COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, November 2, 2012

Betol Ker Pembawakkan Budak Sampai Macam Tu Sekali?

Keadaan dalam train...

~Ade seorang ibu mengadung berdiri dlm train yg agak penuh... betol² depan dia ade sorang lelaki yg sedang duduk.. tapi lelaki tu tak offer ataupun bangun dari tempat duduk dia pada ibu mengandung tu!  then ade sorang kakak yg berdiri disebelah ibu mengandung tu yg ckp dan mintak pada lelaki yg sedang duduk tu utk berikan tempat duduknya kepada ibu mengandung nie tadi!  lalu bangun lah lelaki tadi dari tempat duduk nya.. lantas ibu mengandung itu pun dpt lah tempat duduk di dalam train tersebut!~

Ok.. dari pemerhatian aku dlm train waktu tuu... ibu mengandung nie tersangat lah moody!  serious muke masam mencuka!  takpe.. aku paham.. ibu mengandung nie memang macam
² perasaan kan... especially part moody tuh!  aku dulu yg berkempatan utk hamil only for 2 months.. alhamdulillah during that period aku tak moody.. tapi jiwa aku over sensitipp skit jerr! bile cepat sensitip.. maka cepat jugak lah sentap! hihi... aku nie cepat panas.. then cepat sejuk.. aku tak leh simpan lama².. kusutt lagi serabut kepala hotak! lagi² during pregnancy tuh aku try my level best takmo kerap sgt moody or sensitipp sbb takot nanti turun kat baby!  uhuhu.. tapi itu niat kite.. bile end up tercuit skit.. mula lah hanginn kann.. ahaha.. but yet alhamdulillah.. aku still boleh control supaya emosi amarah tuh tak berlarutan siang malam!  Kalau aku dah emo jer siang malam.. itu dah boleh membawak kepada emosi Moody! moody nie muke masamm mencukaaaa jer sepanjang masa!  nak pandang org pun tak nak gamaknya kan!

Just like ibu mengandung yg kat dlm train tuh tadi... dia memang very moody!  kesian plak aku tengok dia... nampak lah yg dia sgt letih during pregnancy dia! perot dah boleh tahan besar jugak.. cuma aku terfikir je lah.. memang boleh jadik sampai camgitu sekali ke dlm pembawakkan budak nie ye?   sampaikan ke tahap tak boleh nak ckp "Terima Kasih" pada lelaki yg berikan tempat duduk tu pada dia & jugak pada akak yg dah mintak tolong lelaki tu bangun semata-mata nak kasik dia tempat duduk!  If tak larat sgtt nak say Thanks pun.. maybe boleh just pandang dan senyum.. sebab senyum tuh kan satu sedekah dan jugak boleh ditukar ganti sebagai tanda terima kasih kite pada seseorang!  Ok.. kalau moody giler vaviess sekali pun.. dan senyuman tak mampu utk diberikan.. at least aku rasa boleh lagi just berikan satu pandangan sebagai tanda hormat kott..

Tapi ibu mengandung tadi memang tak senyumm.. tak pandang.. tak ckp apa pun pada org yg berbudi bahasa dengan dia! well.. tu yg aku terfikir.. hurrmm.. adekah sampai sebegitu sekali kesan pembawakkan budak?  sampai adab dan sopan santun pun terancam jugak kahH?? adoiyaii.... takot plak aku kalau camgini gaya nye!  sbb aku nie mulut tak penah lengkang nak say Thank You.. pastu kang suke senyum.. sbb aku rasa ucap Terima Kasih & berikan satu senyuman tu macam salah satu adab dlm berbudi bahasa.. so kalau hilang ciri² itu... rasa seperti kurang ajar dan tidak beradap!

But utk ibu mengandung mungkin boleh dimaafkan lah kot.. sbb pembawakkan budak kata nya! but still aku tak puas hati.. weii korang² yg dah beranak pinak.. meh citer kat aku skit... memang boleh jadik sampai macam gitu sekali ke weeii???

*still think and think*

 

18 comments:

Anonymous said...

kak neena, nape gambar akk sume cantik2 erk... clear sangat...

Anum said...

cantik kan gambar2

NUNU EERA said...

ibu mngandung ni kan moody ckit..

btw, gmbr tu sgt cntik.. ;)

cikeyrah said...

tak ade pengalaman lagi..hehehe suke tengok gmbr2 kak.neena dlm blog nie, sebab cantek2 belaka . . :)

- AZIE - said...

ikut org jgk kot kak...ada setengah moody, ada pulak yg lg ceria...ntah sy pun xfhm..tp setakat 4 bulan nie masih lg happy go lucky huhuhu

Mimy Hamid said...

aku pregnant dulu emosi ngan laki sendiri je hehehe bukan ngan orang lain..sensitif cepat...huhuhu

Lynda Che Lah said...

erm..takdelah moody sampai takleh berbudi bahasa..budi bahasa kan melambangkan diri kita..Sy tak setuju pembawakan budak mempengaruhi budi bahasa kita..mungkin akak tu ada masalah lain yang membuatkan dia rasa amat sukar utk berbudi bahasa di waktu itu :)

aishah jamrek said...

memang ramai yg cakap macam tu..tapi benda ni kita kena pandai2 control..kalau asyik moody je akan menjejaskan hubungan..pendek kata, jangan ikutkan sangat..selagi boleh, cubalah sembunyikan sikit rasa sakit/penat etc..

Muja.. said...

Ehh edakla mcm tu sekali.. mayb wanita itu ada mslh lain2 or mmg peel dia original begitu :)

ameris said...

neena, actually xde la smpai camtu skali pembawakan budak. yer la saya ada anak 2 mengandung 3 kali. rasanya masih bole senyum walau x larat skali pun... atau mungkin akak tu jenis mcm tu... atau dia tgh menahan sakit. (bersangka baik) wallahualam...

hidayah husin said...

depends kot kak neena....apapun kena banyak sabar n menahan perasaan marah atau moody time preggy kot...lg d ikut n d layan marah n moody, lg menjadi2 la...

suwara entertainment said...

actually, hormone kita mase preggy mmg berbeza dgn hormone kita mase x preggy. mmg jauh beza. tapi kita kena pandai control la. ni sampai x bole say thanks or senyum sebagai tanda hormat. ke dia bengang kt lelaki yg x bagi dia duduk mula2 tu? maybe la kot kan. huhuhuhu. both my preggies moment, xde la moody sgt. tgk keadaan jugaklah. xde lah moody x menentu. hehehe

Unknown said...

Xdela smpi macam tu sekali...even ngah teran beranak pun still bole senyum ngan cakap time kasih lagi....itu dia sebagai individu je tu....saje nak berperangai....kalau semuanya nak salahkan pembawakan budak....so nnt anak dlm perut tu tercreate la sebagai no manners person bila dh keluar nnt....pembawakan budak logik la kalau nak marah sikit2 tu...manja ke hapa...tapi x logik kalau nak jadi kurang adab macam tu...

Deqna said...

meh sini mak yong ni share experience dia plak.. aku ni leh katakan dah sarat sgt lah ni, masih naik train gak. Cuma minggu ni aku mc sbb kaki terseliuh.

Aku klu tren penuh pun, aku takdelah hard up sgt org offer aku seat, aku pun paham memasing pun letih tambah lagi waktu blk kerja. Aku pun takdelah sua perut aku kat dpn org supaya org kasi aku seat, lagi aku cover dgn beg lagi ada. Pada aku klu org nak bagi, dia bagi. Alhamdulillah, tak pernah lagi org tak bagi. Malah bila dioffer, memang aku akan rasa terharu sambil nak meleleh air mata. Sambil tak lupa say thank u. Pastu dlm hati pun tak lupa nak doakan org tu, dgn doa baik2. Takpun, kita blk offer dia pegangkan brg dia, klu dia pegang brg byk.

Aku klu naik tren, memang coach dpn sekali aku naik, sampai satu minggu tu, org yg sama je offer aku seat, sampai aku rasa bersalah lak kat adik tu. Tapu dia memang baik, klu dia nampak aku, dari jauh dia panggil aku duduk.

Pernah gak insiden org lain berdiri yg mintakkan seat tuk aku dari org yg duduk, cam ko citer ni, dua2 org tu pun aku tak lupa tuk say tq, n senyum.

Biarlah kita terapkan budi bahasa ni, tambah lagi kita pun membawa anak dlm perut, biar dia belajar dari seawal yg mgkn.

ilyanie said...

Sorry.. sbb saya x pernah comment sebelum ni.. tp disebabkn topik kak neena ni sgt menarik.. saya cume nk bg pendapat saya sket la..
Saya pn pernah mengandung.. melalui juga time emo ni.. tp mmg lain org lain carita & pengalaman... nak kata pembawakan budak tu kira salah satu la kot.. tp yg saya tau, org yang x mengandung pn boleh dikatakan ramai yg da xde budi bahasa.
So, ape yang saya nk katakan kat sini, most perlakuan adalah datang dari diri kita sendiri..

Shima Zahar said...

huhuuh..ada masa masa jugak laa moody nie.. tapi kena kawal.. gak.. kalau di ikutkan sangat.. nanti anak dalam perut ngikut..

bagi akk .. pompuan tu tak patut buat gitu pada org yg dah berbudi bahasa pada dia.. yupp akk setuju kata kata awak tu neena.. kalau mulut berat sgt nak cakap 'terima kasih' senyum pun dah buat orang yang menolong tu seronok..

kan..kan.. :)

miSsMawar... said...

hmm... 3 kali peknen gak.. mmg mood kita sentiasa berubah ubah... kejap ok.. kejap xok... kalau ngan suami tu biasa la kalau bab moncong moncong ni kannnn... hahaha... tp kalau ngan org lain xde la pulak nk tunjuk kita ni moody ke ape... lg pun entah la org lain tp for me mood ni still boleh kawal sbb mcm neena ckp xmo nti pengaruhi anak dlm kandungan... so kalau marah2, moody2 tu cepat2 zikir.. ingat Allah.. insya Allah... xde la nk moody2 sentap2 sgt... tp sampai xberbudi bahasa tu xde la pulak... tambah in that situation... xperonah ler buat gitu kannn... hehe

mrs kayrul said...

saya x setuju la nak ucap terima kasih pun bergantung ngan pembawakan budak...saya dulu masa pregnant, kalau blh xnak org tau yg saya pregnant..bagi saya org tua lagi memerlukan tempat duduk tue...apa la sangat nak usung baby dlm perut utk 9 bulan je pun....

budi bahasa tue penting sgt..bila org dah bagi tempat duduk tue..klu boleh cuba la ckp terima kasih balik....org yg memberi tue pun rasa sgt dihargai bila kita ucapkan terima kasih..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails