COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Friday, November 16, 2012

1 Muharam 1434 ~ Makan Ikan Patin Masak Asam Tempoyak, Ikan Talapia Masak Lemak Cili Api & Home Made Laksam!

It's a good day... But mood agak pemalas lipas!  So yesterday was in lazy hijab, lazy makeup & lazy outfit! Pemalas nak berhias takpe.. jgn pemalas nak berusaha mencari keredhaanNYA dan utk terus dekat diri dengan NYA sudah! :) 

Semalam bersempena dgn awal muharam... hari gathering with my in laws familia! aku memang sukerrr sgt kalau dpt gathering with my in laws family.. nak tahu kenapa?? sebab kalau berkumpul ngan family en.teman nie.. kerja lain takde melainkan makan.. MakAnnn... makaNNN... mAkaN dan MAKANNNNNNNNNNNNNN!!!! T______T

Lokasi berkumpul adelah di rumah adik ipar aku kat Klang!
Mak mertua aku memang pandai masak.. then air tangan dia tuh jatoh ke anak² perempuan dia jugak!  Macam aku lahhh... air tangan arwah mak aku terbaik... so jatuh jugak air tangan dia tu ke anak dia yg gorjes gonjeng sorang nie! ehemm.. ehemm.. kasik chan aku puji diri sendiri di awal tahun baru nie! :p

Tapi malangnya air tangan terbaik mak mertua aku tuh tak pulak jatoh ke tangan en.teman! aiseymenn.. rugiii betol lah!  tak merasa lah aku nak makan air tangan laki aku.. yg aku selalu dpt merasa air lain jerOooPpppsSSsss........

Kami sekeluarga berkumpul utk makan tengahari... so mari lah tengok apa kah juadah yg telah disediakan oleh adik² ipar & ibu mertua ku!

Ikan Talapia Masak Lemak Cili Api! 
Terbaekkkkkkkkk sangatttttttttt sbb tak hanyir!!! 

Ikan Patin Masak Asam Tempoyak
Pun gilerrrr marvelous tahap kesedapannya!
Ikan patin nie datang fresh dari Temerloh Pahang..  Sumpah fresh dan tak hanyir!


Sayur Kailan Tumis Udang!
Yummieh!

Ikan goreng yg sememangnya sedap dah bertukar menjadi tak berapa sedap disebabkan dengan kehadiran si ikan patin & talipia!  cuba kalau takde ikan patin ngan talapia tuh.. confirm ikan goreng nie lah yg palinggggg awesome!!!

Apam PolkaDot dari akak ipar aku!  Kak Eyda memang pakar buat kuih apam nie!
So, aku bawak apa?? aku bawak perottt je! hahaha.. memang dasar menantu hantuuu si gonjeng nie!  Ehh.. bukan takmo bawak apa²... tapi disebabkan adik² ipar & ibu mertua ku dah prepare lauk pauk yg agak banyak... maka en.teman kata tak yah prepare apa² sbb dia takot nanti berlebih lebih sgt lauk pauk nya!  Which memang betol pun.. semalam bile nak balik.. sempat lagi adik ipar aku bungkuskan lauk masak asam ikan patin tuh sebagai bekal pulang ke rumah!  Tapi aku tetap lah tak dtg tangan kosong... disebabkan pencuci mulut takde... so aku beli buah mangga & buah pear sebagai menu pencuci mulut!  

Alhamdulillah.. laku jugak buah aku.. *eh lain macam pulak bunyi buah aku tu*  

Semua org dok enjoy makan buah mangga semalam.. ibarat cam pirana makan org.. haha.. licin sbb buah mangga tersangat  lah manis!.. walapun masing² dah kenyang makan nasik... tapi bile tang buah.. masing² still ade space tuk allocate! hehee..  but so sad gambo nan hado.. memang en.teman cukup dengki ngan aku.. saja takmo amik gambar aku yg tengah gigih memotong buah-buahan yg dibawa sebagai bukti aku nie bukan lah menantu hantu yg sebenar! tapi takpe.. walaupun takde gambar aku yg cukup gorjes sedang memotong buah mangga semalam.. aku percaya korang still percaya kat aku yg bercerita bersungguh-sungguhh nie kan?? kannnnn??? OK.. Love you all!

Lagi satu penyebab kenapa en.teman kata tak payah lah bawak dan tambah lagi menu yg berat² utk ke Klang semalam... 


Si Laksam nie lah penyebabnya!
Laksam nie bukan dibeli ye.. tapi ipar duai aku bergotong royong buat laksam nie secara sendirian berhadYes.. it is a home made Laksam!

Abg Ipar & Akak Ipar bergotong royong buat tepung Laksam!

Dayah tokey buat laksam! 
Adik ipar aku nie kawin ngan mat kelate..
so takat buat laksam nie cam goreng kacang je pada dia!

buat tepung laksam nie kene kukus rupanye! and masak dia pun sekejap sgt.. sempat tanye Dayah, tepung apa yg digunakan utk buat tepung laksam nie... kata dia campuran tepung gandum dan tepung beras! nampak macam mudah.. tapi utk buat dia agak remeh jugak lah sbb tahap kecairan tepung tuh nak kene pandai agak.. kalau terlalu pekat dia kerass.. so nanti bile digulung dia akan pecah.. cair sgt pun tak boleh nanti jadi lembik.. so pendek kata kene agak-agak bancuhan tepung tu supaya bile di gulungg nanti ianye molek-molek belaka!

Dayah tukang gulung.. Norzie tukang potong tepung laksam!  Adik en.teman si Norzie & Dayah nie tinggal kat satu block perumahan.. sorang dok tingkat atas flat.. and sorang lagi dok tingkat bawah flat! so senang bile ade majlis gathering² camgini buat kat umah depa coz diaorg dekat!
Kuah laksam dah di prepare awal pagi... tak sempat aku nak tengok camne preparation nya! nanti lah aku kene belajar jugak buat Laksam nie... kata ade darah keturunan Terengganu kiteeeeeee kann... so harus lah belajor buat Laksam nie! :p

Seriously aku memang tak berapa nak suke makan laksam!  Maybe dulu pernah try tapi kene yg hanyirrr nya bukan main!  tapi yg nie adik ipar aku buat memang terbaik lah kuah dia...  tak hanyir langsung!  pekene pulak ngan kuah cili yg melatopsss! phewwww.. lelehhhhhhhh ok!

Rasanya semalam dah tambah sekilo berat badan!  But do I care?  bile dpt makan sedap... belasah jerr.Bukan setiap hari pun nak dpt makan meriah camgini! :D
 

4 comments:

nome said...

ya Allah, sumpah marvelles lauk pauk kampung itew....menyelerakan la! yang paling tak menahan adalah ikan patin masak tempoyak...peberet den tuh!

laksam sgtlah sedap rupenya...pasti rasanya sgtlah gorjes!

suwara entertainment said...

laksam is my favourite!!! sedap giler tu. terliur dah ni. hehehe

Unknown said...

phwew...meleleh tau...padahal br pas makan....

- AZIE - said...

ikan talapia masak lemak cili api...trus terteliur..sedapnya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails