COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, November 10, 2009

Especially Utk Anak2 Yg Dah Bekerja


Something nice to share here.... aku dpt this story from email...



****************************************************************************


Salam kepada semua,

System kat ofis aku down - 2.30am and aku still kat ofis. Sementara tunggu system up balik, aku nak share something interesting happened to me last nite kat ofis.

Semalam, aku stay back macam biasa utk habiskan keje. Tgh duk lepak-lepak benti rehat sekejap, datang sorang pak gad nih. Indian age dalam 50+ tapi still kuat coz dia dulu secret service utk kerajaan Sarawak . Body guard aa kira. Dia pon maybe tgh boring coz kitorg dorang je yg ada kat floornih. Dia dtg borak - and aku layan la macam biasa. Then suddenly dia tanya gaji aku. (uikss.. apsal lak nih?) Then aku cakap la, adala sikit-sikit lepas utk diri sendri and family.. (takut gak dia nak pow ke or mintak duit ker...) Then dia tanya, ada bagi kat mak aku dak.. aku kata la ada...bapak? (aku diam kejap coz aku mmg tak kasik kat bapak aku - aku only kasik kat mak aku and assuming dia sbg finance minister akan distribute la duit-duit tu ke mana-mana channel yg sepatutnya). Then dia tanya lagik.

Aku pon slowwwwwwww jer jawab... tak. Dia pon cakap kenapa tak and aku pon explain la why. Then dia cerita, "u tau ka, bila u kasik sama u punya bapak, dia punya rasa lain u tau ka... Saya sbg bapak aaa, bila anak kasik saya wang aaaa, saya rasa satu macam punya lain." aku pon dengar jer la... then mata dia berair... Dia kata bila anak dia kasik duit dekat dia, "I felt like im flying in the sky!" Masa dia cerita tu, siap dia cakap "sekarang saya cerita pon aaaa, bulu roma saya sudah naik, rasa satu macam laaa..." Aku pon teros tingat kat bapak aku. Tho dia masih ada and still makan duit pencen, aku terpikir yg aku tak penah kasik duit direk kat dia. Dan tiba-tiba aku pon sebak rasa macam nak nangis bila teringat kat bapak aku. Dulu masa dia kerja, dia selalu kasik duit kat aku masa aku belajar.

Skang aku dah keje dan dia tak, kenapa laaaa aku tak hulur sikit kat dia. Aku rasa yg aku dah bagi kat family cukup - tapi tidak! Gad tu tgk kat mata aku and cakap "u kasik u punya mak, lain cerita. tapi kalau u kasik u punya bapak wang aaa.. dia misti rasa happy. Saya mula dapat wang dari anak aaa, walaupun saya ada gaji aaa.. saya nangis. Nangis gembira u tau! Itu malam saya tableh tido. U ada wang, u kasik la sama u punya bapak direk. Nanti u tgk apa dia rasa. Tada-tada wang, 50 suda cukup."

Malam tu aku sedih, dan gembira. Sedih sbb tingat kan kesilapan aku dan gembira sbb aku dapat dua pengajaran dekat sinih. Yg pertama, walau siapa pon kita, dengarlah nasihat org-org di "bawah" kita. Kadang-kala, nasihat itu menjadi suatu yang amat berguna. Dan yang kedua, sayangilah bapa anda. Hulurkan lah sedikit wang hasil penat lelah kita itu. Tak dapat banyak, sedikit pon tidak mengapa.

Kepada yang masih mempunyai bapa, sayangilah mereka sepenohnya. Peluk erat dan berikan satu senyuman istimewa buatnya. Kepada yang tiada, hadiahkanlah bacaan al-fatihah serta panjatkanlah doa semoga arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama para mukminin.


p/s: semoga kite senantiasa mengingati & menghargai org tua kita.... aminnn...

5 comments:

Pepel BoNda AmaNi said...

touching siut..tue la kan..parents kita dah banyak susah tuk kebaikan kita..untuk masa depan kita...setakat nie alhamdullilah la..xbanyak skit pun kita hulur jugak la dekat my mum.....

Norlida said...

so touching.. thanks for sharing...

Deqna said...

I'm sooo agreed to give money to parent. Walaupun derang tak pernah mintak ke apa. Sebagai anak kita mesti tau tanggungjawab tuh. Like aku, aku takde ayah, tapi aku akan kasi kat mak aku without fail everymonth. Lagi afdal masa hari gaji sebelum aku wat apa2 transaction like maybank2u ke apa.. aku akan kasi mak aku dulu.. pastu baru aku settle hal2 aku..

tak lupa jugak walaupun ibu bapa mertua aku jugak walaupun mereka memperolehi pendapatan aku tetap ingatkan laki aku to gi to his parent too...

kita as bini, jgn nak kontrol sumer duit laki kita.. biarlah dia jalankan tanggungjawab dia dengan adil.yg penting dia tak abaikan nafkah kita sudah...

Keberkatan itu adalah penting yg sebenarnya..

Mak Izz said...

neena,

i pn mmg sgt setuju dgn apa yg u suggest. tiap2 bln sjk gaji pertama i mmg tak pernah tak bg my mum.

tp mcm father i (yg ada pencen & msh keje mkn gaji) dia sendiri tak mahu terima duit yg i nk bg. so i akan bg time raya (duit raya nak xnak dia kena terima) and belikan apa2 utk dia mcm baju ke.. kain pelikat ke.. belanja makan ke.. supaya dia rs hepi dan hepi.

tak byk pn i bg (skdr mampu je) tp mcm yg lain2 ckp kt atas, keberkatan tu yg plg penting. mudah2an bertambah2 lg rezeki kita semua, amin...

NeenaAnuar said...

Purplelicious:
alhamdullilah.. besar atau kecik bukan lah satu isu kan.. yg penting niat kite...

lidasyah:
u're most welcome!

Deqna:
betol.. aku agreed.. ibu bapa jgnlah dilupakan walaupun kite telah berumahtangga kann...

Mak Izz:
ha'ah.. btol gak tu sis.. ade masa org tua nie tak nak terima duit dari anak2.. mungkin tak nak menyusahkan.. in away.. ngan cara sis bagi waktu raya tu adelah yg paling baik...

Yea.. betol.. keberkatan tu yg insyallah bakal menjamin kebahagiaan kite di masa hadapan.. ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails