejak buat hari tu.. bukan aku jerk.. ngan en.teman pun dah joint sekaki! hahaha.. serious! sib baik lah senang nak membuatnyer! balik kejee.. just 1/2 hour before berbuka pun sempat kiteorg dok menggentel kuih onde-onde nie... Haaa.. jgn tak percaya.. en. teman pun seronok and joint sekaki ngan aku dok membuat kuih onde-onde nie tau.. sometimes tu dia pulak yg hoverrr nyaa.. nak mengguli and gentel and siapkan semua lah! hihihi....

Btw... memang puas hati lar biler dpt buat sendiri... sbb kalau beli kat PaRam.. 5 bijik leh jatoh RM2! gilozz! baik aku beli bahan yg harganya pun lebih kurang 2 hingget.. then buat sendiri and dah tentu2 berhari-hari puas aku makan taw! hihihi...

Btw kuih onde-onde aku nie memang nampak cam pucat lesi sikit kan... it is b'coz aku tak sukerr arr pakai colouring! tak tahu naper.. aku suker kan originality warna daun pandan itu sendiri.. tapi in case ade yg suker nak nampak hijauu cam incredible hulk.. boleh lah tambah color kat bancuhan dowh korang tu nanti... and lagi satu.. ade gak sesetangah org buat kuih onde-onde nie... diaorg bubuh air kapur... aku tak bubuh.. sbb aku tak suker kuih nie kalau liat sangat.. kalau bubuh kapur dia akan jadik lebih kenyal sikit lah cam kuih koci tuu.. tapi yg nie aku buat tak bubuh kapur.. owhh! sangattt cantikkk jadiknya! tak sangka pulak biler makannn sangatt gebusss and yummiess!!

Dah 3 hari berturut-turut makan kuih onde-onde nie... and so far tak jemuuu-jemuu lagi pun!  rasa2 cam nak buat lagi lah hari nie... lalalalalalalaa.....

 

19 comments:

Unknown said...

yeahhhh! ini mmg kuih peberet kita..puasa ni dh 2 x buat..hihihih

Nieta Shairi said...

I pun baru nak buat weekend ni. 1st time nak cuba, harap2 menjadi. Hehehe

Mimy Hamid said...

kuih kesukaan ramai...aku tengok sana sini orang buat kuin ni di bulan pose tak lupa umah aku jua....ebrbaloi wat kuih ni sebab sedappp rasa manis bila makan kat mulut

IdaShamsury said...

terliur ni..tp kan wat sendirik puas ht..lau beli kat bazar..mak aiii..kedekut yer inti dlm die..

eLLy said...

betul tu buat sendiri lagi berbaloi baloi .. cuma tinggal rajin dng malas jer :D

Kyra said...

dulu kan i tak tau buat koi ni..p guna tepong gandom..
kuih jadi keras macam batu..
muahahahahahahahha
lani dah tau guna tepong pulot

InaAchik said...

thn ni x buat lagi onde2 ni...
nak kena buat jugak ni...

Biqque said...

i suka! i suka! *sambil angkat tangan*

i tak sangka sesenang ni! ok, usaha tangga jaya :D

shuhadah Zainol said...

shu taktau buat..sib baik akak ajar..leh la belajar..

nak buat jugakkkkkkk !!!!!!! :)

nome said...

mantop seh! terliur den dibueknyo! balik kang den nak buek...thanks babe! sbb bagi idea super gonjeng ni...lalalalalalala!!!! (tgh dok pk sempat ke tak sampai umah balik kang)

Dee said...

kuih favvy dan ye mmg senang nak buat..

-anidaothman- said...

pebret kuih nie..
akak, sepanjang nida folow bloq akak ni...dan tgk cr akak pesembahkan setiap resepi akak....

OMG, bersih SANGAT......n terator.....

xdaklaaa kelam kabut...dan sekali pandangjaa terus melelah air lior.....

mekchu said...

sbnarnya lepas trfile hari tu nak cuba buat onde2 ni.. tp tak de gula melaka tu.. terus terpendam smpai skang..

skang jeng dah kuarkan langkah2 yg sangat terang dan sesuai utk org mcm mekchu ni haaaa...

Suzana Ikram said...

kuih onde2 fav akk tu.. rajin neena buat.

Pinkjambu said...

sukaaaaaaa!!! nak nak dpt mkn panas2, pastu bunyik plup kat mulot, hhahaha.. cair jek gula tuh, ya allah.. ye ye saya pon xguna color, xbesh, daun pandan lagi besh, wangi jah

Alida Ali said...

Wpun senang sy la salah sorng yg tak pernah buat..baru nak cuba buat & nak cari resepi..tq sis sudi share resepi...

Mya said...

kuih favourite i nih..
tapi tak pernah terfikir la plak nak buat sendiri sbb rasa mcm susah jer.
lepas tgk resepi u bagi ni eh eh mcm senang lah pulak.
nak try lah nanti.
tq gonjeng for sharing :)

ana liyana said...

ya allah.. rajinye... ana pernah buat kueh gula melaka ni. malasnye sebab time gentel2 kueh tu dia melekat2 kat tangan.

aiENn cHAm said...

sedapnye ! da lame tak makan
terima kasih share resepi ^^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails