COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Thursday, September 13, 2012

Tips Menjaga Pakaian Utk Tahan Lebih Lama!

Dah alang² bercerita tentang baju yg nak dijual... meh aku nak kongsi tips macam mana aku menjaga pakaian utk tahan lebih lama!  So citer Raya kite stop sat naa... kite buat iklan jap! :p

Basically duluuuu lahhh... lamaaaa dulu dahhh (nak bagi tahu yg memang gilerr bapak punyer lama)... ade lah a few readers yg pernah tanyer kat aku camne aku jaga baju² aku utk kekal dan tahan lama... coz sapa yg dah lama follow blog aku nie tahu lah yg duluu aku pernah share baju² aku yg dah pun berusia hampir lebih dari 10 tahun (cam contoh baju INI & INI)!  Ade baju yg aku masih simpan dari zaman anak dara sampai lah aku dah kahwin nie hah.. alhamdulillah... masih lagi kekal elok!  So apakah rahsia nya???

Ok... Jawapannya.... Biar lah Rahsiaaaaaa!!!! ahahaha... :p

Ehh.. Rahsia tak leh kedekut... nanti tak berkat!  alrite.. basically ade a few things yg perlu korang amik berat dalam memastikan baju korang boleh tahan lama!  Aku bagi dlm bentuk point lah senang skit korang nak review keh!

1)  Pastikan korang basuh baju² korang yg delicate/fragile tuh dengan tangan!  

Yes.. Please do a HAND WASH activities!  Aku memang gigihh kan diri aku utk basuh baju² aku semuanya ngan tangan! NO WAY to washer machine ok!  Baju yg aku masukkan ke dlm mesin basuh hanyalah baju belasahan sahaja like baju tido and baju² duduk umah!  Kalau macam seluar jeans tuh aku masuk jugak lah dlm mesin basuh.. gilerr ko nak basuh seluar jeans ngan tangan... itu memang aku register masuk Malaysia Book Of Records lah kot! hahaha...  OK, naper aku gigih kan basuh baju² aku ngan menggunakan tangan?  sebabnya... kalau kite masuk mesin basuh.. walaupun kite menggunakan laundry beg yg utk delicate items tuh... percaya lah ckp aku yg walau macam mana sekali punn.. baju ko kalau dah namanya masuk mesin basuh.. mesti dia akan ade kembangg mambangggg jugak kesudahannya!!  aku tuh yg aku palingggg tak suker...  So, bayangkan kalau baju ko jenis lace... jenis kain yg stretchable.. memang susah skit lah nak maintain nampak baru kalau selalu masuk mesin basuh!


2)  Gunakan sabun basuh baju yg paling mild detergent!

Cam aku gunakan sabun Attack Detergent + Softerner nie!  Bau dia memang wangi.. and sgt bagus utk basuh baju cucian tangan!  Kene ingat yg sabun basuh baju yg kuat... memang boleh merosakkan baju jugak!  Warna baju mudah lusuh sebab sabun yg kuat akan 'makan' warna dan kain baju! 

3)  Biler nak jemur baju... jemur lah di tempat yg teduh!  Pleaseee.. Pleaseee DO NOT Dry your clothes under a hot sun!  Kalau korang jemur dibawah cahaya matahari yg direct... seriously baju korang takkan tahan lama sebab baju akan cepat lusuhh & kain pun boleh jadi cepat reput!  Yes.. utk dptkan tahap kering yg garingg cam keropok memang jemur bawah cahaya matahari direct adelah yg terbaik.... tapi kalau ko nak baju ko tahan lama.. tolong lah jgn sekali-kali jemur dibawah sinaran matahari!  kalau boleh letak lah dibawah tempat yg teduhh!  

Cam aku.. aku punyer style jemur baju... kalau yg hand wash tuh memang air akan menjejehh jejehhh coz hand wash biasanya kite tak digalakkan utk perahh baju... kalau ko perah nanti dah sama jek lah kekdah nya macam ko basuh dlm mesin basuh! nak perah skit² tuh boleh lah takat nak kurang kan air nya.. tapi jgn sampai perahh tahap ketitisan terakhir!  nanti baju ko akan kembangg jugak!  

So, cam aku akan jemur baju yg basahh kat bahagian balcony belakang rumah (tempat letak mesin basuh) dulu... then bile air dah kering dan baju dlm keadaan lembap... aku akan gantung dlm bilik utk dikeringkan.. aku keringkan guna apa? Aku keringkan gunakan Kipas jer! hehe.. serious... satu bilik dalam umah aku memang dah jadik bilik dobi... bilik nie kipas ditugaskan utk mengeringkan baju² aku jerr!  (gambar terlupa lak nak amik.. nanti lah kalau dah amik aku tepek kat sini)

Alhamdulillah.. berbekalkan 3 points diatas nie tadi... memang dapat lah aku maintain baju² utk kekal nampak seperti baruu jerr walaupun ade antaranya yg dah pun berusia hampir 10 tahun lamanya!  Btw, utk baju² yg perlu di Dry Clean... make sure korang antar for dry clean ok! kene disiplin skit... jgn sukesuki hati korang jerk nak berbuat hand wash plak!  

Aku handwash nie tak kire.. bukan kata baju yg mahal² jer yg aku akan basuh ngan tangan.. basically apa sahaja baju yg aku pakai utk kerja ker.. utk keluar bersantai ke.. utk pegi holiday ker.. memang semua nya aku akan handwash!  As I said earlier... hanya baju² tido & duduuk umah dan jugak seluar jeans jer yg aku akan basuh ngan mesin basuh.. kalau baju lain memang mainly aku akan basuh ngan tangan!

Cam aku memang sangat sayangkan baju² aku.. so pasal tuh aku akan cuba sedaya upaya utk maintain and jaga baju² aku dlm collection aku sebaik mungkin!  walaupun terpaksa susahhh berkerat keringat sedikit.. tapi takpe as long as kite puas hati dpt simpan dan jaga baju kite dlm jangka masa yg lama!  

Bile buat cucian tangan tuh pun.. bukan nye gie gosok ngan berus... just dip² dlm air sabun.. then tonyohh skit kat bahagian ketiakk coz kat situ part berpeluh!  Duluuuu aku pernah lah try gie antar cuci kat dobi.. konon ckp cucian tangan.. tapi bile aku dapat lepas dicuci.. ade jer yg tak kene.. tetiba ade stain lah pulak!  kalau sekali kene takpe lagi.. nie dah banyak kali kene.. terus aku cam serik! takpe lah.. biarlah aku susahh skit... janji baju aku terpelihara!

Oh yaa.. bukan takat baju aku jer yg dibasuh tangan.. some of baju² en.teman pun dibasuh ngan tangan jugak!  most of it T-shirt² yg dibeli ade brand and quality.. biasanya aku akan basuh ngan tangan jugak!  cam baju t-shirt nie pun senang kembang kalau masuk dlm mesin basuh!  so tuh yg aku jaga sgt tuh.. tak suke tengok laki pakai t-shirt kembang! uhuhu...  cam en.teman pun dah paham yg aku memang sgt² cerewet dlm penjagaan baju.. so dia pun ringan tulang membantu aku basuh baju ngan tangan.. ade masa sama² lah kami laki bini dok membanting tulang dlm bilik air utk basuh baju sesama... dah abis basuh baju kang... kami sambung basuh lah each other plak! jenggg.. jenggg.. jenggggggggggggggg.... haha! :p

Itu pasal lah sapa yg beli baju² PRE-LOVED aku.. insyallah takkan menyesal!  nie bukan nak masuk bakul kendong sendiri ye.. but insyallah.. aku takkan jual kalau baju yg dah tak elok.. in fact baju² yg aku nak jual nie pun ade yg sangat² under used and semuanya berHandWash or dry clean!  Oh bile sebut soal pre-loved... dari segi harga so far semuanya below RM180!  yg paling mahal baju lace kebaya biru tuh lah yg aku jual pada harga RM180! kalau nak ikutkan harga modal beli baju tuh memang tersangattt lah tak berbalik modal nya punn!  ye lah... cam contoh bile kite beli material dah sekian harga.. cam contoh kebaya lace tuh lah.. lace jer dah RM150.. then kain thai silk beli 2 meter utk dibuat kain sarung dah RM100.. total RM250 belum termasuk upah jahit!  upah jahit kalau lace lagi lah tailor amik mahal.. so gedebak gedebuk.. total cost utk satu baju dah jadik almost RM450++.. so harga yg dijual tuh bukan lah utk mendapat keuntungan sebenarnye...

Cam contoh baju² yg adik aku nak let go nie pun semuanye ditempah bukan tailor yg tangkap muat! Baju kain organza tuh ditempat kat Citra Butik Ampang Point! Tempat dimana aku tempah baju perkahwinan aku jugak! Then baju sanding dan baju nikah tuh ditempah kat Satri Butik Ampang Point... Harga tempahan kat kedua-dua butik nie bukan lah pada harga carca merba! pepandai lah korang survey sendiri Citra Butik & Satri Butik nie camne butik ini rupenya! Org yg tahu & paham akan pada perkataan KUALITI... akan tahu lah betapa TAK berbaloinya tuan punyer baju nie nak menjual baju² pre-loved diaorg sebenarnye! hahaha... Ye lah.. bukan dpt balik modal upah baju pun.. apatah lagi nak dicampurkan ngan kos beli kain... pendek kata.. rugi jerr lah yg dapat nya! hehe.. tapi itu bukan isu.. yg penting aku percaya pada concept.. kalau kite bagi yg terbaik utk org.. insyallah kite akan dapat something yg lebih baik di masa depan!  Mudah mudahan... amin! :)  

Eh by the way.. aku masih ade a few baju² Pre-Loved (click utk check lihat baju & status) aku yg masih available.. if korang berminat anyone of those.. do contact me at cute_ena19@yahoo.com yea! ;)



8 comments:

mrs chenta said...

tq for the tips kakakku!!!

Anum said...

good tips

Deqna said...

memang ko ni seorang yg rajin dan gigih..

aku dulu2 yer.. sayang baju memang aku asing2kan mana yg nak hand wash, mana yg nak masuk mesin...

tapi tu dulu, sekarang ni, memang takdelah yg handwash sumernya aku campak pi jer dalam mesin... kadang2 tu baju baru pun selamba jer aku masuk mesin sambil berdoa baju tu tak luntur atau terkena kesan luntur daripada baju lain...

bra pun aku masuk mesin.. sudahnya memang rosak2 lah bra aku dibuatnya.. yg mana ada wire tu mesti terkeluar wirenya...hahaha

lagi satu sbb aku tak pakai tudung awning pun sbb aku malas nak cuci tangan... kang kalau pakai tudung awning tu masuk mesin mesti kemik2 kan.. nak basuh tangan memang nan ado lah... memang serba serbi malas kawan ko nie...haha

bbreena81 said...

thanks...good tips:)

Mimy Hamid said...

Neena ko rajin huhu...aku tak rajin mcm ko sumbat mesin sudah...baju fayel je aku basuh tangan

Qaseh Suhaida said...

rajinnye u....neena.

tip yg bagus

Unknown said...

mak aih! rajinnyaaaaa....btw, thanks for the tips...

Unknown said...

Sis. Saya copy paste boleh? 😁

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails