COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, September 9, 2009

Macam2 Rasa....



Hari nie aku rasa tak best!!


Tak tau naper....... boring... bosan... worried... sedih... hiba.. sebak... (eh tak sama ker semua tuuu?)


Dah lama dah rasanyer tak emo2 camnie... tapi hari nie since pagi lagi aku dah rasa semacam... errmmm.. entah la..... dunno why! uurrghhh...
Salah satu sbb aku rasa begini maybe sbb raya dah hampir tiba... di tambah lak ngan lagu2 raya yg rancak berkumandang sana sini... buat aku makin sayuuu...

Yea.. aku tahu... maybe aku tak patot terus terusan rasa begini... yg dah pergi tetap dah pergi... tak boleh nak di hidupkan semula... tapi as normal human being yg ade perasaan.. nak2 org cam aku nie yg sometimes agak over sensitive on certain2 time, aku memang tak dpt lari dari berperasaan sebegini....

Tak dinafikan tahun nie tak lar sehebat tahun lepas... rasanyer perasaan tahun lepas lagi kencang pukulan nyer... mungkin nie tahun yg kedua aku beraya tanpa insan yg bernama IBU....

Aku tau mungkin ade yg rasa @ berkata... "alaa.. buat apa nak di kenang-kenang lagi org yg dah pegi... kite yg hidup harus teruskan kehidupan" yeaa.. aku tak nafi kan apa yg org kata tu betol.. tapi aku memang tak dpt lari dari berperasaan sebegini... bukan aku mintak.. tapi ia dtg secara tiba2... mungkin usia yg bakal mencecah 2 tahun masih mentah tuk aku kenal erti berhari raya tanpa seorang ibu disisi... Pada mulanyer aku jer rasa camm... "eh, aku sorang jer ke yg rasa camgini.. org lain pun ade gak ilang ahli keluarga.. how do they feels?"... errrmmm... tapi siang tadi chat with one of my old frens waktu keje kat JB dulu... dia kehilangan ayah pada 12 tahun yg lalu... dia ckp kat aku till now dia masih tak leh tahan nak beraya tanpa ayah di sisi...

Biler aku dengar dia ckp camtuu.. terus aku rasa camm... "ohh.. gituu.. org yg dah 12 tahun pun masih lagi leh terasa kehilangan tuuu.. inikan pulak aku yg hanya bakal menginjak ke usia 2 tahun".... harus lah perasaan tu masih lagi membuak2... aku bukan tak cuba tuk menafikan segala perasaan yg aku ade lately niee... but uuurrghhh.. dunno laaa.... let it be with me laaa.. if it wanna be with me... sekurang2nyer aku leh lar melepaskan rinduu aku pada arwah mak biler aku terkenang saat2 manis antara aku dan dia...

Masih aku teringat lagi guraauan aku & arwah mak waktu buat kuih raya satu ketika dahulu...

Arwah Mak : Nanti esok2 kalau mak dah tak der... haa... pandai2 lar buat sendiri... semua kene lar masak sendiri....

Aku : Alaaaa... kalau mak tak der nanti... kite pegi lar kat kubur mak... ketuk2 panggil mak.. suruh mak masak gak tuk kite... hehehehe.... (dlm nada gurauan)


Arwah Mak : haaaaa... jgn lupa bawak perkakas dapur sekali kat kuburr tuuuu... nanti mak bangun mak masak laaa.... (sambil gelak-gelak)

Aku & Mak gelak bersama2 ketika itu... happy sgt2... diallog kami waktu itu tidak lebih dari satu sketsa jenaka sehaja.... malah sedikit pun tak pernah terlintas dihati ini yg mak betol2 akan pergi tinggalkan aku... yg aku tau waktu tu hanyalah salah satu situasi gurau senda antara ibu dan anak...

Sesungguhnyer, aku tak sangka yg gurauan itu hari nie dah pun menjadik kenyataan... kenyataan itu bukan lah..... aku gie kubur mak, aku bawak periuk belanga pastu kejutkan dia bangun dari kubur tuuuu... kalau itu benar2 terjadiii, memang tak cukup tanah lar aku larii jawabnyerrr... maksud aku kenyataan tu adelah... now nie betol2 lar yg arwah mak dah pun pegi meninggal kan aku tuk selama-lamanyerr...

Apa lagi yg tinggal pada aku? Hanya kenangan bersama arwah yg masih segar diingatan aku... Keletahnyer di dapur... sibuk cam nak rakkk biler hampir tibanyer syawal... segala persiapan raya di buat oleh nyerr... aku adelah org yg paling rapat ngan arwah makk.. mak penah kata.. "angah (aku) nie kalau tak der kat umah... senyap sunyi lar umah niee" yeaa... aku adelah org yg paling kepoh dlm umahh... mulut yg paling banyak ckp.. dan org yg paling suka layan bercakap ngan mak kat umah...

Aku rindu sgt2 nak makan rendang, ketupat, pulut kuning & kuah kacang arwah makkk... errrmm... semuanyer dah jadi darah aku ..... kali terakhir aku makan air tangan mak masa raya pada tahun 2007.. waktu tu pun dia dah sakit.. but still strong in cooking... she's really a good cook! dia suka masak2 & makan2... but at least aku tak lar ralat sgt sbb aku dah belajar dari dia how to do rendang, kuah kacang & etc... so, kalau takat nak makan resipi dia tuu tak der masalah... Oh yaa.. lagi satu yg aku memang tak leh lupa kuih tart nenas arwah makk... which is very2 the marvellous!! aku nak buat.. tapi tak der masa... will try to do it next year.. insyallahh...

Aku juga rindu tuk memohon ampun dan maaf sambil mencium tangan arwah mak di pagi hari raya.... makan & minum bersama-sama di pagi raya... pergi berjalan raya bersama-sama... semua itu tidak dpt aku lupakan... ianyer senantiasa tersemat kukuh di dlm sanubari aku...

Apa punn... aku sebagai anak dia yg masih hidup... aku akan terus & terus mendoakan arwah supaya tenang di sana... aku tidak pernah lupa sedekahkan al-fatihah buat arwah setiap hari.. semoga roh arwah di cucuri rahmat... Aminnn... Al-Fatihah...


Raya terakhir bersama arwah Mak pada 2007


Mak... angah tau mak dah pun maaf kan angah... kali terakhir angah memohon ampun dan maaf dari mak sewaktu angah menjaga mak di hospital... mak telah pun mengucapkannyer sendiri pada angah yg mak dah pun maafkan angah dari hujung rambut sampai hujung kaki... mak halal kan segala makan minum angah... mak juga ucapkan pada angah yg mak sayangkan angah... Angah akan ingat saat itu setiap kali syawal menjelma... Ianyer seolah2 angah memohon ampun dan maaf dari mak disetiap pagi raya... I really missed that moment mom... :(



p/s: Thanks to all frens who gave me moral support on FB this morning! really appreciate it! *HUGS".... Sorryy pada kawang2 yg baca entry nie kalau teremo sama.. tapi aku tak berniat apa2 upn.. just wannaa pour out my feelings here as for my own remembrance...

8 comments:

Unknown said...

Al fatihah to ur mum....hargailah mereka yg masih ada di dunia ni lagi...

Norlida said...

al fatihah... neena, be strong.. i know u can do it.. love you...

Pepel BoNda AmaNi said...

sis...al -fatihah tuk arwah mak u..
memang org hnya mampu nasihat tpi org xalami apa yg sis alami..tapi percayalah yg sis bukan keseorangan..sis masih ada..suami yg penyayang..ayah yg baik..famili yg sentiasa di sisi..dan mak mertua yang terbaik...be strong ok..

Hasra_Razali said...

Al-fatihah.....semoga Neena terus tabah dan tenang menjalani kehidupan..semoga arwah terus aman di sana..amiin...

Suki Cida said...

neena sori, cida baca entry ni setengah je... sbb tak tahan sedih... hugzzz... cida faham sangat apa yang neena rasa... with org yang kita sayang yang jaga kita dr kecik... apa yang cida bole cakap be strong gurl...

and tak salah kita sedih, sbb dia ibu yang melahirkan dan membesarkan... alfatihah buat ibu neena

ana izzati said...

kak neena...

ijat harap akak be strong ok...
ijat tahan and x sanggup nak baca sampai abis..ijat baca tang bawah gmbr akak dgn arwah mak akak..

apa-apa pon harap akak tabah dan kuatkan semangat akak ok..

:')

NeenaAnuar said...

To all:

TQ so muchh for your prayers for my late mom... and also thanks for your kind support to me! Really appreciate it! *HUGS*

p/s: sorry if entry nie secara tak segaja membuatkan anda2 ter-emo sama...

mama-syira said...

takutnya kehilangan...thanks for sharing..:(

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails