COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, July 19, 2016

Cerita Sebelum Hari Raya (2016)!


Aku dah start cuti raya dari 2hb July lagi.. tapi en.teman tak dpt cuti raya sebelum raya.. dia dpt cuti raya selepas hari raya.. so tak dpt lah nak balik kampung en.teman awal..! Since aku bercuti, hari Isnin tu aku amik kesempatan tu utk anyam sarung ketupat dan buat rendang ayam!


Untitled

Giler vavies betol harga daun ketupat skg nie... seikat aku beli kat pasar kat area rumah aku RM9 okkk!!! Dah lah daun dia kecik2 and pendek2.. sakit hati betul bile nak anyam ketupat daun tak lebar and panjang2 tau! Gggggrrrrrrrr.... memang takde kawalan harga barangan dah skg ni nampaknya.. pasal tu org berniaga sesuka hati jerrr naikkan harga... segala mak nenek barang memang naik melampau-lampauuuu nak2 di musim perayaan! Kite nak complain??? Alahh.. buang masa jerr lah.. takde apa yg akan berubah selagi apa yg wujud skg nie tak berubah! Malas nak citer lebih... nasib lah raya setahun sekali.. mahal macam mana pun aku pejam mataa.. beli jerrr lah daun ketupat yg mahal nak mampos tu... Dulu aku rasa seikat boleh dpt dlm RM5/RM6 jer kottt..


Aku tahu maybe ade kat tempat lain jual daun ketupat nie lebih murah.. tapi aku malas laa terjah merata-rata semata-mata nak beli daun ketupat murah.. aku tak nak buang masa.. lagi pun aku bukan nak beli banyak sgt sampai nak buat berniaga ke hape.. takat nak beli 2 ekor ayam.. daun ketupat ngan bahan2 rencah utk masak rendang.. aku pegi jer lah pasar kubur kat area rumah aku tu!


Untitled

Orang panggil pasar nie pasar kubur sebab lokasi dia betol2 dekat ngan tanah perkuburan ampang tuu.. setiap tahun aku memang ke sini jer utk beli barang2 nak masak rendang & ketupat sebab pasar nie sgt dekat ngan rumah aku! Aku tahu pasar nie pun sebab dulu memang aku lah peneman arwah mak aku ke pasar nie bile setiap kali tiba hari raya... kalau tak raya pun arwah mak aku memang rajin & suke ke pasar nie pada hujung minggu utk beli barang2 basah! So now aku masih meneruskan apa yg mak penah buat dulu.. Cuma beza nya dulu aku teman dia pegi ke sini.. now aku pegi seorang diri.. kalau en.teman ade.. en.teman lah yg akan teman kan aku!


Untitled

Tapi hari tu since en.teman keje... pagi tu aku antar en.teman pegi keje dulu... lepas tu baru aku terus ke pasar kubur! Rasa best pulak sekali sekala fefeling surirumah sepenuh masa nie! hehehe...


Untitled

Balik umah terus cuci ayam.. and siap2 kan bahan nak merendang! Dan buat pertama kali nya jugak aku rasmikan pisau Victorinox yg aku shopping waktu bercuti di Swiss pada bulan April yg lalu! Korang tahu tak apa kelebihan pisau Victorinox Swiss nie? kalau tak tahu sila google yer... jgn malas carik info! Ahahaha...


Untitled

Ini lah sebab musabab kenapa terkadang aku malas betol nak masak rendangggggggggg..! abis merecikkkkkkk satu dapurrr kalau kuali tak cukup besar! Huhuhu... yg benor nya aku sendiri carik pasal.. dah tahu nak masak 2 ekor ayam.. pegi pakai kuali saiz kecik.. actually kuali saiz besar ade kat umah Pak Joe.. aku malas betol nak pegi amik kat umah diaaa... so aku guna jer lah kuali yg ade kat umah aku nie.. then lagi aku tak lapik surat kabarr.. kalau lapik tak lah jenuhhhh aku nak bersih kan minyak2 kat lantai tu! Ahaha.. takpe lah.. ini baru feel rayaaaaa.. setahun sekali jer pun aku merendangg... so bile jadik camgini stress stress pun happy jugak kekdahnyaa! bile tengok keadaan camgini baru lah ade feel hari raya gituu! Hehehe..


Untitled

Tadaaaaaa.... siap sudaaaaa Rendang Mak Kite!!


Ramai yg mintak Kak Neen share kan resipi Rendang Mak Kak Neen nie... Actually Kak Neen dah penah blog it out dah duluuuu.. so sila terjah entry yg INI yer for resipi Rendang Mak Kite!


Siapa yg dah penah rasa rendang Kak Neen nie tahu lah kesedapan dia macam mana.. ahaha.... ini bukan nak puji diri sendiri pandai masak.. tapi nak puji resipi arwah mak Kak Neen yg ohsem nie yg sedap sebenarnya! Korang boleh try.. kalau korang masak then korang rasa tak sedap.. then bermakna korang masak tu tak menjadik lah tu! Ahahaha...


Rendang yg dah siap di masak aku simpan beku dlm freezer utk bagi tahan lama.. hari selasa sehari sebelum hari raya waktu nak balik kampung en.teman aku bawak jer yg sejuk beku tu dlm kereta.. so sampai kampung en.teman sedang elok jerrr dia dah hilang beku nya.. then terus jer malam raya tu aku panas kan rendang tu.. eh.. rendang lagi di perangat lagi sedap tauu! Kalau baru masak terus makan sumpah tak sedap mana sebenarnya!


Sehari sebelum raya tu en.teman still kene keje sampai pukul 3 petang... lepas dia balik keje baru kiteorg bertolak balik ke Felda Gunung Besout! Alhamdulillah.. jalan tak jammed... elok jer sampai tol Slim River dah maghrib.. kiteorg berbuka makan roti john and air tebu jer kat tepi jalan berduaan! Kiteorg dah siap2 beli roti john & air tebu tu kat pasar ramadhan kat area rumah aku.. sebab dah budget nie confirm tak sempat nak sampai kampung en.teman before berbuka!


Untitled

Sampai jer kampung en.teman.. terus kiteorg ke dapur utk makan dan berbuka dgn sempurna... Abang Ipar aku masak kari ikan yg di duetkan dgn sambal tempoyak! Fullamakk.. memang terangkat abis menu berbuka yg terakhir niee!

Malam raya tu aku busy rebus ketupat..! Esoknya dah raya... eh cepat betol masa berlaluu... Ok cerita 1 Syawal aku up kat next entry eh!

5 comments:

Chekgu Azrine said...

Rendang neena tu nmpk tempting..nti rin nk cuba ye

Nanthini said...

I have tried this recipe during deepavali.until now Whole fly keep telling nanthini's rendang is best rendang. Thanks to kak Neena.:)

Norma NML said...

Sedapnya :)

Cici said...

pasar kubur tu yang dekat dengan kg tengah tu ye?

rajin buat ketupat. jarang nak jumpa dah, selalu orang buat instant je

NeenaAnuar said...

Mommy Cici:

Yes dear... pasar kubur nie dekat kg tengah tuu.. :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails