COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Monday, April 4, 2016

Budget Percutian ke New Zealand!


1-IMG_2433 copy

Fuhhh… sepanjang aku berblogging… rasanya niie lah first time aku create entry camgini! Hahaha..


Honestly kalau setakat Itinerary tu aku ok lagi nak bagi info sebab aku rasa as aku post setiap cerita percutian aku ni, secara tak langsung korang dah boleh track and captured aku punyer trip itinerary!


Kalau tang budget tu aku rasa ia adelah sesuatu yg amat2 subjective sebenarnya! Ye lah percutian nie sebenarnya bergantung kepada citarasa dan duit poket kite jugak… especially tang accommodation lah.. contohnya, macam aku stay hotel RM300 semalam.. tapi korang maybe boleh duduk hotel yg budgetnya RM500 semalam.. or macam aku plak tak kisah makan roti tiap2 hari.. tapi kot korang ade duit lebih kangg maybe korang boleh makan seafood tepi pantai tiap2 hari… haa.. kan subjektif tu! hehehe.. so kalau aku bagi budget pun harga nya takkan sama antara aku punyer budget ngan korang punyer budget.. sbb at the end budget nie bergantung kepada besar atau kecik poket kite nie!


Tapi ye lah aku paham.. kalau aku buat budget listing camgini.. ianya maybe boleh dijadikan sebagai guideline kepada korang yg hendak merancang percutian ke tempat2 yg aku penah lawati! Sorry lah kalau percutian aku yg sebelum2 nie aku tak penah buat budget details camgini.. but yet aku ade bagi tahu berapa harga flight yg aku dpt.. berapa harga accommodation yg aku purchase.. cumanya aku tak buat proper listing yg macam aku buat utk NZ trip nie!


Ok here we go!


Budget kat bawah nie berdasarkan dari aku punyer budget ok!


ACCOMMODATION


Airport Birches Motel (2 nights @ 4 pax) – NZ$360.00 *NZ$90.00/pax = RM243.00*


Lake Tekapo Motels (1 night @ 4 pax) – NZ$210.00 *NZ$52.50/pax = RM142.00*


Amross Motel Dundine (1 night @ 4 pax) – NZ$240.00 *NZ$60.00/pax = RM162.00*


Te Anau Lakeview Kiwi Motels (1 night @ 4 pax) – NZ$155.00 *NZ$38.75/pax = RM105.00*


Oaks Shores Hotel (3 nights @ 4 pax) – NZ$1,167.00 *NZ$291.75/pax = RM788.00*


TOTAL = RM1,440.00/pax

FLIGHT


AIR ASIA (KL-SINGAPORE-KL @ 1 pax inclusive of luggage & food) – RM391.00/pax


QANTAS (SINGAPORE-CHRISTCHURCH-SINGAPORE @ 1 pax inclusive of luggage & food) – SGD$959.60/pax = RM2,500.00 + RM300.00 (paid selection of seat) = RM2,800.00/pax


TOTAL = RM3,191/pax


SHOESTRING CAR RENTAL


Toyota Estima (8 days @ 4 pax) – NZ$616.00 *NZ$154.00/pax = RM416.00*


Petrol (8 days @ 4 pax) – NZ$400.00 *NZ$100.00/pax = RM270.00*


TOTAL = RM686.00/pax


TOUR ACTIVITIES


Jucy Cruize Milford Sound Tour – NZ$59.00/pax = RM160.00


TSS Earnslaw Vintage Steamship Farm Tour – NZ$75.00/pax = RM203.00


Great Train Trip – NZ$89/pax = RM240.00


Jet Shotover – NZ$129/pax = RM348.00


Skyline Gondola – NZ$32/pax = RM86.00


Hakka Dance Show - NZ$39/pax = RM105.00


TOTAL = RM1142.00/pax


P/S: NZ$1 = RM2.70 | AUS$1 = RM3.00 | SGD$1 = RM2.60 (currency exchange rate in year of 2014)


GRAND TOTAL EXPENSES = RM6,459.00/PAX


So please take note yer.. harga RM6,459 utk seorang tu adelah berdasarkan perkara2 dibawah nie yer:-


- My travel itinerary

- Currency exchange pada waktu yg aku travel

- Jenis accommodation (based on 4 pax)

- Jenis tour & aktiviti yg aku lakukan

- Jenis flight tiket yg dibeli

- Harga tidak termasuk duit poket utk makan2 and shopping kat sana


That’s why aku kata tang budget nie memang sangat2 subjective! Kalau kite ade duit lebih, maybe kite akan spend lebih.. kalau kite takde budget lebih.. kite maybe akan travel dlm keadaan yg paling minimaaa sekali! So pendek kata semuanya bergantung kepada kewangan kite!


Sorry you olllzz.. aku tak dpt nak bagi korang entry budget persis camgini... “Hanya dengan RM1,500 Anda Boleh Melancong ke New Zealand”.. hahahaa… ye lah.. aku nie jenis spesis yg kalau pegi bercuti suka menikmati.. so pasal tu setiap percutian yg aku rancang.. aku akan make sure aku akan kumpul duit secukupnya dulu… bukan apa.. aku tak nak ade rasa menyesal di kemudian hari.. ye lah... Penat dah kite travel jauh2 kan.. belum tentu kite ade chance nak travel ke tempat yg sama buat kali kedua especially tuk trip2 yg jauh macam nie.. so that’s why aku akan plan well for trip yg jauh2 nie.. plan tempat2 yg nak dilawati.. plan tempat tinggal yg nak didiami… of coz aku sendiri tak suke overspending for no reason… pendek kata ikut rasa hati kite lah apa yg kite nak buat sebenarnya… so dari situ baru kite boleh buat budget kite sendiri!


Tak mustahil korang boleh travel ke NZ dengan budget yg jauh lebih rendah berbanding dengan budget aku nie.. you guys maybe boleh travel in backpackers style.. pegi dlm group yg lebih ramai sbb boleh share lots of things together like petrol, car rental and accommodation too! Then korang boleh dpt cheap flight tiket.. tapi be prepared lah utk kemungkinan longgggg travel journey due to transit hours! Macam aku boleh sampai NZ dlm tempoh sehari punyer perjalanan.. tapi korang amik masa 2-3 hari baru boleh sampai NZ sebab dpt purchase flight tiket yg super duper murah! Ade org maybe tak kisah… yg penting dpt travel dlm budget yg rendah.. so they willing to travel in backpakers with long journey hours! So senang citer.. ikut lah hati masing2 nak bercuti ikut gaya mana yer!


Hope entry nie membantu korang semua dlm merencana percutian ke New Zealand ok! So harap korang berpuas hati dengan cerita percutian Kak Neen ke New Zealand nie yer.. walapun makan hampir setahun setengah nak complete kan cerita NZ nie… ahahahahaa… happy betol Kak Neen dpt abiskan cerita nie… ok next vacation story will be MALDIVESSSSSSSSSSSS!!! So stay tune okkk guys!


P/S:


Thank you korang yg grab the opportunity to purchase tudung DHAIFAH purple during sales Purplicious Week! Kak Neen dah pos korang punyer tudung semalam.. insyallah kalau takde apa2 masalah ngan pos laju… by today korang dah boleh terima tudung sarung express yg gorjes tu!


Untitled

Maka dgn ini tudung dhaifah blue color dah sold out… now yg tinggal dhaifah color purple and pink jer.. tapi kuantiti dah tak banyak sbb ramai yg dah pulun last week.. utk Dhaifah color pink dah tinggal 1 last piece jer skg nie.. and purple dah tinggal limited sgt2 kuantitinya.. so siapa nak purchase especially yg color pink tu better cepat whatsapp Kak Neen at 019-3769459 tau.. Kak Neen still boleh bagi offer pada harga RM35.00/piece sahaja utk tudung dhaifah color Pink & Purple nie ok!


Untitled

Last Sabturday.. Kak Neen outing dengan menggayakan tudung Bawal Marsya color Ocean! Owhh.. I’m really in love dah ngan tudung bawal skg nie! ahahaa.. dulu Kak Neen selalu rasa macam tak sesuai jerrr kaalu diri nie nak bergaya dengan tudung bawal.. skg tidak lagi bile dah jumpa dgn tudung bawal dull satin yg mudah dibentuk nie nie! lagi best awning tu sekali dah dibentuk ia akan tahan kekal terbentuk sampai kite bukak tudung.. takde risau awning jadik herot berot! Hehehe..


Untitled

One of customer yg dah jatoh cinta dengan tudung marsya jugak! Hehee.. bulan April nie bulan kesukaan Kak Neen.. yeaa.. it’s my born month.. I love April very much!!! Maka dengan ini Kak Neen dgn berbesar hati nak bagi offer utk tudung Marsya jugak.. tapi offer free postage tak abis disitu ok.. ade offer lain lagi.. nak tahu.. haaa.. jeng jengg jengg.. kite main whatsapp whatsapp okkkk..!!!


Whatsapp me at 019-3769459 / email me at naazneenfaiqa@gmail.com


Ingat yerrr.. tudung kak Neen kalau dah sold out no more restock ok.! :D

5 comments:

Mommy's Diary of Life said...

aah. first time kot baca bajet cmni. hehehe.. anyway, ok juga la tahu apa yg termasuk dlm list bajet.

zeera lily said...

seronoknya.. tq share tip tu...
teringin nak pergi malancong nnt

Mummy Audya said...

Teringin gak nak ke NZ, tapi tak reti nak survey untuk bajet.. So belum berkesempatan nk travel jauh jauh lagiiii... Hihihi

MiaAngie said...

NIce info!!! Plan nak gi NZ tahun depan...so dah nampak gambaran itinerary :)

Tyra❤️Zami said...

10q kak neena yg manis..... ^^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails