COPYRIGHT WARNING!

ALL IMAGES ARE THE SOLE PROPERTY OF http://neenaanuar.blogspot.com. ANY REPRODUCTION, REPRINTING AND REPUBLISHING OF ALL IMAGES FROM THIS WEBPAGE, WITHOUT THE SOLE PERMISSION OF THE BLOG OWNER ARE EXPRESSLY FORBIDDEN! (Kalau anda mencuri, anda berdosa! Saya tak nampak, tapi Allah Maha Mengetahui!)

Tuesday, June 23, 2015

PENIAGA vs PEMBELI… Cerita Beli Putu Piring Di Pasar Ramadhan!


Sekejap jer dah 6 hari kite berpuasa kan? Alhamdulillah.. semoga kite semua istiqomah dlm menjalani ibadah yg mulia ini…


Hari nie aku nak bercerita pasal kuih Putu Piring! Well.. obviously nowadays ramai yg dah start boikot PARAM (Pasar Ramadhan) kann? Banyak feedback yg aku baca kata PARAM nie mahal.. Kat PARAM tak menyajikan juadah yg terbaik! Yup.. I do agree with that… memang zaman skg nie serba serbi mahal.. ko pegi beli kat PARAM pun mahal.. ko beli barang mentah utk masak sendiri pun sama jugak mahalnya!


Aku malas nak sentuh isu mahal nie disebabkan apa.. yg pasti pokok akar umbi dia berpunca dari unsur politikusss kat dlm Malaysia nie.. ahahah.. so kite semua menjadik mangsa… peniaga pun bukan suke2 nak letak harga mahal.. diaorg pun terkadang terpaksa nak letak harga mahal.. tapi tak dinafikan jugak.. ade jerr peniaga yg mengambil kesempatan dengan keadaan barang mahal skg nie.. nak untung berlipat-lipat ganda!


Well.. memang lah adat dlm berniaga.. peniaga nak untung.. tapi biar lah keuntungan yg diperolehi itu berkat yer… kite sendiri tahu kos kite byk mana… dan untung yg kite perolehi tu berapa banyaknya! Pendek kata… kalau kite jual apple gred A.. harga apple gred A lah yg kite patot jual.. jgn lah pulak kite jual apple gred D… tapi harga kite letak pada kadar harga apple yg bergred A! ini lah yg dikatakan sebagai menganiaya customer!


Pengalaman aku sendiri sebagai seorang peniaga online.. sejujurnya aku paling takot kalau aku jual product Naazneen Faiqa aku nie bukan pada harga yg sepatotnya! Honeslty aku sanggup kurangkan kadar keuntungan yg aku perolehi sebab aku lebih mementingkan kemampuan & kepuasan pengguna! Aku nak customer aku happy dgn product yg mereka dpt.. aku tak nak kautttt keuntungan yg berlipat-lipat kali ganda… lepas tu customer tak berpuas hati dgn product yg diaorg dah beli! But so far syukurrr Alhamdulillah… based on feedback and testimony.. most of my beloved customer Naazneen Faiqa berpuas hati dengan my product! Seriously tiada apa yg lebih membahagiakan aku selain dari dpt memberikan yg terbaik pada setiap customer!


Pada aku… bile customer tak happy.. diaorg akan kecewa dan silap haribulan kite peniaga nie akan dpt sumpah seranah… ini paling aku takot sebab confirm tak berkat peniagaan kite! Pasal tu as peniaga kite nie kene adil.. jadi lah adil kepada customer dan adil lah pada diri kite sendiri jugak! Jgn lah pulak ko berniaga tak dpt apa2 keuntungan… tak guna lah ko berniaga kalau gitu… ahahaha… Cuma jgn lah mencarik keuntungan yg berlipat-lipat kali ganda sehingga menganiya para pembeli.. itu maksud aku…


Then satu lagi sebagai peniaga nie yg kite perlu ingat… bile customer kite happy dgn apa yg kite jual… diaorg akan doakan yg baik2 buat diri kite dan perniagaan kite… insyallahh.. bile dah dpt doa sebegini.. maka akan berkat lah perniagaan kite! Yang penting kite kene ikhas dlm perniagaan kite.. bile kite ikhlas… insyallah ianya akan berlipat-lipat kali ganda berkat!


And as for customer pulak… kite pun kene bijak… memang tak dinafikan bila membeli, kite mesti nak yg murahhh! Tapi jgn lah pulak ade sifat camgini… kite nak beli kereta Ferarri.. tapi kite budget nak dpt beli kereta Ferrari tu pada kadar harga kereta MyVi yer… memang tak dpt lah kan… ahaha.. so org putih kata.. Please compare Apple to Apple! So dlm membeli kite kene buat sedikit kajian dan comparison.. kalau kite tengok org nie jual mahal.. then cuba kaji product yg dijual tu macam mana… kalau apa yg ditawarkan itu berbaloi dgn harganya.. then no reason to say it’s expensive! Coz expensive things provide quality! Oh yes.. sejujurnya aku memang trust dan penting kan kualiti!


Ehh.. japp.. bile nak citer pasal kuih putu piring nie??? ahahahahha.. adoiii…. Panjang betol mukadimah Kak Neen pagi nie… hahahaha… well.. biasalah Kak neen nie kan.. macam lah korang tak kenal.. ehh.. tapi mukadimah aku tu memang ade kene mengena ngan cerita putu piring yg aku beli kat PARAM nie semalam…


Untitled


Ok camgini cerita nya… semalam aku tetiba teringin nak makan putu piring.. so pi lah terjah ke PARAM kat kawasan umah aku… kuih2 camigini memang takde lah nak buat sendiri kan.. so nak tak nak kene lah terjah PARAM jugak.. mula-mula aku terjumpa ngan sorang cik akak nie jual putu piring.. harga dia jual RM3.00 utk 5 pieces.. aku singgah and tanyer dia buat putu piring nie pakai gula apa? Dia tunjuk yg dia pakai gula pasir perang! Ok.. not up to my taste kalau putu piring pakai gula pasir perang.. then aku just senyum sambil kata.. “Ok, Thank you ya.”


Then aku teruskan berjalan kat PARAM, tup2 terjumpa ngan sorang lagi akak yg jual putu piring gak! Aku tengok harga kat banner yg terpampang tetap sama… RM3.00 utk 5 bijik putu piring! Ok aku stop and tengok dia tengah buat putu piring dgn menggunakan gula Melaka! Okkk ini terbaek! I should grab this putu piring!


Seriously sedap sgttt putu piring gula Melaka yg akak nie jual! Gula merah yg dia bubuh mewahhh sgt… sumpah tak kedekut! Pastu rasa lemak masin manis semua nya lengkapp…. Alahaiii hari nie rasa macam nak pi beli lagii jer… haa… nampak tak impak nyaaa bile org bagi kite kualiti produk… kite akan teransanggg nak repeat order.! *Pssssssssstttttttttt… terima kasih lah pada kesemua repeat order customer Naazneen Faiqa.. korang secara tak langsung dah bagi kak neen jawapan yg berharga buat product Kak neen! Gracias..* :D


Aku doakan semoga perniagaan akak putu piring yg guna gula merah nie akan terus maju dgn business dia… semalam touching plak rasanya bile tengok dia berniaga dgn anak kecik.. anak lelaki dia yg tolong bungkuskan putu piring aku nie semalam… rajin kecik2 dah tolong mak berniaga.. moga berkat dan berkekalan hendaknya.. Amin!

3 comments:

miss eimanhikmah said...

Ohh ada eh putu piring pakai gula perang...aiyaiyai..

Sha Mohamed said...

Amin.. Semoga makin murah rezeki akak yang jual putu piring tuh... Sedapnyalah putu piring tuh.. Hehehe..

QasehnyaRania said...

kan. betul tu..

saya ada buat review pasai tudung instant naifah kak neen .

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails