COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, May 31, 2017

Resipi!


Eh.. Kak Neen rasa macam terlupa jerrr nak wish SELAMAT BERPUASA pada korang semua! Ahahhaa.. punyer lah gelojoh menghupdate entry collection terbaru tudung sarung express dari Naazneen Faiqa.. boleh plak terlupa nak wish selamat menyambut ramadhan al-mubarak buat kalian semua.. moga-moga Ramadhan tahun nie adelah yg lebih baik dari tahun2 yg sebelum nya!


Macam biasa.. bile masuk bulan Ramadhan jerr.. social media memang penuh ngan gambar makanannn jerrr kann! Ahahha.. nak2 bile dah dekat nak masuk waktu berbuka… semua org update menu berbuka masing2..


Macam aku ok jer org kongsi menu juadah berbuka.. tak rasa menyampah pun… ahaha.. ye lah sebab kadang kite tak tahu nak makan apa or nak masak apa kan.. so bile tengok org nie makan nie.. ehh.. tup2 kite pun rasa nanti nak makan bende yg sama jugak lah.. tak gitu? Hahaha..


Hari nie dah masuk Ramadhan yg ke-5 kan.. haih cepat nya lah masa berlalu.. dah masuk 5 hari berpuasa.. aku baru masak sejenis lauk jer kekdahnya! Hahaha… Puasa pertama aku tak masak sebab berbuka ngan family… aku dtg makan jer… hehhee..


Puasa ke dua.. baru lah aku masak!


Untitled

Kari Sotong Mamak Style! Kari nie di masak tanpa menggunakan santan yer..


Bile aku post kat IG & FB.. ramai pulak yg mintak aku share kan resipi masak kari sotong mamak style nie... actually aku dah penah update dah resipi kari sotong mamak style nie kat dlm blog nie dulu.. tapi aku tahu korang is very the manja.. or maybe ade readers2 baru kan... baik lah.. ngan baik hati Kak Neen update lah lagi sekali resipi Kari Sotong Mamak Style nie!


RESIPI - KARI SOTONG MAMAK STYLE


Bawang Merah

Bawang Putih

Halia

Kulit Kayu Manis

Bunga Lawang

Halba Campur

Daun Kari

Air Asam Jawa

Bendi / Tomoto / Kentang

Cili Padi (dititik)

Sotong (atau apa2 bahan rencah)

Serbuk Kari Ikan Babas Pedas

Garam & Gula secukupnya


Cara2 menyediakan nya:-


Bawang merah, bawang putih & Halia di tumbuk / di blend kan.. tumis bahan2 yg dah di blend nie bersama halba campur, daun kari, bunga lawang & kulit kayu manis hingga garing dan naik bau…


Bile dah garing, serbuk kari yg telah di campurkan dengan air secukupnya! (serbuk kari nie letak banyak kalau nak kuah pekat dan cantik!)


Kacau semua bahan sehingga garing dah pecah minyak… kemudian masukkan air asam jawa…


Boleh tambah air secukupnya.. (waktu tuang air nie agak2.. jgn banyak sgt nanti cair pulak kuah tu tak sedap!)


Biar mendidih… kemudian masukkan sotong… selepas mendidih lagi… masukkan Bendi / Tomoto / Kentang & Cili Padi yg telah di titik.. (Kak Neen tumbuk light2 jer utk pecahkan cili padi utk dptkan rasa extra hot)


Last but not least.. tambahkan garam & gula secukupnya!


Then siap!!!!


Senang kannnnnnnnnnnn?? Yerrr.. serious sedappp makan kari mamak nie.. heheh..


Aku nie kan memang dah terbiasa… kalau masak tak reti sikit2.. maybe dah terbiasa dan terikut-ikut cara arwah mak aku masak.. arwah mak aku masak banyak.. and aku pun dah terbiasa masak banyak bile sekali masak tu… lagi pun aku suker jer simpan lauk utk 2-3 hari.. sebab lauk pauk nie bile di simpan lagi sedap rasa dia!


But to certain people.. especially utk org yg tak biasa makan lauk bersimpan.. maybe tak suke lah masak banyak2 kann… ade org dia suke makan lauk baruuu jer sentiasa… hehe.. actually ikut lah citarasa masing2… takde salah pun kalau nak makan lauk bersimpan.. and takde salah nya pun kalau nak makan baruu jer sentiasa… tekak masing2.. ikut suke masing2 lah kan! Janji jangan mengata and jangan kecamm sesama sendiri okay! Ahahaha.. tak bererti yg makan lauk bersimpan tu lauk tu dah tak fressshhh.. dan tak bererti makan lauk freshhh sentiasa itu satu pembaziran!


Macam aku.. bersyukur sgt lah .. dipertemukan jodoh ngan en.teman yg memang sejenis spesis suke makan lauk yg di simpan jugak.. hahaaa.. memang dasarr #TrueLove sgt nieh! :p


Biasanya aku punyer lauk memang boleh simpan utk 2-3 hari.. mana tak nya.. sekali aku masak memang seperiuk.. yg makan hanya 3 org jer… aku, en. Teman & pak joe.. biasanya bahan rencah yg paling abis cepat lah.. macam sotong nie masuk hari ke dua dah abis dah… so bile masuk hari ke tiga.. yg tinggal kuah nya sahaja lahh.. sayang woooo nak buang kuah tuu… sedapp tuu.. makin perangat makin pekat dan sedap rasa kuah tuu!


So semalam aku gie beli ikan jer utk di goreng..


Untitled

Disebabkan amik gambar ikan yg dah digoreng adelah terlalu mainstream… so aku amik lah gambar ikan yg baru lepas di lomak ngan lado!


Untitled

Semalam bile post kat IG & FB, again ade jugak yg mintak resipi Ikan Goreng Berlado aku nie hah! ye lah .. biasa org goreng ikan garam kunyit jer kan?? so apsal aku punyer ikan goreng nampak lain? Hahaha.. well.. ini semua aku belajar dari arwah makkk… arwah mak aku kalau goreng ikan begini lah cara dan gayanya..


Dulu aku penah dah update pasal resipi ikan goreng berlada nie.. tapi takpe lah.. again aku ngan baik hati akan bagi sekali lagi resipi IKAN GORENG BERLADA nie hah..


Cara nya mudah sahaja ya..


Tumbukkan Bawang Merah & Bawang Putih bersama garam & kunyit! Kemudian campur kan bahan ini bersama cili boh... dah siap… boleh di sapu dan diperapkan bersama ikan yg hendak di goreng!


Hari nie mcm takde mood pulak nak masak.. tengok lah… beli nasik lemak jer lah kang sudahnya utk hari nie… hehehe..


Ehh.. btw, nie Kak Neen nak habaqqq maii niee…


Tudung DEANA sedang rancak sessi penjualan nya yaa… alhamdulilah.. Kak Neen tak sangka gak.. ramai betol repeat order customer yg masih setia menanti kemunculan tudung2 dari Kak Neen… diaorg yg dah tahu keistimewaan dan tahap keselesaan tudung sarung express Kak Neen nih.. memang tanpa ragu2 membeli 6 helai terus sekali gus… hehehe…


Untitled

Ini lah sebahagian dari customer yg dah grab 6 helai tudung sarung express DEANA… tak larat lah pulak nak snap shoot bebanyakk.. tapi majority customer yg purchase memang more than 1 pieces laa… alhamdulillah… terima kasihhh korang atas sokongan korang yg tak berbelah bahagiii pada produk kak neen nih!!!


Disebabkan ramai yg grabb more than 1 piece… hanya dlm tempoh 3 hari selepas tudung DEANA nie Kak Neen release… now tudung DEANA color Dark Blue & Pink kuantitinya dah sgt2 limited okkk… while color Honey & Brown pulak is selling fastttt.. soon akan jadik limited jugak color Honey & Brown nie.!


So guys… siapa yg tak grab lagi tudung sarung express DEANA yg ohsemmm niee.. better korang grab sekarang okk.. waktu tengah ade ni grab cepat.. kang dah takde ko wassup2 Kak Neen nak nangis2 pun tak berguna dah dik nonnnn.. hahaha.. as usual.. produk kak Neen once dah sold out … memang dah takde restock lagi dah in the same color and material okay…!


INGAT!!


Promo Ramadhan Special Deals nie masih lagi berlangsung okk…


Deana Sky Blue

Deana Pink

Deana Honey

Deana Dark Blue

Deana Brown

Deana Purple

HARGA RAMADHAN SPECIAL DEALS – RM35.90 SAHAJA (n/p: RM39.90)

PROMO VALIDITY – 29/05/2017 sehingga 09/06/2017


Ingatttt… Tudung sarung express Kak Neen adelah IRONLESS!! Tak yah gosok.. amik dari gobok.. sarung kat kepala teruss siap!!!


Material ohsemm sgt2… sejuk.. and stretchable! Disebabkan stretchable nie lah.. korang kalau saiz muka korang sedikit bam bamm… insyallah memang korang boleh muat pakai tudung nie!


And then cutting dia labuh depan belakang… dan jgn lupa soft awning tu yg akan membuatkan muke korang akan kelihatan bujurr sirihhhhhhhhhh… segala lelemak daguu akan tersimpan rapi gituu! Hehehe..


Ok.. nak beli??? Sila lah contact Kak Neen at 019-3769459 or email me at naazneenfaiqa@gmail.com sekaranggggg! :D

7 comments:

Anum said...

sedapnya

aziekz said...

Goreng style mak saya..hi3..
Ke org tgnu?org ganu..ikn bersalut lada mesin dan bawang..jrg dgn kunyit

Hsna Rahman said...

selamat berpuasa!

Mummy Audya said...

sedapnyeee.. sotong tu febret tauu hiihih

Unknown said...

kak neen where are you~~update blog please

Anonymous said...

sedapnye

eanaaziz1234 said...

simple..tp sedap 😋😋

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails