COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Wednesday, December 7, 2016

Kak Neen Jadik MUA!


Sekarang nie tengah musim org pompuan giler ngan makeup.. aku tak tahu lah berapa lama bende nie akan bertahan sebab zaman skg nie kan zaman trending.. satu2 bende yg naik tu adelah secara bermusim.. hehe..


To be honest aku nie bukan lah seorang yg gilerkan makeup sgt... but yet tak dinafikan yg aku suke bermakeup.. tapi style makeup aku simple2 jer lah... takde heavy makeup pun.! Aku jadik terjebak ngan makeup nie pun sebab dulu waktu kat fakulti dah terbiasa ngan grooming jadik seksitary.. so basic makup tu perlu... hehe..


Sekarang tengah musim makeup artis (MUA) famous amous kat media social.. ramai MUA yg buat tutorial live update dekat FB.. aku sekali sekala terlayan jugak lah video tutorial tu... kadang tu layan tutorial kat youtube jugak.. hehe.. en.teman dah banyak kali suruh aku attend class MUA... dia ckp aku ade bakat jadik MUA.. Cuma kene asah bakat jer.. adoii.. dulu dia push aku suruh buat business tudung.. now dia push aku nak jadik MUA plak dah kekdahnya.. org tua tu memang.. dia pandai push aku jer.... ggggrrrrrrrrrr!!


Tapi alhamdulillah laa.. dlm pada dia push2 aku buat online business tudung.. tak sangka berjaya jugak tertubuhnya Naazaneen Faiqa by NeenaAnuar niee.. so lepas nie adekah akan tertubuhnya pulak satu lagi cabang business Kak Neen bakal menjadik MUA ??? MUAahahahahahhaha....


Entah lah.. buat masa nie aku belum ade keinginan nak join kelas MUA lagi.. esok lusa tak tahu lah kan macam mana.. Cuma skg nie aku tengah asah skill makeup kat muka sendiri jer dulu.. hehe.. aku all these while bile makeup takde buat apa2 teknik pun.. just a plain makeup jer.. aku tepek foundation.. then aku tepek powder.. then pakai blusher.. then pakai mascara.. eyeliner.. eyeshadow.. and lipstick.. and done! Memang nan hado lah segala teknik contouring & highlighting segala bagai nie...


Tapi skg nie aku tengok kat tutorial makeup nie.. macam senang jer diaorg makeup dgn teknik contouring and highlighting niee.. maka dgn tak semena-mena aku telah pun terpedayaaa dan terjebakk utk berjinak-jinak utk berMakeOver dgn teknik makeup contouring and highlighting gituu! Hehe..


Untitled

This is my new toy! First time aku beli beauty blender, highlighter foundation, contouring powder, highlighter powder and translucent powder! Since aku punyer blusher brush dah uzur.. maka aku amik lah kesempatan utk beli blusher brush and fluffy kat Sephora! Memang rabakkkk lah jugak beli new toys nie.. tapi takpe.. sekali beli memang rabakk.. but it will last me for so many years I believe!


Untitled

Ini adelah my first touch dgn menggunakan teknik contouring and highlighting.. first time buat takot2 nak makeup.. hahaha.. takot tak menjadik.. so letak contouring and highlighting tu skit2 jer.. so tak nampak sgt shading and highlights tu...


Untitled

Yg nie adelah my second touch... tak nampak sgt effek makeup aku nie maybe sebab pencahayaan yg tak berapa nak betol waktu amik gambo selfie nie... hehe.. tapi aku still rasa makeup aku tak banyak beza pun dari my first touch up!


Untitled

This is my third touch up... haaaa.... nie baru nampak skit shading kat bahagian hidung tuu... tapi kat pipi masih kurang kelihatan contouring tekniknya... takpe2.. practice makes perfect gituu.. hehe..


Untitled

Gambar kat atas tadi tu aku selfie dekat kawasan yg terlebih cahaya.. so tu yg nampak macam KuPutih skit tuuu.. hahah.. ok gambar yg nie lebih kepada natural lighting skit.. so nampak lebih natural gituu..


Untitled

Utk makeup kali ketiga nie baru lah aku puas hati skit.. sbb boleh nampak dah shading kat bahagian hidung tu.. walaupun tak perfect.. tapi still ade lah nampak perubahan nya sedikit... takpe.. kite tengok lah lepas nie.. makeup kali yg keberapa kali entah baru aku layak utk jadik MUA gamaknya! Ahahhaa...

actually makeup aku ni tak complete sgt lagi ni sbb aku tak touch up my eyebrow.. Ok lepas ni nak kene pegi carik eyebrow pencil / mascara lah pulak.. Hahahah... And then aku tak pakai eyelashes okk.. Bulu mata tu original... Aku just gunakan curler and then letak mascara! :D

As beginner ok lah buat makeup suka suki mcm ni... Aku pun just belajar dari tutorial youtube jer... jadik lah utk asah bakat makeup kat diri sendiri.. nak makeup kan org nie aku memang tak berani lagi sebenarnya... ye lah makeup kat diri sendiri pun masih tonggang langgang.. ade hati nak makeup kat org lain.. memang idok laaa.. sumpah scaryy ok..


Tapiiii kannn...


Hari tu Kak Neen terpaksa jugak jadik MUA tau! Ahahaha.. adik sepupu aku kawin.. atas permintaan pengantin dan ibunda nyaaa yg nak kan aku jadik MUA pengantin... waimaaa... dgn ketaq2 lutut aku terpaksa lah makeup kan jugak pengantin... huhuuhu..


Dah lah malam sebelum pengantin diijabkabulkan.. tangan aku cedera dlm kejadian kebakaran nie.. bayangkan kejadian pada malam hari jumaat.. keesokkan paginya pada hari sabtu lepas subuh aku dah kene pegi makeupkan pengantin... pheww.. nasib lah yg luka di pergelangan tangan jer.. kalau kene kat jari.. tak tahu lah macam mana pengantin nak makeup on that day! Huhu..


Dengan tangan yg berjahit.. gigih aku makeup kan adik sepupu aku yg sorang nie...


Untitled

Untitled

Untitled

Alhamdulillah... berjaya jugak aku makeup kan pengantin on that day..! and the most important thing is.. pengantin and ibunda nya happy with my touch up!


Nasib lah pengantin memang request nak makeup yg simple-simple jer.. so tu yg membuatkan aku accept jugak tuu.. ahah.. ye lah kalau nak makeup simple2 aku boleh tunaikan lagi lah.. kalau nak makeup dgn effek yg kebabomm mcm MUA yg professional tuu.. memang aku surrender lah kekdahnya! Hahahha..


Untitled

Nie gambar pengantin sebelum di make over kan oleh ku!


Untitled

Untitled

Nie gambar pengantin sesudah di make over kan oleh ku! Aku memang tak pakaikan bulu mata palsu pun pada pengantin... aku just gunakan curler & letakkan mascara on her!


Gitu lah pengalaman aku menjadik MUA dlm keadaan bidang terjun.. hahah.. aku tak berani lagi nak makeupkan org sebab aku takde full makeup foundation utk makeup org lain yg skin tone nya berbeza dari kulit muka aku tau..! kalau macam professional MUA tuu.. diaorg dah ade berpuluh-puluh makeup base & foundation mengikut tona kulit yg berbeza-beza.. macam aku makeupkan cousin aku hari tu.. aku dah pesan kat dia.. kalau nak aku makeup kan.. dia kene beli makeup base and foundation dia sendiri... barang makeup yg lain2 aku boleh provide.. tapi tang foundation memang tak boleh sbb takot nanti dia yg asal nya kulit putih akan nampak tanned kalau guna aku punyer foundation! Hehehe..


So korang kot lah ade yg teringin nak Kak Neen makeover kan korang.. boleh jurrr.. tapi korang sila beli foundation sendiri lah yer... hahhahaha... :D

5 comments:

Anum said...

wow congrats kak

Aida Tasrip said...

nice kak...nampak natural yet bombastic...naik seri pengantin tu...
kita jeles tengok bulu mata akak panjang n lebat...Che Ta tengok pun makan hati nih... ngehehe

Unknown said...

kak neen pkai mascara ape?? cntiknyeeeee melentik lentik

QasehnyaRania said...

suka tgk mekap pengantin tu.
just nice. simple..

ada bakat tu kak neen.
in shaa Allah. one day :)

Shima Ahmad said...

Assalam..hi neen..
Nk tanya..lipstick yg u pakai masa first picture tu brand apa ye? Cantik sgt kaler..anyway congrats! Lama2 pandai la tu..practice makes perfect hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails